De Lijn nieuws
Re: De Lijn nieuws
Kan iemand die discussie aub afknippen van het De Lijn nieuws topic?
In het kader van mensen laten beseffen dat gratis niet bestaat, bodemloze putten niet groter maken dan nodig etc. lijkt het me ideaal om tegen een zeer schappelijke prijs zo'n net- dan wel streekabonnement aan te bieden, met verschillende termijnen. Kan me goed voorstellen dat een niet zo'n klein deel van de jongeren/gepensioneerden dan enkel 10-30/euro zou betalen in de wintermaanden, of wanneer ze een school/studieproject ergens hebben lopen etc. Dan zijn ze niet in 1 keer 100 euro voor een gans jaar kwijt - dat lijkt me een zeer schapelijke prijs - maar betalen ze pak 'm beet 40 euro voor 4 maanden.
Ik ben tegen sociaal verwarmde waterbedden, een sociale hangmat is genoeg.
In het kader van mensen laten beseffen dat gratis niet bestaat, bodemloze putten niet groter maken dan nodig etc. lijkt het me ideaal om tegen een zeer schappelijke prijs zo'n net- dan wel streekabonnement aan te bieden, met verschillende termijnen. Kan me goed voorstellen dat een niet zo'n klein deel van de jongeren/gepensioneerden dan enkel 10-30/euro zou betalen in de wintermaanden, of wanneer ze een school/studieproject ergens hebben lopen etc. Dan zijn ze niet in 1 keer 100 euro voor een gans jaar kwijt - dat lijkt me een zeer schapelijke prijs - maar betalen ze pak 'm beet 40 euro voor 4 maanden.
Men is toch niet verplicht om een buzzy pas of omnipas te kopen voor 1 jaar?
Dat kan ook voor andere termijnen.
Ik ben trouwens tegen het terug limiteren van de abonnementen tot bepaalde zones of trajecten. Waarom zou je trajectabonnementen maken die goedkoper zijn? Er zijn genoeg pendelaars die maar één traject reizen, als die allemaal massaal daarvoor kiezen raakt De Lijn net meer geld kwijt.
Dat kan ook voor andere termijnen.
Ik ben trouwens tegen het terug limiteren van de abonnementen tot bepaalde zones of trajecten. Waarom zou je trajectabonnementen maken die goedkoper zijn? Er zijn genoeg pendelaars die maar één traject reizen, als die allemaal massaal daarvoor kiezen raakt De Lijn net meer geld kwijt.
Dat sloeg op de bijdrage voor 65+. Maar je hebt wel een punt dat het misschien voorbarige commentaar is.Kristofke schreef:Men is toch niet verplicht om een buzzy pas of omnipas te kopen voor 1 jaar? Dat kan ook voor andere termijnen.
Euhm wat is precies je redenering? Je maakt goedkopere trajectabonnementen omdat veel mensen geen behoefte hebben aan een net- of regioabbo en velen zoiets hebben van je betaald voor wat je gebruikt. Heb je echt liever dat meer mensen meebetalen voor de enkelingen die zich voor nog steeds erg weinig door gans Vlaanderen laten rijden? Als de invoering van een ander betaal- en registratiemiddel nog steeds op relatief korte termijn gezien wordt, vind ik dat bijvoorbeeld wel een zinnig argument om dan niet nu weer zones en trajectabbonementen in te voeren voor een korte tijd.Ik ben trouwens tegen het terug limiteren van de abonnementen tot bepaalde zones of trajecten. Waarom zou je trajectabonnementen maken die goedkoper zijn? Er zijn genoeg pendelaars die maar één traject reizen, als die allemaal massaal daarvoor kiezen raakt De Lijn net meer geld kwijt.
-
Laten we hopen dat je dit "sociaal waterbed" nooit nodig zult hebben op een bepaald moment in Uw leven!kika schreef:Kan iemand die discussie aub afknippen van het De Lijn nieuws topic?
Dixit uw uitspraak "In het kader van mensen laten beseffen dat gratis niet bestaat" Als we nu ongeveer een dekkingsgraad hebben van 15% bij DE LIJN ,wil dit zeggen dat U nu op uw betaald ticket of abonnement 75% gratis hebt. Wat ga je daar aan doen ?ook afschaffen? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de grootste groep "gratis rijders" de journalisten, oud strijders ,jonger dan 12 jaar en bepaalde werklozen zijn.
