nighttrain schreef:Als je een zekere beroepseer en zelfrespect hebt dan is het logisch dat je meewerkt aan gelijk welk onderzoek om de waarheid naar boven te laten komen en zelf vrijgesteld worden van enige verdenking of schuld.
Hoewel ik denk dat je daar over het algemeen gelijk hebt (de meeste mensen zullen zo handelen), vind ik het fout om dat als uitgangspunt voor iedereen te nemen. Vrijstellen van verdenking of schuld is enkel nodig als je verdacht wordt van enige schuld, wat eerder een juridisch vraagstuk is en sowieso ligt de bewijslast niet bij hem. Ik kan me in ieder geval veel beter vinden in zo'n formulering als je eerdere.
Indien zou blijken dat die "onderzoekscommisie" zijn boekje te buiten gaat of niet correct handelt heb je nog de tijd om alles stop te zetten met recht en rede, en misbruiken te melden.Ik ken mensen die beschuldigd zijn geworden van seinvoorbijrijdeingen ,hun kritiek is dat ze te weinig zijn gehoord door "deskundige commisies" om hun onschuld uit te krijsen.
Klokkenluiders die correct worden behandelt moeten met een loupe gezocht worden. Wanneer merk je dat deze of gene onderzoekscommissie niet doet wat je er van verwacht of nog erger: incorrect handelt? Meestal pas als het te laat is. Ik betwijfel ook niet dat een grote groep mensen die (terecht of onterecht) van een fout worden beschuldigd hun onschuld willen uitschreeuwen, tegen commissies, familie en vrienden en iedereen die het horen wilt.
U spreekt over traumas(lichamelijke wonde). denk ik dat U bedoelt psychotrauma(geestelijke wonde) ,een treinbestuurder die een zelfmoord , zelfmoordpoging of ongeluk meemaakt kan een psychotrauma er aan overhouden, maar zal tot in de kleinste details zijn handelingen en andere externe details kunnen vertellen.Het psychotrauma zal hem mischien verhinderen zijn job verder uit te oefenen, maar niet om te vertellen wat er juist gebeurd is voor de feiten,wanneer hij aan de "knopjes" zat......
Precies, psychologische traumas bedoelde ik, leek me duidelijk uit de context. Je kan inderdaad iets als bvb. PTSS oplopen, maar wat je daar verteld over het geheugen klopt eenvoudig weg niet. Iedereen gaat daar verschillende mee om: gaande van onderdrukking, tot geheugenproblemen op andere gebieden,...
Ik beschuldig de treinbestuurder niet,ik zeg gewoon dat er jammerlijk genoeg te weing technische hulpmiddelen zijn om alles te bewijzen.En als je dan ooit heb verklaard door een open sein te zijn gereden , blijf er dan bij en werk mee.Een detail is te weten te komen ,wie betaalt "zijn" advokaat?? Met nadruk op "zijn"
[/quote]
En zelfs als er wel voldoende technische hulpmiddelen zouden zijn: die techniek kan ook falen. Een getuigenis zal altijd waardevol kunnen zijn. Geen idee wie zijn advocaat betaalt, dat is ook enkel relevant als het uit een niet-kosjere pot komt. Heb je daar aanwijzingen voor? Als het van rechtsbijstandverzekering is, of zijn neef of een jeugdvriend, dan boeit dat niet.