treinaansluitingen

Alles over reizigerstreinen in België.
Steven

Re: treinaansluitingen

Bericht door Steven »

Shrek schreef:
K V B schreef:
Zware goederentreinen zijn natuurlijk wat anders, maar ik zie toch hoe de SBB zelfs tijdens volle spits er in slaagt om goederentreinen dwars door Zürich te doen rijden. Hetzelfde zie ik op Olten - Basel. Op verschillende plekken ligger er uitwijksporen in het midden, tussen de hoodfsporen in, zodat je ze in beide richtingen kan gebruiken. En met moderne signalisatie kan de goederentrein op het uitwijkspoor al de autoriteit krijgen om aan te zetten voordat de passerende IC de wissel geheel vrij gemaakt heeft.
Elke 5 kilometer een uitwijkspoor leggen gaat inderdaad ook ja. Ik kan mij voorstellen dat dat in bergachtig gebied goedkoper is dan de hele lijn ontdubbelen, maar in het vlakke Vlaanderen is dat niet het geval.
Daar kan je zeker geld op inzetten, de kostprijs om in Zwitserland iets te verdubbelen tov hier bij ons in Vlaanderen moet letterlijk "een berg" verschillen in prijs. Alleen al door de ondergrond, de weersomstandigheden in bepaalde seizoenen. Het is al een immens verschil tussen Vlaanderen en Wallonië om een spoor aan te leggen.
Shrek

Bericht door Shrek »

groentje schreef:lijn 124 wordt 4-sporig, behalve dichtst bij Brussel-Zuid. Geef toe, dat is toch niet erg logisch?
Jawel hoor.
Ten eerste gaat een deel van het verkeer in de toekomst vanuit Charleroi richting Etterbeek. Er rijden dus meer treinen tussen Linkebeek en Nijvel dan tussen Linkebeek en Brussel-zuid.
Maar de belangrijkste reden: tussen Linkebeek en Brussel-zuid ligt de snelheid veel lager, waardoor de treinen elkaar sneller kunnen opvolgen.
2 sporen van 100 km/h hebben immers meer capaciteit dan 2 sporen van 160 km/h.

Nogmaals: denken jullie nu echt dat er niet nagedacht wordt over investeringen van miljoenen €? :roll:
ferry

Bericht door ferry »

Ondertussen nog altijd (natuurlijk) geen antwoord op klacht ontvangen.
Zullen het wellicht te druk hebben om met hun volgende staking nog wat meer reizigers te kl....!
groentje

Bericht door groentje »

Schrek: het is inderdaad geweten dat de NMBS al langer de stopplaatsen Vorst-Oost en Ukkel-Stalle verwaarloost, en er eigenlijk vanaf wil. Die stoptreinen rijden toch alleen maar in de weg van de IC's, en het gebrek aan passeersporen/extra sporen zal de druk om beide stopplaatsen te sluiten, alleen maar doen toenemen. Nu al is in sommige plannen sprake om alle stoptreinen af te leiden naar lijnen 26 en/of 28, zoals je zelf al zei.
Op lijn 36 ziten echt wel grote gaten in de dienstregeling, en mits een beetje puzzelen zou het volgens mij mogelijk moeten zijn om hetzelfde te bereiken met minder infrastructuur, anderzijds gebeurt het regelmatig dat zelfs met de bestaande mogelijkheden, er treinen elkaar in de weg rijden. Maar hey, de sporen liggen er, ze moeten ze voor mij zeker niet uitbreken, hoor. Maar extra sporen lossen gewoon niet alle problemen op, ik denk dat bijvoorbeeld Vic voldoende voorbeelden heeft waarbij de 6 (zes!) sporen tussen Halle en Brussel er vaak evenmin in slagen om vertraging te vermijden...
Extra capaciteit zit niet alleen in extra sporen, maar ook in andere dingen: een robuuste en betrouwbare dienstregeling, voldoende versporingsmogelijkheden om flexibel te kunnen werken, een betrouwbaar veiligheidssysteem...
Sinds kort is er inderdaad een omslag gemaakt naar het Zwitserse model, waarbij eerst de gewenste dienstregeling wordt opgesteld, en daarna wordt gekeken wat daarvoor nodig is, maar dat is echt nog niet zolang, en nog altijd niet heel consequent doorgevoerd. Nog teveel is snelheid een fetisj, waarbij men vooral enkele minuten wil afpitsen van de rittijd, maar geen of te weinig aandacht heeft voor de aansluitingen die men daarmee wil bereiken. En nog te gemakkelijk wordt er beton gegoten als oplossing voor zowat elk probleem. Het kan dus echt nog wel beter.
kika

