Pagina 1 van 1

GGB

Geplaatst: 24 aug 2006, 00:14
door Joris
Hallo,
Een eerste verslag, of tenminste een deel, van Zwitersland dit jaar:
De Gorngergrat Bahn. De GGB start in Zermat (waar het aangesloten is op de GGB) en eindigd op de Gornergrat.
Meer info binnenkort (morgen/overmorgen) op m'n site, maar hier alvast enkele foto's:
Zie bijlage onderaan.
Groeten,
Joris De Mol

Geplaatst: 24 aug 2006, 10:01
door Jonathan
Hebben die niet genoeg aan 1 panto en aan 1 draad?

Geplaatst: 24 aug 2006, 10:08
door Kris
Zo te zien had je er niet veel geluk met het weer...

Geplaatst: 24 aug 2006, 14:27
door Shrek
Jonathan schreef:Hebben die niet genoeg aan 1 panto en aan 1 draad?
misschien is het iets 3-fazig ofzo :wink:

Geplaatst: 24 aug 2006, 15:50
door Steven
idd, of tweefasig maar alles via bovenleiding kan ook

Geplaatst: 24 aug 2006, 16:01
door prahsharp
niet echt handig voor wissels , 2 bovenleidingen ....

Geplaatst: 24 aug 2006, 16:03
door Steven
prahsharp schreef:niet echt handig voor wissels , 2 bovenleidingen ....
het si dan ook een bergbaantje, het aantal wissels is daar zover ik weet heeeeeeeeeeeeel beperkt

Geplaatst: 24 aug 2006, 23:13
door Joris
Hallo,
Kris schreef:Zo te zien had je er niet veel geluk met het weer...
Goh, ik heb wel geluk gehad, als je bedenkt dat het in de voormiddag zo bewolkt was dat je niks kon zien, maar omdat het in de namiddag dan toch optraok hebben we de tocht gedaan. Dus het had erger gekunt...
Groeten,
Joris De Mol

Geplaatst: 24 aug 2006, 23:15
door Joris
Hallo,
Steven schreef: het si dan ook een bergbaantje, het aantal wissels is daar zover ik weet heeeeeeeeeeeeel beperkt
Mmm, zo beperkt was dta nu ook weer niet... De foto's zijn nu wel genomen op dubbelsporige stukken, maar dat waren er niet veel. Gevolg, aan elke halte lag een uitwijkspoor. Dus er lagen wel nog redelijk wat wissels. Nu heb ik er eigenlijk helaas niet op gelet hoe men dat aan wissels oplost... Jammer...
Groeten,
Joris De Mol

Geplaatst: 27 aug 2006, 00:26
door e49memling
Steven schreef:idd, of tweefasig maar alles via bovenleiding kan ook
Zermat-bahn is 3-fasig; 2 via bovenleiding, derde via rail

Geplaatst: 27 aug 2006, 00:57
door Joris
Hallo,
Intussen staat de reportage van de GGB online.
De rest is wegens tijdsgebrek voor later...
Groeten,
Joris De Mol

Geplaatst: 27 aug 2006, 12:14
door K V B
e49memling schreef:
Steven schreef:idd, of tweefasig maar alles via bovenleiding kan ook
Zermat-bahn is 3-fasig; 2 via bovenleiding, derde via rail
1ste fase is tussen de linker draad en de rails, 2de fase is tussen rechter draad en rails, en derde fase is tussen beide draden. Wat men in de sterkstroom een driehoeksschakeling noemt.
(De drie fase sterkstroom die je thuis hebt is een sterschakeling: Drie fasen en een nul).

De Jungfraubahn gebruikt ook driefasen stroom. Een van de voordelen schijnt te zijn dat stroomterugwinning bij dalritten efficienter kan.

Geplaatst: 27 aug 2006, 15:44
door 13'erke
Nu heb ik er eigenlijk helaas niet op gelet hoe men dat aan wissels oplost... Jammer...
Men lost dit op door gebruik te maken van stroomloze stukken boven de wissels, daarom staan er ook altijd 2 (4 eigelijk) pantografen omhoog , die voor- en achteraan. In Italie kent men dit systeem van draaistroommotoren en 2 draden ook ( 10kv 45Hz) , maar door de hoge kosten is men hiermee gestopt.