Ik denk dat u me een beetje verkeerd interpreteert. Bent u niet bekend met mensen die roepen dat het Belgische sociale vangnet gebruikt wordt als hangmat en dat dat een schande zou zijn? Mijn uitspraak moet je zien dat ik vind dat velen nog door de mazen van dat vangnet vallen, maar aan de andere kant vind ik bijvoorbeeld 'gratis' busvervoer een stap te ver in de verkeerde richting. Liever zie ik dat mensen min of meer bewust met hun geld omgaan en dus een degelijk pensioen hebben waarmee ze een buskaartje of abonnement gemakkelijk kunnen betalen. Of dat 20 of 30% van de kostprijs moet zijn, vind ik niet boeiend, het moet zeker betaalbaar zijn, dat is mijn uitgangspunt.nighttrain schreef:Laten we hopen dat je dit "sociaal waterbed" nooit nodig zult hebben op een bepaald moment in Uw leven!kika schreef:In het kader van mensen laten beseffen dat gratis niet bestaat, bodemloze putten niet groter maken dan nodig etc. lijkt het me ideaal om tegen een zeer schappelijke prijs zo'n net- dan wel streekabonnement aan te bieden, met verschillende termijnen. Kan me goed voorstellen dat een niet zo'n klein deel van de jongeren/gepensioneerden dan enkel 10-30/euro zou betalen in de wintermaanden, of wanneer ze een school/studieproject ergens hebben lopen etc. Dan zijn ze niet in 1 keer 100 euro voor een gans jaar kwijt - dat lijkt me een zeer schapelijke prijs - maar betalen ze pak 'm beet 40 euro voor 4 maanden.
Dixit uw uitspraak "In het kader van mensen laten beseffen dat gratis niet bestaat" Als we nu ongeveer een dekkingsgraad hebben van 15% bij DE LIJN ,wil dit zeggen dat U nu op uw betaald ticket of abonnement 75% gratis hebt. Wat ga je daar aan doen ?ook afschaffen? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de grootste groep "gratis rijders" de journalisten, oud strijders ,jonger dan 12 jaar en bepaalde werklozen zijn.
De Lijn draait op voor besparingen
‘Als we nog meer moeten besparen, moeten we buslijnen schrappen', waarschuwt De Lijn. En dat er bespaard moet worden, is duidelijk. ‘Het gratis-verhaal moet herbekeken worden', zegt Vlaams minister Geert Bourgeois (N-VA).
De eerste bus die later op de ochtend vertrekt, de laatste bus die vroeger op de avond stopt. Haltes waar minder vaak een bus of tram langsrijdt, verbindingen die volledig worden afgeschaft. Pendelaars die meer moeten betalen voor hun abonnement, 65-plussers die niet meer gratis met bus of tram mogen rijden.
Vet van de soep
Het zijn maar enkele van de besparingsplannen die bij De Lijn de ronde doen. ‘We hebben in 2010 en 2011 al een zware inspanning gedaan om 70 miljoen euro te besparen', zegt woordvoerster Astrid Hulhoven. ‘Het vet is van de soep: je kan niet blijven besparen door maatregelen zoals energiezuinig rijden. Snoeien in de dienstverlening is dus een onvermijdelijk denkspoor.'
Dat er bespaard moet worden, staat vast. Niet alleen kwamen de inkomsten van De Lijn 40 miljoen euro lager uit dan verwacht door hoge brandstofprijzen, de Vlaamse regering beseft intussen dat ook zij de buikriem stevig moet aanhalen. En bij regeringspartij N-VA kijken ze daarbij nadrukkelijk naar De Lijn. ‘Als je weet dat er al 1 miljard euro toelage gegeven wordt, en er zijn slechts 150 miljoen betalende reizigers, want voor de rest betaalt de belastingbetaler, dan moeten we ons wel afvragen of dat in deze tijden nog wel houdbaar is', zegt Vlaams Parlementsvoorzitter Jan Peumans.
