Pagina 1 van 1
					
				Nummers goederenwagons 1940
				Geplaatst: 08 okt 2012, 14:35
				door eaw458
				Hallo,
Kan je aan het nummer van een goederenwagon uit 1940 ook het type afleiden?
Tijdens de eerste week van achttienddaagse veldtocht deed ons leger een poging om de bevoorrading van de grote formaties te velde te verzekeren door het in vredestijd opgezette systeem van de 
Dagelijkse Ravitailleringstrein.
In het kort gezegd, was de idee dat elke divisie en elk korps dagelijks een bestelling plaatste bij het Magazijnstation in de Gentse haven, die dan treinstellen vormde volgens bestemming en de goederen binnen 24 uur ter plekke bracht.  Voor een overzicht van de weinige bewaarde documenten kan je eens op mijn pagina 
http://18daagseveldtocht.wikispaces.com/Magazijnstation kijken.
In een enkel bewaard document van het Magazijnstation zit een manifest met ganse reeksen wagonnummers.  Allicht allemaal gesloten goederenwagons.  Maar kan je aan de nummers meer vertellen over de types?
Met dank,
Walter
 
			 
			
					
				Re: Nummers goederenwagons 1940
				Geplaatst: 08 okt 2012, 21:48
				door dentheo
				off topic : is het water al gezakt ?
			 
			
					
				Re: Nummers goederenwagons 1940
				Geplaatst: 09 okt 2012, 09:26
				door Paul
				eaw458 schreef:In een enkel bewaard document van het Magazijnstation zit een manifest met ganse reeksen wagonnummers.  Allicht allemaal gesloten goederenwagons.  Maar kan je aan de nummers meer vertellen over de types?
Kan je een paar voorbeelden geven van die nummers?
 
			 
			
					
				Re: Nummers goederenwagons 1940
				Geplaatst: 09 okt 2012, 13:05
				door eaw458
				Dag Paul,
Dit is een voorbeeld van een manifest:

Het betrof één treinstel dat door het Magazijnstation van Gent-Zeehaven naar Brabant gestuurd werd en vervolgens in vier gesplitst.  De kolommen wijzen zichzelf uit - de tweede kolom is de grote eenheid van bestemming met DI voor 'Infanteriedivisie' en ENE/IICA 'Korpstroepen 2de Legerkorps'.
'Avoine et Son' is haver en haverzemelen en dus paardenvoer.  'Petit vivres' betreft peper, zout, suiker, smout, gedroogde peulvruchten, koffie en chicorei.
Een paar specifieke vragen:
- Gaat het hier om gesloten goederenwagens?
- Betrof de wagon 209524 voor ingevroren vlees een koelwagon?
- Waar duidt 'Wagon Non-Specialisé' met nummers 2274 en 2280 op?  Hier werd stro in vervoerd.
- Wat is een 'Voiture C'?
- Wat is een 'Voiture A.B.'  Ik vermoed een wagon voor het begeleidingspersoneel?
Alvast hartelijk dank,
Walter
 
			 
			
					
				Re: Nummers goederenwagons 1940
				Geplaatst: 09 okt 2012, 14:11
				door Paul
				Zoals te verwachten was, is dat de 'oude' nummering van de goederenwagons. De meeste nummers bestaan uit zes cijfers, maar er zijn er ook van vijf en van vier cijfers. Tot nog toe heb ik geen verklarende informatie daarover gevonden. Na de Tweede Wereldoorlog, in de jaren '50, is er een uniforme nummering van de goederenwagons doorgevoerd, het werden getallen van zeven cijfers. In de jaren '60 is dan de huidige UIC-nummering met twaalf cijfers ingevoerd.
Voorlopig kan ik dus niet antwoorden op uw vraag.
Wel wat betreft "voiture C" en "voiture A.B".
Voiture C is een reizigersrijtuig derde klasse.
Voiture A.B is een reizigersrijtuig met afdelingen eerste en tweede klasse.
			 
			
					
				Re: Nummers goederenwagons 1940
				Geplaatst: 09 okt 2012, 14:47
				door eaw458
				Da's toch al een goed begin.
Het begeleidingspersoneel bestond uit een aanvoerder en een handjevol manschappen voor elk treindeel, die dus een plek vonden in het C of AB rijtuig.
Dank u, Paul
			 
			
					
				Re: Nummers goederenwagons 1940
				Geplaatst: 14 okt 2012, 07:03
				door Bibke
				@  eaw458,
Ondertussen heb ik een uitgebreid antwoord gekregen op uw vragen van iemand maar ik heb eerst de vraag gesteld of ik de antwoorden hier mag posten.
Een vraag van die persoon is: Is dit blad het enigste nog bestaand blad, of komt dat uit een boek ?
			 
