1000t maximum en dat in gabarit p30/c30, dat is dus niet geschikt voor serieuze goederentreinen.DR-fan schreef: ↑25 aug 2026, 12:39OK, en zou je dan zo goed willen zijn uit te leggen wat dat probleem dan wel is - en in welke richting? Aangezien er nu al in beide richtingen beladen treinen rijden (de kalktrein uit Aisemont bv, ook geen pluimgewichtje...), ben ik daar wel benieuwd naar.
NB - Het wordt off-topic, dat besef ik. Misschien een nieuw draadje bij infra of goederen creëren?
MW41
Re: MW41
Dat is dus gebakken lucht. Toegelaten lasten hangen af van het type locomotief, een 77 is tenslotte geen Vectron of Eurodual. Zoals gezegd, 2 77'ers slepen er tot 2200 t richting Geraardsbergen. Kalktreinen en steenslagtreinen uit Lessines gaan richting Gent ook vlot over de 1000t, wat met twee loks geen probleem is. De codificatie voor containers kan inderdaad beperkingen opleggen, maar bij een eventuele elektrificatie moet dat profiel toch vergroot worden. Enkele bruggen zijn trouwens al aangepast.
Wat zijn trouwens 'serieuze ' goederentreinen? De recente tijdelijke ketelwagentreinen op L122 zagen er toch behoorlijk echt uit.
En precies dat laatste vind ik dus ook dat men had moeten doen: een meerderheid van die MW41's te gelde maken en met de opbrengst extra elektrisch materieel kunnen aankopen. Desnoods 4-baks M7 die enkeldeks treinen van 6 bakken kunnen vervangen, eender waar. Zolang het resultaat maar is dat er zeker geen passagierstreinen op diesel rijden die op heel hun dienst geen meter op niet-geëlektrificeerde lijnen rijden.maarten schreef: ↑25 aug 2026, 08:19M7 is gebouwd ten tijde van de elektrificatie, dus slechte timing voor aankoop van nieuw materieel is geen argument. Het probleem is dat MW41 niet is afgeschreven en er emplooi voor gezocht moet worden.pietje schreef: ↑24 aug 2026, 18:51
Maar zoals steeds waren deze investeringen niet goed gepland tussen de betrokken overheid en de verschillende spoorbedrijven, want dan had men ook kunnen anticiperen met de aankoop van nieuw elektrisch materieel (of eerdere aankopen een beetje uit te breiden) en de verkoop van de diesels toen ze nog voldoende waarde hadden voor andere landen.
Als ik NMBS was had ik MW41 op de markt aangeboden. Zeker weten dat die in het oostblok gewild zijn.
Als je een investering doet in bovenleiding, lijkt het mij 100% logisch dat de zo snel mogelijk maximaal rendeert. Dat er nog 1-2 jaar hier en daar gedieseld werd onder de nieuwe bovenleiding, is voor mij aanvaardbaar, maar we zijn nu al 3 jaar na de laatste elektrificatie en het lijkt er sterk op dat er nog heel wat jaren met dieselstellen gaan rijden waar het niet nodig is.
De overheid mag de mond vol hebben over CO2, stikstof en andere vervuiling door fossiele brandstoffen, maar dan kan men best zelf beginnen met het goede voorbeeld te geven.
Je gaat hier wel heel gemakkelijk voorbij aan het enorme verschil in grootte-orde. Voor een MW41 krijg je misschien nog enkele tienduizenden euro's, dezelfde capaciteit in M7 kost al snel een miljoen. Daar was dus gewoon geen budget voor, wat je voorstelt was dus compleet onrealistisch.
Voor jou is dat misschien logisch, maar dat is het niet voor de economische wetten. Zo'n bovenleiding wordt over een heel lange tijd afgeschreven waardoor de eerste jaren minder gebruik amper doorwegen. De winst in goedkopere exploitatie weegt ook totaal niet op tegen de enorme kost van rollend materieel vervroegd afschrijven. Dus neen, het zou absoluut niet logisch zijn om koste wat het kost alles daar elektrisch te maken.
Ook qua CO2-uitstoot is het logischer om het budget te gebruiken voor uitbreiding van het treinaanbod en zo autoritten te minderen ipv het aanbod niet te kunnen uitbreiden omdat al het geld naar vervroegde afvoer van de MW41 zou gaan - iets waardoor er geen enkele auto minder zou rijden.