Het is wellicht bekend dat de SGB recent de stoomkraan 39 van de SHM heeft overgenomen.

Op dit moment wordt er door zowel SHM als SGB hard gewerkt om de kraan tijdens Sporen naar het Verleden 2015 in bedrijf te kunnen tonen aan het publiek. Rondom de komst van deze kraan, product van de Koninklijke Schelde, hebben wij er voor gekozen de focus te leggen op industriële stoomlocomotieven. Naast onze eigen rijvaardige locomotieven "Bison" (gebouwd voor de Oranje Nassaumijnen door Societe de La Meuse) en 4389 "Ing. H.F. Enter (Gebouwd door en voor de geallieerden en later in haar levensloop actief als industrieloc bij de Oranje Nassaumijnen) verwelkomen wij nog 2 stoomlocomotieven die hun sporen hebben verdiend in de industrie. De eerste gast die wij bekend maken is Yvonne van het Stoomcentrum Maldegem:
Yvonne werd gebouwd door St.-Léonard (Luik) in 1893, en is daarmee één van de oudste bewaarde Belgische stoomlocomotieven. Deze kleine 0-4-0 locomotief kende een bewogen geschiedenis van verschillende eigenaars in uiteenlopende industrietakken.
De loc, met constructienummer 947, werd oorspronkelijk gebouwd voor de SA des Charbonnages Maireux Bas-Bois, gelegen in Soumagne (Luik). Enkele jaren later (ergens in de jaren 1920) werd de loc verkocht aan de SA des Verreries De Fauquez te Ittre. Ten slotte werd de firma Focquet eigenaar van de machine. Deze firma verkocht en verhuurde vanuit haar vestiging in Vilvoorde allerhande zwaar materieel.
Yvonne zal in principe ingezet gaan worden op ons museumterrein in Goes waar zij in haar volle glorie te aanschouwen is.
We hopen u uiteraard te kunnen verwelkomen in Goes!
Groeten,
Martin Huzen
P.S. houdt dit topic en t.z.t. ook onze website en Facebook in de gaten voor verdere ontwikkelingen rondom Sporen naar het Verleden 2015!