			
					
				Re: Nummers goederenwagons 1940
				Geplaatst: 15 okt 2012, 16:02
				door Bibke
				Antwoorden die mij bezorgd zijn door mijnheer C.O.
1)       Uw vraag aangaande de wagens vermeld op het blad uit het manifest :  het zijn wel
          degelijk allen gesloten wagens.
          Mijn vraag :  is dit blad het enigste nog bestaand blad, of komt dfat uit een boek ?
 
2)       Wagen Nr 209.524 werd in 1936 gebouwd voor rekening van de SBA ( Socièté Belgo-
           Anglaise des Ferry-Boats ). Deze koelwagen komt uit de reeks  209.501  tot  209.540
           en was ondergebracht in de reeks 5030 ( Type I  ). In mijn documentatie heb ik deze
           wagens een persoonlijke classering gegeven omdat de reeks in 1938 nog verder
           uitgebouwd werd en uitgebreid werd met de Nrs  209.541  tot  209.xxx , eveneens
           van het Type 5030.  Het juiste aantal van de bijgebouwde wagens weet ik niet ( in
           mijn documentatie gaf ik hun het Type II ). Een document uit 1939 vermeld de  Nrs
           209.541  tot  209.659  . Tijdens de oorlog werden de diensten van de SBA gestopt
           zodat de wagens vrijkwamen voor ander gebruik. In 1946 werden de wagens Nrs
           209.xxx  tot  209.659 gebouwd, eveneens Type 5030 ,  waarmede de reeks nu compleet
           was ( deze wagens gaf ik in mijn documentatie het Type III ). De drie Types waren
           onderling iets verschillend.
 
           Het blijkt dat nà de oorlog de wagens gescheiden werden, nà levering van de wagens
           Type III, in een reeks behorend aan de NMBS ( Nrs  209.501  tot  209.599 , Type  5030,
           voor het vervoer van vis ) en een reeks behorend aan de SBA ( Nrs  209.600 tot 209.659 ,
           gewoon als koelwagens.
 
           In 1956 kregen de Types I , II  en  III de pre-computernummering met 7 cijfers. In 1964
           kregen een deel van het Type  II  en heel het Type  III de UIC-nummering. De overlevenden
           van deze reeks wagens
           gingen uit commerciële dienst in het begin van de jaren '70.
 
3)        De wagens Nrs  2274  en  2280 waren wagens voor het vervoer van paarden, door de
           Belgische Staatspoorwegen ( E.B. ) overgenomen van de F.O. ( Flandre Occidentale ),
           in 1878 . De wagens die werden  overgenomen droegen de Nrs  2150 ,  2205  tot  2217
           en  2236  tot  2282 .  E.B. gaf ze het Type  2000a .  Er waren wel twee verschillende
           modellen van wagens in deze reeksen.
           Ze werden inzezet, samen met deze van de E.B., voor het vervoeren van de paarden van
           welgestelde reizigers die hun rijdier meenamen op reis of uitstap, al dan niet met hun
           koets, waarvoor de meeste maatschappijen trouwens ook beschikten over speciaal
           daarvoor gebouwde koetswagens. De paarden van het leger werden ook vervoerd met
           deze wagens. 
           Door de opkomst van de auto werden de wagens voor vervoer van paarden minder en
           minder ingezet. In het interbellum werden de meeste onder hen uit dienst gesteld en
           talrijke onder hen werden verbouwd tot korte stortwagens. Andere werden ingezet als
          dienstwagens. Het is dus niet onmogelijk dat de wagens Nrs  2274  en  2280 eigenlijk
          al dienst deden als dienstwagen, alhoewel zij nog steeds hun wagennummers droegen,
          alvorens zij werden ingezet door het leger, voor het vervoer van stro ( dat stro was o.a.
          nodig voor de militairen ten velde, om strozakken te maken, om op te slapen ).
          De laatste van deze wagens werd uit dienst genomen tijdens WO II .
 
