Treinhaltes Mouterij en Arcaden open tegen 2016
Geplaatst: 03 apr 2014, 20:15
Treinhaltes Mouterij en Arcaden open tegen 2016
De NMBS opent tegen 2016 de nieuwe stopplaatsen Arcaden en Mouterij. Die zijn al enkele jaren klaar, maar er stopten nog nooit treinen. In 2017 zouden de werkzaamheden aan het nieuwe station van Etterbeek moeten beginnen.
Treinhalte wacht zeven jaar op reizigers
In december van dit jaar gaat het nieuwe NMBS-vervoersplan van start. Heel wat zaken veranderen daardoor. De treinen die de Brusselse Noord-Zuidverbinding gebruiken zullen twee minuten extra krijgen om het traject door de drukste spoortunnel ter wereld te vervolmaken. Daardoor zouden de treinen stipter moeten rijden. Ook de benaming ‘L’ voor stoptreinen naar Brussel valt weg en wordt vanaf eind 2014 ‘GEN’, oftewel ‘Gewestelijk Expressnet’. Dat Gewestelijke Expressnet wordt al voor 65 procent in werking gesteld vanaf het einde van het jaar. Tegen 2016, wanneer de lijn Denderleeuw-Brussel op vier sporen is gebracht, moet dat 90 procent zijn. Opmerkelijk: de GEN-verbindingen die er dan zullen bij komen op die lijn zullen mogelijk het Zuidstation of het Weststation als eindhalte hebben. Een stijlbreuk bij de NMBS, dat er altijd voor koos om alle treinen die in Brussel eindigden ook door de Noord-Zuidverbinding te laten rijden. Wanneer de Schuman-Josaphattunnel klaar is eind 2015 zullen het Luxemburg- en Schumanstation ook IC-treinen uit Charleroi en Dinant ontvangen, treinen die de Noord-Zuidverbinding ook niet zullen gebruiken en de luchthaven als eindstation hebben.
De haltes Arcaden (Watermaal) en Mouterij (Elsene) – die jaren geleden al opgeleverd werden maar nooit gebruikt – zullen vanaf 2016 geopend worden. Op de lijn tussen Halle en Mechelen komen er dan vier treinen bij tijdens de spitsuren die deels via de S-J-tunnel zullen rijden.
De werkzaamheden aan het station van Etterbeek – dat de NMBS graag ziet uitgroeien tot het vierde grootste station van het gewest – beginnen in 2017 en kosten 7,3 miljoen euro. Er komt een overstapstation met de MIVB. De MIVB verwachtte vorig jaar nog in een interne nota dat de NMBS het voortouw zou nemen in de bouw van dat overstapstation. Ook voor het Noord-en Zuidstation zijn er ingrijpende werkzaamheden gepland.
Bron: http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/t ... tegen-2016
Als er tussen Brussel en Denderleeuw 4 sporen liggen gaat men toch vernieuwingswerken uitvoeren aan de infrastructuur van de sporen in het midden, dus je zit dan een tijd met 4 sporen die men niet kan/zal gebruiken.
De NMBS opent tegen 2016 de nieuwe stopplaatsen Arcaden en Mouterij. Die zijn al enkele jaren klaar, maar er stopten nog nooit treinen. In 2017 zouden de werkzaamheden aan het nieuwe station van Etterbeek moeten beginnen.
Treinhalte wacht zeven jaar op reizigers
In december van dit jaar gaat het nieuwe NMBS-vervoersplan van start. Heel wat zaken veranderen daardoor. De treinen die de Brusselse Noord-Zuidverbinding gebruiken zullen twee minuten extra krijgen om het traject door de drukste spoortunnel ter wereld te vervolmaken. Daardoor zouden de treinen stipter moeten rijden. Ook de benaming ‘L’ voor stoptreinen naar Brussel valt weg en wordt vanaf eind 2014 ‘GEN’, oftewel ‘Gewestelijk Expressnet’. Dat Gewestelijke Expressnet wordt al voor 65 procent in werking gesteld vanaf het einde van het jaar. Tegen 2016, wanneer de lijn Denderleeuw-Brussel op vier sporen is gebracht, moet dat 90 procent zijn. Opmerkelijk: de GEN-verbindingen die er dan zullen bij komen op die lijn zullen mogelijk het Zuidstation of het Weststation als eindhalte hebben. Een stijlbreuk bij de NMBS, dat er altijd voor koos om alle treinen die in Brussel eindigden ook door de Noord-Zuidverbinding te laten rijden. Wanneer de Schuman-Josaphattunnel klaar is eind 2015 zullen het Luxemburg- en Schumanstation ook IC-treinen uit Charleroi en Dinant ontvangen, treinen die de Noord-Zuidverbinding ook niet zullen gebruiken en de luchthaven als eindstation hebben.
De haltes Arcaden (Watermaal) en Mouterij (Elsene) – die jaren geleden al opgeleverd werden maar nooit gebruikt – zullen vanaf 2016 geopend worden. Op de lijn tussen Halle en Mechelen komen er dan vier treinen bij tijdens de spitsuren die deels via de S-J-tunnel zullen rijden.
De werkzaamheden aan het station van Etterbeek – dat de NMBS graag ziet uitgroeien tot het vierde grootste station van het gewest – beginnen in 2017 en kosten 7,3 miljoen euro. Er komt een overstapstation met de MIVB. De MIVB verwachtte vorig jaar nog in een interne nota dat de NMBS het voortouw zou nemen in de bouw van dat overstapstation. Ook voor het Noord-en Zuidstation zijn er ingrijpende werkzaamheden gepland.
Bron: http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/t ... tegen-2016
Als er tussen Brussel en Denderleeuw 4 sporen liggen gaat men toch vernieuwingswerken uitvoeren aan de infrastructuur van de sporen in het midden, dus je zit dan een tijd met 4 sporen die men niet kan/zal gebruiken.