Pagina 1 van 3
Laatste twijfels!!
Geplaatst: 20 feb 2013, 19:33
door HLercules
Hallo,
Tot mijn grote vreugde ben ik onverhoopt door de selecties voor treinbestuurder geraakt.
De job spreekt me enorm aan, in al zijn aspecten maar,
Ik ben reeds 41 en heb een job die zeer goed betaalt is.
Deze zou ik dus moeten opgeven, heb het ervoor over maar.
En nu komen de twijfels, moet ik doorgaan of niet.
Is treinbestuurder de job van je leven?
Zou je de job aanraden aan je kinderen?
Wat zijn de ongekende rotte kantjes aan de job?
(deze vertellen ze niet op die infosessie)
En hoe en wanneer kunnen jullie jullie behoeftes doen tijdens de dienst?
Iedereen heeft wel eens een dagje dat de achterdeur steeds moet lozen!

Re: Laatste twijfels!!
Geplaatst: 20 feb 2013, 19:37
door Robin
HLercules schreef:
En hoe en wanneer kunnen jullie jullie behoeftes doen tijdens de dienst?
Iedereen heeft wel eens een dagje dat de achterdeur steeds moet lozen!

Volgens andere doen ze dit tijdens een stop in het station als het echt dringend is.
Re: Laatste twijfels!!
Geplaatst: 20 feb 2013, 19:41
door HLercules
Mogen de treinbestuurders dan zomaar hun stuurpost verlaten?
Re: Laatste twijfels!!
Geplaatst: 20 feb 2013, 20:57
door Eimai
HLercules schreef:Is treinbestuurder de job van je leven?
Of het úw droomjob is, tja daar kan je enkel zelf op antwoorden. Voor vele treinbestuurders is het dat wel, voor anderen is het gewoon een job. Er zijn natuurlijk enkele die het niet echt met volle goesting doen, maar zo zijn er bij mijn weten niet veel. Denk dat zeer veel treinbestuurders niet meer naar een andere job willen gaan.
Zou je de job aanraden aan je kinderen?
Ik zou het iedereen aanraden. Het is geen job die voor iedereen is weggelegd. Absolute voorwaarde is dat het iets is dat je echt graag wil doen, want anders ga je het gewoon nooit volhouden.
Wat zijn de ongekende rotte kantjes aan de job?
Ongekend? Denk dat de meeste wel algemeen geweten zullen zijn zeker (werkuren, dagen dat je buitenreeks staat en nagenoeg niks kan plannen). Er is ook nog de depot waar je de eerste maanden/jaren zal moeten doorbrengen: daar heb je niet zo erg veel vat op, en als je pech hebt zal je tot je overplaatsing een hele hap van je loon aan benzine moeten spenderen (je bent niet veel met een vrijkaart midden in de nacht). De job kan ook vermoeiend zijn, al die uren aan een stuk geconcentreerd zitten kost wel energie. En de werking binnen nmbs heeft natuurlijk ook wel zijn "speciale kantjes", waar je je soms in kan opjagen
En hoe en wanneer kunnen jullie jullie behoeftes doen tijdens de dienst?
Iedereen heeft wel eens een dagje dat de achterdeur steeds moet lozen!

Op het toilet natuurlijk

Je mag gerust je trein verlaten als je de voorzorgen neemt om de trein te immobiliseren zodat je hem terugvindt op de plek waar je hem achterlaat. In de eindstations heb je meestal wel tijd genoeg, en als je echt moet gaan dan gaat niemand je scheef bekijken als je dat in een stopplaats onderweg doet. Als je echt met diarree zit dan meld je je beter gewoon ziek, want zo kan je ook niet rijden.
Re: Laatste twijfels!!
Geplaatst: 20 feb 2013, 21:44
door HLercules
Thx, hier heb ik veel aan.
Heb net een treinbestuurder gesproken, en die zei ook, waarom zou je het niet doen.
In alle jobs is er iets. En daar kan ik van meespreken.
Dus de nmbs zal wel meevallen, iedereen die ik aanspreek is redelijk enthousiast over hun nmbs.
Een nieuwe uitdaging op mijn leeftijd, zie het meer en meer zitten feitelijk.
Gewoon die medische test nog doorspartelen.
Re: Laatste twijfels!!
Geplaatst: 21 feb 2013, 11:23
door HLE 2302
HLercules schreef:Hallo,
Tot mijn grote vreugde ben ik onverhoopt door de selecties voor treinbestuurder geraakt.
De job spreekt me enorm aan, in al zijn aspecten maar,
Ik ben reeds 41 en heb een job die zeer goed betaalt is.
Deze zou ik dus moeten opgeven, heb het ervoor over maar.
En nu komen de twijfels, moet ik doorgaan of niet.
Is treinbestuurder de job van je leven?
Zou je de job aanraden aan je kinderen?
Wat zijn de ongekende rotte kantjes aan de job?
(deze vertellen ze niet op die infosessie)
En hoe en wanneer kunnen jullie jullie behoeftes doen tijdens de dienst?
Iedereen heeft wel eens een dagje dat de achterdeur steeds moet lozen!

