Vlaamse Regering : Spoorstrategie: prioriteiten en projecten
Geplaatst: 09 feb 2013, 22:19
Bron: http://www.politics.be/persmededelingen/34678/
(08/02/2013) Vandaag keurde de Vlaamse Regering op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits de Vlaamse Spoorstrategie goed. Het is de eerste keer dat het Vlaamse Gewest een eigen strategie bepaalt, want ook het spoor moet in het kader van een veilige, vlotte en duurzame mobiliteit goed afgestemd worden op de noden van de reizigers en het goederenvervoer. Het Vlaams Gewest heeft zowat het dichtste spoorwegnet van heel Europa. De kern van de strategie is dat de reiziger centraal staat en dat gezorgd wordt voor een stipt, betrouwbaar aanbod voor personen en goederen. Daarvoor zijn er 51 prioritaire projecten geselecteerd.
De Vlaamse Spoorstrategie bundelt de Vlaamse prioriteiten voor het personen- en het goederenvervoer. Een goed uitgerust, stipt en uitgebreid spoorwegnetwerk is belangrijk om het aandeel woon-werk, woon-school en recreatief verkeer in het openbaar vervoer te verhogen. Daarnaast is het ook noodzakelijk om de toegang van de Vlaamse economische poorten te verbeteren. Om toekomstgericht te kunnen inspelen op het toenemende personen- en goederenvervoer moet ons dicht transportnetwerk worden geoptimaliseerd.
Er is zeker nog een potentieel voor meer verplaatsingen over het spoor. Om deze groei effectief te kunnen realiseren moeten er wel een aantal basisvoorwaarden worden ingevuld:
· Het openbaar vervoer moet genetwerkt zijn. Alle vervoerssystemen moeten in nauw overleg sterker geïntegreerd en op elkaar afgestemd worden. Ook een geïntegreerd tarief draagt daar toe bij.
· De treinen moeten stipter rijden en het spoorwegnet moet betrouwbaarder worden;
· De treinen, de stations en het spoorwegnet moeten veilig zijn zowel qua exploitatie als qua sociale veiligheid);
· De capaciteit van de infrastructuur en de treinen moet vraaggestuurd zijn, afgestemd op de behoeften.
De opmaak van een Vlaamse spoorstrategie is in uitvoering van het Vlaams regeerakkoord. Een jaar geleden werd een eerste conceptnota goedgekeurd door de Vlaamse regering. Nadien werd deze nota besproken in het Vlaams parlement en met de stakeholders. Deze eerste conceptnota werd vervolgens vertaald in een Vlaamse spoorstrategie met een prioriteitenlijst.
De Vlaamse spoorstrategie werd opgebouwd op basis van de verschillende uitgangspunten.
Reiziger centraal: stipter en betrouwbaarder personenvervoer
Het Vlaams Gewest zet in haar mobiliteitsvisie in op duurzaam reizigersvervoer. Het aandeel van de openbare vervoersmodi moet in de volgende jaren sterk kunnen toenemen.
Om dit te kunnen realiseren moet de reistijd zo betrouwbaar mogelijk zijn. Dat betekent dat een reiziger vooraf moet kunnen inschatten hoe lang de verplaatsing zal duren. Onze dagelijks benodigde reistijd speelt immers een belangrijke rol in ons gezins- en beroepsleven.
Om die betrouwbaarheid te kunnen realiseren is de stiptheid van het openbaar vervoer cruciaal. Daarom moet worden geïnvesteerd in het performanter maken van het netwerk via onderhouds- en veiligheidsinvesteringen. Er moet ook ingezet worden op een meer geïntegreerd vervoersaanbod, met naadloze aansluitingen op andere treinen en bussen of trams van De Lijn en de andere openbaar vervoersmaatschappijen. Belangrijk daarvoor zijn goed uitgebouwde stations en stationsomgevingen,. Stationsomgevingen zijn dan ook ruimtelijke ankerpunten, waar er voor elke vervoersdeelnemer een geschikte ruimte gevonden dient te worden.
