Inleiding
Wij gingen weliswaar met z'n vieren op reis, maar het begin zag er voor iedereen anders uit. Sander en
Jochem vlogen naar Kiev. Martijn kwam met de Jan Kiepura voor €29 vanuit Nederland naar Warschau en ik zelf
zat al in Polen en begon mijn reis vanuit Łódź. Deze startsituatie gaf Martijn en mij een kans om eerst nog
een leuke route naar Kiev te bedenken voordat wij bij de rest aan gingen aansluiten om naar Wit-Rusland te
gaan. Wij gingen voor het beroemde grenstreintje Чернівці|Chernivtsi-Ocniţa. Hiervoor moesten wij eerst in
Чернівці|Chernivtsi geraken. Gelukkig gaat er dagelijks een nachttrein uit Ковель|Kovel naar
Чернівці|Chernivtsi, en geeft daar ook nog eens aansluiting op het treintje naar Ocniţa. Wij besluiten die
te nemen, echter niet vanuit Львів|Lvov, waar hij pas om 1:15 uur 's nachts langskomt. Om meer slaap te
kunnen vangen heb ik uitgezocht dat er (slechts) 1 elektrichka per dag vanuit Львів|Lvov naar
Радехів|Radekhiv rijdt, en daar ook nog eens aansluiting geeft op de nachttrein naar Чернівці|Chernivtsi
die er om 22:41 langskomt. Vanuit Чернівці|Chernivtsi gingen wij dan de beroemde 610 naar Ocniţa nemen, en
vanaf daar de trein naar Kiev waar Sander en Jochem al op ons zouden wachten in het hostel.
Zo zag ons reisroute er uit op de kaart. Paars - Martijn en Kuba (stippellijn is Martijn/Kuba individueel), Blauw - alle 4, Oranje - Sander en Jochem
Deel 1: Aanreis Oekraïne
De reis begon dus voor mij met het ophalen van Martijn in Warschau. Dit begon al niet goed. Ik besloot eens
niet PKP IC maar de PR te nemen vanuit Łódź naar Warschau. De PR vult de 20 TLK treinen van PKP IC aan met
8 paren interREGIO op deze lijn. Die worden gereden met gemoderniseerde EN57 treinstellen. Een
prachtig idee - in plaats van nieuwe treinen aan te schaffen pak je de oude EN57-krotten, gooi je er goede
zetels, airco en stopcontacten in, en je hebt al een goede en comfortabele trein

Op zich moet ik zeggen
dat het ze goed gelukt was, de zetels zitten inderdaad goed en er is ontzettend veel beenruimte. Het enige
mankement is het geluidsniveau dat ondanks het luchtdicht maken (airco) van de trein bijna even hoog is als
in een echte EN57. Op de lijn naar Warschau wordt dan ook relatief hard gereden (120km/h) waardoor je er
last van begint te krijgen. Helaas was er iets defect aan mijn trein waardoor hij onderweg twee keer een
noodremming had gemaakt. Beide keren werd er dan druk op en neer door de trein gelopen naar de andere
cabine en werd er naar de noodremmen gekeken enzo, tot het uiteindelijk 20 minuten later lukte om verder te
rijden. De passagiers kregen niks te horen, en toen iemand een machinist die de trein doorliep vroeg om
informatie zei hij alleen dat het onbekend is hoe lang het duurt en dat de oude EN57'en deze problemen niet
hadden
Interieur van de EN57-AKŁ
Uiteindelijk kom ik met een uur vertraging aan in Warschau (onderweg had een latere TLK vanuit Łódź naar
Warschau ons al ingehaald