Lage kostendekking
‘Naar De Lijn gaat nu 1 miljard euro aan werkingsmiddelen, terwijl de eigen kostendekkingsgraad 15 procent bedraagt', zegt Vlaams viceminister-president Geert Bourgeois. ‘Dat is zowat het laagste cijfer van Europa. In de jaren negentig schommelde het nog rond de 30 procent. Tijdens de onderhandelingen over de beheersovereenkomst is het ons gelukt dat percentage op te krikken naar 17,5 procent. Maar eigenlijk moet het meer zijn. Het gratis-verhaal heeft zijn limieten bereikt. Ik vraag geen revolutie, maar de vervoersmaatschappij moet aan haar kostenefficiëntie werken. Zowel aan de kant van de uitgaven als aan de inkomsten. Dat is momenteel ondermaats.'
In het contract met de Vlaamse regering staat het woord ‘basismobiliteit', wat betekent dat iedereen in de buurt van zijn huis een bushalte moet hebben. Ook mag De Lijn de tickets niet scherper verhogen dan met de indexstijging. Maar Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) zit morgen samen met directeur-generaal Roger Kesteloot om besparingsplannen te bespreken. Zelf houdt de bevoegde minister de lippen stijf op elkaar.
‘Als de besparingen worden doorgevoerd, zal de dienstverlening verder moeten worden afgebouwd', voorspelt Jan Coolbrandt, nationaal secretaris van ACV-Openbare Diensten. ‘Wij zullen dat niet aanvaarden.'
De raad van bestuur van De Lijn buigt zich op 18 januari over de besparingsplannen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=L53KGKNG
‘Als we nog meer moeten besparen, moeten we buslijnen schrappen', waarschuwt De Lijn. En dat er bespaard moet worden, is duidelijk. ‘Het gratis-verhaal moet herbekeken worden', zegt Vlaams minister Geert Bourgeois (N-VA).
De eerste bus die later op de ochtend vertrekt, de laatste bus die vroeger op de avond stopt. Haltes waar minder vaak een bus of tram langsrijdt, verbindingen die volledig worden afgeschaft. Pendelaars die meer moeten betalen voor hun abonnement, 65-plussers die niet meer gratis met bus of tram mogen rijden.
Vet van de soep
Het zijn maar enkele van de besparingsplannen die bij De Lijn de ronde doen. ‘We hebben in 2010 en 2011 al een zware inspanning gedaan om 70 miljoen euro te besparen', zegt woordvoerster Astrid Hulhoven. ‘Het vet is van de soep: je kan niet blijven besparen door maatregelen zoals energiezuinig rijden. Snoeien in de dienstverlening is dus een onvermijdelijk denkspoor.'
Dat er bespaard moet worden, staat vast. Niet alleen kwamen de inkomsten van De Lijn 40 miljoen euro lager uit dan verwacht door hoge brandstofprijzen, de Vlaamse regering beseft intussen dat ook zij de buikriem stevig moet aanhalen. En bij regeringspartij N-VA kijken ze daarbij nadrukkelijk naar De Lijn. ‘Als je weet dat er al 1 miljard euro toelage gegeven wordt, en er zijn slechts 150 miljoen betalende reizigers, want voor de rest betaalt de belastingbetaler, dan moeten we ons wel afvragen of dat in deze tijden nog wel houdbaar is', zegt Vlaams Parlementsvoorzitter Jan Peumans.
Lage kostendekking
‘Naar De Lijn gaat nu 1 miljard euro aan werkingsmiddelen, terwijl de eigen kostendekkingsgraad 15 procent bedraagt', zegt Vlaams viceminister-president Geert Bourgeois. ‘Dat is zowat het laagste cijfer van Europa. In de jaren negentig schommelde het nog rond de 30 procent. Tijdens de onderhandelingen over de beheersovereenkomst is het ons gelukt dat percentage op te krikken naar 17,5 procent. Maar eigenlijk moet het meer zijn. Het gratis-verhaal heeft zijn limieten bereikt. Ik vraag geen revolutie, maar de vervoersmaatschappij moet aan haar kostenefficiëntie werken. Zowel aan de kant van de uitgaven als aan de inkomsten. Dat is momenteel ondermaats.'
