nieuwstopic?!

Dietrich

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Dietrich »

Oost-Vlaanderen
In Oost-Vlaanderen vervoerde De Lijn 16.500 reizigers, of 1.500 meer dan eind 2007. Vooral de lijnen naar Gent, Sint-Niklaas, Aalst en Antwerpen waren succesvol. Ook de gratisbussen in het Waasland deden het goed met 4.000 reizigers.
Anno 2008, oudejaarsavond, heb ik met mijn vriendin 20 minuten (10 voor en 10 na vertrekuur) staan wachten op zo een feestbus net buiten het centrum van Aalst richting station (lijn 87 als ik mij niet vergis). Uiteindelijk zijn we te voet gegaan.

De bus is met 24 minuten vertraging op het Stationsplein aangekomen (met eigen ogen gezien en bevestigd door een personeelslid van De Lijn). Dus zelfs na 10 min wachten en 15 min stappen waren we nog eerder op bestemming, maar de aansluiting was natuurlijk weg.

Deel 2, 3h00 gepasseerd nog eens gepoogd zo een bus te nemen, bij deze was de vertraging ook al opgelopen tot 10 minuten.

Proficiat De Lijn. Volgend oudjaar geen bus meer.
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

DB Schenker buys into Polish freight market
DB Board Member, Logistics, Dr Norbert Bensel
30 Jan 2009
POLAND: Deutsche Bahn announced on January 30 that it had reached agreement to purchase PCC Logistics, the largest private-sector rail freight operator in Poland. The deal was signed in Warszawa by DB Chairman Hartmut Mehdorn, Board Member, Logistics, Norbert Bensel and the founder of PCC Group Waldemar Preussner, and is subject to regulatory approval.

Launched in 2004 as a subsidiary of the PCC petrochemicals group, PCC Logistics now has around 8% of the Polish rail freight market and reported revenues of €350m in 2008. It has 5 800 employees, and a fleet of almost 400 locos and 7 700 wagons. Rail operations across Poland and into Germany are handled by 12 subsidiary companies grouped into PCC Rail. The biggest business units are active in Silesia, focusing mainly on the coal, chemicals, and construction materials sectors, as well as international container traffic. PCC Rail has been expanding its operations steadily in recent years, purchasing a majority stake in PTKiGK Rybnik in August 2007. The same year saw PCC forming a joint venture with Arriva to operate regional passenger services in the Kujawsko-Pomorskie region.

Under DB ownership, PCC Logistics’ rail freight operations will now form part of the expanding DB Schenker Rail business. According to Bensel, DB wants ‘to develop PCC Logistics into the central pillar for Eastern Europe within our European network’ although he insisted that DB would continue to work with state-owned railway PKP. ‘We will continue our existing co-operation consistently and in the spirit of partnership’, he said, adding ‘we have worked together well in the past’.

Noting that Poland is Germany’s largest trading partner, Mehdorn said the purchase would ‘further extend our range of DB services. DB Schenker Rail and PCC Logistics will together put more traffic on the rails, and thus secure jobs in Poland as well as in Germany. By doing so just when times are economically difficult is a sign of our sustainability.’
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... arket.html

Nieuwsbericht
Deutsche Bahn neemt grootste Poolse private spoormaatschappij over
Deutsche Bahn heeft zijn Europese spoornetwerk opnieuw uitgebreid met de overname van PCC Logistics. Het gaat om een belangrijke stap in de expansie van DB richting Oost-Europa. PCC is immers de grootste privéoperator in Polen en concurrent nummer één van nationale spoormaatschappij PKP Cargo.

Het bedrag van de acquisitie werd niet bekendgemaakt, maar volgens de Financial Times Deutschland zou het in de "driecijferige miljoenenzone" liggen. De Poolse privéoperator is dan ook niet de eerste de beste. Zo draait PCC een omzet van ongeveer 350 miljoen euro en is het met een marktaandeel van 8% in Polen de grootste concurrent van marktleider PKP Cargo.
(Zie De Lloyd van 02/02/09)
bron: http://www.lloyd.be/nieuws/id23528-Deut ... _over.html
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Alstom awarded ERTMS service contract
29 Jan 2009
SWITZERLAND: Alstom has signed its first service contract with Swiss Federal Railways. The €22m deals covers the maintenance of Alstom ATLAS ETCS Level 2 equipment fitted to trains using the Mattstetten - Rothrist section of the Bern - Zürich route, for which Alstom also supplied trackside equipment.

The company's Charleroi site will be responsible for the contract, which runs for 10 years from January 14. The Services business now represents more than 20% of Alstom Transport's turnover, and it sees maintenance and modernisation as having strong growth prospects over the next decade.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... tract.html
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: nieuwstopic?!

Bericht door msts.be »

Dit kan toch niet meer ? Gaat de Europese Commissie nu DB eindelijk eens tot de orde roepen en duidelijk maken dat het Duitse imperialisme (ja, neem dat maar letterlijk) en expansionisme moet stoppen ?

OK, nu is het niet de Duitse staat zelf die aan zo'n praktijken doet, maar de DB doet mij toch aan die praktijken van WO II terugdenken (excuseer als de vergelijking voor sommigen zo niet overkomt, maar ik begin dat gevoel bij de DB te krijgen)..

En goed, de DB is voorlopig nog geen monopolist en ook andere multinationals zijn in meerdere landen vertegenwoordigd, maar toch zit er enigzins de schrik in dat de DB weer eens één of andere wansmakelijke truc uit de trukendoos haalt.. (zie fusie CNL-DB AutoZug: weer weggesmeten geld voor een idiote nieuwe stijl, logo, herschilderkosten van de rijtuigen; eveneens overname EWS & ECR met de nodige Franse perikelen en als kers op de taart nu ook een dikke vette 'Dürr-keks' op de Engelse Class 66 die nu paraderen in 'Verkehrsrot' .. :roll: :x )
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13089
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Shrek »

msts.be schreef:En goed, de DB is voorlopig nog geen monopolist en ook andere multinationals zijn in meerdere landen vertegenwoordigd, maar toch zit er enigzins de schrik in dat de DB weer eens één of andere wansmakelijke truc uit de trukendoos haalt.. (zie fusie CNL-DB AutoZug: weer weggesmeten geld voor een idiote nieuwe stijl, logo, herschilderkosten van de rijtuigen; eveneens overname EWS & ECR met de nodige Franse perikelen en als kers op de taart nu ook een dikke vette 'Dürr-keks' op de Engelse Class 66 die nu paraderen in 'Verkehrsrot' .. :roll: :x )
jij vind dat het beleid van db op niets lijkt omdat ze lelijke kleuren op hun locs zetten? straffe uitspraak...
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: nieuwstopic?!

Bericht door msts.be »

Nee, gewoon weer een land dat ten prooi valt aan het in het straatbeeld brengen van het merk 'DB'. De DB had bij de overname van EWS gegarandeerd dat EWS onder eigen naam zou blijven bestaan, locs zouden blijven zoals ze waren enz.. Midden vorig jaar heeft men bij de DB dan beslist om 180° te draaien en dan toch alles wat met EWS te maken heeft in 'DB' te hernoemen, waarvan hier het resultaat:
http://www.flickr.com/photos/lastarial/3217343243/

Nog even en onze 28'ers staan ook in die liverij.. :lol: Nu al hevige samenwerking ECR met NMBS (pool HLD57, Cobra, ..), binnen 2 jaar beslist DB ECR volledig onder te brengen in DB Schenker, alle ECR locs in verkeersrood, en daarna gaat de expansie verder en lijkt B-Cargo toch een mooi koopje voor de DB.. :P
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: nieuwstopic?!

Bericht door treinbruno »

stop de alemangisering :(

binnen 5 jaar rijdt dan misschien alleen nog DB, SNCF en prive in het goederenverkeer :(
Afbeelding
OMC

Re: nieuwstopic?!

Bericht door OMC »

Heren, dat is zakendoen: wat "klein" is wordt door ne grote opgekocht, en de groten worden nog groter. Het mooiste voorbeeld van een verdoken monopolie.

De Duitsers zijn altijd al sluwe mannen geweest op dat gebied, dat moet je ze nageven :) al keur ik ook niet alles goed, maarja wie zijn wij?
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dentheo »

OMC schreef:Heren, dat is zakendoen: wat "klein" is wordt door ne grote opgekocht, en de groten worden nog groter. Het mooiste voorbeeld van een verdoken monopolie.