Zoiets lezen raakt mijn persoonlijke snaar, waarom aan iets beginnen als je er niet zeker over bent ? Geef de kans die jij krijgt aan mij, ik zou er niet over twijfelen ! Maarja.

Re: Laatste twijfels!!
Geplaatst: 21 feb 2013, 12:07
door HLercules
HLE 2302 schreef:
Zoiets lezen raakt mijn persoonlijke snaar, waarom aan iets beginnen als je er niet zeker over bent ? Geef de kans die jij krijgt aan mij, ik zou er niet over twijfelen ! Maarja.

Oei, sorry daarvoor.
Vergis je niet, ik trappel om er aan te beginnen.
Het is gewoon, ik ben nu 41 en heb een job waar ik meer dan het dubbele verdien.
Maar tb worden spreekt me enorm aan.
Ben gewoon eens benieuwd naar de mindere kantjes van treinbestuurder. Niet meer.
Het is een aparte job voor aparte mensen, en ik ben zo eentje.
nogmaals sorry HLE 2303.
Waarom zou jij niet in aanmerking komen,aan motivatie geen gebrek zo te horen.
Re: Laatste twijfels!!
Geplaatst: 21 feb 2013, 12:18
door Steven
HLE2302 beschikt niet over het juiste diploma. Hij is dus via de alternatieve route aan de spoorweg begonnen en hoopt via de interne weg alsnog treinbestuurder te worden. Doch die weg is vol hindernissen en met deuren die zelden ver open gaan tegenwoordig.
Re: Laatste twijfels!!
Geplaatst: 21 feb 2013, 12:25
door HLE 2302
HLercules schreef:HLE 2302 schreef:
Zoiets lezen raakt mijn persoonlijke snaar, waarom aan iets beginnen als je er niet zeker over bent ? Geef de kans die jij krijgt aan mij, ik zou er niet over twijfelen ! Maarja.

Oei, sorry daarvoor.
Vergis je niet, ik trappel om er aan te beginnen.
Het is gewoon, ik ben nu 41 en heb een job waar ik meer dan het dubbele verdien.
Maar tb worden spreekt me enorm aan.
Ben gewoon eens benieuwd naar de mindere kantjes van treinbestuurder. Niet meer.
Het is een aparte job voor aparte mensen, en ik ben zo eentje.
nogmaals sorry HLE 2303.
Waarom zou jij niet in aanmerking komen,aan motivatie geen gebrek zo te horen.
Ik werk zoals Steven verteld al aan de NMBS. Omdat ik op die manier kan deelnemen aan de selecties voor treinbestuurder, zo heb ik al een 6 tal keer deelgenomen. Doch word ik telkens gebuisd op het mondeling examen wegens een gebrek aan technische kennis. Niet volledig onterecht, want ik heb niet veel technische achtergrond. Maar ik blijf proberen, tevens door mijn technische achtergrond bij te scholen.
Ik weet ook dat u het zo niet bedoeld, sorry voor mijn reactie ook. Maar het is voor mij persoonlijk énorm frustrerend mensen met twijfels door de selectie te zien raken, en dan zelf telkens af te vallen. Goed wetende hoe graag ik de job zou willen doen ... noem het gerust een portie jaloezie.

Re: Laatste twijfels!!
Geplaatst: 21 feb 2013, 12:41
door HLercules
Komt goed HLE2302.
Waar een sterke wil is, is een rail.