). Ik ontmoet Martijn en we gaan even het cultuurpaleis op.
Cultuurpaleis in Warschau
Warszawa Centralna gezien vanuit het cultuurpaleis
Daarna nemen wij de EIC naar Kraków, waarin blijkt dat Martijn niet de enige persoon is met een AH tas
De rit gaat snel, maar het schudde enorm, zoals dat vaker het geval is wanneer je in de eerste rijtuig zit
in Polen (er wordt niet al te veel zorg gedragen bij het koppelen). In Kraków doen wij wat inkopen en halen
wij eten om vervolgens in de TLK naar Przemyśl te consumeren. Kraków-Przemyśl gaat enorm traag nu met de
werken op de lijn, en we komen er pas tegen 23 uur aan. De PR heeft om die reden momenteel zelfs
treinvervangende bussen rijden naar Rzeszów en Przemyśl - de interREGIO bus

2 stuks per dag uit Kraków,
2 stuks uit Katowice en eentje die doorrijdt naar Łupków en Ustrzyki in de Bieszczady gebergte.
De volgende dag in Przemyśl hebben wij geen tijdsdruk, we hoeven pas om 19:40 in Львів|Lvov te zitten om
onze elektrichka naar Радехів|Radekhiv te halen. We halen wat zoete broodjes voor ontbijt in een
bakkerijtent waarbij de eigenaar ons meteen aanspreekt zodra hij Martijn Nederlands hoort praten. Hij
vraagt of Martijn Schiedam kent en zodra hij ja knikt krijgt hij een hand en een hele verhaal er over in
het Pools

Vervolgens haal ik mij nog een ziekteverzekering voor in Wit-Rusland (meer daar over later)
wat ook een beetje tijd kost omdat er maar 1 kantoortje is die ze kan uitgeven in heel Prezmyśl.
Vervolgens nemen wij het Poolse busje naar Medyka, het grensdorp aan de Oekraïense grens. Daar heerst zoals
altijd de sfeer van de wisselkantoortjes, vleeswinkels, Oekraïense sigaretten/vodka-verkopers en de enorme
hoeveelheden verpakkingsmateriaal die op straat worden gegooid. Voor wie niet bekend met de smokkeltheorie:
alcohol, tabak en brandstof zijn veel goedkoper in Oekraïne, vlees en kleding is goedkoper in Polen. Deze
prijsverschillen vormen het loon voor de smokkelaars. De grensovergang in de richting naar Oekraïne
verloopt snel en soepel. Ik mag ook eens voor de eerste keer door het oude grensgebouw aan de Poolse kant -
ik vermoed dat ze die alleen openen als het zo druk is dat ze het nieuwe gebouw alleen voor de andere
richting gebruiken.
Deel 2: Reis naar Chernivtsi
Aan de Oekraïense zijde van de grens in Шегині|Shehyni lopen wij naar het Marschrutkastation. Vanuit hier
rijden er elk heel uur Marschrutka's naar Львів|Lvov. Daarnaast rijden er Marschrutka's van het type
ik-vertrek-als-ik-vol-ben. Zo eentje hadden wij. De rit naar Львів|Lvov kost 23 UAH. De rit is meer dan 2
uur, maar gelukkig hebben wij zitplaatsen. Martijn schakelt zich snel over in de oostmodus en doet al snel
mee met de geldstromen die op en neer lopen in onze Marschrutka (als mensen die achterin instappen niet bij
de chauffeur kunnen komen om het geld voor hun rit te overhandigen, geven ze die door via de andere mensen
in het busje).
Hoofdstation van Львів|Lvov
In Lvov laten wij onze bagage in het depot en gaan richting het elektrichkastation, die op 7 minuten
loopafstand van het hoofdstation is. Normaal vertrekken daar alle elektrichka's, om zo het hoofdstation te
ontlasten van de hordes pendelaars. Eenmaal daar aangekomen wordt mijn vermoeden echter bevestigd, onze
elektrichka naar Радехів|Radekhiv vertrekt toch van het hoofdstation. Dat was mijn vermoeden ook toen ik
het sporenplan van Львів|Lvov bekeek. In het hoofdstation is er aan de rechterzijde nog een extra hal de
loketten zich bevinden voor die enkele elektrichka's die vanuit daar vertrekken. Door de vertraging in
Przemyśl is gebleken dat er net niet genoeg tijd zou zijn om Львів|Lvov nog in te gaan wat wij jammer
vonden. Dan maar rustig een pizza gegeten in een restaurantje aan het station en daar nog wat
rondgewandeld. Voor Martijn is dit zijn eerste elektrichka rit, maar ik verzeker hem dat het nog veel erger
zou worden deze reis (op de trein naar Радехів|Radekhiv waren er tenminste zachte zetels - dit is een grote
luxe voor een elektrichka

