Pagina 1 van 1
Tractie rijden beperking vermogen.....
Geplaatst: 01 apr 2014, 10:03
door dentheo
Ik herinner mij dat als twee 237ers "gemuxed" in één trein hangen dat hun vermogen (?) gereduceerd wordt om de bovenleiding te "sparen ".
Hoe erg zijn die beperkt ?
Is dat tot 150% van een 27 of slechts 100% ?
Re: Tractie rijden beperking vermogen.....
Geplaatst: 01 apr 2014, 12:02
door Steven
Bij de reeks 27 hebben we daarvoor een schakelaar in de machinekamer. Dit gaat dus manueel. Op de nieuwere locs gaat dit automatisch. Hoeveel de effectieve beperking is weet ik niet van buiten maar ik dacht dat je toch rond de 150% moet uitkomen.
Re: Tractie rijden beperking vermogen.....
Geplaatst: 01 apr 2014, 19:41
door dentheo
Dat is dan ongeveer het "power gevoel" van een 18 ?
Re: Tractie rijden beperking vermogen.....
Geplaatst: 01 apr 2014, 20:06
door Steven
Tja 2x27 is niets in vergelijking met 2x18
Re: Tractie rijden beperking vermogen.....
Geplaatst: 01 apr 2014, 20:16
door dentheo
Ja maar die 2x27 is dan ongeveer 1x 18 door de beperking.
Maar hoe reageren dan 2x 18 ? die hebben toch ook een beperking , of niet ?
Re: Tractie rijden beperking vermogen.....
Geplaatst: 01 apr 2014, 21:02
door Steven
Die hebben inderdaad ook een beperking tot 1500A als ik mij niet vergis (en te zeggen dat ik daar gisteren nog op zat te letten).
Re: Tractie rijden beperking vermogen.....
Geplaatst: 01 apr 2014, 23:38
door dentheo
Dat is 4500kW dat is het continu vermogen van slechts EEN 18 !!!
Dat is ongeveer dezelfde beperking als bij de 2x27 .. ???
Zou niet onlogisch zijn... het is uiteindelijk dezelfde bovenleiding en hetzelfde onderstation.
Re: Tractie rijden beperking vermogen.....
Geplaatst: 03 apr 2014, 12:34
door deadlock
4500KW moet onder 3KV probleemloos gehaald kunnen worden, als wij dat hier al kunnen

Re: Tractie rijden beperking vermogen.....
Geplaatst: 05 apr 2014, 17:39
door nahoj
De grondregel is dat men zich moet houden aan de maximale stroomafname per trein. In belgië is dat max 2400A per trein (als ik me niet vergis). Of 6 MW bij 2,5kV.
Vergeet niet dat hèt grote voordeel van treinschakeling niet het extra vermogen is, maar de extra tractiewielen, wat toelaat om de krachtoverbrenging wiel-spoor beter te verdelen. Je kan dus krachtiger trekken/duwen zonder te slippen.
Re: Tractie rijden beperking vermogen.....
Geplaatst: 07 apr 2014, 02:14
door deadlock
Het aantal newton is inderdaad een stuk groter.
Re: Tractie rijden beperking vermogen.....
Geplaatst: 13 apr 2014, 17:15
door dentheo
Inderdaad , maar eens het volle vermogen bereikt ( 40kmh) gaat hun kaars uit natuurlijk... want dan grijpt de beperking in.
Re: Tractie rijden beperking vermogen.....
Geplaatst: 14 apr 2014, 22:47
door nahoj
Adhesie blijft een belangrijk aspect tot zeker 100km/h, dus het voordeel van extra tractiewielen blijft ook aanwezig boven de 40km/h.
Re: Tractie rijden beperking vermogen.....
Geplaatst: 15 apr 2014, 23:30
door Steven
Voor de HLE18 is het als volgt:
Bij 3000V
Enkel =2400A
Dubbel = 1250A
Bij 25.000V
Enkel = 350A
Dubbel = 250A
Elke keer bezien vanuit de 5MW opstelling.