Pagina 1 van 1
IR 3328 Richting Brussel-Zuid afgeschaft
Geplaatst: 10 sep 2013, 22:27
door peterbot
Dat een trein afgeschaft is, tot daar toe. Dagelijkse kost. Maar de uitleg die deze morgen per luidspreker in Antwerpen-Centraal werd gegeven vond ik toch op z'n minst bevreemdend: panne in de bovenleiding tussen Holleken en Linkebeek (of toch een van die kleine stations ergens tussen Brussel-Zuid en Nijvel).
Vraag aan de meer technisch onderlegden: hoe is dat mogelijk als de trein daar helemaal niet langs moet. Of was dat een "gevolgschade" in het kader van de huidige er-gaat-weer-vanalles-mis-dag? (aangekomen in Brussel-centraal zag ik dat het hele aanwijsbord "in het rood" kleurde).
BTW: in het Duitse spoorwegjargon wordt de bewoording "schade aan de bovenleiding" naar de reizigers toe gebruikt bij zelfdoding. Hier ook?
Re: IR 3328 Richting Brussel-Zuid afgeschaft
Geplaatst: 10 sep 2013, 22:45
door profke
peterbot schreef:BTW: in het Duitse spoorwegjargon wordt de bewoording "schade aan de bovenleiding" naar de reizigers toe gebruikt bij zelfdoding. Hier ook?
bij mensen die aan de bovenleiding zich verhangen, of iets dergelijks misschien wel, maar meestal houdt men het aan "persoonsongeval"
Re: IR 3328 Richting Brussel-Zuid afgeschaft
Geplaatst: 11 sep 2013, 09:41
door rvdborgt
peterbot schreef:BTW: in het Duitse spoorwegjargon wordt de bewoording "schade aan de bovenleiding" naar de reizigers toe gebruikt bij zelfdoding.
Nog nooit gehoord - tot nu toe altijd "Personenunfall" of een enkele keer "Selbstmord".
Groetjes,
Rian
Re: IR 3328 Richting Brussel-Zuid afgeschaft
Geplaatst: 11 sep 2013, 12:31
door Terminus
Sinds enige tijd is de officiële aankondiging voor persoonsongevallen in Duitsland "Notarzteinsatz am Gleis".
"Interventie spoedarts op het spoor" of zoiets, zou dat dan in het Nederlands zijn.
Re: IR 3328 Richting Brussel-Zuid afgeschaft
Geplaatst: 11 sep 2013, 12:35
door Steve
Terminus schreef:Sinds enige tijd is de officiële aankondiging voor persoonsongevallen in Duitsland "Notarzteinsatz am Gleis".
"Interventie spoedarts op het spoor" of zoiets, zou dat dan in het Nederlands zijn.
Tiens, komt er dan systematisch een arts tussen? Zelfs als de aanwezige hulpverleners of anderen (politie of brandweer bijvoorbeeld) overduidelijk kunnen vaststellen dat de persoon (of wat ervan overblijft, om het even cru te stellen) niet meer in leven is?
Re: IR 3328 Richting Brussel-Zuid afgeschaft
Geplaatst: 11 sep 2013, 12:40
door Terminus
Er komt inderdaad niet altijd een dokter ter plaatse wanneer het om een zelfdoding met dodelijke afloop (enkel bij vermoeden/mogelijkheid kwaad opzet).
Misschien is de omroep beter te interpreteren als tussenkomst hulpdiensten (ook al is dat niet de letterlijke vertaling), da's alvast nooit gelogen: politie, brandweer, eventueel MUG/ziekenwagen,...
Re: IR 3328 Richting Brussel-Zuid afgeschaft
Geplaatst: 11 sep 2013, 14:16
door Patrick
Overlijden kan in België enkel vastgesteld worden door een arts. Die moet een verplicht overlijdensattest invullen.
Re: IR 3328 Richting Brussel-Zuid afgeschaft
Geplaatst: 11 sep 2013, 16:00
door franksken
Enkel wanneer het hoofd 20 cm verwijderd is van de romp mag iemand die geen arts is
een overlijden vaststellen.
Re: IR 3328 Richting Brussel-Zuid afgeschaft
Geplaatst: 11 sep 2013, 16:05
door franksken
peterbot schreef:Dat een trein afgeschaft is, tot daar toe. Dagelijkse kost. Maar de uitleg die deze morgen per luidspreker in Antwerpen-Centraal werd gegeven vond ik toch op z'n minst bevreemdend: panne in de bovenleiding tussen Holleken en Linkebeek (of toch een van die kleine stations ergens tussen Brussel-Zuid en Nijvel).
Vraag aan de meer technisch onderlegden: hoe is dat mogelijk als de trein daar helemaal niet langs moet. Of was dat een "gevolgschade" in het kader van de huidige er-gaat-weer-vanalles-mis-dag? (aangekomen in Brussel-centraal zag ik dat het hele aanwijsbord "in het rood" kleurde).
BTW: in het Duitse spoorwegjargon wordt de bewoording "schade aan de bovenleiding" naar de reizigers toe gebruikt bij zelfdoding. Hier ook?
Kan zijn dat het treinpersoneel te laat was om die rit te verzekeren(personeel dat vaststaat bezuiden Brussel).
Persoonlijk zou ik dan wel spreken over een probleem met een andere trein of een wijziging in het
werk schema.