).
In Радехів|Radekhiv blijken wij een van de weinige uitstappers zijn. Onze elektrichka rijdt nog 1 station
verder door naar Стоянів|Stoyaniv (waar onze nachttrein naar Чернівці|Chernivtsi overigens langsrijdt
zonder een stop). Plots was iedereen weg en eenmaal wij het donkere stationsgebouw in gaan vraagt een
mevrouw van de UŻ ons meteen wat wij hier zoeken. Ik vertel dat wij de trein naar Чернівці|Chernivtsi
willen nemen. Daarop vraagt zij of ze het loket voor ons nog moet openen - blijkbaar is zij de enige
bediende in heel dat station

Wij hadden onze tickets al dus ze zet voor ons de lichten aan in het
station en wijst ons dat wij in de wachtzaal kunnen gaan zitten en loopt weg. Wij probeerden nog eens
richting de stad te gaan, maar die deur zat op slot, we zaten daar dus echt opgesloten
begrijpelijk wel, want buiten ons was er niemand. De enige attractie op het station tijdens het wachten,
was een opdringerige miauwende kat die zich bijna in Martijns zijn bagage had verstopt.
Dienstregeling van Радехів|Radekhiv, naast de langeafstandstrein Kovel-Chernivtsi komen er slechts 2 paren elektrichka's per dag en slechts 1tje uit Lvov
Deel 3: Verhalen uit de trein
Eenmaal wij ons compartiment in de trein hebben gevonden blijkt die bezet te zijn door twee zwartrijdende
UŻ'ers

eentje daarvan spreekt perfect Pools en gaat een gesprek met mij aan. Het blijken twee van
de 7 controleurs van de Lvov'se spoorwegen zijn (UŻ is opgedeeld in regio's). Hooggeplaatste Oekraïners dus

ze komen terug van hun werk in Луцьк| Lutsk naar Львів|Lvov. Normaal hebben mensen met een UŻ
legitimatie alleen de mogelijkheid om in de cabine met de machinisten mee te reizen, echter worden ze in de
praktijk altijd in de rijtuigen binnengelaten. En omdat deze trein geen Ljuks klasse had, moesten ze het
maar doen met een Kupé rijtuig - toevallig net in ons compartiment

ze zijn echter beleefd en we voeren
een gesprek helemaal tot aan Львів|Lvov waar ze uitstapten. Ik kwam veel interessante dingen te weten, ook
over de Oekraïense spoorwegen. Zij controleren vooral bouwprojecten van stations. Veelal worden die door
dure buitenlandse bedrijven gebouwd, vaak Poolse en Oostenrijkse. Als er iets gebouwd moet worden maakt de
UŻ de eisen zó, dat alléén de door hun van tevoren bedachte bedrijf er aan kan voldoen. (impliceert
corruptie) Zo kosten stationsprojecten in Oekraïne vaak veel meer dan in haar buurlanden (zelfs Polen),
juist omdat ze geen gebruik kunnen maken van de goedkope Oekraïense arbeid. Zo was heel het station in
Ужгород|Uzhhorod, waar ik niet zo lang geleden was, door een Pools bedrijf gebouwd - daar waren zij twee de
verantwoordelijke controleurs. Ook vertellen ze mij het verhaal van Heorhiy Kirpa - hun voormalige directe
leidinggevende, die later de minister van transport is geworden in Oekraïne. (
LINK) Volgens hen was het de
beste minister die Oekraïne ooit heeft gehad, en onder zijn leiding zou Oekraïne ondertussen al beter
ontwikkeld dan Polen geweest zijn. Echter werd hij in koude bloede vermoord toen Viktor Yushchenko vanuit
de oppositie aan de macht kwam in Oekraïne. Ze vertellen mij dat dit soort politieke moorden de norm zijn
in Oekraïne en iedereen weet ervan, ook al hebben de autoriteiten het altijd over zelfmoord. (
LINK) O.a.
zij twee hebben er daarom aan bijgedragen aan dat dat er in Ужгород|Uzhhorod een monumentje komt en dat het
plein voor het station naar hem genoemd wordt.
Over de politiek en bestuurd in Oekraïne waren ze sowieso erg negatief. We hadden het ook over de
pianospelers van het Oekraïense parlement
LINK (niet kijken als je niet volledig overtuigd wilt worden over
het bananenrepubliekgehalte van Oekraïne

