Active noise control op treinen?
Geplaatst: 08 apr 2014, 23:38
Een tweetal weken was ik me redelijk aan het ergeren aan het kabaal van een voorbijrijdende Break terwijl ik in het station naar de EMMA-omroep probeerde te luisteren. Dat zorgde ervoor dat ik begon na te denken over manieren om het geluid van treinen te beperken. Ik dacht eerst aan muurtjes van een halve meter hoog met geluiddempende panelen, dan aan geluiddempende panelen tussen de sporen om zo de weerkaatsing van het geluid tegen te gaan om dan uiteindelijk uit te komen tot active noise control luidsprekers onder de trein.
Even uitleggen wat active noise control is en waar het nu al gebruikt wordt: active noise control (ook gekend als active noise cancelling) is een systeem dat bestaat uit een microfoon en een luidspreker. Het geluid opgenomen door de luidspreker wordt geïnverteerd en door de luidspreker afgespeeld. Dit geïnverteerd geluid dempt het opgenomen geluid enorm. Er zit echter wel wat vertraging op die omzetting, waardoor de demping van plotse geluidsverschillen (zoals bij spraak) niet echt goed werkt. Het geruis/geraas van een trein zou echter geen probleem mogen zijn. Voor lage geluiden werkt active noise control goed, voor hoge geluiden wordt er meestal gebruik gemaakt van geluiddempende stoffen. In de sommige oortjes voor muziekspelers wordt er active noise control toegepast. Vooral in het gebruik op een vliegtuig werken deze zeer goed om het gezoem van de motoren weg te filteren. Het gaat daarbij wel over een luidspreker die dicht bij de ontvanger zit (de oren van de persoon). Van het omgekeerde (active noise control bij de bron) heb ik nog niet al te veel kunnen vinden.
Ik was ook even active noise control aan het overwegen naast het spoor, bijvoorbeeld bij wissels. Ik vrees echter dat active noise control niet geschikt is voor zulke plotse geluiden. Daar zouden enkel geluiddempende elementen kunnen helpen.
Mijn vraag: is dit naar jullie weten ooit uitgetest op een trein en lijkt dit een goed idee?
Ik vermoed dat het onderzoek hiernaar gewoon te duur is en dat er daarom niet naar gekeken wordt.
Enkel qua veiligheid valt er iets tegen te zeggen omdat mensen de trein op het perron misschien minder goed kunnen horen afkomen. Ik denk echter dat op lage snelheid de geluidswinst maar zeer beperkt zal zijn omdat er dan sowieso al maar zeer weinig geluid is.
De impact op de trein zelf lijkt me eerder beperkt: een luidspreker verbruikt niet veel stroom en kan zeer rigide gemaakt worden. Mocht er ooit echt iets mis gaan onder de trein, dan zal men dat nog altijd kunnen horen aangezien active noise control enkel goed is om een constant geluid te dempen.
Nota: ik ben niet speciaal geërgerd door het geluid van treinen hoor. Ik denk gewoon graag na over zulke zaken.
Even uitleggen wat active noise control is en waar het nu al gebruikt wordt: active noise control (ook gekend als active noise cancelling) is een systeem dat bestaat uit een microfoon en een luidspreker. Het geluid opgenomen door de luidspreker wordt geïnverteerd en door de luidspreker afgespeeld. Dit geïnverteerd geluid dempt het opgenomen geluid enorm. Er zit echter wel wat vertraging op die omzetting, waardoor de demping van plotse geluidsverschillen (zoals bij spraak) niet echt goed werkt. Het geruis/geraas van een trein zou echter geen probleem mogen zijn. Voor lage geluiden werkt active noise control goed, voor hoge geluiden wordt er meestal gebruik gemaakt van geluiddempende stoffen. In de sommige oortjes voor muziekspelers wordt er active noise control toegepast. Vooral in het gebruik op een vliegtuig werken deze zeer goed om het gezoem van de motoren weg te filteren. Het gaat daarbij wel over een luidspreker die dicht bij de ontvanger zit (de oren van de persoon). Van het omgekeerde (active noise control bij de bron) heb ik nog niet al te veel kunnen vinden.
Ik was ook even active noise control aan het overwegen naast het spoor, bijvoorbeeld bij wissels. Ik vrees echter dat active noise control niet geschikt is voor zulke plotse geluiden. Daar zouden enkel geluiddempende elementen kunnen helpen.
Mijn vraag: is dit naar jullie weten ooit uitgetest op een trein en lijkt dit een goed idee?
Ik vermoed dat het onderzoek hiernaar gewoon te duur is en dat er daarom niet naar gekeken wordt.
Enkel qua veiligheid valt er iets tegen te zeggen omdat mensen de trein op het perron misschien minder goed kunnen horen afkomen. Ik denk echter dat op lage snelheid de geluidswinst maar zeer beperkt zal zijn omdat er dan sowieso al maar zeer weinig geluid is.
De impact op de trein zelf lijkt me eerder beperkt: een luidspreker verbruikt niet veel stroom en kan zeer rigide gemaakt worden. Mocht er ooit echt iets mis gaan onder de trein, dan zal men dat nog altijd kunnen horen aangezien active noise control enkel goed is om een constant geluid te dempen.
Nota: ik ben niet speciaal geërgerd door het geluid van treinen hoor. Ik denk gewoon graag na over zulke zaken.