Re: IR 3328 Richting Brussel-Zuid afgeschaft
Geplaatst: 12 sep 2013, 00:41
door groentje
Maar een 'wijziging in het werkschema' is dan weer een verklaring die op sommige reizigers de uitwerking heeft van een rode lap op een stier. Het is dan ook zodanig vaag, dat niet iedereen zo'n uitleg die niet iedereen zomaar aanvaardt. En als er inderdaad boordpersoneel vast zit ten zuiden van Brussel ten gevolge van een zelfmoord, is dat toch de juiste verklaring voor jouw vertraging?
Re: IR 3328 Richting Brussel-Zuid afgeschaft
Geplaatst: 14 sep 2013, 15:31
door Asterix
peterbot schreef:Dat een trein afgeschaft is, tot daar toe. Dagelijkse kost. Maar de uitleg die deze morgen per luidspreker in Antwerpen-Centraal werd gegeven vond ik toch op z'n minst bevreemdend: panne in de bovenleiding tussen Holleken en Linkebeek (of toch een van die kleine stations ergens tussen Brussel-Zuid en Nijvel).
Vraag aan de meer technisch onderlegden: hoe is dat mogelijk als de trein daar helemaal niet langs moet. Of was dat een "gevolgschade" in het kader van de huidige er-gaat-weer-vanalles-mis-dag? (aangekomen in Brussel-centraal zag ik dat het hele aanwijsbord "in het rood" kleurde).
Kan zijn dat het materiaal uit Nijvel/Charleroi kwam en in Antwerpen moest worden ingezet voor de IR naar Brussel.
Steve schreef:Tiens, komt er dan systematisch een arts tussen? Zelfs als de aanwezige hulpverleners of anderen (politie of brandweer bijvoorbeeld) overduidelijk kunnen vaststellen dat de persoon (of wat ervan overblijft, om het even cru te stellen) niet meer in leven is?
Een MUG-arts IS een hulpverlener die in eerste lijn (samen met ambulance en eventueel brandweer/politie) ter plaatse wordt gestuurd. Vaak is de MUG zelfs als eerste ter plaatse. Het is ook logisch dat ie wordt uitgestuurd, het is zeker niet altijd meteen duidelijk (bij de oproep naar de hulpdiensten) of een slachtoffer nog leeft en of het nog zin heeft hem/haar te reanimeren.
Terminus schreef:Er komt inderdaad niet altijd een dokter ter plaatse wanneer het om een zelfdoding met dodelijke afloop (enkel bij vermoeden/mogelijkheid kwaad opzet).
Dat is een criterium dat ik nog nooit heb gehoord. Ik vermoed dat jij het eerder hebt over een
wetsdokter in opdracht van het parket? Dan is er meestal al een andere arts gepasseerd die het overlijden heeft vastgesteld.
Re: IR 3328 Richting Brussel-Zuid afgeschaft
Geplaatst: 14 sep 2013, 15:47
door Molenbruch Y.
Kan zijn dat het materiaal uit Nijvel/Charleroi kwam en in Antwerpen moest worden ingezet voor de IR naar Brussel.
Neen, het materieel voor IR 3307/3328 komt uit Geraardsbergen als P 7572.
Groeten,
Re: IR 3328 Richting Brussel-Zuid afgeschaft
Geplaatst: 14 sep 2013, 15:58
door Steven
Het zal wel eerder inzet van personeel geweest zijn dat van die bewuste trein moest komen.
Re: IR 3328 Richting Brussel-Zuid afgeschaft
Geplaatst: 14 sep 2013, 20:06
door rvdborgt
groentje schreef:Maar een 'wijziging in het werkschema' is dan weer een verklaring die op sommige reizigers de uitwerking heeft van een rode lap op een stier. Het is dan ook zodanig vaag, dat niet iedereen zo'n uitleg die niet iedereen zomaar aanvaardt. En als er inderdaad boordpersoneel vast zit ten zuiden van Brussel ten gevolge van een zelfmoord, is dat toch de juiste verklaring voor jouw vertraging?
Precies. Ofwel de achterliggende oorzaak noemen (de zelfmoord), of als dat niet duidelijk is gewoon dat er geen personeel is om de trein te rijden.
"Wegens een wijziging in het werkschema" klink alsof het dienstrooster is gewijzigd zonder voldoende rekening te houden met de treinen die gereden moeten worden...
Groetjes,
Rian
Re: IR 3328 Richting Brussel-Zuid afgeschaft
Geplaatst: 14 sep 2013, 22:07
door franksken
rvdborgt schreef:groentje schreef:Maar een 'wijziging in het werkschema' is dan weer een verklaring die op sommige reizigers de uitwerking heeft van een rode lap op een stier. Het is dan ook zodanig vaag, dat niet iedereen zo'n uitleg die niet iedereen zomaar aanvaardt. En als er inderdaad boordpersoneel vast zit ten zuiden van Brussel ten gevolge van een zelfmoord, is dat toch de juiste verklaring voor jouw vertraging?
Precies. Ofwel de achterliggende oorzaak noemen (de zelfmoord), of als dat niet duidelijk is gewoon dat er geen personeel is om de trein te rijden.
"Wegens een wijziging in het werkschema" klink alsof het dienstrooster is gewijzigd zonder voldoende rekening te houden met de treinen die gereden moeten worden...
Groetjes,
Rian
Vroeger werd er meer gedetaileerd omgeroepen maar op vraag van de TB"s is dat veranderd.