). Ze vertellen mij dat er in Oekraïne eigenlijk ook gewoon
propaganda heerst, dingen zoals de pianospelers zullen er nooit op TV worden uitgezonden.
Protestacties/demonstraties van politieke partijen in Oekraïne worden voornamelijk georganiseerd door wat
studenten in te huren voor 20-30 UAH

er zijn schijnbaar zelfs gevallen bekend waarin twee tegenstrijdige
demonstraties studenten van elkaar opkochten als de andere groep te weinig had enzo

. Je beseft
snel dat zo'n land nog érg ver te gaan heeft.
Verder hoor ik van hun de grote vrees voor een mogelijke privatisering van de Oekraïense spoorwegen.
Volgens hen zou zoiets in de huidige Oekraïne catastrofaal zijn. Ze wisten mij ook meteen te wijzen op de
ontzettend hoge prijzen in het VK waarin het resulteert. Ze waren het wel eens met mij dat de prijzen in
Oekraïne eigenlijk te laag zijn (overbezette treinen).
Ik moet zeggen dat het een van de meest interessante personen waren die ik tot nu toe in de trein heb
ontmoet. Ze hebben ook gratis thee voor ons vier besteld (vermoedelijk hoeven hooggeplaatste UŻ'ers er niet
voor te betalen). Ze verlaten de trein in Львів|Lvov en wij gaan slapen tot wij in Чернівці|Chernivtsi
aankomen.
Station Чернівці|Chernivtsi
Station Чернівці|Chernivtsi
Deel 4: Treintje Чернівці|Chernivtsi - Ocniţa
In Чернівці|Chernivtsi aangekomen haal ik de kaartjes naar Ocniţa aan het loket. Achteraf heb ik op het
Poolse treinforum gelezen dat dit een fout is vanwege het "dubbele karakter" van deze trein. De trein
bestaat uit een lok en twee elektrichka rijtuigen met houten planken als zetels, hij stopt bijna overal en
kaartjes zijn net als bij de elektrichka's te halen bij de provodnik. Gewoon elektrichka, zou je dus
zeggen. Echter, als je de volledige route Чернівці|Chernivtsi - Ocniţa aflegt, ziet de UŻ dit als een
internationale sneltrein, en krijg je gewoon tickets volgens het Fernverkehr tarief. En die zijn duurder.
En inderdaad, want wij werden van het elektrichka loket in Чернівці|Chernivtsi weggestuurd naar het loket
voor internationale treinen, en kregen gewoon een "Fernverkehr" ticket met plaatsreservering! De truc die
op het Poolse treinforum werd beschreven was om 1 halte verder dan het hoofdstation van Чернівці|Chernivtsi
in te stappen - dan kun je een kaartje bij de conducteur halen, en die wordt tegen het elektrichka tarief
verkocht. In Чернівці|Chernivtsi zelf lukt dit niet, want daar staat de provodnik voor de ingang naar de
trein alle kaartjes te controleren (net als bij echte "Fernverkehr" treinen).
"Fernverkehr" kaartje van Чернівці|Chernivtsi naar Ocniţa - €6,30 is toch redelijk duur voor een houten planken elektrichkarit!
De rit met de 610 naar Ocniţa is bijzonder omdat het onderweg de Oekraïns-Moldavische grens 5 keer
passeert. Als je
Google Maps kan geloven gaat hij zelfs 14 keer de grens over, maar ik heb mijn twijfels
over de nauwkeurigheid van Google Maps in die regio