Re: Laatste twijfels!!
Geplaatst: 22 feb 2013, 12:58
door loic1811
Dat vind ik mooi gezegd !
veel succes in ieder geval

Re: Laatste twijfels!!
Geplaatst: 23 feb 2013, 22:56
door Asterix
HLE 2302 schreef:Ik werk zoals Steven verteld al aan de NMBS. Omdat ik op die manier kan deelnemen aan de selecties voor treinbestuurder, zo heb ik al een 6 tal keer deelgenomen. Doch word ik telkens gebuisd op het mondeling examen wegens een gebrek aan technische kennis. Niet volledig onterecht, want ik heb niet veel technische achtergrond. Maar ik blijf proberen, tevens door mijn technische achtergrond bij te scholen.
Zou je mij hierover iets meer willen vertellen? Ik lees namelijk dat de job nu ook is opengesteld voor ASO'ers en ik kan je vertellen dat ik als ASO'er bijzonder weinig technische achtergrond heb. Wil dit dan zeggen dat die mensen eigenlijk haast geen kans van slagen hebben, zelfs niet als ze die cursus op de website instuderen?
Re: Laatste twijfels!!
Geplaatst: 23 feb 2013, 23:04
door Steven
alle mensen met een diploma secundair onderwijs maken dezelfde kans. Er is nog een periode geweest zoals nu dat alle diploma's van het sucundair onderwijs waren toegelaten. Daar zaten toen ook bakkers, houtbewerkers, kantoormedewerkers, boekhouders, .... tussen. Die mensen zijn er allemaal geraakt.
Re: Laatste twijfels!!
Geplaatst: 25 feb 2013, 14:59
door Gerd
HLE 2302 schreef:HLercules schreef:HLE 2302 schreef:
Zoiets lezen raakt mijn persoonlijke snaar, waarom aan iets beginnen als je er niet zeker over bent ? Geef de kans die jij krijgt aan mij, ik zou er niet over twijfelen ! Maarja.

Oei, sorry daarvoor.
Vergis je niet, ik trappel om er aan te beginnen.
Het is gewoon, ik ben nu 41 en heb een job waar ik meer dan het dubbele verdien.
Maar tb worden spreekt me enorm aan.
Ben gewoon eens benieuwd naar de mindere kantjes van treinbestuurder. Niet meer.
Het is een aparte job voor aparte mensen, en ik ben zo eentje.
nogmaals sorry HLE 2303.
Waarom zou jij niet in aanmerking komen,aan motivatie geen gebrek zo te horen.
Ik werk zoals Steven verteld al aan de NMBS. Omdat ik op die manier kan deelnemen aan de selecties voor treinbestuurder, zo heb ik al een 6 tal keer deelgenomen. Doch word ik telkens gebuisd op het mondeling examen wegens een gebrek aan technische kennis. Niet volledig onterecht, want ik heb niet veel technische achtergrond. Maar ik blijf proberen, tevens door mijn technische achtergrond bij te scholen.
Ik weet ook dat u het zo niet bedoeld, sorry voor mijn reactie ook. Maar het is voor mij persoonlijk énorm frustrerend mensen met twijfels door de selectie te zien raken, en dan zelf telkens af te vallen. Goed wetende hoe graag ik de job zou willen doen ... noem het gerust een portie jaloezie.

HLE 2302
Waarom zou je dan niet eerst als Operator Bestuurder Infra meedoen; de ingangstesten zijn iets minder streng, er is een serieus tekort binnen Infrabel en na een aantal jaren praktische ervaring kan je meedoen voor Treinbestuurder. Het voordeel dat je dan hebt is dat je de leerstof voor het overgrote deel al kent en dat je praktische ervaring hebt opgedaan. Lijkt mij dan ook 'eenvoudiger' om de jury te overtuigen.
Groeten Gerd
Re: Laatste twijfels!!
Geplaatst: 02 jan 2014, 12:05
door Meesterpeter
Maar waarom technische kennis, en welke dan, je wordt toch geen monteur of hersteller van treinen.
In Nederland mag een machinist / treinbestuurder helemaal geen technische handelingen (meer) verrichten, welke verder gaan dan het omzetten van een schakelaar of luchtkraan........
Op technische kennis vooraf wordt al helemaal niet getest. Dat was in de jaren '70 en '80 nog wel, toen kreeg je zelfs een schroevendraaier en schroefsleutel bij in dienst komen, nu heb je een GSM om de technische hulplijn te bellen !
gr Peter