Pagina 6 van 87

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 21 okt 2010, 13:42
door Bordensteker
MIVB-reiziger schreef:
Pendelaar schreef:
Afbeelding je ziet hier duidelijk de tafel :P
Euh, zie ik daar een keukenstoel/schoolstoel staan ?
Model Ikea 2000 ofzo. Je gaat me toch niet vertellen dat de bestuurder hierop moet zitten ;)
Nee, dat is gewoon een extra stoel voor een gast in de stuurpost.

Neemt overigens niet weg dat er materieel is waar de stoel voor de TB amper meer comfort biedt... ik denk bijvoorbeeld aan de reeksen 15, 16 (stoel met ietsje dikkere bekleding en minimum aan vering) of 59 (ocharme een klapstoel).
In een reeks 23 is in het verleden eens een iets deftiger zetel geplaatst voor de TB. Maar doordat die een dikkere en niet strak rechtop staande rugleuning heeft, zit je noodgedwongen een stuk verder van de achterwand van de erg kleine stuurpost af, en veel bestuurders zitten dan klem met hun knieën tegen de stuurtafel.
Als gevolg daarvan staat in een 23 in de praktijk de oncomfortabele ‘keukenstoel’ vaak tóch achter de stuurtafel opgesteld en wordt de veel zwaardere eveneens los staande eigenlijke bestuurderszetel die dus naar de linkerkant van de stuurpost geschoven is dan alleen door een eventuele monitor of lijnstudiegast bezet.
Welnu, als je in je achterhoofd houdt dat een keukenstoel op de lange duur al niet erg comfortabel is, kun je je wellicht voorstellen dat de gedwongen verkrampte zithouding daarop met één been op een pedaal van de waakinrichting echt mensonwaardig is!

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 21 okt 2010, 23:00
door LML
Euhm... klein maar niet onbelangrijk detail: de hierboven getoonde foto is de stuurpost van een 'break' (AM80)...
Op blz 3 van dit topic staat een foto van een stuurpost van een AM75 (varkenssnuit)...

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 22 okt 2010, 00:27
door Steven
die fameuze bijzitstoel was tot voor enkele jaren de standaard bestuurdersstoel voor

alle klassiekjes
alle oude elektrische locomotieven die gebouwd zijn voor 1975, (15/16/22/23/25/25.5)


vanaf de reeks 20 en ms800 heeft men dus beter stoelen gaan gebruiken.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 14 dec 2012, 18:34
door Delanopro
In spoorwegjournaal 190 staat dat "de 4delige stellen gerenoveerd gaan worden".

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 17 dec 2012, 18:26
door Eimai
Delanopro schreef:In spoorwegjournaal 190 staat dat "de 4delige stellen gerenoveerd gaan worden".
En hoe up to date is die info? Bijna niemand gelooft er echt in dat dat effectief ook gaat gebeuren.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 17 dec 2012, 19:33
door overweg13
Eimai schreef:
Delanopro schreef:In spoorwegjournaal 190 staat dat "de 4delige stellen gerenoveerd gaan worden".
En hoe up to date is die info? Bijna niemand gelooft er echt in dat dat effectief ook gaat gebeuren.
Uit een gesprek dat ik kon opvangen - al luistervinkend, ik geef het toe - kon ik opmaken dat een tweetal maand geleden de plannen voor een nieuwe stuurpost klaar waren. Als je het mij vraagt, gaat die renovatie dus nog altijd door.
Het zou trouwens een unieke kans zijn om een stel te maken dat qua capaciteit net iets meer biedt dan de ms 96 en de ms 80. Zulke stellen zijn op veel verbindingen meer dan wenselijk. En dat zelfs als men de 3+2 in 2de klasse vervangt door een 2+2. En als ik even mag dromen: laat de zitjes van de eerste klasse a.u.b. zoals ze zijn, met hoogstens een stofje dat wat meer van deze tijd is. En liefst met een grote 1 op de rugleuning, wat tot de standaarduitrusting in eerste klas zou moeten behoren.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 23 dec 2012, 23:10
door Delanopro
Eimai schreef:
Delanopro schreef:In spoorwegjournaal 190 staat dat "de 4delige stellen gerenoveerd gaan worden".
En hoe up to date is die info? Bijna niemand gelooft er echt in dat dat effectief ook gaat gebeuren.
Die info is uit het magzine van deze maand ;)

