Pagina 1 van 2

Lijn 122 (Gent - Geraardsbergen)

Geplaatst: 20 okt 2013, 21:56
door AGE-411
Wat staat de reiziger op lijn 122 nog te wachten? Recentelijk werd de snelheid verlaagd van 90 km/h naar 70 km/h. Dit vanwege de slechte staat van de dwarsliggers.
Elders lees ik dat de lijn in de toekomst deels op enkelspoor zou gebracht worden. Iets wat Guido De Padt ook niet is ontgaan.

Roddels of waarheid? Wat is er van aan?

Re: Lijn 122 (Gent - Geraardsbergen)

Geplaatst: 20 okt 2013, 22:34
door Stijn91
Als er iemand is die zeker op je vraag kan antwoorden zal het wel am62 zijn.

Re: Lijn 122 (Gent - Geraardsbergen)

Geplaatst: 21 okt 2013, 00:38
door poyaud
Op het spoor B, werden onlangs de perronsporen van Landskouter, Scheldewindeke en Balegem Zuid volledig vernieuwd.
Nog dit jaar zouden de slechtste stukken van spoor B vernieuwd worden (met spoorkraan), om dan rond 2016 de resterende stukken te vernieuwen met de vernieuwingstrein.

Re: Lijn 122 (Gent - Geraardsbergen)

Geplaatst: 21 okt 2013, 14:00
door apestaart
Ze zouden beter die lijn electrificeren, want nu rijden er dieseltreintjes. :x

Re: Lijn 122 (Gent - Geraardsbergen)

Geplaatst: 21 okt 2013, 16:24
door Paul
apestaart schreef:Ze zouden beter die lijn electrificeren, want nu rijden er dieseltreintjes. :x
Laat ons a.u.b. in dit landje toch enkele spoorlijnen behouden zonder lelijke bovenleiding...
De spoorwegfotografen zullen er dankbaar voor zijn.

Re: Lijn 122 (Gent - Geraardsbergen)

Geplaatst: 21 okt 2013, 16:29
door Steve
Paul schreef:
apestaart schreef:Ze zouden beter die lijn electrificeren, want nu rijden er dieseltreintjes. :x
Laat ons a.u.b. in dit landje toch enkele spoorlijnen behouden zonder lelijke bovenleiding...
De spoorwegfotografen zullen er dankbaar voor zijn.
Als 't toch maar is om er MW41 te laten rijden, mogen ze de wasdraad er voor mij gerust hangen... :!:

Re: Lijn 122 (Gent - Geraardsbergen)

Geplaatst: 21 okt 2013, 16:31
door Treinen9880
Als er eens deftig dieselmaterieel zouden laten rijden ben ik volledig akkoord. Maar wat er nu rondrijd mogen ze snel den draad er hangen...

Re: Lijn 122 (Gent - Geraardsbergen)

Geplaatst: 21 okt 2013, 17:19
door overweg13
Paul schreef:
apestaart schreef:Ze zouden beter die lijn electrificeren, want nu rijden er dieseltreintjes. :x
Laat ons a.u.b. in dit landje toch enkele spoorlijnen behouden zonder lelijke bovenleiding...
De spoorwegfotografen zullen er dankbaar voor zijn.
Niet echt, Paul. Er is niks zo vervelend als de hele dag datzelfde typetje motorwagens te fotograferen, hoe mooi de omgeving daar ook moge zijn. Mocht er nog enige variatie zijn in het dieselmaterieel, dan zou ik je volmondig bijtreden.

Re: Lijn 122 (Gent - Geraardsbergen)

Geplaatst: 21 okt 2013, 18:48
door am62
poyaud schreef:Op het spoor B, werden onlangs de perronsporen van Landskouter, Scheldewindeke en Balegem Zuid volledig vernieuwd.
Nog dit jaar zouden de slechtste stukken van spoor B vernieuwd worden (met spoorkraan), om dan rond 2016 de resterende stukken te vernieuwen met de vernieuwingstrein.
Laat ons hopen dat het weer de goede (spoor)weg uitgaat met L122. Bedankt voor de info, Poyaud !