Goederenvervoer per spoor belangrijk voor Vlaamse economische poorten
Voor het goederenvervoer per spoor is het op korte termijn erg belangrijk om het bestaande vervoer per spoor van en naar onze Vlaamse havens en bedrijven te kunnen verzekeren op een meer kostenefficiënte, flexibele en kwalitatieve wijze. De vervoersmogelijkheden zijn immers van groot belang voor heel wat bedrijven. Op korte termijn zijn dan ook de (verdere) tijdelijke subsidiëring van het gecombineerd en verspreid goederenvervoer van belang. Het gecombineerd vervoer is het vervoer van containers met verschillende modi, waaronder de trein en/of schip en/of vrachtwagen. Bij het verspreid vervoer worden spoorwagons bij verschillende bedrijven opgehaald om daarmee in een spoorbundel treinen samen te stellen naar een bepaalde bestemming (een spoorbundel). Daar worden de treinen terug gesplitst om de wagons tot bij de eindklant te brengen.
Ook een niet-discriminerende toegang tot rangeerstations en terminals voor alle operatoren is daarbij van groot belang. Het Vlaamse gewest en onze havens en havenbedrijven zoeken, op vraag van de federale overheid, momenteel naar wat elkeen hiertoe zou kunnen bijdragen.
Naast deze korte termijn zijn er voor Vlaanderen een vier belangrijke spoorinfrastructuurprojecten voor het goederenvervoer cruciaal: de aanleg van de tweede haventoegang tot de haven van Antwerpen, de capaciteitsverhoging op de spoorlijn tussen Gent en Zeebrugge, de optimalisatie van de spoorverbinding Antwerpen – Gent, de upgrade van de IJzeren Rijn.
Prioritaire projecten in de Vlaamse spoorstrategie
De 51 prioritaire proj ecten in de Vlaamse spoorstrategie kunnen worden opgedeeld in het wegwerken van knelpunten, het realiseren van missing links en de (her)inrichting van stationsomgevingen. Ook het treinmaterieel moet gemoderniseerd worden en moet de reizigersgroei kunnen opvangen.
Prioritaire knelpunten wegwerken:
· optimalisatie van de verbinding Antwerpen – Gent (personen en goederen)
o optimalisaties lijn 59 Antwerpen – Gent;
o de aanleg 3de en 4de spoor in Melle;
o de vernieuwing van wissels in Schellebelle;
· vertakking Oude Landen in Ekeren (goederenvervoer)
· vertakking Krijgsbaan in Morstel (personen en goederen - gelinkt aan tweede spoorontsluiting)
· beseinen van regelmatig gebruikte spoorvakken op rechteroever in de Antwerpse haven om de capaciteit en de exploitatiemogelijkheden te verbeteren en de kosten van rangeringen… te drukken
Prioritaire projecten capaciteitsuitbreiding:
· derde en vierde spoor tussen Brugge & Gent (personen en goederenvervoer);
· GEN-netwerk rond Brussel (personenvervoer);
· tweede spoorontsluiting haven van Antwerpen (goederen);
· upgrading IJzeren Rijn (personen en goederen – in eerste fase verbetering personenvervoer vanuit het Noord-Limburg):
o elektrificatie Mol-Hamont
o stopplaats Hamont (personenvervoer);
o op dubbel spoor brengen van het baanvak Mol – Hamont - Nederlandse grens
· derde spoor tussen Dudzele en Zeebrugge (goederenvervoer);
Prioritaire stationsomgevingen:
Een goede stationsomgeving is van bijzonder groot belang. Stations zijn zowel ruimtelijke ankerpunten als belangrijke intermodale knooppunten. De in het verleden afgesloten en de nog in uitwerking zijnde samenwerkingsovereenkomsten dienen te worden uitgevoerd. Het gaat onder meer om Denderleeuw, Gent Sint-Pieters, Gent-Dampoort, Ieper, Kortrijk, Mechelen, Oostende, Opwijk, Roeselare, Zottegem, Herentals, Ninove, Ronse, Turnhout, Torhout en Lier.
