Die wissels die ik bedoel liggen nog voor de overweg, in de bundel en zijn degelijk in 1995 vervangen geweest en in de ballast gelegd, elektrisch bedienbaar (voorheen waren dat bolwissels in grind).
De spoorlijn zelf was max 40 km/u en van Franse zijde 50km/u. Sporadisch heeft er nog een gecharterde treinen over gereden na 1992 toen de toeristentreinen in het seizoen reden. (spoorlijn die idd aan vervanging toe is)
Voorheen waren er 2 sporen over de overweg, na 1995 nog 1 spoor. De bediening van de seinen komende van Frankrijk en naar Frankrijk werd ter plaatse bediend in de overwegkeet, waar een klein OKB aanwezig was, de bolwissels waren met sloten.
Vanop de oude seinpost Blok 21 (Siemens) kom men het sein bedienen richting Frankrijk met het directe spoor I, die jammer genoeg werd doorgeknipt in 2003 (toen Minister Durand) , en enkel via de bundel nog bereikbaar was.
Na het vernieuwen van de wissels was alles bedienbaar vanuit het station waar een EBP PLP seinpost werd opgesteld in 1996. Tot eind 2002 werd de lijn nog bereden (treinen met vloeibaar staal, de laatste richting Marcinelle), dan werd het stil en de spoorlijn werd gesloten.
Uiteraard weet ik ook dat de spoorlijn, indien voor heropening wordt gekozen, Infrabel liever alles zal vernieuwen en ook het ETCS systeem zal implementeren, de spoorlijn comfortabel zal willen maken naar de hedendaagse normen.
Maar juist het doorknippen en bundel vereenvoudiging om nadien als er budget de spoorlijn uit te breken tot aan de grens, is een kopbreker, een verlaten bedding krijgt al snel een heel andere functie, en dan is het nog moeilijker om voor heropening te pleiten.
Trouwens valt het enorm op dat er geen interesse was vanuit Frankrijk (woorden vanuit NMBS/Infrabel en regering ), en dat ze nu nog steeds dezelfde woorden gebruiken, terwijl er heel veel belangstelling komt uit het Franse om deze spoorlijn weer te gaan gebruiken.
De grote reden van Frankrijk is vooral hun mobiliteitsplan "Objectief 2030" die pleit voor de ontsluiting van de grensstreek met tal van visies zowel in reizigers als goederenverkeer.
Voor goederenverkeer noemen ze dit de Jacques Brellijn als verlenging van de Yzeren Rijn, en voor reizigers de verbindingen Boulogne - Calais - Dunkerque - De Panne - Gent -Antwerpen en ook Brussel Airport, en aansluiting met de kusttram langs de Belgische kust.
Voor de Belgen is het ook interessant om zo naar Frethun en aansluiting te hebben op de kanaaltunnel of Ferry's naar Groot Brittannië en anderzijds met het Franse spoornet.
Verder is er ook, de vermindering van CO² uitstoot en fijn stof die de bewoners van deze grensstreek dagelijks moeten slikken door de colonnes vrachtwagens op de snelweg in de buurt.
De Europese spoorwegen hebben overeenkomsten getekend tot het verminderen van deze uitstoot waar dat kan, tot daar een beetje nostalgie en realiteit.
Verdere info kan je vinden op de website van trekhaak 73
http://www.trekhaak-73.be.
Uiteraard zijn kritische bemerkingen altijd welkom, en mag je dat doorsturen naar onze mailbox te vinden.