Re: Stiptheid
Geplaatst: 11 okt 2023, 21:20
Idealiter zou ook de stiptheid van de vervangbussen worden opgenomen, maar ik heb sterke twijfels of dat wel gebeurt.
Vraag 2: Wat zijn de oorzaken van de lagere stiptheid?
Bij het bekijken van deze figuren vallen een aantal zaken op. Uitzonderlijk lage stiptheidscijfers worden gemeten in stations aan de rand van het land, zoals Oostende, Blankenberge, De Panne, Quiévrain, Genk, Eupen, Turnhout en de Noord-Limburgse stations. Deze hebben met elkaar gemeen dat ze aan het uiteinde van zeer lange IC-verbindingen liggen, soms met nog stukken enkelspoor, terwijl ze daarnaast enkel door wat P-treinen bediend worden (geen L-treinen). Andere opvallende 'recordhouder' is station Noorderkempen, waar in 2023 meer dan een kwart van de treinen met vertraging reed. De betrouwbaarheidsproblemen van de Benelux zijn dan ook welgekend.
Als we kijken naar de recente evolutie, valt de relatief consistente daling tussen 2022 en 2023 over heel België op, met enkele uitzonderingen. Spoorlijn 26 gaat er (bijna) niet op achteruit, terwijl vooral de regio rond Charleroi een sterke vooruitgang kent. Vooral de elektrisch bediende lijnen (S61 en S62) gaan er op vooruit. Speelt hier de pensionering van een aantal onbetrouwbare Klassiekjes, en de langzame vervanging door Desiro's een rol (terwijl de dienstregeling mogelijk nog vrij ruim is opgevat)? Ook de vooruitgang van spoorlijn 167 valt op, hoewel die vooral in 2022 eerder onbetrouwbaar was en afgelopen jaar meer in lijn ligt met de andere Ardense L-treinen. Ik denk enkel de aankomsten meegerekend zijn en niet de vertrekkende treinen. Dwz dat er in Tielen dubbel zoveel treinen aankomen tov het station Turnhout, want de treinen die vertrekken in Turnhout richting binnenland tellen ook mee (en zijn uiteraard veel vaker op tijd dan de treinen komende van Herentals en verder).
(( beetje off-topic ))alle eindstations hebben zo slechtere stiptheid dan de haltes ervoor sinds dat er weinig treinen vertrekken met vertraging, de meeste krijgen dat pas vanaf het einde van de rit
Ik maak die fout niet bewust, gelieve u hier niet bezig te houden met muggenzifterij, u maakt hiermee geen vrienden. Gelieve u te begeven naar een forum voor leerkrachten Nederlands en daar u zorgen te uiten. Alvast bedankt.jan_olieslagers schreef: ↑05 mar 2024, 21:42
(( beetje off-topic ))
Het is al eerder opgemerkt: schrijf aub Nederlands op een Nederlandstalig forum.
s/sinds dat/vermits/ of "omdat" of "door dat" of wat dan ook, maar die "sinds" past hier als een tang op een varken"Sinds" wijst altijd op een tijdverband, bv. "sinds vorige zomer is het hier nog nooit zo koud geweest". Eigenlijk is het erg synoniem aan "sedert", of zo heb ik toch onze taal geleerd.
(( /off-topic ))
Met deze wijze woorden zou ik voorstellen om terug on-topic te gaan.desirootje schreef: ↑06 mar 2024, 14:50 Ik ga dit nu achter mij laten, want in tegenstelling tot andere weet ik waarvoor een treinenforum dient...