en een deftig spoorkaart heb ik nergens kunnen vinden.
Spoorkaart van de grensregio van Oekraïne, Moldavië en Roemenië waar de 610 over rijdt
Typisch CIS-station in the middle of nowhere, genaamd enkel naar de kilometerpaal van de spoorlijn waar hij naast ligt
De eerste grensovergang is in het Oekraïense Мамалига|Mamaliga. (Sanders zijn reactie bij het horen van
"Mamaliga" -
LINK 
) Hier rijd je een hele tijd ook nog een stuk op 700 meter van de Roemeense grens.
Hier staat de trein 20 minuten stil en vindt de controle plaats in de trein. De Oekraïense grenswachten
controleren onze paspoorten erg grondig, vragen wat wij van plan zijn, en bellen nog even met de centrale
om na te vragen of Martijn als Nederlander zeker geen visum nodig heeft voor in Moldavië. Eerste stempeltje
is binnen
Stempel 1 - Oekraïens uitreisstempel van Мамалига|Mamaliga
Мамалига|Mamaliga in Oekraïne - het eerste grensstation van de 610. Onderweg naar Ocniţa heeft hij nog 5 grensstations te gaan!
Мамалига|Mamaliga - de machinist haalt water tijdens de grenscontrole voordat de trein weer verder op de kromme door gras begroeide spoor mag gaan rijden
De eerste Oekraïens-Moldavische grens gezien vanuit de trein.
Vervolgens gaat de trein de grens over naar Moldavië, op 200 meter van de drielandenpunt met Roemenië. De trein
stopt op station "Kilometer 61"

daar stapt een Moldavisch grenswacht de trein op en gaat al rijdend de trein
controleren.
Op het eerste station in Moldavië, "Kilometer 61", stapt 1 Moldavische grenswacht de trein op, en gaat hem tijdens de rit tot het volgend station (Criva) controleren.
De bedoeling is normaal dat ze al klaar zijn met het controleren in Criva en daar al uitstappen (12 minuten
nadat ze instappen dus). Normaal zou dat ook gelukt zijn, maar zoals altijd worden onze paspoorten grondig
bekeken en in het computertje ingevoerd. Er zullen niet vaak westerlingen op dat treintje zitten

Door
ons krijgt het treintje al minstens 10 minuten vertraging. Je kon trouwens heel goed merken aan de
grenswacht dat ze erg gehaast was. Bij mij deed ze mijn paspoort eerst in haar computertje en dan pas een
stempel erin. Bij Martijn zette ze meteen een stempel en schreef alleen wat gegevens over op een
kladblaadje en rende de trein uit
Stempel 2 - Moldavisch inreisstempel van Criva
Station Criva (MD) - interessant gebouw waar je heen moet via een brugje. Hier stapt de Moldavische grenswacht de trein uit.
Dan rijdt de trein 25 minuten lang door Moldavië, en gaat vlak na Lipcani weer Oekraïne in. Hier geen
grenscontroles omdat de trein in Oekraïne geen stations heeft - na 10 minuten door Oekraïne te hebben
gereden zit de trein weer in Medveja in Moldavië.
Vlak na Lipcani gaan we weer een stukje Oekraïne in, zonder daar stops te maken
.... om zo'n 10 minuten later weer Moldavië te zijn ingereisd
We zitten weer in Moldavië in Medveja die tevens weer het grensstation voor de uitreis is. Hier vindt
opvallend genoeg
geen controle van de Moldavische grenswachten plaats, ook al rijdt de trein daarna
Oekraïne voor goed in. Heeft hier iemand een verklaring voor? Normaal hoor je volgens mij aan elke in- en
uitreis gewoon een controle te krijgen... Achja, 1 Moldavisch stempeltje minder dan. Daarna het Oekraïense
grensstation Ларга|Larha - lekker duidelijk, want de stad Larga ligt in Moldavië