Bericht door kika »

groentje schreef:Sinds kort is er inderdaad een omslag gemaakt naar het Zwitserse model, waarbij eerst de gewenste dienstregeling wordt opgesteld, en daarna wordt gekeken wat daarvoor nodig is, maar dat is echt nog niet zolang, en nog altijd niet heel consequent doorgevoerd. Nog teveel is snelheid een fetisj, waarbij men vooral enkele minuten wil afpitsen van de rittijd, maar geen of te weinig aandacht heeft voor de aansluitingen die men daarmee wil bereiken.
Je formuleert het een beetje gek: men wilt niets apitsen van de rijttijd, maar men wil iets toevoegen aan de buffers :mrgreen: In alle ernst is snelheid an sich natuurlijk ook hartstikke welkom: als het tussen de knooppunten niet onder de bekende psychologische grenzen kan, zal het met die aansluitingen ook niet veel soeps worden. Shrek: ik betwijfel dat de meesten echt denken dat er überhaupt niet gedacht of gepland wordt, dat ligt, in mijn geval, iets genuanceerder. Het is ook duidelijk dat door de enorme bevolkingsspreiding, de macht (relatief? schijnbaar?) van lokale burgemeesters en een beperkte financiering het moeilijk is om knopen door te hakken (Leuven links laten liggen of Limburg-Brussel sneller maken?). Rug rechthouden en lang op voorhand duidelijke dienstregelingen communiceren, zou ik zeggen, zelfs al wordt er nog aan wat aangepast.
groentje

Bericht door groentje »

Maar als de aansluitingen slecht geregeld zijn, dan riskeer je al je reistijdwinst op te souperen aan een langere wachttijd op je overstapstation. Goed, ik wil ook dat de reistijden korter worden, maar dan wel graag mét de aansluitingen inbegrepen.
Kortom, die aansltuiting in Denderleeuw is er momenteel geen. Maar mits 2-3 minuutjes sneller in Denderleeuw aan te komen, wordt dat een zeer vlotte overstap, en maak je echt vorderingen voor reizen tussen Ninove en Brussel. Maar die redeneertrant zie ik nog te weinig, ook omdat de tijdswinst, zoals je terecht opmerkt, vooral in buffertijd wordt gestoken...
nahoj

Bericht door nahoj »

Steven schreef:
K V B schreef:Ik denk dat mijn bij de NMBS bijvoorbeeld nog veel te terughoudend is om volop gebruik te maken van wat met modern materiaal mogelijk is. De L trein Gent - Brugge staat tegenwoordig vaak minuten lang stil op onderweg stations. Versnel die dus, dan heb je meteen ook minder verschil tussen stop en sneltreinen.
Dat is enkel geldig voor Drongen en Landegem (waar dit wel al is handig kan zijn vanwege het veelvuldig in en uitladen van rolstoelen op deze halte), voor de rest mag je best wel wat "gas" geven als bestuurder of je staat te laat in Brugge. Dit wat betreft MR80 (break) en MR96, met een MR08 (desiro) is er iets meer ruimte op heel de rit.
Hier moet ik K V B absoluut bijtreden.
Vele trajecten, zeker die gereden door Desiro, maar ook vele andere, zijn veel te ruim bemeten. Jammer van die investering in modern materieel.
Steven

treinaansluitingen

Bericht door Steven »

Maar daarvan is Gent Brugge een slecht voorbeeld. Daar zit op twee haltes een ruime marge en op de rest een kleine of geen marge. Ottignies gembloux is een beter voorbeeld want daar ben je zelfs op tijd als je max 50km/u doet ipv op te trekken naar 130 km/u. Op die verbinding kan iedere treinbestuurder in een handomdraai 10-15 min vertraging wegwerken om een afstand van amper 15 km.
FrederikD

Bericht door FrederikD »

Moest men de dienstregeling aanpassen aan de desiro zou er heel wat winst geboekt kunnen worden denk ik.
Kijk eens hoe snel deze machines optrekken :shock:
https://www.youtube.com/watch?v=dqFhIZwk9rs
overweg13

Bericht door overweg13 »

