Vooral Vlaemynck wil spoor naar aéroport Waalsche Charleroi
Geplaatst: 05 dec 2012, 12:26
Station zal Brussels South enorme boost geen
Met een rechtstreekse treinverbinding komt de luchthaven van Charleroi een stukje dichterbij
Als het van Minister van Overheidsbedrijven Magnette afhangt, krijgt de luchthaven van Charleroi binnenkort een ondergronds treinstation. Goed nieuws voor de passagier, zegt Kees Smilde van reizigersbeweging TTB. "Vooral in Vlaanderen is de vraag om een betere spooronsluiting groot."
Toen luchtvaartmaatschappij Ryanair haar eerste basis op het Europese vasteland opende in Charleroi, werd daar nogal lacherig op gereageerd. Charleroi ligt toch diep in het zuiden, bijna zestig kilomter onder Brussel? vijftien jaar later is de opmars van de regionale luchthaven niet meer te stuiten. Brussels South zal dit jaar 6,4 miljoen reizigers verwelkomen, ofwel 1,5 miljoen reizigers meer dan in 2010.
Eén nadeel: de bereikbaarheid. Wie in Charleroi opstijgt, heeft vaak al een lange tocht achter de rug. Met de wagen rij je via de E19 richting Charleroi. Zelfs zonder file duurt die rit vanuit Antwerpen of Gent 1 uur en 15 minuten. Na aankomst kun je de wagen achterlaten op de parking, maar wel voor een flinke prijs: 53 euro voor drie dagen, 81 euro voor een week.
En dan is er het openbaar vervoer. De autocar 'Brussels City Shuttle' brengt je voor 13 euro van station Brussel-Zuid naar de luchthaven. Ook kun je in elk NMBS-station een combiticket kopen om met de trein naar Charleroi-Zuid te gaan. Prijskaartje: 14,5 euro enkele rit. Alleen ben je er dan nog niet. In Charleroi-Zuid moet je overstappen op een bus naar de luchthaven. Die 'Bus A' rijdt tussen de 20 en 45 minuten.
"Maar die route is voor veel reizigers te omslachtig", weet Kees Smilde van TTB. "Uit onderzoek blijkt dat reizigers maximaal één keer willen overstappen. Beschouw het als een soort psychologische tolerantiegrens. Wie twee of meer overstapen moet maken, acht het risico op het missen van een verbinding te groot." (En dat terwijl sommige van ons zich zouden riskeren aan bv. Géronstère-Neerpelt
)
De cijfers spreken boekdelen. "Slechts acht procent van onze passagiers komt met het openbaar vervoer", zegt Mélissa Milioto van Brussels South. In september bevroeg marktonderzoeksbureau Profacts in opdracht van de luchthaven 5.000 reizigers naar hun mobiliteitsgedrag.
Volgens TTB is de vraag om een betere ontsluiting groot. "Vooral in Vlaanderen klinkt die vraag luid. Vandaag betalen sommige Vlamingen liever een duurder ticket, als ze daardoor in Zaventem kunnen opstijgen."
En dat heeft ook Magnette begrepen. Als het van hem afhangt, krijgt Brussels South binnenkort een treinstation onder het tarmac. Concreet zal een lange tunnel het station van Luttre verbinden met de lijn Charleroi-Brussel, ter hoogte van het voormalige station van Ransart.
Daarmee willen de Waalse regering en Magnette de luchthaven sterker laten cuncurreren met Zaventem. In Charleroi wordt dan ook verheugd gereageerd op de plannen van hun toekomstige burgervader. "Het station zal ongetwijfeld een enorme boost geven aan de ontwikkeling van de luchthaven. Die wordt een flink pak toegankelijker", aldus Milioto.
Uit: De Morgen van gisteren
Met een rechtstreekse treinverbinding komt de luchthaven van Charleroi een stukje dichterbij
Als het van Minister van Overheidsbedrijven Magnette afhangt, krijgt de luchthaven van Charleroi binnenkort een ondergronds treinstation. Goed nieuws voor de passagier, zegt Kees Smilde van reizigersbeweging TTB. "Vooral in Vlaanderen is de vraag om een betere spooronsluiting groot."
Toen luchtvaartmaatschappij Ryanair haar eerste basis op het Europese vasteland opende in Charleroi, werd daar nogal lacherig op gereageerd. Charleroi ligt toch diep in het zuiden, bijna zestig kilomter onder Brussel? vijftien jaar later is de opmars van de regionale luchthaven niet meer te stuiten. Brussels South zal dit jaar 6,4 miljoen reizigers verwelkomen, ofwel 1,5 miljoen reizigers meer dan in 2010.
Eén nadeel: de bereikbaarheid. Wie in Charleroi opstijgt, heeft vaak al een lange tocht achter de rug. Met de wagen rij je via de E19 richting Charleroi. Zelfs zonder file duurt die rit vanuit Antwerpen of Gent 1 uur en 15 minuten. Na aankomst kun je de wagen achterlaten op de parking, maar wel voor een flinke prijs: 53 euro voor drie dagen, 81 euro voor een week.
En dan is er het openbaar vervoer. De autocar 'Brussels City Shuttle' brengt je voor 13 euro van station Brussel-Zuid naar de luchthaven. Ook kun je in elk NMBS-station een combiticket kopen om met de trein naar Charleroi-Zuid te gaan. Prijskaartje: 14,5 euro enkele rit. Alleen ben je er dan nog niet. In Charleroi-Zuid moet je overstappen op een bus naar de luchthaven. Die 'Bus A' rijdt tussen de 20 en 45 minuten.
"Maar die route is voor veel reizigers te omslachtig", weet Kees Smilde van TTB. "Uit onderzoek blijkt dat reizigers maximaal één keer willen overstappen. Beschouw het als een soort psychologische tolerantiegrens. Wie twee of meer overstapen moet maken, acht het risico op het missen van een verbinding te groot." (En dat terwijl sommige van ons zich zouden riskeren aan bv. Géronstère-Neerpelt

De cijfers spreken boekdelen. "Slechts acht procent van onze passagiers komt met het openbaar vervoer", zegt Mélissa Milioto van Brussels South. In september bevroeg marktonderzoeksbureau Profacts in opdracht van de luchthaven 5.000 reizigers naar hun mobiliteitsgedrag.
Volgens TTB is de vraag om een betere ontsluiting groot. "Vooral in Vlaanderen klinkt die vraag luid. Vandaag betalen sommige Vlamingen liever een duurder ticket, als ze daardoor in Zaventem kunnen opstijgen."
En dat heeft ook Magnette begrepen. Als het van hem afhangt, krijgt Brussels South binnenkort een treinstation onder het tarmac. Concreet zal een lange tunnel het station van Luttre verbinden met de lijn Charleroi-Brussel, ter hoogte van het voormalige station van Ransart.
Daarmee willen de Waalse regering en Magnette de luchthaven sterker laten cuncurreren met Zaventem. In Charleroi wordt dan ook verheugd gereageerd op de plannen van hun toekomstige burgervader. "Het station zal ongetwijfeld een enorme boost geven aan de ontwikkeling van de luchthaven. Die wordt een flink pak toegankelijker", aldus Milioto.
Uit: De Morgen van gisteren