Misschien is dat dan
ook de reden waarom de grenswachten niet Ларга|Larha op hun stempeltjes hebben staan, maar de naastgelegen
Кельменці|Kelmentsi.
En weer terug Oekraïne in bij Ларга|Larha. Dit gebied behoort tot de Lvov'se afdeling van de UŻ.
Stempel 3 - Oekraïens inreisstempel van Кельменці|Kelmentsi
Na een tijd door Oekraïne rijden komt de trein bij het laatste Oekraïense grensstation -
Сокиряни|Sokyryany. Vanuit hier rijdt de trein in 1 ruk door naar Ocniţa. Dit is het stukje waar de trein
volgens Google Maps letterlijk om de grens slingert. Ik geloof echter eerder dat de spoorlijn daar op dat
stukje de eigenlijke grens vormt
Stempel 4 - Oekraïens uitreisstempel van Сокиряни|Sokyryany
Tussen Сокиряни|Sokyryany en Ocniţa zijn heel veel grenspaaltjes te zien vanuit de trein, vermoedelijk vormt deze spoorlijn de grens daar.
In Ocniţa vindt de grenscontrole gewoon plaats in de trein (je mag pas uitstappen nadat je gecontroleerd
bent).
Stempel 4 - Moldavisch inreisstempel van Ocniţa
De 610 bestaande uit twee Общий|Obshhyj wagens (houten zetels) aangekomen in Ocniţa
Het was echt een bijzonder ritje
Het station van Ocniţa gezien vanuit de loopbrug - onze twee Общий|Obshhyj wagens staan al klaar om straks weer terug naar Чернівці|Chernivtsi te vertrekken
De "Fernverkehr" zijde van het station in Ocniţa is nog leeg, over 2 uur komt hier onze trein naar Kiev aan
Deel 5: Ocniţa en reis naar Kiev
Nu hebben wij 3 uur de tijd voor onze trein naar Kiev vertrekt. We proberen even de stad in te gaan, wat
erg moeilijk blijkt te zijn op een station zoals Ocniţa

vanuit de loopbrug over de sporen heen
lopen wij eerst de verkeerde kant op, maar worden al snel geholpen door een ouder stel die ons de weg wijst
en zelfs een heel stuk speciaal voor ons meeloopt

de correcte route is niet via de loopbrug over de
sporen heen, maar de sporen zelf oversteken (dat is gewoon toegestaan in landen als Moldavië) en dan door
een gat in het hek lopen

Ocniţa zelf is een gat in Borat-stijl. Martijn, die eerst weigerde te spreken
in termen van 'beschaving', geeft mij snel toe dat Ocniţa toch echt onbeschaving is

1 van de 2
geldautomaten in heel de stad blijkt mijn kaart te slikken, dus ik pin wat Moldavische lei en wij gaan Kvas
drinken in het enige etablissement dat nog maar een béétje op een café zou kunnen lijken - het was echter
meer een supermarkt die ook drankjes schenkt en wat tuinstoelen voor de raam had geplaatst. Je zit daar dus
tussen de zwerfhonden enzo

al snel komt er een Moldaviër naar ons toe en begint een moeilijk verhaal
over bier wijzend naar Martijns zijn bekertje met Kvas. Ik weet niet of hij vraagt wat er in zit, of hij
ons bier wilt verkopen, of dat hij wilt dat wij hem bier kopen, maar na lang genoeg 'nee' knikken ging hij
in ieder geval weg
Centrum van Ocniţa
er is daar echt niks
niet eens een normale supermarkt
... maar er was wel een casino
CFM stoptreintje in hun typische kleuren staat klaar om straks naar Bălţi-Slobozia te vertrekken (halverwege op de spoorlijn naar Chișinău
Binnenlands CFM trein uit Chișinău is aangekomen. Treinen hier zijn echt enorm
Eindelijk is onze trein naar Kiev gearriveerd. En dit bleek echt een CIS-treinervaring te zijn

