Re: OUIGO Brussel - Parijs
Geplaatst: 19 dec 2024, 09:40
Klop! Er stond ons een ontvangst comité klaar voor een kleine attentie te geven. Er stond beduidend veel SNCF volk rond de T1869 en tijdens zijn anderhalf uur stilstand staat er security aan het begin van het perron om niemand door te laten.FLV-FGSP schreef: ↑19 dec 2024, 11:04 +23 in Parijs, aldus https://bsky.app/profile/thibaultlapers ... n7g2lse22t
Het is natuurlijk de openingsdag, maar ik vrees dat dat structureel deel is van hoe de SNCF en Ouigo (langeafstands)treinen zien, en extra beperkingen opleggen :
Préparer son voyage en OUIGO Grande Vitesse ou en Train Classique
[...]
Prévoyez une pièce d'identité.
Soyez présent sur le quai 30 minutes avant votre départ.
attention L’accès au train n’est plus possible 5 min avant le départ, prévoyez un peu d’avance pour votre arrivée en gare.
https://www.sncf-connect.com/fr-be/aide ... avec-ouigo
Nous vous rappelons que vous devez monter à bord de votre OUIGO, au plus tard, 5 minutes avant le départ.
On vous explique ICI pourquoi vous ne pouvez plus monter dans votre train moins de 5 minutes avant le départ
Gardez bien cette heure de fin d'embarquement en tête, car au-delà, vous ne pourrez plus accéder au train.
Aucune exception ne sera faite.
https://www.ouigo.com/faq?question=pour ... rain-ouigo
En laten die eerste ritten nu net representatief zijn voor de bezettingsgraad in de toekomst. Allerhande geïnteresseerden incl journalisten nemen een kijkje en willen meereizen. Daarnaast zijn we inmiddels beland in de kerstperiode, waarin het internationale verkeer traditioneel drukker is. Benieuwd of de treinen half januari ook nog zo druk zullen zijn. Laat ons hopen van wel.260689 schreef: ↑19 dec 2024, 12:20 Bon, we kunnen concluderen dat deze (ik zou hem liever EuroCity noemen) Ouigo treinen een succesvol gegeven wordt als je ziet hoe vol de 1e treinen zitten. (Is er nog kans/mogelijkheid om rijtuigen bij te voegen of zou het helpen als er meer treinen zouden rijden?).
Na 1 dag conclusies trekken is een beetje vroeg260689 schreef: ↑19 dec 2024, 12:20 Bon, we kunnen concluderen dat deze (ik zou hem liever EuroCity noemen) Ouigo treinen een succesvol gegeven wordt als je ziet hoe vol de 1e treinen zitten. (Is er nog kans/mogelijkheid om rijtuigen bij te voegen of zou het helpen als er meer treinen zouden rijden?).
In verband met bovenstaande verplichting om vijf minuten vooraf in te stappen:dovaere schreef: ↑19 dec 2024, 12:14 ...Nog een opvallende reizigersonvriendelijke beperking: je mag bij Ouigo zelfs niet meer instappen vanaf 5 minuten voordien !
Maar dat kan toch onmogelijk gelden op de tussenhaltes? Toch een bewijs hoezeer het vliegtuig-denken het trein-denken heeft vervangen bij de SNCF...
In Paris-Nord kwam het perronspoor terug op de schermen en men had vrije toegang tot de trein. De controle werd gedaan door de Brusselse chefgarde die eveneens ook alleen de trein begeleid. Dus controle op bagage en dergelijke gebeurd dus niet.dovaere schreef: ↑19 dec 2024, 14:17In verband met bovenstaande verplichting om vijf minuten vooraf in te stappen:dovaere schreef: ↑19 dec 2024, 12:14 ...Nog een opvallende reizigersonvriendelijke beperking: je mag bij Ouigo zelfs niet meer instappen vanaf 5 minuten voordien !
Maar dat kan toch onmogelijk gelden op de tussenhaltes? Toch een bewijs hoezeer het vliegtuig-denken het trein-denken heeft vervangen bij de SNCF...
- Wat is het beleid bij de tussenhaltes van de Franse binnenlandse Ouigo's? Is het misschien zo dat het ticketsysteem alle instappende reizigers voor bepaalde tussenhaltes in bepaalde rijtuigen zet, zodat de controleurs aan de juiste deuren kunnen postvatten om de strikte bagagelimiet te kunnen controleren?
- Staat de trein in de tussenstations dan ook langer stil?
- Is het strikte verbod om minder dan vijf minuten vooraf nog in te stappen, even strikt bij het vertrek vanuit Belgische stations / met Belgisch personeel?
En om de eerdere meningen hier tegen te spreken dat er geen interesse zou zijn van Noord-Franse kant naar België:Dès le 13 avril 2025 [...] Ouigo s’arrêtera bien en gare de Saint-Quentin sur des horaires de mi-journée uniquement mais dans les deux sens. Départ 13 h 48 de Saint-Quentin pour une arrivée à Bruxelles à 15 h 21 et un retour le lendemain au départ de Bruxelles à 13 h 38 pour une arrivée à Saint-Quentin à 15 h 17. Cette bonne nouvelle devrait entraîner un retard global de 11 minutes, d’où une réticence de la part de la direction SNCF.
https://www.courrier-picard.fr/id589431 ... -des-le-13
En eerder al vroegen politici van de regio Hauts-de France (waaronder ex-minister Xavier Bertrand) in een officiële brief een halte:L’office de tourisme se dit enchanté par cette bonne nouvelle d’autant que la clientèle belge est celle qui fréquente le plus Saint-Quentin.
Ook in de andere nieuwsberichten over deze treinverbinding veel interesse richting België:la présidente de l’Agglo du Saint-Quentinois, Frédérique Macarez et le président de Région, Xavier Bertrand
https://www.lunion.fr/id508211/article/ ... sy-arreter