MW41

Alles over reizigerstreinen in België.
Shrek

Re: MW41

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 27 aug 2026, 08:21 Op het einde van de rit wordt ons land beoordeeld in totale CO2 besparing en de extra aankoop van elektrisch rollend materieel is daarin dus echt wel laaghangend fruit. Ik heb nergens beweerd dat dit fouten zijn van NMBS en/of Infrabel, maar uiteindelijk van een regering die verkeerde beslissingen genomen heeft
Is de vraag naar extra rollend materieel tijdig gesteld? waren de argumenten sterk genoeg en duidelijk? geen idee, maar de regering is eindverantwoordelijke en had met ons belastiggeld meer kunnen doen dan ze nu doen, zonder in totaal meer uit te geven.
Je moet inderdaad naar het geheel kijken, maar ook daar ben ik niet overtuigd dat dit het meest efficiënte is. Grote groepen reizigers vervoeren per MW41 is immers al een vorm van vervoer met lage uitstoot. Elektrisch is uiteraard beter, maar met MW41 is ook al niet slecht. Doorgaans is het meest efficiënt om eerste bij de grote vervuilers te beginnen en dat zijn de MW41 niet. Enkele grote fabrieken ombouwen van fossiele brandstoffen naar elektrisch zal dan ook veel meer uitstoot besparen per uitgegeven € dan die paar MW41 een jaar of 10 vroeger uit dienst nemen.
klaas

Re: MW41

Bericht door klaas »

pietje schreef: 26 aug 2026, 21:46 En in het algemeen ga je nog steeds volledig voorbij aan het feit dat diezelfde regering subsidies en belastingkortingen uitdeelt aan maatregelen die onze bedrijven en individuele burgers nemen om CO2 en NOx uitstoot te verlagen, terwijl diezelfde overheid een veel gemakkelijkere kans onbenut laat.

Tijdig nieuwe treinen bestellen om optimaal rendement te krijgen van de massieve investering in elektrificatie en daarbij van de vervuilende voorgangers nog wat geld willen recupereren is echt wel laaghangend fruit dat men laat hangen.
Ik kan ten volle onderschrijven dat we onze CO2 en stikstofuitstoot naar beneden moeten krijgen, daar heb je 100% gelijk. Maar de subsidies die gegeven worden om uitstoot te verlagen zijn nog steeds veel lager dan alle subsidiemechanismen en belastingvoordelen die verbrandingsmotoren stimuleren (geen tot lage taks op vliegreizen, subsidies aan vliegvelden* en oliemaatschappijen, belastingvoordeel op salariswagens, ook met verbrandingsmotor,...). Ik denk dat je daar veel meer winst kan halen per euro belastinggeld dan door tientallen miljoenen te spenderen aan dieseltreinen een zestal jaar vroeger uit dienst te nemen.

Snelle rekensom: de MW41's rijden dagelijks 3627,8 km op verbindingen die volledig onder draad staan. Op jaarbasis is dat ongeveer 900.000 kilometer (lichte overschatting, want in de zomer verschuift een deel van deze ritten alsnog naar elektrisch materieel, maar bon. Disclaimer: de studententrein Hamont - Leuven op zondag heb ik niet meegeteld). Op basis van wat ik online vind kunnen we vrij veilig stellen dat dit minder dan 1 miljoen liter diesel op jaarbasis is (ofwel minder dan 0,01% van wat personenwagens opstoken in ons land). Maal zes jaar kan je dus ruim gerekend 6 miljoen liter diesel uitsparen. Ja, dat is een heel grote hoeveelheid. Maar als ik me baseer op de voorgaande berekeningen dat zo'n vervanging 30 miljoen moet kosten, komt dat dus neer op minstens 5 euro per liter diesel. Da's toch een vrij slechte impact per budget-verhouding lijkt mij. Ik denk dat dat geld inzetten op verdere uitbouw van het netwerk waardoor je reizigers uit hun auto naar de trein lokt efficiënter is.

En ergens moeten we ook niet nodeloos met stenen gaan werpen: de vervangers zijn besteld in de vorm van de MR30, dus het huiswerk is gemaakt. Beslissen om een lijn te elektrificeren tot rijklaar gaat nu eenmaal veel sneller dan van de beslissing om nieuwe treinen te bestellen tot inzetbaar, en dan kan je moeilijk Infrabel (of de bevoegde minister) kwalijk nemen dat ze te snel gaan met hun elektrificatie.

PS: en deze berekening gaat dan nog uit van een status-quo voor de komende zes jaar. Vermoedelijk zal de instroom van de laatste M7 de situatie nog verbeteren.

*Off-topic, maar toch: het sluiten van de luchthaven van Deurne zou een besparing zijn, beter voor het milieu en geluidshinder voor duizenden mensen (die ruimschoots een stationaire dieseltrein overstijgt) oplossen. Maar zien we de N-VA al tegen de schenen van een handjevol diamant(miljon)airs schoppen? Dat is laaghangend fruit voor mij.
Plaats reactie