Prioritaire missing links personenvervoer waar MKBA’s voor nodig zijn:
· opnieuw operationeel maken van spoorlijn 18 Hasselt – Neerpelt; (MKBA al uitgevoerd);
· de uitbouw van het GEN-netwerk rond Gent zoals op:
o lijn 58 Gent – Eeklo – (Maldegem);
o lijn 86 Gent – Oudenaarde;
o lijn 122 Gent – Zottegem;
o lijn 204 Gent – Zelzate;
· aanleggen 2despoor op huidige enkelsporige lijnen of spoortrajecten:
o lijn 13 Kontich – Lier,
o lijn 15 Hasselt – Mol (tussen Mol en vertakking Zonhoven);
o lijn 19 Mol – Hamont;
o lijn 21 Landen – Hasselt (tussen Landen en Alken);
o lijn 29 Herentals – Turnhout;
o lijn 5 4 Mechelen – Sint-Niklaas (tussen vertakking Heike en Sint-Niklaas);
o lijn 69 Komen – Poperinge;
o lijn 73 Diksmuide – Koksijde;
· te onderzoeken voor verschillende vervoermiddelen (heavy rail, light rail, (snel)tram, (snel)bus), o.m.:
o lijn 17 Leopoldsburg – Diest;
o lijn 21A-B Genk – Maasmechelen/Maaseik;
o lijn 52 Puurs – Dendermonde;
o lijn 57 Dendermonde – Aalst;
o lijn 29 Aarschot – Herentals.
· realisatie van de bocht van Gits;
Minister Hilde Crevits: “Vlaanderen wil ten volle haar rol spelen in de ontwikkeling van de mobiliteit in Vlaanderen. Dat geldt ook voor het spoorbeleid. Met een eigen Vlaamse spoorstrategie willen we daar volop op wegen. Deze strategie is voor Vlaanderen dan ook de basis om een constructief gesprek aan te gaan met de federale overheid over hun spoorstrategie en investeringsplan. Vlaanderen wil ook betrokken worden bij de omzetting van de Europese regelgeving in het kader van spoormobiliteit. Het gaat daarbij onder meer om de vastlegging van het EU-kernnetwerk, de discussie over het 4e spoorwegpakket en de uitwerking van de beheerscontracten. Met verenigde krachten bereiken we veel meer, als het de reiziger en de klant maar ten goede komt!”
Persinfo:
Cybelle-Royce Buyck
woordvoerster van Vlaams minister Hilde Crevits
(08/02/2013) Vandaag keurde de Vlaamse Regering op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits de Vlaamse Spoorstrategie goed. Het is de eerste keer dat het Vlaamse Gewest een eigen strategie bepaalt, want ook het spoor moet in het kader van een veilige, vlotte en duurzame mobiliteit goed afgestemd worden op de noden van de reizigers en het goederenvervoer. Het Vlaams Gewest heeft zowat het dichtste spoorwegnet van heel Europa. De kern van de strategie is dat de reiziger centraal staat en dat gezorgd wordt voor een stipt, betrouwbaar aanbod voor personen en goederen. Daarvoor zijn er 51 prioritaire projecten geselecteerd.
De Vlaamse Spoorstrategie bundelt de Vlaamse prioriteiten voor het personen- en het goederenvervoer. Een goed uitgerust, stipt en uitgebreid spoorwegnetwerk is belangrijk om het aandeel woon-werk, woon-school en recreatief verkeer in het openbaar vervoer te verhogen. Daarnaast is het ook noodzakelijk om de toegang van de Vlaamse economische poorten te verbeteren. Om toekomstgericht te kunnen inspelen op het toenemende personen- en goederenvervoer moet ons dicht transportnetwerk worden geoptimaliseerd.
Er is zeker nog een potentieel voor meer verplaatsingen over het spoor. Om deze groei effectief te kunnen realiseren moeten er wel een aantal basisvoorwaarden worden ingevuld:
· Het openbaar vervoer moet genetwerkt zijn. Alle vervoerssystemen moeten in nauw overleg sterker geïntegreerd en op elkaar afgestemd worden. Ook een geïntegreerd tarief draagt daar toe bij.
· De treinen moeten stipter rijden en het spoorwegnet moet betrouwbaarder worden;
· De treinen, de stations en het spoorwegnet moeten veilig zijn zowel qua exploitatie als qua sociale veiligheid);
· De capaciteit van de infrastructuur en de treinen moet vraaggestuurd zijn, afgestemd op de behoeften.
