Pagina 1 van 1
5 januari 2015 - Olne
Geplaatst: 08 jan 2015, 12:32
door overweg13
We begonnen het wandeljaar met een tocht in Olne. Het verslagje van wandeling, trein- en busreis vind je op
http://blog.seniorennet.be/overweg13/.
Veel kijk- en leesplezier.
Re: 5 januari 2015 - Olne
Geplaatst: 08 jan 2015, 13:06
door Steven
Olne, een plaats waar geen treinen stoppen maar de plaats is wel vlot te herkennen. Er liggen namelijk 4 sporen, 2 doorgaande hoofdsporen en 2 wijksporen. Men kan er ook van normaal naar tegenspoor veranderen. Deze wissels werden veelvuldig gebruikt ten tijde van de werken aan de tunnels op L37 waarbij altijd 1 spoor buiten dienst was tussen Chenee en Olne langs ene kant of Olne en Pepinster langs de andere kant in functie van de tunnels waar men aan werkte.
Re: 5 januari 2015 - Olne
Geplaatst: 08 jan 2015, 14:50
door Paul
Volgens de door Jean-Pierre Schenkel verzamelde historische gegevens is er in Olne gedurende korte tijd ook een stopplaats voor reizigers geweest, in de jaren 1908-1910 (zie
http://gbspjps.quartam.on-rev.com/sthpa ... at&id=1465). Maar het was (is?) vooral een laadplaats voor kalk- en grindtreinen. En zoals gezegd nu een plaats met wijkspoor en tegenspoorwissels.
In oudere lijsten is de telegrafische afkorting GO; vanaf een zeker moment is ook GON gebruikelijk geworden.
Re: 5 januari 2015 - Olne
Geplaatst: 08 jan 2015, 15:13
door overweg13
Paul schreef:Volgens de door Jean-Pierre Schenkel verzamelde historische gegevens is er in Olne gedurende korte tijd ook een stopplaats voor reizigers geweest, in de jaren 1908-1910 (zie
http://gbspjps.quartam.on-rev.com/sthpa ... at&id=1465). Maar het was (is?) vooral een laadplaats voor kalk- en grindtreinen. En zoals gezegd nu een plaats met wijkspoor en tegenspoorwissels.
In oudere lijsten is de telegrafische afkorting GO; vanaf een zeker moment is ook GON gebruikelijk geworden.
Bedankt voor de aanvulling, Paul. Ik heb even in het spoorboekje gekeken dat geldig was van 1/7 tot 30/9/1908, en daar komt nog geen halte Olne voor. Wel vond ik in de lijst van de bediende gemeenten Olne terug, met verwijzing
Olne (poste) (P). Dan zou je dus denken aan de postkoets, maar in de lijst daarvan is geen malle-postes terug te vinden die Olne zou bedienen. Van 1908 springt mijn collectie spijtig genoeg naar 1914.
Re: 5 januari 2015 - Olne
Geplaatst: 22 jan 2015, 19:52
door Bordensteker
Steven schreef:Olne, een plaats waar geen treinen stoppen maar de plaats is wel vlot te herkennen. Er liggen namelijk 4 sporen, 2 doorgaande hoofdsporen en 2 wijksporen. Men kan er ook van normaal naar tegenspoor veranderen. Deze wissels werden veelvuldig gebruikt ten tijde van de werken aan de tunnels op L37 waarbij altijd 1 spoor buiten dienst was tussen Chenee en Olne langs ene kant of Olne en Pepinster langs de andere kant in functie van de tunnels waar men aan werkte.
Een verbastering van die plaatsnaam klinkt luchtvarenden en sommige luchtvaartbelangstellenden zeer bekend in de oren. Want daar vlak in de buurt wordt ook (of juist tegenwoordig) nog heel wat te voet gegaan, maar dan denk ik aan zeg maar buiten gewoon snelle stewardessen op 30.000 voet en hoger. Die harder voor u lopen als u op goede voet met ze staat.
Ik stel u hier met genoegen het
Doppler VOR/DME luchtvaartradiobaken "Olno" voor. Sinds jaar en dag een zeer belangrijk en alom gekend routepunt voor de burgerluchtvaart. Het ligt ruim 2 km ten noorden van de wijksporen van Olne. En ziet er vanaf de openbare weg
zó uit.
Voor geïnteresseerden iets meer uitleg op
http://www.aerobeacons.nl , daarna doorscrollen naar Belgium > LNO
_________________
zelfs vliegtuigen die daar moeten wachten stoppen er niet
Re: 5 januari 2015 - Olne
Geplaatst: 22 jan 2015, 20:05
door overweg13
We zijn bij een vorige gelegenheid inderdaad ook langs deze plek gekomen, maar niet tijdens onze wandeling in Olne dus. Bedankt voor de aanvulling!