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 23 dec 2012, 23:13
door Eimai
Ja, laatste nieuw gerucht is dat ze de 800'en toch gaan vernieuwen, en alle klassiekjes (ook de vernieuwde) weg gaan doen. Maar er zijn elke maand wel nieuwe geruchten die het weer anders stellen, dus ik zal het wel zien als het zover ook effectief komt :)

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 23 dec 2012, 23:24
door Delanopro
Ik citeer uit spoorwegjournaal 190.
De klassieke 2 ledige motorstellen 62-65 gaan zo snel mogenlijk buiten dienst naar gelang de levering van de desiro's reeks 08.

Alle "sprinters" en alle vierledige motorstellen worden gerenoveerd.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 24 dec 2012, 00:43
door Retard
Misschien enkel de JH-gemoderniseerde klassiekskes wegens hun verbruik. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat de CR-klassiekskes (waarvan sommige dit jaar nog maar gerenoveerd zijn) buiten dienst gaan. Ze kunnen misschien interieur van eerstgenoemde hergebruiken :D

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 24 dec 2012, 00:59
door nahoj
De modernisering van de vierledige is nooit stopgezet.
De rode klassiekjes gaan buiten dienst tegen ten laatste einde 2013.
De gemoderniseerde klassiekjes blijven vooralsnog in dienst. Ze zullen echter nooit ETCS krijgen, wat, als het ETCS-plan wordt uitgevoerd zoals het voorligt, hun inzet tot ten laatste 2023 limiteert.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 24 dec 2012, 12:07
door msts.be
overweg13 schreef:Uit een gesprek dat ik kon opvangen - al luistervinkend, ik geef het toe - kon ik opmaken dat een tweetal maand geleden de plannen voor een nieuwe stuurpost klaar waren. Als je het mij vraagt, gaat die renovatie dus nog altijd door.
Maar wat bedoelt men met een "nieuwe stuurpost" ? Is dat enkel de nieuwe stuurtafel die toen in de CW al is voorgesteld ? Of gaat men echt heel de snuit vervangen door een nieuwe crashkop, genre "botsneus" of "vlottende neus" :?:

Foto van die stuurtafel is er in deze topic (ongeveer scrollen naar het midden):
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=13&t=9392

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 25 dec 2012, 16:04
door nahoj
msts.be schreef:
overweg13 schreef:Uit een gesprek dat ik kon opvangen - al luistervinkend, ik geef het toe - kon ik opmaken dat een tweetal maand geleden de plannen voor een nieuwe stuurpost klaar waren. Als je het mij vraagt, gaat die renovatie dus nog altijd door.
Maar wat bedoelt men met een "nieuwe stuurpost" ? Is dat enkel de nieuwe stuurtafel die toen in de CW al is voorgesteld ? Of gaat men echt heel de snuit vervangen door een nieuwe crashkop, genre "botsneus" of "vlottende neus" :?:

Foto van die stuurtafel is er in deze topic (ongeveer scrollen naar het midden):
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=13&t=9392
Er komt geen volledig nieuwe kop.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 26 dec 2012, 02:18
door Bart
msts.be schreef: Maar wat bedoelt men met een "nieuwe stuurpost" ?
Ik heb "de nieuwe stuurpost" gezien, (weliswaar op schets) maar de stuurpost gaat grondig wijzigen.
Het zou er een beetje gaan uitzien zoals de stuurpost van een break of sprinter.
Er komt dus een stuurposttafel (wat nu dus ontbreekt), de faively doos gaat verplaatst worden naar de linkerkant (ipv op kniehoogte zoals nu het geval), de zekeringen en schakelaars worden nu volledig in de 2 stuurposten geplaatst. Wat een groot voordeel voor de bestuurder is. (Want een vierledig stel heeft nu in elk rijtuig kasten zitten, en ik ieder van die kasten zitten zekeringen en schakelaars.)

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 26 dec 2012, 04:40
door Asterix
Wanneer begint men eraan?