Pagina 7 van 12

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 10 nov 2024, 10:56
door ovspotter_be
trainlovertje schreef: 10 nov 2024, 08:35 Dan heb ik goed nieuws voor de organisatie, want NMBS heeft al laten weten dat ook in het nieuwe gamma zal er een senioren- en jongerenbiljet beschikbaar zal zijn!
Er zal inderdaad nog een senioren- en jongerenticket zijn maar niet meer in de huidige vorm met een vaste prijs, dit zal eerder gaan naar een ticket met vaste korting (bvb. 30% korting) wat wilt zeggen dat lange reizen nog steeds duurder zullen worden dan bijvoorbeeld de €8,30 die senioren momenteel betalen voor een retourtje.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 10 nov 2024, 10:58
door rvdborgt
ovspotter_be schreef: 10 nov 2024, 10:56
trainlovertje schreef: 10 nov 2024, 08:35 Dan heb ik goed nieuws voor de organisatie, want NMBS heeft al laten weten dat ook in het nieuwe gamma zal er een senioren- en jongerenbiljet beschikbaar zal zijn!
Er zal inderdaad nog een senioren- en jongerenticket zijn maar niet meer in de huidige vorm met een vaste prijs, dit zal eerder gaan naar een ticket met vaste korting (bvb. 30% korting) wat wilt zeggen dat lange reizen nog steeds duurder zullen worden dan bijvoorbeeld de €8,30 die senioren momenteel betalen voor een retourtje.
Aangezien we niet weten wat de maximumprijs wordt, kunnen we daar nog niks over zeggen.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 10 nov 2024, 11:24
door trainlovertje
ovspotter_be schreef: 10 nov 2024, 10:56 Er zal inderdaad nog een senioren- en jongerenticket zijn maar niet meer in de huidige vorm met een vaste prijs, dit zal eerder gaan naar een ticket met vaste korting (bvb. 30% korting) wat wilt zeggen dat lange reizen nog steeds duurder zullen worden dan bijvoorbeeld de €8,30 die senioren momenteel betalen voor een retourtje.
En voor kortere afstanden wordt het dan waarschijnlijk goedkoper.

Gratis (en bijna gratis) bestaat niet. De belastingbetaler betaalt vandaag de rest van de kost om een jongere of gepensioneerde te vervoeren. Dat zal dan misschien wat gecorrigeerd worden, want heen en terug naar de andere kant van het land voor minder dan €10 (in geval van senioren), dat wringt toch ook een beetje... Akkoord dat deze groepen wat ondersteund worden met goedkopere tarieven, maar het moet redelijk blijven.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 10 nov 2024, 12:10
door joverwimp
trainlovertje schreef: 10 nov 2024, 08:35
TimJ36 schreef: 10 nov 2024, 00:59 Bijeenkomst voor het behoud van het senioren- en jongerenbiljet op dinsdag 19 november om 11.30u op het stationsplein van Oostende.

Organisatie: Verenigde Supporters Openbaar Vervoer
Dan heb ik goed nieuws voor de organisatie, want NMBS heeft al laten weten dat ook in het nieuwe gamma zal er een senioren- en jongerenbiljet beschikbaar zal zijn!

Waarom wordt er niet gewacht met zulke protestacties tot de details van het nieuwe gamma beschikbaar zijn? Zoals eerder gezegd zullen sommige tickets goedkoper worden, andere duurder. Wedden dat er daar sommige mensen gaan staan die mee protesteren, terwijl ze in werkelijkheid voordeel zullen halen met het nieuwe ticketingsysteem?
Voor korte afstanden (tot zowat 40 km) zou het inderdaad goedkoper zijn. Maar niet voor langere. De NMBS zegt dat de meeste senioren over korte afstanden reizen, maar klopt dat wel ? Idem voor jongeren.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 10 nov 2024, 12:29
door jan_olieslagers
Of dat klopt of niet, ook mij lijkt het toch niet meer dan normaal dat men meer betaalt naargelang het afgelegde traject langer wordt.
Stel u maar eens de prijzen bij de bakker voor:
Grof brood, 800 gr 1,80 senioren: 1,00
Koffiekoeken, 2,10 senioren: 1,00
Appeltaart, 15,00, senioren: 1,00
Dat is toch compleet belachelijk?

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 10 nov 2024, 12:48
door joverwimp
jan_olieslagers schreef: 10 nov 2024, 12:29 Of dat klopt of niet, ook mij lijkt het toch niet meer dan normaal dat men meer betaalt naargelang het afgelegde traject langer wordt.
Stel u maar eens de prijzen bij de bakker voor:
Grof brood, 800 gr 1,80 senioren: 1,00
Koffiekoeken, 2,10 senioren: 1,00
Appeltaart, 15,00, senioren: 1,00
Dat is toch compleet belachelijk?
Er is een verschil tussen de private en openbare sector. Deze laatste kan het wenselijk vinden een voordeel geven aan bepaalde groepen: een belastingvoordeel, een korting, een subsidie ... er bestaan honderden voorbeelden. Sommige zijn van een andere grootte-orde, bv een managementvennootschap. De overheid geeft dit voordeel aan zelfstandigen om te aanzienlijk te besparen op belastingen.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 10 nov 2024, 13:02
door Davy
TimJ36 schreef: 10 nov 2024, 00:59 Bijeenkomst voor het behoud van het senioren- en jongerenbiljet op dinsdag 19 november om 11.30u op het stationsplein van Oostende.