De Duitsers zijn altijd al sluwe mannen geweest op dat gebied, dat moet je ze nageven :) al keur ik ook niet alles goed, maarja wie zijn wij?
De heel grote groeien meestal onrendabel en dan dood....zie GM.

Een kartel-ambt (Belgie of Europa) keurt geen aankopen goed, die gebeuren door een firma die reeds een groot marktaandeel heeft, bv. groter dan 40% in die regio, dit om concurrentie op peil te houden (of te pogen).

Dus koopt Railion waar zij geen marktaandeel hebben.... in het buitenland. Zoals SNCF in Duitsland ITL ?
Europa buitenspel....

Belgacom laat men in Belgie dan weer wel Scarlet kopen ...daarvan moesten zij onder druk een stuk verkopen.. Scarlet Nederland mochten zij dan weer compleet houden, toch grote verontwaardiging bij Belgacom, terwijl het logisch was.

Dat het gebeurd door "beschermde staatsbedrijven", die niet met verlies en winst moeten rekening houden,, daar heeft europa blijkbaar totaal geen antwoord op.
Theo
Groeten vanop de Heide
OMC

Re: nieuwstopic?!

Bericht door OMC »

dentheo schreef:
OMC schreef:Heren, dat is zakendoen: wat "klein" is wordt door ne grote opgekocht, en de groten worden nog groter. Het mooiste voorbeeld van een verdoken monopolie.

De Duitsers zijn altijd al sluwe mannen geweest op dat gebied, dat moet je ze nageven :) al keur ik ook niet alles goed, maarja wie zijn wij?
De heel grote groeien meestal onrendabel en dan dood....zie GM.

Een kartel-ambt (Belgie of Europa) keurt geen aankopen goed, die gebeuren door een firma die reeds een groot marktaandeel heeft, bv. groter dan 40% in die regio, dit om concurrentie op peil te houden (of te pogen).

Dus koopt Railion waar zij geen marktaandeel hebben.... in het buitenland. Zoals SNCF in Duitsland ITL ?
Europa buitenspel....

Belgacom laat men in Belgie dan weer wel Scarlet kopen ...daarvan moesten zij onder druk een stuk verkopen.. Scarlet Nederland mochten zij dan weer compleet houden, toch grote verontwaardiging bij Belgacom, terwijl het logisch was.

Dat het gebeurd door "beschermde staatsbedrijven", die niet met verlies en winst moeten rekening houden,, daar heeft europa blijkbaar totaal geen antwoord op.
Voilà.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Joris »

Hallo,
treinbruno schreef:binnen 5 jaar rijdt dan misschien alleen nog DB, SNCF en prive in het goederenverkeer :(
Als men eerlijk had geweest had SNCF al niet meer rondgereden in het goederenvervoer als ik zo her en der lees, en dat mag geloven...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Joris »

Hallo,
msts.be schreef:Nee, gewoon weer een land dat ten prooi valt aan het in het straatbeeld brengen van het merk 'DB'. De DB had bij de overname van EWS gegarandeerd dat EWS onder eigen naam zou blijven bestaan, locs zouden blijven zoals ze waren enz.. Midden vorig jaar heeft men bij de DB dan beslist om 180° te draaien en dan toch alles wat met EWS te maken heeft in 'DB' te hernoemen, waarvan hier het resultaat:
http://www.flickr.com/photos/lastarial/3217343243/
Haha, mooi!
Nog niemand die beeldjes heeft van de Britse koniklijke trein met een loc ervoor waar in het groot 'Deutsche Bahn' op staat? :lol:
Niet alleen op spoorweggebied groeien de Duitsers, ook Lufthansa groeit! Maar helaas zouden ze er nu een stokje voor steken daar Lufthansa met de overname van SN Brussels Airlines een monopolie zou krijgen op bepaalde verbindingen...
Om dit te gaan vergelijken met WO II vind ik wel een stap te ver... Ze pikken geen land hé, ze halen gewoon het onderste uit de kan van wat Europa heeft mogelijk gemaakt!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
rail s

Re: nieuwstopic?!

Bericht door rail s »

Putting the customer first
13 Feb 2009

REFORM: Belgian national operator SNCB has undertaken a radical restructuring of its freight business to create a more commercially-focused business. But, as group co-ordinator Geert Pauwels explains, there is a lot still to do to ensure the incumbent keeps growing in an increasingly-competitive market.

