Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Alles over reizigerstreinen in België.
overweg13

Re: Federaal regeerakkoord 2025 - 2029

Bericht door overweg13 »

Steven schreef: 23 feb 2025, 13:46 Oh ja voor diegene die roepen om de privé, daar krijgen machinisten doorgaans een 1000 euro meer per maand hebben een betere hospitalisatieverzekering, een degelijke 2de pijler voor pensioen en zal de klant ( de reiziger dus) het gelag betalen.
En tot welke leeftijd worden die tb's in de privé verondersteld te werken?
Met vriendelijke groet

overweg13
nighttrain

Bericht door nighttrain »

pietje schreef: 23 feb 2025, 09:22
Steven schreef: 22 feb 2025, 23:42 kortweg ze vragen van een doorsnee persoon een minnelijke schikking van om en bij de 30.000 euro. Ze gaan zelf lopen met een veelvoud er van. benieuwd hoe de meeste hier zouden reageren als van hun zoveel geld zou worden gevraagd om in te leveren?
Dat is dan weer het nadeel van een "uitzonderingsstatuut", dat maar van toepassing is op een relatief kleine groep.
Het is voor politici zeer gemakkelijk om het publiek uit te leggen/wijs te maken dat dit onhoudbaar is en dat er drastisch in gesnoeid moet worden.
Zelfs de vakbonden beseffen dat ze hiervoor bij de belastingbetaler geen draagvlak (meer) hebben.

Vergeet niet dat in de privé het ook jaren de normaalste zaak was om op 58 en zelfs vroeger met (brug-)pensioen te gaan, maar dat men deze onbetaalbare dingen ook al jaren geleden geschrapt heeft.

Daarom is het zo belangrijk dat de pensioenrechten tussen alle categorieën werknemers gelijk geschakeld wordt, zowel qua leeftijd als financieel zou het totaal geen verschil mogen maken in welk stelsel je tewerkgesteld bent.
Uitzondering? Relatief kleine groep?
https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenbed ... pbaanbreuk
nighttrain

overweg13 schreef: 23 feb 2025, 16:12
Steven schreef: 23 feb 2025, 13:46 Oh ja voor diegene die roepen om de privé, daar krijgen machinisten doorgaans een 1000 euro meer per maand hebben een betere hospitalisatieverzekering, een degelijke 2de pijler voor pensioen en zal de klant ( de reiziger dus) het gelag betalen.
Er ontbreekt iets in uw vraagstelling, namelijk “ om een volledig pensioen” te krijgen.
Na 45 loopbaan jaren op 65 jaar.
Als die treinbestuurder x aantal jaren politieagent is geweest dan gaan die berekend worden volgens de geldende loopbaan breuk ,zoals te zien is in mijn vorig bijgesloten document. Idem moest hij eerst NMBS tb geweest zijn.Dus die gaat 45 “fictieve”loopbaan jaren gewerkt hebben..na b.v. 42 effectieve jaren loopbaan.
Voorbeeld uit de realiteit: ik moest normaal op 62 jaar en 42 loopbaan jaren van een volledig Belgisch pensioen genieten,doch na x aantal jaren als NMBS treinbestuurder kon ik op 60 met pensioen gezien mijn 42 “fictieve” loopbaan jaren op pensioen. Dus die x jaren telden voor 2
Maar hier kan je het officiële document bekijken,wars van elke interpretatie. https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioenleeftijd/wanneer
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Dank voor het verhaal, @nighttrain!

Dat met die fictieve jaren heb ik nooit goed begrepen - zelf free-lance consultant zijnde was het ook nooit van toepssing voor me, dus ik heb er me nooit in verdiept - maar ik herinner me een heel bekwame, heel intelligente, en zelfs persoonlijk erg genietbare IT'er, die men absoluut wilde binnenhalen. Begrijpelijkerwijs vroeg die man stevig door, hij zou anders wel goed gek geweest zijn. Men heeft dat toen "opgelost" door hem vele jaren fictieve ancienniteit toe te kennen, er staat me een getal voor van 30 jaar maar het is lang geleden, en vele borrels geleden ;) Ik gun het die aangename en bekwame collega van ganser harte, en denk ook wel dat hij naar waarde betaald werd, maar het mechanisme van die "fictieve ancienniteit" blijf ik vreemd vinden. Aub geen details vragen, natuurlijk, uiteraard, vanzelfsprekend.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain

jan_olieslagers schreef: 23 feb 2025, 19:43 Dank voor het verhaal, @nighttrain!