Zou men daar niet erg verstandig mee wachten tot december 2014? Tussen Halle en Brussel gaat de L- trein dan 3 minuten sneller rijden, wat met desiro' s perfect mogelijk zal worden.
Met vriendelijke groet

overweg13
nahoj

Bericht door nahoj »

overweg13 schreef:Zou men daar niet erg verstandig mee wachten tot december 2014? Tussen Halle en Brussel gaat de L- trein dan 3 minuten sneller rijden, wat met desiro' s perfect mogelijk zal worden.
Om de dienstregeling structureel aan te passen aan de nieuwe mogelijkheden: volledig akkoord. Vraag is echter of dat ook consequent zal gebeuren.
The_Knitter

Bericht door The_Knitter »

FrederikD schreef:Moest men de dienstregeling aanpassen aan de desiro zou er heel wat winst geboekt kunnen worden denk ik.
Kijk eens hoe snel deze machines optrekken :shock:
https://www.youtube.com/watch?v=dqFhIZwk9rs
daarom ben ik ook regelmatig in het weekend te vroeg van antwerpen richting Brussel, vaak -4 op Mechelen en Vilvoorde.

iemand die weet hoe het met de Benelux zit? Ben de laatste tijd vaak te vroeg in Antwerpen in het weekend. Wel stipt uit Roosendaal. schommelt tussen de 3 en 7 minuten, maar dat is ook weer afhankelijk wie de trein rijdt ... Zou voor een paar richtingen zomaar een uur kunnen schelen..
Shrek

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Schrek: het is inderdaad geweten dat de NMBS al langer de stopplaatsen Vorst-Oost en Ukkel-Stalle verwaarloost, en er eigenlijk vanaf wil. Die stoptreinen rijden toch alleen maar in de weg van de IC's, en het gebrek aan passeersporen/extra sporen zal de druk om beide stopplaatsen te sluiten, alleen maar doen toenemen. Nu al is in sommige plannen sprake om alle stoptreinen af te leiden naar lijnen 26 en/of 28, zoals je zelf al zei.
Jamaar, als de NMBS dat als lange termijn visie heeft kan je het Infrabel al niet kwalijk nemen dat ze daarnaar dan ook de sporen bouwen.
Maar dan nog, Brussel-Zuid tot Linkebeek is niet zo heel ver. Op dat stukje krijg je gerust 4 GEN + 2 IC per uur ingepast. Zeker eens de layout van Brussel-Zuid is aangepast.
dentheo

Bericht door dentheo »

The_Knitter schreef:
iemand die weet hoe het met de Benelux zit? Ben de laatste tijd vaak te vroeg in Antwerpen in het weekend. Wel stipt uit Roosendaal. schommelt tussen de 3 en 7 minuten, maar dat is ook weer afhankelijk wie de trein rijdt ... Zou voor een paar richtingen zomaar een uur kunnen schelen..
De rit Rsd<> Antw was ooit 25 minuten, nu meen ik 30.
De traxx heeft genoeg power, dus met wat geluk ben je minstens 5 minuten te vroeg.
Zeker als de machinist dorst heeft, na een vinnig ritje zie je hem dan in Roosendaal samen met de kaartjesknippers(sters) naar de koffiekamer wandelen.... :D :D
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:
The_Knitter schreef:iemand die weet hoe het met de Benelux zit? Ben de laatste tijd vaak te vroeg in Antwerpen in het weekend. Wel stipt uit Roosendaal. schommelt tussen de 3 en 7 minuten, maar dat is ook weer afhankelijk wie de trein rijdt ... Zou voor een paar richtingen zomaar een uur kunnen schelen..
De rit Rsd<> Antw was ooit 25 minuten, nu meen ik 30.
De traxx heeft genoeg power, dus met wat geluk ben je minstens 5 minuten te vroeg.
De rittijd Roosendaal - Antwerpen zonder buffer is 21 minuten. Met buffer zou dat normaliter 23 minuten zijn. In de dienstregeling staat echter een rittijd die nog langer is dan toen de Benelux nog via het ringspoor reed. En dan ben je veel te vroeg natuurlijk.
Idem trouwens voor de stoptrein op lijn 12 (die is ook langzamer dan via het ringspoor): die kan zo'n 10 minuten vertraging wegrijden - veel te veel buffer dus. Infrabel vindt dat helaas nodig en de NMBS laat zich dat kennelijk welgevallen.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie