Pagina 52 van 147
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 23 dec 2015, 11:35
door Shrek
dentheo schreef:Eigenaardig, ik dacht dat de tussengelegen stations nog niet voorzien waren van ETCS.
Dat zijn ze wel, al dan niet gedeeltelijk.
rvdborgt schreef:"Infrabel activeert het langste ETCS-traject in Europa"
Zijn er in Spanje geen langere trajecten met ETCS?
Groetjes,
Rian
Ons persbericht had het specifiek over level 1, dat heeft de pers weggelaten.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 23 dec 2015, 11:38
door Shrek
rdv schreef:rvdborgt schreef:
De pers had dat weggelaten. Alhoewel Infrabel in zijn op-de-borst-klopperij dat wel gemakkelijk maakte met het kopje "Langste ETCS-traject (429 km spoorlijn) in Europa".
Hoe loopt die corridor dan wel om 429 km te hebben tussen Antwerpen en Athus (858 km als je de dubbele sporen als 2 km telt)? Google Maps geeft (weliswaar langs de weg) 239 km. Er zitten op de corridor wrsch wat omwegen via L53 en L139 en wat kronkels langs de Maas/Lesse (L165/L166/L154; 160 km langs het spoor vs. 140 km langs snelweg) maar dat verklaart de dubbele afstand toch niet? Of is dit inclusief ontdubbelingstrajecten?
In het persbericht stelt Infrabel dat zulke corridors als voordeel hebben dat een loc met ETCS rechtstreeks van bvb Basel naar Antwerpen kan rijden, zonder dat die alle verschillende nationale veiligheidssystemen aan boord moet hebben. Maar die loc moet dan wel vierspanning zijn (of diesel), en wat bij verstoring van de corridor (werken/ongeval/...)? Daar sta je dan met je trein als je plots over L161 moet ipv L139 en je hebt geen TBL1(+).
Lijn 25 en 27 worden apart geteld, antwerpen-centraal telt mee, de omweg langs fleurus,... alles om toch maar zoveel mogelijk kilometer, en behorende subsidie, te bekomen.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 23 dec 2015, 11:40
door Shrek
Steven schreef:Lijn 12 staat op etcs tot net voorbij halte Noorderdokken. L27A gaat naar het noord en staat (zover ik had begrepen) volledig op etcs.
nog niet, tot aan de brug over L12. de rest van L27A zit wel al in de studiefase.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 23 dec 2015, 11:46
door rdv
Steven schreef:Op het kaartje met etcs op die corridor zie je dat ook wel.
Waar vind ik dat kaartje Steven?
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 23 dec 2015, 11:49
door Steven
Als ik mij niet vergis was dat gewoon op de site van Infrabel naar aanleiding van het persbericht over etcs op die goederenas.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 23 dec 2015, 11:52
door rdv
Shrek schreef:rdv schreef:rvdborgt schreef:
De pers had dat weggelaten. Alhoewel Infrabel in zijn op-de-borst-klopperij dat wel gemakkelijk maakte met het kopje "Langste ETCS-traject (429 km spoorlijn) in Europa".
Hoe loopt die corridor dan wel om 429 km te hebben tussen Antwerpen en Athus (858 km als je de dubbele sporen als 2 km telt)? Google Maps geeft (weliswaar langs de weg) 239 km. Er zitten op de corridor wrsch wat omwegen via L53 en L139 en wat kronkels langs de Maas/Lesse (L165/L166/L154; 160 km langs het spoor vs. 140 km langs snelweg) maar dat verklaart de dubbele afstand toch niet? Of is dit inclusief ontdubbelingstrajecten?
Lijn 25 en 27 worden apart geteld, antwerpen-centraal telt mee, de omweg langs fleurus,... alles om toch maar zoveel mogelijk kilometer, en behorende subsidie, te bekomen.
Een geluk dat Europa hier niet streng beoordeelt (vooral A-Ctrl kan je toch moeilijk motiveren als deel van een goederencorridor). Bij andere Europese subsidiekanalen zou je hier niet mee wegkomen, maar goed zoveel te beter voor de Belgische belastingbetaler.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 23 dec 2015, 12:29
door Bibke
rdv schreef:Steven schreef:Op het kaartje met etcs op die corridor zie je dat ook wel.
Waar vind ik dat kaartje Steven?
http://www.infrabel.be/nl/pers/antwerpe ... ijn-europa
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 23 dec 2015, 13:00
door rdv
Sorry, ik zie daar geen kaartje (meer) staan.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 23 dec 2015, 13:51
door Bibke
rdv schreef:Bibke schreef:
Sorry, ik zie daar geen kaartje (meer) staan.
Het was een kaartje zoals je hier kan zien maar je moet de stippellijnen wegdenken behalve die tussen Antwerpen en Leuven.
http://www.infrabel.be/sites/default/fi ... _carte.jpg
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 23 dec 2015, 17:43
door Shrek
Een geluk dat Europa hier niet streng beoordeelt (vooral A-Ctrl kan je toch moeilijk motiveren als deel van een goederencorridor). Bij andere Europese subsidiekanalen zou je hier niet mee wegkomen, maar goed zoveel te beter voor de Belgische belastingbetaler.
Uiteindelijk is het geld wel allemaal naar ETCS gegaan, en dat was de bedoeling. Ik denk dat er op andere domeinen veel meer misloopt met subsidies

Re: ETCS in België.
Geplaatst: 24 dec 2015, 12:25
door Klangfilm
Shrek schreef:Steven schreef:Lijn 12 staat op etcs tot net voorbij halte Noorderdokken. L27A gaat naar het noord en staat (zover ik had begrepen) volledig op etcs.
nog niet, tot aan de brug over L12. de rest van L27A zit wel al in de studiefase.
L12 heeft ETCS level 1 vanaf het station van Antwerpen Centraal tot aan het station van Ekeren.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 24 dec 2015, 14:24
door Shrek
Klangfilm schreef:Shrek schreef:Steven schreef:Lijn 12 staat op etcs tot net voorbij halte Noorderdokken. L27A gaat naar het noord en staat (zover ik had begrepen) volledig op etcs.
nog niet, tot aan de brug over L12. de rest van L27A zit wel al in de studiefase.
L12 heeft ETCS level 1 vanaf het station van Antwerpen Centraal tot aan het station van Ekeren.
Tot één sectie voor het station Ekeren om precies te zijn.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 24 dec 2015, 14:36
door FLV-FGSP
België stelt verplichting ERTMS uit tot december 2016:
http://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/ ... m=facebook
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 24 dec 2015, 14:51
door Shrek
ERTMS wordt helemaal niet verplicht in België vanaf eind 2016. De krokodillen zullen verdwijnen op bepaalde baanvakken, maar met een tbl1+ kan je nog minstens 9 jaar lang verder.
Het artikel is dus heel misleidend geschreven. Ik zie trouwens dat één van de topmannen van infrabel al gereageerd heeft op het artikel en om een rechtzetting vraagt

Re: ETCS in België.
Geplaatst: 26 jan 2016, 20:40
door t-town
Is er binnen etcs (of de implementatie in de Belgische treinen) ook intelligent snelheidsbeheer voorzien? Ik doel dan op bijvoorbeeld: afhankelijk van hoeveel blokken er vrij zijn en de snelheid van de volgende trein een bepaalde snelheid aan te geven zodat vlotjes doorgereden kan worden. Of is dit nog steeds iets dat de bestuurder zelf volledig moet inschatten?