Re: Lijn 122 (Gent - Geraardsbergen)

Geplaatst: 21 okt 2013, 18:49
door am62
overweg13 schreef:Niet echt, Paul. Er is niks zo vervelend als de hele dag datzelfde typetje motorwagens te fotograferen, hoe mooi de omgeving daar ook moge zijn. Mocht er nog enige variatie zijn in het dieselmaterieel, dan zou ik je volmondig bijtreden.
Er is gelukkig soms nog wat variatie met een echte diesel (werktrein) vanuit Wallonië of Merelbeke.

Re: Lijn 122 (Gent - Geraardsbergen)

Geplaatst: 21 okt 2013, 18:51
door overweg13
am62 schreef:
overweg13 schreef:Niet echt, Paul. Er is niks zo vervelend als de hele dag datzelfde typetje motorwagens te fotograferen, hoe mooi de omgeving daar ook moge zijn. Mocht er nog enige variatie zijn in het dieselmaterieel, dan zou ik je volmondig bijtreden.
Er is gelukkig soms nog wat variatie met een echte diesel (werktrein) vanuit Wallonië of Merelbeke.
Juist, en daar heb ik al prachtige voorbeelden van gezien...

Re: Lijn 122 (Gent - Geraardsbergen)

Geplaatst: 21 okt 2013, 21:02
door Paul
overweg13 schreef:
Paul schreef:
apestaart schreef:Ze zouden beter die lijn electrificeren, want nu rijden er dieseltreintjes. :x
Laat ons a.u.b. in dit landje toch enkele spoorlijnen behouden zonder lelijke bovenleiding...
De spoorwegfotografen zullen er dankbaar voor zijn.
Niet echt, Paul. Er is niks zo vervelend als de hele dag datzelfde typetje motorwagens te fotograferen, hoe mooi de omgeving daar ook moge zijn. Mocht er nog enige variatie zijn in het dieselmaterieel, dan zou ik je volmondig bijtreden.
Dat snap ik wel, Vic. Maar het zou toch mooi zijn als er een paar niet-geëlektrificeerde lijnen overblijven om er historische of museumritten met stoom- en dieseltreinen over te laten rijden, niet?

Re: Lijn 122 (Gent - Geraardsbergen)

Geplaatst: 21 okt 2013, 23:00
door overweg13
Paul schreef: Dat snap ik wel, Vic. Maar het zou toch mooi zijn als er een paar niet-geëlektrificeerde lijnen overblijven om er historische of museumritten met stoom- en dieseltreinen over te laten rijden, niet?
Vroeger had je daar nog wat secundaire lijntjes (vaak alleen goederen) voor, maar die zijn de voorbije decennia allemaal verdwenen. Hoe prettig was het om toen met GTF over die tot de draad versleten sporen te dokkeren, vaak in een motorwagen die 's anderendaags alweer een gewone dienst mocht rijden.
En uiteraard mag de NMBS voor mijn part met echt dieselmaterieel op de proppen komen (ik bedoel diesels die ook geschikt zijn om rijtuigen te slepen), maar dat zie ik eerlijk gezegd niet meer gebeuren. Maar een wat minder fragiel ogende mw zou toch wel mogen. Of men daarom dieseleilandjes moet behouden is een andere vraag...

Re: Lijn 122 (Gent - Geraardsbergen)

Geplaatst: 22 okt 2013, 05:39
door Shrek
Paul schreef:Dat snap ik wel, Vic. Maar het zou toch mooi zijn als er een paar niet-geëlektrificeerde lijnen overblijven om er historische of museumritten met stoom- en dieseltreinen over te laten rijden, niet?
Absoluut groot gelijk, Eeklo-Maldegem, Ciney-Yvoir, Mariembourg-Treignes zijn daarom voorzien om draadloos te blijven.

Re: Lijn 122 (Gent - Geraardsbergen)

Geplaatst: 24 okt 2013, 18:18
door Dieselfreak
Ben het eens met Paul. Ik hoop dat er toch énkele draadloze lijnen mogen blijven. En het is niet alleen maar om MW41 te fotograferen. Een spoorlijn zonder draad is gewoon veel charmanter, komt veel beter tot recht in een mooi landschap. Trouwens, op die lijn geldt toch een maximumsnelheid van 90 km/u, waarom dan draad hangen? Je zal er geen seconde sneller door op je bestemming raken. Dat ze in de kempen draad hangen, kan ik nog begrijpen, maar waarom zou een nevenlijn van nog geen 30 km per sé draad moeten krijgen?