In het contract met de Vlaamse regering staat het woord ‘basismobiliteit', wat betekent dat iedereen in de buurt van zijn huis een bushalte moet hebben. Ook mag De Lijn de tickets niet scherper verhogen dan met de indexstijging. Maar Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) zit morgen samen met directeur-generaal Roger Kesteloot om besparingsplannen te bespreken. Zelf houdt de bevoegde minister de lippen stijf op elkaar.
‘Als de besparingen worden doorgevoerd, zal de dienstverlening verder moeten worden afgebouwd', voorspelt Jan Coolbrandt, nationaal secretaris van ACV-Openbare Diensten. ‘Wij zullen dat niet aanvaarden.'
De raad van bestuur van De Lijn buigt zich op 18 januari over de besparingsplannen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=L53KGKNG
Het wanbeleid van de Vlaamse regering is toch om mottig te worden, net hetzelfde als de federale regering voor de NMBS.
De regering wil steeds meer mensen op het openbaar vervoer krijgen, maar ze wil er steeds minder in investeren. Uiteindelijk zit de reiziger opgescheept met een te weinig onderhouden netwerk, en dan gaan ze er nu nog geld gaan zoeken ook, terwijl er meer geld nodig is.
De NMBS moet bijna 300 miljoen ophoesten voor de begroting, deze is dat dan maar gaan lenen, wat voor een onnozele vestzak broekzak regelingen zijn dat nu? En dan gaan ze klagen over de hoge schuldengraad van de NMBS Groep.
Er mag nooit geraakt worden aan de dienstverlening maar er moet wel bespaard worden, maar intussen is inderdaad het vet van de soep.
Eerst en vooral senioren moeten dezelfde prijs betalen als de gewone abonnementen. Ten tweede, enkel nog gratis tickets uitdelen door bijvoorbeeld de VDAB voor werkzoekenden tegen een bewijs van sollicitatie. Afschaffen van al die gratis abonnementen voor migranten, werklozen, leefloners etc.
Als dat dan nog niet voldoende is dan kan de abonnementsprijs en ticketprijs eens uitzonderlijk een grotere sprong maken, en de betalende reiziger zal dat begrijpen, maar enkel als de voorgaande maatregelen genomen zijn. Ik pik het niet dat ik die al volle pot betaald nog meer moet gaan betalen en die gratis reizigers maar blijven gratis reizen of tegen een belachelijk lage prijs.
De regering wil steeds meer mensen op het openbaar vervoer krijgen, maar ze wil er steeds minder in investeren. Uiteindelijk zit de reiziger opgescheept met een te weinig onderhouden netwerk, en dan gaan ze er nu nog geld gaan zoeken ook, terwijl er meer geld nodig is.
De NMBS moet bijna 300 miljoen ophoesten voor de begroting, deze is dat dan maar gaan lenen, wat voor een onnozele vestzak broekzak regelingen zijn dat nu? En dan gaan ze klagen over de hoge schuldengraad van de NMBS Groep.
Er mag nooit geraakt worden aan de dienstverlening maar er moet wel bespaard worden, maar intussen is inderdaad het vet van de soep.
Eerst en vooral senioren moeten dezelfde prijs betalen als de gewone abonnementen. Ten tweede, enkel nog gratis tickets uitdelen door bijvoorbeeld de VDAB voor werkzoekenden tegen een bewijs van sollicitatie. Afschaffen van al die gratis abonnementen voor migranten, werklozen, leefloners etc.
Als dat dan nog niet voldoende is dan kan de abonnementsprijs en ticketprijs eens uitzonderlijk een grotere sprong maken, en de betalende reiziger zal dat begrijpen, maar enkel als de voorgaande maatregelen genomen zijn. Ik pik het niet dat ik die al volle pot betaald nog meer moet gaan betalen en die gratis reizigers maar blijven gratis reizen of tegen een belachelijk lage prijs.
Er zijn twee hoofdscenarios om inkomsten te verdubbelen:
1) Iedereen die betaald, betaalt het dubbele...
2) Dubbel zoveel mensen betalen huidig tarief, dus verminderen aantal niet betalers...
Alle draaiboeken zullen daartussen hangen.... bv. 50% van 1 en 50% van 2
Weet iemand (waarschijnlijk geheim) wat de verschillen zijn in km-kost tussen pachters en eigen bussen ?