SNCB and B-Cargo have often been accused of not providing a sufficient standard of service to their customers: it is claimed that too often we react to the market rather than approaching clients to ask what they want.

Whilst I am not suggesting that all such criticism is necessarily accurate, it may not be wholly unfounded. Under the restructuring of SNCB Groupe Fret which took effect in 2008, we will in future be able to offer a much more commercially-minded service - the kind of service that our customers have the right to expect.

The reorganisation is really a continuation of a long process of reform begun by SNCB Chief Executive Marc Descheemaecker in 2003. In addition to B-Cargo, which is the operating side, Groupe Fret now comprises three commercial divisions, each of which are specialist companies focused on particular customers. Rail Force manages automotive and chemicals business, IFB and TRW handle container and intermodal services, and Xpedys is responsible for steel traffic and other bulk goods.

Our major objective is to ensure that key clients enjoy a single point of contact at SNCB. In the past, there was sometimes a lack of clarity about who does what - for example, IFB had some responsibility for major chemicals customers such as Solvay and ExxonMobil, but BASF dealt primarily with B-Cargo. Now Rail Force handles all our chemicals customers and liaises with them to provide the services which are most appropriate.

Competitive threat
SNCB’s principal freight flows consist of steel and similar bulk goods, followed closely by intermodal traffic - these two sectors account for around 80% of our business. The intermodal market is growing fastest however, and it is subject to the fiercest competition.

I believe that the level of competition in our home market has been generally under-estimated, and so we need to get into the best possible shape to ensure that we are able to defend our market share.

Among our rivals, we face new entrants such as TX Logistik and DLC/Crossrail which are actively seeking new business in Belgium. Meanwhile, we have an ambiguous relationship with SNCF, which acts as our partner in more than one international project, but as a competitor in our home market. The company is manifestly trying to strenghten its foothold here and it has dozens of locomotives able to operate in Belgium.

It is a pity that, despite numerous attempts, we have been unable to develop a more significant co-operation arrangement with them.

Clearly, the global financial crisis will have a significant impact upon our business, although we hope to limit the decline in revenue to 10% overall this year. We have developed an exhaustive action plan for our commercial arms in order to get more business by expanding our services. This will focus on the provision of complementary logistics activities as well as conventional rail haulage.

Another means to combat the downturn will come through targeting international growth. Naturally, our neighbouring countries offer immediate opportunities. I believe we can still expect growth in traffic to and from France, the southern Netherlands and over the German border.

How we exploit these key corridors will vary however: clearly in France we intend to operate our own services independently with locomotives approved to operate over the border (p25). But looking eastwards, we hope to develop our successful partnership with DB Schenker. Our preferred option for international growth is through partnership, but we realise that this is not always possible, and, as in France, we may have to look at ?other options.

Unfortunately B-Cargo continues to make an operating loss, and this is something which we will have to reverse as soon as we can — not an easy task in the current climate. We are analysing our costs in great detail to ensure we are as lean an operation as we can be, but our competitors are also doing the same. SNCB’s freight business is worth €780m and employs 6 000 people, so we are blessed with great potential. We have a lot of work to do in the years to come, but now we have a clear vision to aim for.

Geert Pauwels became group co-ordinator at SNCB’s freight division in May 2008. SNCB’s freight group includes operator B-Cargo plus commercial arms Rail Force, IFB, TRW and Xpedys. Prior to joining SNCB, Pauwels was CEO of IFB for three years and previously held several positions at McKinsey.

This article is based on an interview by Pieterjan van Wyngene in DVV Media Group’s Belgian logistics magazine Transport Echo.
bron: http://www.railwaygazette.com/news_view ... first.html
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: nieuwstopic?!

Bericht door dentheo »

rail s schreef:Putting the customer first
13 Feb 2009


SNCB’s freight business is worth €780m and employs 6 000 people, so we are blessed with great potential.
Dat is 100.000 Euro omzet per personeelslid.......hopeloze zaak...

Moet verdubbelen om enigszins een redelijke kans te hebben.
Theo
Groeten vanop de Heide
Stuka

Re: nieuwstopic?!

Bericht door Stuka »

Oei oei, dan zal ik een tandje moeten bijsteken :lol:
Plaats reactie