Het is de
trein Chișinău-Moskva en was verreweg de langste passagierstrein dat wij ooit hebben gezien! Hij paste lang
niet op het perron in Ocniţa, en toch was elk rijtuig voorzien van haar eigen perronverkopers

ook waren
er veel valuta-wisselaars voor mensen die nog met Moldavische lei overbleven. Na het instappen krijgen wij
van onze Provodnik meteen migratiekaartjes voor in Oekraïne. Ik vraag hem of wij dit zeker nodig hebben,
aangezien ik al keilang zo'n ding niet heb gehad en ik gelezen had dat ze afgeschaft zijn, maar hij blijft
er op staan. Dus wij vullen hem in - het blijkt de oude stijl te zijn waar je nog dingen als treinnummer en
verblijfsadres moet invullen

De trein rijdt eerst nog een prachtig stukje in Moldavië met veel bochten
wat mij de kans heeft om de trein in zijn geheel te fotograferen (en da's echt moeilijk met zo'n lange
trein

)
De gang van ons kupé rijtuig Chișinău-Moskva met bloemetjes aan de ramen en uiteraard een tapijtje die regelmatig water krijgt
Chișinău-Moskva leidt niet aan reizigersgebrek
en er zaten nog wagens achter ons!!!
In Vălcineţ krijgen wij deze keer wel gewoon Moldavische uitreiscontrole, en even later, in het
grensstation aan de Oekraïnse zijde, Могилів-Подільський|Mohyliv-Podilskyi, krijg ik te horen dat die
migratieformuliertjes inderdaad onnodig waren. Paspoorten van niet-CIS buitenlanders worden sowieso
ingescand in de computertjes die de grenswachten bij zich hebben. De migratieformuliertjes worden nu alleen
nog maar gebruikt op treinen die heel Oekraïne doorkruisen voor CIS-transitreizigers - hun paspoorten
worden namelijk niet ingescand, maar alleen op zicht gecontroleerd. Na de grenscontrole door de grenswacht
komt de provodnik nog langs en vraagt om onze paspoorten en bekijkt nieuwsgierig alle pagina's een voor een
Stempel 5 - Moldavisch uitreisstempel van Vălcineţ
Stempel 6 - Oekraïens inreisstempel van van Могилів-Подільський|Mohyliv-Podilskyi. Totaal 6 stempeltjes op 1 dag
Aangezien wij een hele tijd niks hadden gegeten besluiten wij de CFM-restaurantwagen nog eens een kans te
geven. Ik had op DSO al gelezen dat het wat kan tegenvallen wat betreft prijs/kwaliteit verhouding. Wij
nemen plaats en wachten op een menu. In plaats daarvan komt de bediende vertellen dat ze hier geen menu's
hebben

ze begint een aantal gerechten op te noemen, waarvan ik er 1
denk te verstaan - een
schnitzel, kan moeilijk mis denk ik dan, dus wij bestellen dat. Ik vraag nog even na voor de zekerheid of
ze ook Oekraïense UAH accepteert (je weet maar nooit, in een trein uit Moldavië naar Rusland), maar alle 3
valuta's worden gewoon geaccepteerd. Wat wij even later toegebracht krijgen leek voor geen meter op een
schnitzel, zag er niet bijzonder aantrekkelijk uit, maar smaakte op zich wel goed

In de tussentijd
kijken wij toe hoe verschillende Russen langskomen om hele flessen wodka in het restaurant te halen en
daarmee terug hun compartimenten ingaan

Voor ons eten met drankjes betalen wij totaal €17, niet erg
duur, maar goedkoop is het ook zeker niet.
Avondeten in het CFM restaurantrijtuig
Tegen 2 uur 's nachts komen wij aan in Kiev. Ik koop mij nog een cheeseburger in de Mc Donald's voor het
station, die op dat uur alleen de McDrive-voor-voetgangers open heeft, en wij lopen naar het hostel. Vanaf
hier is de rest van het reisverslag van Sander