2) Dubbel zoveel mensen betalen huidig tarief, dus verminderen aantal niet betalers...
Weet iemand (waarschijnlijk geheim) wat de verschillen zijn in km-kost tussen pachters en eigen bussen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Als er een 10-tal jaren (of zelfs iets langer) gene pipo was die 'begonnen is met gratis OV voor iedereen', beginnend in z'n stad, later 65+, daklozen,... enz., zullen die aankomende besparingen niet zo drastisch moeten zijn...
Sorry, maar in mijn ogen is er niks gratis. Er heeft en er zal altijd iemand de rekening moeten betalen...
Sorry, maar in mijn ogen is er niks gratis. Er heeft en er zal altijd iemand de rekening moeten betalen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Waarom zou dat geheim zijn? Decreet openbaarheid van bestuur dient daarvoor, aanvragen dus.dentheo schreef:Weet iemand (waarschijnlijk geheim) wat de verschillen zijn in km-kost tussen pachters en eigen bussen ?
Dat zal verschillen van contract tot contract denk ik.dentheo schreef:Weet iemand (waarschijnlijk geheim) wat de verschillen zijn in km-kost tussen pachters en eigen bussen ?
We kunnen alleen maar hopen dat het één van die scenario's wordt en dat men niet in het aanbod gaat snoeien.dentheo schreef:Er zijn twee hoofdscenarios om inkomsten te verdubbelen:
Om die reden heb ik een facebook groep gemaakt: http://www.facebook.com/?ref=logo#!/pag ... 5307669293
Het bestaat nog maar pas, maar laat dat jullie niet tegen houden te joinen

Ik ben het helemaal met je eens, Shrek, maar ik heb al enkele maanden geen facebookaccount meer. Ik stem dus "virtueel virtueel" voor. Alleen zou je het nog ruimer dan de laatste bus moeten zien: ook de eerste bus, de frequentie, en de bediende kernen moeten ongemoeid gelaten worden, en zoals je zegt: dat lost men maar best op met hogere tarieven. (Al zal dat op termijn op hetzelfde neerkomen: want dan zal het aantal reizigers dalen, en heeft men dus een nieuwe reden om in het aanbod tekeer te gaan.)
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Ik weet het niet, zouden er nu echt zoveel mensen de bus niet meer nemen als het van spotgoedkoop naar gewoon goedkoop gaat?overweg13 schreef:Ik ben het helemaal met je eens, Shrek, maar ik heb al enkele maanden geen facebookaccount meer. Ik stem dus "virtueel virtueel" voor. Alleen zou je het nog ruimer dan de laatste bus moeten zien: ook de eerste bus, de frequentie, en de bediende kernen moeten ongemoeid gelaten worden, en zoals je zegt: dat lost men maar best op met hogere tarieven. (Al zal dat op termijn op hetzelfde neerkomen: want dan zal het aantal reizigers dalen, en heeft men dus een nieuwe reden om in het aanbod tekeer te gaan.)
Ik denk dat mensen best willen betalen voor kwaliteit. Pakweg de MIVB heeft over het algemeen een hogere frequentie, hogere tarieven en hogere kostendekkingsgraad en zo zijn er nog wel voorbeelden te vinden.Shrek schreef:Ik weet het niet, zouden er nu echt zoveel mensen de bus niet meer nemen als het van spotgoedkoop naar gewoon goedkoop gaat?overweg13 schreef:Ik ben het helemaal met je eens, Shrek, maar ik heb al enkele maanden geen facebookaccount meer. Ik stem dus "virtueel virtueel" voor. Alleen zou je het nog ruimer dan de laatste bus moeten zien: ook de eerste bus, de frequentie, en de bediende kernen moeten ongemoeid gelaten worden, en zoals je zegt: dat lost men maar best op met hogere tarieven. (Al zal dat op termijn op hetzelfde neerkomen: want dan zal het aantal reizigers dalen, en heeft men dus een nieuwe reden om in het aanbod tekeer te gaan.)
Ik hoop dat men kiest voor een nieuw rondje verbelbussen van buslijnen, het verhogen van tarieven en het herbekijken van streeklijnen die in stadsgebied in de file gaan staan, ik vrees er echter voor...