NZV: het Infrabel-plan

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23119
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NZV: het Infrabel-plan

Bericht door Steven »

trainlovertje schreef: 05 sep 2025, 16:44
Steven schreef: 05 sep 2025, 12:30 Dat plan heeft bestaan, maar Brussel vroeg dan wel om de perrons richting tentoonstellingslaan te verplaatsen om dan aansluiting te hebben met de tram, maar dat zou het plan veel duurder en omslachtiger gemaakt hebben waarop men dan maar neen zei tegen deze aanpassing.
Wiens dwaze idee was dat? Kan me niet herinneren dat ik zoiets in BRUZZ gelezen heb het voorbije decennium.
Geen idee, vernomen van iemand die bij Infrabel werkt. Voor hetzelfde geld heeft dat de pers niet gehaald. Als het niet verder is geraakt dan een tekentafel. Een vergunning werd alvast niet geleverd aangezien de stedelijke diensten hun eigen wensen hadden die niet in overeenstemming waren met die van het spoor zelf.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NZV: het Infrabel-plan

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 05 sep 2025, 08:32 Is een fly-over / dive-under ten westen van Jette (L50/L60) niet dringender?
En als dit de prioriteit is: zou je niet liever voor richtingverkeer gaan dan voor lijnverkeer?
Iets bouwen ten westen van Jette is ook nodig, maar momenteel nog niet in een concreet plan gegoten. Ik denk wel dat we daar ooit toe gaan komen als al het bovenstaande gebouwd is.
Wat bedoel je met richtingverkeer?
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2118
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: NZV: het Infrabel-plan

Bericht door FLV-FGSP »

De exacte terminologie is richtingbedrijf vs lijnbedrijf
Richtingbedrijf: Afbeelding
Lijnbedrijf: Afbeelding
Grofweg L36+36N vs. L25 en 27 dus.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NZV: het Infrabel-plan

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 05 sep 2025, 18:32 De exacte terminologie is richtingbedrijf vs lijnbedrijf
Richtingbedrijf: Afbeelding
Lijnbedrijf: Afbeelding
Grofweg L36+36N vs. L25 en 27 dus.
Ja daarvoor is er dus geen plaats rond Laken.
jan_olieslagers
Berichten: 4063
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: NZV: het Infrabel-plan

Bericht door jan_olieslagers »

Ja daarvoor is er dus geen plaats rond Laken.
Hoezo? Het een neemt toch niet meer of niet minder plaats in dan het ander? Of gaat het om de overloopwissels?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2783
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: NZV: het Infrabel-plan

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 05 sep 2025, 19:22
Ja daarvoor is er dus geen plaats rond Laken.
Hoezo? Het een neemt toch niet meer of niet minder plaats in dan het ander? Of gaat het om de overloopwissels?
Je hebt fly-overs nodig op twee plaatsen, telkens voor 1 spoor, als je volgens de onderste afbeelding sporen wilt ordenen: eentje op het begin en eentje op het einde van de sectie, wat overeenkomt met enerzijds Y.Zennebrug en Y.Laken.

Volgens de originele schets van Shrek (en dus ook zoals de bovenste afbeelding van FLV-FGSP) heb je er maar één fly-over nodig, omdat beide sporen op dezelfde locatie lijn 50 kruisen. Zo hogen je geen flat-over nodig t.h.v. Y.Laken, waar dus geen plaats is.
Plaats reactie