Organisatie: Verenigde Supporters Openbaar Vervoer
Een fenomeen wat hier denk ik vooral speelt is dat men niet tegen veranderingen kan want het huidige conceptis vertrouwd. Iets wat dan veranderd, nieuw of ongewoon is, is dan heel erg beangstigend en wil men lastig accepteren.

Hetzelfde fenomeen zie ik bijvoorbeeld ook met extra toeristentreinen. Men kent die niet en dat is heel eng (tot zelfs paniekreacties), ze stappen liever in de vertrouwde IC ook al zit die dan al boordevol.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 10 nov 2024, 13:23
door jan_olieslagers
Deze laatste kan het wenselijk vinden een voordeel geven aan bepaalde groepen: een belastingvoordeel, een korting, een subsidie
Uiteraard, dat heb ik ook niet in vraag gesteld. Wat ik in vraag stel is de vaste prijs, ongeacht de lengte van het afgelegde traject.
Het is niet logisch dat een appeltaart dezelfde prijs zou gaan als een croissant.
Het is niet logisch dat Nekkerspoel-Katelijne dezelfde prijs heeft als Arlon-Hasselt.
Dus wat men nu voorstelt - een percentage korting op het normale tarief - vind ik een stap in de goede richting.

@Davy hierboven: ja, een mens is een gewoontebeestje, inderdaad, en dat mindert niet met het vorderen der jaren, voor de meesten ;)

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 10 nov 2024, 13:29
door TimJ36
Davy schreef: 10 nov 2024, 13:02 Een fenomeen wat hier denk ik vooral speelt is dat men niet tegen veranderingen kan want het huidige conceptis vertrouwd. Iets wat dan veranderd, nieuw of ongewoon is, is dan heel erg beangstigend en wil men lastig accepteren.
Allemaal in het kader van de zogenaamde "veranderende reizigersbehoeften" zeker? Ik vraag me altijd af hoe die reizigersbehoeften eigenlijk gepeild worden? Geef me daar eens een antwoord op.
De ouderenorganisaties hebben gepleit voor een jaarabonnement met forfaitair tarief, analoog met de Omnipass 65+ van De Lijn. Werkelijk geen enkele belangenorganisatie steunt het huidige voorstel van de NMBS voor de afschaffing van de jongeren- en seniorenbiljetten.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 10 nov 2024, 13:43
door ovspotter_be
TimJ36 schreef: 10 nov 2024, 13:29 Werkelijk geen enkele belangenorganisatie steunt het huidige voorstel van de NMBS voor de afschaffing van de jongeren- en seniorenbiljetten.
Juist omdat het dan allemaal duurder wordt, je gaat als organisatie of bedrijf geen goede reputatie of publiciteit maken als je iets duurder maakt.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 10 nov 2024, 13:43
door jan_olieslagers
maar de korte ritten zouden juist goedkoper worden, voor de betreffende groepen reizigers !!??

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 10 nov 2024, 13:46
door ovspotter_be
Dat wordt vaak over het hoofd gezien.
En er zal waarschijnlijk wel nog steeds een maximumprijs zijn, net zoals je voor een normaal ticket vandaag maximaal €25,50 per enkele reis in 2e klasse betaalt.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 10 nov 2024, 14:03
door FLV-FGSP
De directeur Marketing heeft destijds in de Kamercommissie gezegd dat het plafond bij ongeveer 80 km zal liggen.

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 10 nov 2024, 14:22
door overweg13
FLV-FGSP schreef: 10 nov 2024, 14:03 De directeur Marketing heeft destijds in de Kamercommissie gezegd dat het plafond bij ongeveer 80 km zal liggen.
Met de tarieven van vandaag (die dus op 01.02.25 omhooggaan) zou dat betekenen: 2de klas volle prijs 13.80, halve prijs 7.60 - 1ste klas volle prijs 21.20, halve prijs 11.70. Allemaal enkele reis. De categorieën die zichzelf geviseerd voelen krijgen daar nog een reductiekaart bovenop en het recht om zonder tijdsbeperking te reizen. Ik zou me daar alvast niet ongelukkig bij voelen...

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 10 nov 2024, 16:49
door ovspotter_be
overweg13 schreef: 10 nov 2024, 14:22 De categorieën die zichzelf geviseerd voelen krijgen daar nog een reductiekaart bovenop
Die reductiekaart zou wel niet gratis zijn en voor iedereen beschikbaar zijn, niet enkel voor jongeren en senioren.