Dat met die fictieve jaren heb ik nooit goed begrepen - zelf free-lance consultant zijnde was het ook nooit van toepssing voor me, dus ik heb er me nooit in verdiept - maar ik herinner me een heel bekwame, heel intelligente, en zelfs persoonlijk erg genietbare IT'er, die men absoluut wilde binnenhalen. Begrijpelijkerwijs vroeg die man stevig door, hij zou anders wel goed gek geweest zijn. Men heeft dat toen "opgelost" door hem vele jaren fictieve ancienniteit toe te kennen, er staat me een getal voor van 30 jaar maar het is lang geleden, en vele borrels geleden ;) Ik gun het die aangename en bekwame collega van ganser harte, en denk ook wel dat hij naar waarde betaald werd, maar het mechanisme van die "fictieve ancienniteit" blijf ik vreemd vinden. Aub geen details vragen, natuurlijk, uiteraard, vanzelfsprekend.
Beste,ik heb de mensen op een verkeerd been gezet door een zeer slecht woordgebruik. Dus uw voorbeeld of ervaring heeft niks te maken met het aangehaalde probleem.
Ik had de normale exacte term “aanneembare periode “moeten gebruiken. Zoals de periode van “legerdienst” telt als “ gewerkt” dus “aanneembare periode”. Maar gezien dit niet meer bestaat hebben we een probleem minder.
Wat meestal ontbreekt in de discussie zoals ik reeds zei is het woord “ volledig pensioenbedrag”, dus het gaat er hem over nl. Wanneer heb ik recht op een “ volledig pensioenbedrag”? Dus die “55jaar” is een dooddoener in het geheel of die vlag dekt niet de hele lading.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Woensdag rijdt 50% van de IC-treinen en 40% van de S- en L-treinen.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 22 feb 2025, 23:42 [...] want als je op de staking wil reageren met wat je uit de pers weet, weet je eigenlijk zo goed als niets
Hebben de vakbonden aan de pers dan wel een duidelijke samenvatting gestuurd van waar de staking over gaat? En dat overleg door de regering geweigerd is? Die communicatie was in het verleden altijd al het probleem, en dan mag niemand verbaasd zijn dat de pers of de gewone burger ongeïnformeerd is of maar wenig begrip heeft.
Klassiekje

Bericht door Klassiekje »

rvdborgt schreef: 24 feb 2025, 10:23
Steven schreef: 22 feb 2025, 23:42 [...] want als je op de staking wil reageren met wat je uit de pers weet, weet je eigenlijk zo goed als niets
Hebben de vakbonden aan de pers dan wel een duidelijke samenvatting gestuurd van waar de staking over gaat?
Ja.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Klassiekje schreef: 24 feb 2025, 12:50
Hebben de vakbonden aan de pers dan wel een duidelijke samenvatting gestuurd van waar de staking over gaat?
Ja.
Kunnen we die ergens zien? Ik ben zelf ook wel nieuwsgierig.
TKR

Bericht door TKR »

kunnen we ergens zien welke uren een trein effectief gereden heeft?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

TKR schreef: 24 feb 2025, 14:53 kunnen we ergens zien welke uren een trein effectief gereden heeft?
Op https://www.belgiantrain.be/nl/support/ ... ertificate kun je tot 1 week terugkijken.
Op https://bahn.expert/ nog wat verder terug.
Steven

Bericht door Steven »

overweg13 schreef: 23 feb 2025, 16:12
Daar verwacht men inderdaad die 67 maar je moet het andersom bekijken, hoeveel behalen die leeftijd. Bitter weinig is het antwoord. Medische keuringen genoeg waarbij ze iemand afkeuren, gevallen genoeg bekend van collega’s die vroeger dan hun pensioen sterven. Er is in België niet zoiets als in NL waarbij oudere collega’s betere (lees gezondere) diensten krijgen waardoor ze tot een latere leeftijd kunnen blijven werken. IN de privé zijn het nu hoofdzakelijk goederentreinen waarbij heel wat nachturen gepresteerd worden die zo mogelijk nog zwaardere kunnen doorwegen op gezondheid. Het gaat dus niet zuiver om de wet op zich maar om wat werkelijk haalbaar is. Bij de meeste privé operatoren zie ik vooral jonge mensen werken (-40 jaar).Er is echter geen optie om iedereen te laten doorgroeien naar een functie in het bedrijf met gezondere uren op latere leeftijd. Want dan zou je weer een waterhoofd bovenaankrijgen en dat is evenmin wenselijk.
Steven

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef: 24 feb 2025, 13:00
Klassiekje schreef: 24 feb 2025, 12:50
Ja.
Kunnen we die ergens zien? Ik ben zelf ook wel nieuwsgierig.
Gewoon de website of FB pagina’s van OVS en ASTB (SACT).
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Donderdag rijdt 50% van de IC-treinen en 40% van de S- en L-treinen.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Steven schreef: 24 feb 2025, 23:56 Er is in België niet zoiets als in NL waarbij oudere collega’s betere (lees gezondere) diensten krijgen waardoor ze tot een latere leeftijd kunnen blijven werken.
Dan is dit invoeren in België misschien wel deel van de oplossing.
Plaats reactie