De opmaak van een Vlaamse spoorstrategie is in uitvoering van het Vlaams regeerakkoord. Een jaar geleden werd een eerste conceptnota goedgekeurd door de Vlaamse regering. Nadien werd deze nota besproken in het Vlaams parlement en met de stakeholders. Deze eerste conceptnota werd vervolgens vertaald in een Vlaamse spoorstrategie met een prioriteitenlijst.
De Vlaamse spoorstrategie werd opgebouwd op basis van de verschillende uitgangspunten.
Reiziger centraal: stipter en betrouwbaarder personenvervoer
Het Vlaams Gewest zet in haar mobiliteitsvisie in op duurzaam reizigersvervoer. Het aandeel van de openbare vervoersmodi moet in de volgende jaren sterk kunnen toenemen.
Om dit te kunnen realiseren moet de reistijd zo betrouwbaar mogelijk zijn. Dat betekent dat een reiziger vooraf moet kunnen inschatten hoe lang de verplaatsing zal duren. Onze dagelijks benodigde reistijd speelt immers een belangrijke rol in ons gezins- en beroepsleven.
Om die betrouwbaarheid te kunnen realiseren is de stiptheid van het openbaar vervoer cruciaal. Daarom moet worden geïnvesteerd in het performanter maken van het netwerk via onderhouds- en veiligheidsinvesteringen. Er moet ook ingezet worden op een meer geïntegreerd vervoersaanbod, met naadloze aansluitingen op andere treinen en bussen of trams van De Lijn en de andere openbaar vervoersmaatschappijen. Belangrijk daarvoor zijn goed uitgebouwde stations en stationsomgevingen,. Stationsomgevingen zijn dan ook ruimtelijke ankerpunten, waar er voor elke vervoersdeelnemer een geschikte ruimte gevonden dient te worden.
Goederenvervoer per spoor belangrijk voor Vlaamse economische poorten
Voor het goederenvervoer per spoor is het op korte termijn erg belangrijk om het bestaande vervoer per spoor van en naar onze Vlaamse havens en bedrijven te kunnen verzekeren op een meer kostenefficiënte, flexibele en kwalitatieve wijze. De vervoersmogelijkheden zijn immers van groot belang voor heel wat bedrijven. Op korte termijn zijn dan ook de (verdere) tijdelijke subsidiëring van het gecombineerd en verspreid goederenvervoer van belang. Het gecombineerd vervoer is het vervoer van containers met verschillende modi, waaronder de trein en/of schip en/of vrachtwagen. Bij het verspreid vervoer worden spoorwagons bij verschillende bedrijven opgehaald om daarmee in een spoorbundel treinen samen te stellen naar een bepaalde bestemming (een spoorbundel). Daar worden de treinen terug gesplitst om de wagons tot bij de eindklant te brengen.
Ook een niet-discriminerende toegang tot rangeerstations en terminals voor alle operatoren is daarbij van groot belang. Het Vlaamse gewest en onze havens en havenbedrijven zoeken, op vraag van de federale overheid, momenteel naar wat elkeen hiertoe zou kunnen bijdragen.
Naast deze korte termijn zijn er voor Vlaanderen een vier belangrijke spoorinfrastructuurprojecten voor het goederenvervoer cruciaal: de aanleg van de tweede haventoegang tot de haven van Antwerpen, de capaciteitsverhoging op de spoorlijn tussen Gent en Zeebrugge, de optimalisatie van de spoorverbinding Antwerpen – Gent, de upgrade van de IJzeren Rijn.
Prioritaire projecten in de Vlaamse spoorstrategie
De 51 prioritaire proj ecten in de Vlaamse spoorstrategie kunnen worden opgedeeld in het wegwerken van knelpunten, het realiseren van missing links en de (her)inrichting van stationsomgevingen. Ook het treinmaterieel moet gemoderniseerd worden en moet de reizigersgroei kunnen opvangen.