4)      Vijf  van de nummers op dat blad van het manifest behoren aan gesloten wagens van
         het Type 2021, die door België bekomen werden van Duitsland, als herstelbetaling na 
         WO I . Het zijn dus " Wapenstilstand "-wagens, waarvan ten minste  17 tekeningen
         bestaan. Slechts met foto's kan worden bepaald welke vorm de wagens hebben, daar de
         meeste tekeningen voorzien zijn van de Nrs  257.001  tot  290.000  en enkele van de Nrs
         291.001 tot  300.000 . Er bestonden oorspronkelijk nog 17 schema's meer van wagens die
         verbouwd werden of van de hand gedaan werden, maar die droegen andere nummers en ,
         ten minste op tekening , voor sommigen onder hen zelf hun Duitse nummers. 
 
         Na WO II kwamen er nog wagens, afkomstig van Duitsland, bij in de lijsten van NMBS.
         Dat zijn wagens die door de bezetter achtergelaten werden bij hun terugtrekking uit ons
         land. Onder die wagens zaten oudere wagens, identiek aan de " Wapenstilstand "-wagens
         bekomen nà WO I . Vele modernere wagens gebouwd in het Interbellum werden ook in het
         bestand van de NMBS opgenomen als Type 2021. België kocht ook van die oudere wagens
         over van de SNCF, die haar wagenpark wenste te moderniseren met wagens van Franse
         makelij met grotere inhoud.
 
         In 1956 kreeg nog een groot aantal van deze wagens de pre-computernummering,  en in
         1964 werd een nog aanzienlijke hoeveelheid van deze wagen voorzien van een UIC-nummer.
         De laatste van de wagens Type 2021 werden uit dienst gezet in het begin van de jaren '80.
 
5)      De wagens met de Nrs  66.869 ,  67.241  en  67812, op het blad van het manifest zijn van
         Belgische makelij en werden als Type 2511a ingeschreven in de lijsten van de E.B., later de
         NMBS. Het waren wagens met een puntdak. Zij kwamen uit de reeksen  66.000  tot  67.472 ,
         van  1895/1897en  67.473  tot  68.012 , van 1898 .
 
         De meeste wagens, met Nrs >  150.542  tot  154.986  < op het blad van het manifest, zijn
         eveneens van Belgische makelij en werden als Type 2511  ingeschreven in de lijsten van de 
         E.B. later NMBS. Het waren eveneens wagens met een puntdak, maar met grotere inhoud,
         waarvan na WO II , in de jaren '60 , een aantal verbouwd werden met een licht gebogen dak,
         waardoor zij het uitzicht kregen van hun confraters, het Type 2021 . Ze zijn afkomstig uit de
         reeksen  150.001  tot  150.552 , van 1905 ,   150.329  tot  150.348 , van 1906 , 152.569  tot
         152.696 , van 1907 , 154.743  tot  154.898  , van 1910  en  159.819  tot  155.318 , van 1911 .
         In totaal zijn er 29 reeksen van deze wagens.
 
         Na hun uitdienststelling, in de late jaren '60 , kregen de meeste van de overlevende wagens
         van deze reeks nog een leven als dienstwagens waardoor ze nog lang te zien waren op het
         Belgisch spoorwegnet.
 
6)      De wagen met Nr  158.335  is afkomstig uit de reeks Nrs  158.000  tot  159.200, een W.D.
         ( War-Department )-wagen, gebouwd in 1915 ( Contract Butterworth ). Het is een der weinige
         overlevenden. Waarschijnlijk was hij reeds in dienst als dienstwagen, maar nog niet als
         dusdanig hernummerd.  De reeks overleefde WO II niet.
De gegevens komen uit mijn documentatie. Die kunt u ook vinden in het boek " Bestand van het Goederenmaterieel van de
Belgische Staats- en Privéspoorwegen, 1835 - 1926  "  uitgegeven door Hoofdingenieur j. Vanden-
berghen van de NMBS, in 1984 . Het boek bestaat uit twee delen.
 
			 
			
					
				Re: Nummers goederenwagons 1940
				Geplaatst: 16 okt 2012, 19:33
				door eaw458
				Heel hartelijk dank.
Da's een schat aan informatie.
Er is nog een aantal manifesten bewaard gebleven in de archieven.  Ik wil ze best met uw correspondent delen - hij mag me steeds mailen op 
18daagseveldtocht@gmail.com
Beste groetjes,
Walter