Sint-Martijnstraat ? Gaan ze Sint-Martens-Bodegem hernoemen?Steve schreef:Inderdaad... de verbinding met het centrum is in de hele zuidrand nu al zo slecht (niet alleen in Sint-Genesius-Rode, maar ook en vooral in Ukkel en Vorst), en dan zou men de enige strohalm die het GEN is dan nog eens omleiden via Brussel-West, en dus iedereen op de nu al zo verzadigde metro sturen.
Exact hetzelfde geldt ook voor het noord-westen, want diezelfde trein zou verder rijden naar Jette en Dendermonde, die dus ook elke rechtstreekse verbinding met de N-Z zouden verliezen (waar er nu tientallen treinen - volle! - per dag zijn).
In het aanvankelijke plan voor het GEN waren de zaken goed gebalanceerd, maar in de laatste versie (gemaakt door een of ander studiebureau) zijn een aantal zaken sterk scheefgetrokken. Vanuit Jette zouden er bijvoorbeeld twee verbindingen naar West-gaan (in de spits 8 treinen per uur, daar waar er nu met wat geluk eentje per uur bijna halfleeg rondrijdt!) en eentje naar Schuman, en helemaal niets meer naar de NZV. Volledig akkoord dat men de NZV ietwat moet ontzien, maar het moet redelijk blijven. De verbindingen met West en Schuman zijn zeer handig en moeten behouden blijven, maar men moet niet blindelings ALLES daarlangs sturen om de NZV zoveel mogelijk te kunnen voorbehouden voor doorgaande treinen. Een zoveelste bewijs dat het GEN amper de Brusselaars dient. In het oorspronkelijke plan zou er vanuit Jette anderhalve verbinding naar West gaan, anderhalve naar de NZV, en eentje naar Schuman, en dat zou perfect zijn.
Nog zoiets: in het oorspronkelijke plan was er een rechtstreekse verbinding Schuman - luchthaven (een van de redenen waarom heel de Schuman-Josaphattunnel gebouwd wordt!), in het nieuwe plan is daar ook geen sprake meer van. Niets van te begrijpen....
Beelden zeggen zoveel meer dan woorden:
Oorspronkelijke plan, zeer goed uitgebalanceerd:
Het nieuwe plan, dat als enige doel lijkt te hebben om de NZV bijna volledig te ontlasten en waarbij al de rest totaal wordt opgeofferd:
GEN pas klaar in 2019
Re: GEN pas klaar in 2019
Re: GEN pas klaar in 2019
Tja, dat nieuwe plan is ook nog niet uitvoerbaar hoor. Die verbinding tussen Haren en Brussels Airport bestaat bijvoorbeeld niet en in Weerde kan er niet opgestapt worden aan spoor 27B. En zo zullen er nog wel hier en daar fouten zitten. Ik zou het in elk geval niet als een definitief plan bekijken.
Re: GEN pas klaar in 2019
Dat wordt door 2 IC's gedaan volgens het nieuwe vervoersplan. Dat kan je moeilijk een achteruitgang noemenSteve schreef:Nog zoiets: in het oorspronkelijke plan was er een rechtstreekse verbinding Schuman - luchthaven (een van de redenen waarom heel de Schuman-Josaphattunnel gebouwd wordt!), in het nieuwe plan is daar ook geen sprake meer van. Niets van te begrijpen....

Beide zaken zijn wel gepland. De verbinding Haren-Luchthaven zal er zelfs vrij snel komen (tegen 2016 als ik mij niet vergis).Glodenox schreef:Tja, dat nieuwe plan is ook nog niet uitvoerbaar hoor. Die verbinding tussen Haren en Brussels Airport bestaat bijvoorbeeld niet en in Weerde kan er niet opgestapt worden aan spoor 27B. En zo zullen er nog wel hier en daar fouten zitten. Ik zou het in elk geval niet als een definitief plan bekijken.
Re: GEN pas klaar in 2019
Ah, heb jij nieuws voor Weerde?Shrek schreef:Beide zaken zijn wel gepland. De verbinding Haren-Luchthaven zal er zelfs vrij snel komen (tegen 2016 als ik mij niet vergis).

Re: GEN pas klaar in 2019
Er zijn plannen voor de aanleg van die perrons, maar gezien de huidige budgettaire situatie is het niet onwaarschijnlijk dat dat één van de vele projecten is die uitgesteld zijn...Glodenox schreef:Ah, heb jij nieuws voor Weerde?Ik heb daar indertijd een vermelding van gezien in een artikel op de site van "Le Vif" en heb dan op Wikipedia die vermelding toegevoegd voor het station van Weerde. Maar dat is ondertussen alweer een goede 3 jaar geleden.
Re: GEN pas klaar in 2019
Oké, maar volgens dat nieuwe vervoersplan zouden er ook nog steeds rechtstreekse verbindingen zijn vanuit bijvoorbeeld Jette naar de NZV, terwijl daar in het bovengenoemde GEN-plan geen sprake meer van is. Eerst zien en dan geloven.Shrek schreef:Dat wordt door 2 IC's gedaan volgens het nieuwe vervoersplan. Dat kan je moeilijk een achteruitgang noemenSteve schreef:Nog zoiets: in het oorspronkelijke plan was er een rechtstreekse verbinding Schuman - luchthaven (een van de redenen waarom heel de Schuman-Josaphattunnel gebouwd wordt!), in het nieuwe plan is daar ook geen sprake meer van. Niets van te begrijpen....![]()
Re: GEN pas klaar in 2019
bijkomend stel ik ook vast dat ze in Opwijk minder treinen willen laten stoppen wat ik verre van logisch vind. Zo zijn er nog een aantal stopplaatsen waar ik de logica niet kan zien om de treinen te laten stoppen of niet. (ik heb het dan over de GEN treinen en op basis van opstappende reizigers in die stations)
Re: GEN pas klaar in 2019
Maar die GEN-treinen zijn voornamelijk een verbetering van het STOPtreinaanbod? Als dat dan nog niet stopt in Opwijk, wat dan wel? Moet de IC L daar dan in de week ook stoppen? 

Re: GEN pas klaar in 2019
Tja je kan u vragen stellen, maar L60 is blijkbaar de enige GEN lijn waar we twee soorten stoptreinen wil behouden, treinen die overal stoppen en treinen die niet overal stoppen en dan nog de IC trein.
Als je kijkt naar de kaart zie je dat in Lebbeke alle GEN treinen zouden stoppen (deze hebben bij de telling van 2009 iets meer dan 400 opstappende reizigers) en in opwijk zouden niet alle GEN treinen stoppen (volgens dezelfde cijfers had Opwijk er toen meer dan 900 opstappende reizigers).
Als je kijkt naar de kaart zie je dat in Lebbeke alle GEN treinen zouden stoppen (deze hebben bij de telling van 2009 iets meer dan 400 opstappende reizigers) en in opwijk zouden niet alle GEN treinen stoppen (volgens dezelfde cijfers had Opwijk er toen meer dan 900 opstappende reizigers).
Re: GEN pas klaar in 2019
Waarom vind je het dan verre van onlogisch dat er dan minder treinen stoppen in Opwijk en meer in Lebbeke? Of is dat ironisch bedoeld?
Re: GEN pas klaar in 2019
Niets ironisch bedoeld.
een station met meer dan 900 opstappende mensen geven ze minder treinen dan een station met de helft van dat cijfer.
een station met meer dan 900 opstappende mensen geven ze minder treinen dan een station met de helft van dat cijfer.
Re: GEN pas klaar in 2019
Tja, zo zijn er nog hopen onvolmaaktheden. Kijk eens naar lijn 50: in een station als Dilbeek zou slechts de helft van de treinen stoppen, in Groot-Bijgaarden allemaal. Terwijl het nu bij de P-treinen bijvoorbeeld helemaal omgekeerd is (meestal geen haltes in stations als Groot-Bijgaarden en Sint-Agatha-Berchem, wel in Dilbeek en Ternat).Steven schreef:bijkomend stel ik ook vast dat ze in Opwijk minder treinen willen laten stoppen wat ik verre van onlogisch vind. Zo zijn er nog een aantal stopplaatsen waar ik de logica niet kan zien om de treinen te laten stoppen of niet. (ik heb het dan over de GEN treinen en op basis van opstappende reizigers in die stations)
Re: GEN pas klaar in 2019
Steven, je hebt "verre van onlogisch" geschreven, terwijl je waarschijnlijk "verre van logisch" bedoelt...Steven schreef:Niets ironisch bedoeld.
een station met meer dan 900 opstappende mensen geven ze minder treinen dan een station met de helft van dat cijfer.
Re: GEN pas klaar in 2019
Hey paul, dank je ik had die twee extra letters in men eigen tekst totaal niet opgemerkt.
Re: GEN pas klaar in 2019
Er is zoveel onlogisch bij het GEN, ik vind het wel erg dat de NMBS de tellingen al jaren niet meer vrijgeeft maar ze wel nog doet (is mij nog niet opgevallen dat er mensen aan het tellen zijn).Steven schreef:Tja je kan u vragen stellen, maar L60 is blijkbaar de enige GEN lijn waar we twee soorten stoptreinen wil behouden, treinen die overal stoppen en treinen die niet overal stoppen en dan nog de IC trein.
Als je kijkt naar de kaart zie je dat in Lebbeke alle GEN treinen zouden stoppen (deze hebben bij de telling van 2009 iets meer dan 400 opstappende reizigers) en in opwijk zouden niet alle GEN treinen stoppen (volgens dezelfde cijfers had Opwijk er toen meer dan 900 opstappende reizigers).