Prioritaire knelpunten wegwerken:
· optimalisatie van de verbinding Antwerpen – Gent (personen en goederen)
o optimalisaties lijn 59 Antwerpen – Gent;
o de aanleg 3de en 4de spoor in Melle;
o de vernieuwing van wissels in Schellebelle;
· vertakking Oude Landen in Ekeren (goederenvervoer)
· vertakking Krijgsbaan in Morstel (personen en goederen - gelinkt aan tweede spoorontsluiting)
· beseinen van regelmatig gebruikte spoorvakken op rechteroever in de Antwerpse haven om de capaciteit en de exploitatiemogelijkheden te verbeteren en de kosten van rangeringen… te drukken
Prioritaire projecten capaciteitsuitbreiding:
· derde en vierde spoor tussen Brugge & Gent (personen en goederenvervoer);
· GEN-netwerk rond Brussel (personenvervoer);
· tweede spoorontsluiting haven van Antwerpen (goederen);
· upgrading IJzeren Rijn (personen en goederen – in eerste fase verbetering personenvervoer vanuit het Noord-Limburg):
o elektrificatie Mol-Hamont
o stopplaats Hamont (personenvervoer);
o op dubbel spoor brengen van het baanvak Mol – Hamont - Nederlandse grens
· derde spoor tussen Dudzele en Zeebrugge (goederenvervoer);
Prioritaire stationsomgevingen:
Een goede stationsomgeving is van bijzonder groot belang. Stations zijn zowel ruimtelijke ankerpunten als belangrijke intermodale knooppunten. De in het verleden afgesloten en de nog in uitwerking zijnde samenwerkingsovereenkomsten dienen te worden uitgevoerd. Het gaat onder meer om Denderleeuw, Gent Sint-Pieters, Gent-Dampoort, Ieper, Kortrijk, Mechelen, Oostende, Opwijk, Roeselare, Zottegem, Herentals, Ninove, Ronse, Turnhout, Torhout en Lier.
Prioritaire missing links personenvervoer waar MKBA’s voor nodig zijn:
· opnieuw operationeel maken van spoorlijn 18 Hasselt – Neerpelt; (MKBA al uitgevoerd);
· de uitbouw van het GEN-netwerk rond Gent zoals op:
o lijn 58 Gent – Eeklo – (Maldegem);
o lijn 86 Gent – Oudenaarde;
o lijn 122 Gent – Zottegem;
o lijn 204 Gent – Zelzate;
· aanleggen 2despoor op huidige enkelsporige lijnen of spoortrajecten:
o lijn 13 Kontich – Lier,
o lijn 15 Hasselt – Mol (tussen Mol en vertakking Zonhoven);
o lijn 19 Mol – Hamont;
o lijn 21 Landen – Hasselt (tussen Landen en Alken);
o lijn 29 Herentals – Turnhout;
o lijn 5 4 Mechelen – Sint-Niklaas (tussen vertakking Heike en Sint-Niklaas);
o lijn 69 Komen – Poperinge;
o lijn 73 Diksmuide – Koksijde;
· te onderzoeken voor verschillende vervoermiddelen (heavy rail, light rail, (snel)tram, (snel)bus), o.m.:
o lijn 17 Leopoldsburg – Diest;
o lijn 21A-B Genk – Maasmechelen/Maaseik;
o lijn 52 Puurs – Dendermonde;
o lijn 57 Dendermonde – Aalst;
o lijn 29 Aarschot – Herentals.
· realisatie van de bocht van Gits;
Minister Hilde Crevits: “Vlaanderen wil ten volle haar rol spelen in de ontwikkeling van de mobiliteit in Vlaanderen. Dat geldt ook voor het spoorbeleid. Met een eigen Vlaamse spoorstrategie willen we daar volop op wegen. Deze strategie is voor Vlaanderen dan ook de basis om een constructief gesprek aan te gaan met de federale overheid over hun spoorstrategie en investeringsplan. Vlaanderen wil ook betrokken worden bij de omzetting van de Europese regelgeving in het kader van spoormobiliteit. Het gaat daarbij onder meer om de vastlegging van het EU-kernnetwerk, de discussie over het 4e spoorwegpakket en de uitwerking van de beheerscontracten. Met verenigde krachten bereiken we veel meer, als het de reiziger en de klant maar ten goede komt!”
Persinfo:
Cybelle-Royce Buyck
woordvoerster van Vlaams minister Hilde Crevits