Top NMBS clasht: Cornu beschuldigt voorzitter Fontinoy

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
Bibke

Top NMBS clasht: Cornu beschuldigt voorzitter Fontinoy

Bericht door Bibke »

De spoorbazen kunnen niet meer door dezelfde deur. Daardoor wordt de NMBS stilaan onbestuurbaar. Dat blijkt uit een brief van CEO Jo Cornu aan voorzitter Jean-Claude Fontinoy, die De Morgen kon inkijken.

"Eens te meer blijkt dat u almaar meer probeert in te grijpen op de operationele werking van de NMBS. U legt de raad van bestuur beslissingen op zonder dat de financiële risico's daarvan gekend zijn", schrijft spoorbaas Jo Cornu in zijn brief aan zijn voorzitter Jean-Claude Fontinoy, waar De Morgen de hand op kon leggen. In de brief beschuldigt Cornu zijn voorzitter van gesjoemel met studieopdrachten en mogelijke corruptie bij een vastgoeddeal in India. Minister van Overheidsbedrijven Jacqueline Galant (MR) staat in cc.

"Ik heb vernomen dat Eurostation (dochteronderneming die instaat voor de bouw van stations en hun omgeving, ADB) in India optreedt als vastgoedmakelaar. Eerst en vooral beschouw ik vastgoedontwikkeling niet als een spoortaak. Ook vraag ik me af wat Eurostation in India wil winnen. De voorgestelde deal met de lokale partners, die een commissie van 35 procent op de opbrengsten van Eurostation voorziet, roept grote vragen op."

Financiële risico's

Cornu vindt het niet kunnen dat Fontinoy in de deal is tussengekomen via de Belgische ambassadeur in India. Dat is volgens hem maar een van de vele momenten waarop de voorzitter "zeer grote financiële risico's" nam die een grote impact hebben op de financiële resultaten van de NMBS, via aankoop- en investeringsdossiers.

"U gaat in tegen de meest elementaire principes van goed bestuur", gaat Cornu verder. Hij verwijst daarbij naar de raad van bestuur op 14 december 2014. Toen legde Fontinoy een voorstel voor aan zijn bestuursleden om een haalbaarheidsstudie over de vernieuwing van de Noord-Zuidas in Brussel toe te wijzen aan 'zijn' Eurostation. Zonder medeweten van Cornu, en ook gratis. "Op geen enkel moment wordt de prijs van de studie vermeld, terwijl er cijfers circuleren van 20 tot 80 miljoen euro."

NMBS onbestuurbaar?

Het is geen toeval dat de brief nu uitlekt. De bal ging aan het rollen toen L'Echo meldde dat er in regeringskringen wordt nagedacht over het vertrek van Cornu. Die zou met zijn 70 jaar te oud zijn om een grote herstructurering nog in goede banen te leiden. De exit van Cornu wordt ontkend door CD&V, Open Vld en MR, inclusief Galant.

Bij het spoor twijfelt niemand eraan dat Fontinoy mee aan de basis van de berichten ligt. De NMBS is stilaan onbestuurbaar. "Fontinoy weigert nog te spreken met Galant of Cornu. Het is een tegen allen", zegt een betrokken politicus. Dat betekent dat de oude vete binnen MR tussen de clan-Michel (Galant) en de clan-Reynders (Fontinoy) weer helemaal oplaait.

Gevraagd om een reactie zegt Fontinoy dat hij "geen enkel probleem heeft met Cornu".

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/top-n ... tent=daily
groentje

Re: Top NMBS clasht: Cornu beschuldigt voorzitter Fontinoy

Bericht door groentje »

Een interessante ontwikkeling...
dentheo

Bericht door dentheo »

Anderzijds bespaart hij met één brief waarschijnlijk miljoenen.
Dochterbedrijven onbekende risico's laten aangaan in exotische landen is altijd onverantwoord, maar zeker niet de "taak" van NMBS.
Heeft hier iemand pdf je van het beleidsplan van NMBS, hoe dat erin staan ?
Lijkt mij veel belangrijker dan een halte elk uur in een onbekend gehucht met 10 opstappers per dag .
Theo
Groeten vanop de Heide
Steve

Bericht door Steve »

Ik moet zeggen dat ik de leiding en acties van Cornu, althans volgens wat ik allemaal hoor, zie en lees, behoorlijk kan appreciëren. Hopen dat hij het nog even uithoudt en dus niet de handdoek in de ring gooit onder de druk die hij ongetwijfeld aan alle kanten zal ervaren, zoals al een aantal eerdere spoorbazen overkomen is.

Nadeel is natuurlijk dat het moment niet echt opportuun is voor zo'n openlijke clash...
Shrek

Bericht door Shrek »

Steve schreef:Nadeel is natuurlijk dat het moment niet echt opportuun is voor zo'n openlijke clash...
Misschien net wel, als hij dit doorgesproken heeft met de minister...
deathproof

Bericht door deathproof »

Shrek schreef:
Steve schreef:Nadeel is natuurlijk dat het moment niet echt opportuun is voor zo'n openlijke clash...
Misschien net wel, als hij dit doorgesproken heeft met de minister...
Dat zou wel eens goed kunnen.

In elk geval hoop ik dat hij mag verder doen. Ik geloof in die man zijn kwaliteiten.
Bibke

Bericht door Bibke »

Topman NMBS-vastgoeddochter de laan uitgestuurd

Herwig Persoons, de topman van de NMBS-vastgoeddochter Eurostation, is door zijn raad van bestuur ontslagen. Dat bericht De Tijd dinsdag.
NMBS-baas Jo Cornu is samen met minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) bezig met een grondige doorlichting van de zwaar verlieslatende NMBS. De focus ligt onder meer op het kluwen aan NMBS-dochters, waarvan een belangrijk deel zich toelegt op stationsontwikkeling en vastgoedprojecten nabij stations.

Dat leidde niet zo lang geleden nog tot spanningen met de voorzitter van de raad van bestuur van de NMBS, Jean-Claude Fontinoy, die een actieve rol speelt bij de vastgoedontwikkeling.

Cornu uitte daarover onlangs zijn ongenoegen in een brief aan Fontinoy. Hij hekelde de weinig transparante aanpak door de Eurostation-top van een project in India.

Bron: http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150317_0158 ... itgestuurd
Shrek

Bericht door Shrek »

Jaja, ze gaan er met de grove borstel door.
Niets te vroeg als je het mij vraagt.
Plaats reactie