Pagina 6 van 15

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 24 okt 2012, 20:51
door TGr79
rvdborgt schreef:
vasonline schreef:Aanvullend op bordensteker:

Wat ik me afvraag is of het behouden van reeks 11 niet goedkoper was geweest ipv
1000€ per dag en per lok gaan huren

Voor dat bedrag moet je toch iets kunnen regelen om reeks 11 meer dan degelijk te onderhouden?

Overigens: reeks 25.5 deed na de reizigers nog heel lang NL goederenverkeer.
Reeks 11 in goederen?
Weet iemand de reden waarom dit niet mogelijk was?
(administratief? technisch?)
Als je echt 10 jaar lang je locs niet goed onderhoudt en dagelijks voor vele uitgevallen treinen zorgt, dan verdwijnt echt bij bijna iedereen, inclusief binnen de NMBS, het geloof dat het beter kan. Of het nu theoretisch zou kunnen of niet, de praktijk toont dan aan dat het gewoon niet gebeurt.
Zo, dat is een niet malse beschuldiging. Hoe heb jij vastgesteld dat NMBS de locs niet goed onderhouden heeft?

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 24 okt 2012, 21:13
door rvdborgt
TGr79 schreef:
rvdborgt schreef:
vasonline schreef:Wat ik me afvraag is of het behouden van reeks 11 niet goedkoper was geweest ipv
1000€ per dag en per lok gaan huren

Voor dat bedrag moet je toch iets kunnen regelen om reeks 11 meer dan degelijk te onderhouden?

Overigens: reeks 25.5 deed na de reizigers nog heel lang NL goederenverkeer.
Reeks 11 in goederen?
Weet iemand de reden waarom dit niet mogelijk was?
(administratief? technisch?)
Als je echt 10 jaar lang je locs niet goed onderhoudt en dagelijks voor vele uitgevallen treinen zorgt, dan verdwijnt echt bij bijna iedereen, inclusief binnen de NMBS, het geloof dat het beter kan. Of het nu theoretisch zou kunnen of niet, de praktijk toont dan aan dat het gewoon niet gebeurt.
Zo, dat is een niet malse beschuldiging. Hoe heb jij vastgesteld dat NMBS de locs niet goed onderhouden heeft?
Het resultaat telt. Verder was goed onderhoud blijkbaar alleen mogelijk met een inspanning die niet vol bleek te houden. Resultaat: onvoldoende onderhoud en veel uitval.

Groetjes,
Rian

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 24 okt 2012, 21:29
door Steven
De reeks 11 is niet gevoeliger voor fouten in mijn ogen dan zijn broers en zussen (12, 21, 27). Echter een loc is een machine en als niet iedereen op de juiste manier omgaat met deze machine zoals het hoort dan krijg je problemen. Als menig NS bestuurder de tractie onderbrok daar middel van de ventilatieknop dan bestel je gewoon problemen. Oorzaak? Vrij eenvoudig te veel onderdelen die een overdosis warmte te verwerken krijgen. Koppel van uw auto het koelcircuit eens af en weet mij te zeggen hoe lang deze nog normaal zal rijden. Iemand die deze locs goed kent en weet te behandelen zoals het hoort zal er weinig of geen problemen mee hebben (is trouwens geldig voor alle locomotieven). Bijkomende last was natuurlijk de vele km's die deze locs deden waardoor je natuurlijk een hogere vorm van sleet krijgt en waar men dus moet kunnen op inspelen.

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 25 okt 2012, 06:16
door TGr79
rvdborgt schreef:
TGr79 schreef:
rvdborgt schreef:Als je echt 10 jaar lang je locs niet goed onderhoudt en dagelijks voor vele uitgevallen treinen zorgt, dan verdwijnt echt bij bijna iedereen, inclusief binnen de NMBS, het geloof dat het beter kan. Of het nu theoretisch zou kunnen of niet, de praktijk toont dan aan dat het gewoon niet gebeurt.
Zo, dat is een niet malse beschuldiging. Hoe heb jij vastgesteld dat NMBS de locs niet goed onderhouden heeft?
Het resultaat telt. Verder was goed onderhoud blijkbaar alleen mogelijk met een inspanning die niet vol bleek te houden. Resultaat: onvoldoende onderhoud en veel uitval.

Groetjes,
Rian
Tegen zoveel domheid is niet op te argumenteren. Ga ik dus ook maar niet doen. Succes ermee.

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 26 okt 2012, 14:43
door deadlock
Ik dacht dat het tegenwoordig wel algemeen bekend was dat de HLE11 erg slecht onderhouden werd in de laatste jaren. Volgens mij lag daaraan ten grondslag dat de NMBS en NS er vanuit gingen dat 'de HSL bij de volgende dienstregeling in dienst gesteld wordt' dus alleen het uiterste minimum werd gedaan maar een grote revisie is er niet meer gedaan. Je kan dit ook nog eens afleiden aan het feit dat de zusterseries het veel beter doen en veel minder defecten hebben.

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 26 okt 2012, 14:50
door Steven
De zusterreeksen zijn ook minder zwaar belast, hebben veel minder intense diensten gekregen. De werkplaatsen hadden voor die reeksen per loc gemiddeld gezien ook iets meer tijd om defecten op te sporen en ze aan te pakken. De reeks 11 heeft gemiddeld gezien (per loc) op al die jaren dubbel zoveel km's gedaan als de zusterreeksen.

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 26 okt 2012, 15:04
door Stijn82
Een reeks die dubbel zo veel km moet doen, moeten ze natuurlijk dubbel zo vaak een onderhoudsbeurt geven... en als ze dat niet doen... tja .

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 26 okt 2012, 15:07
door deadlock
Steven schreef:De zusterreeksen zijn ook minder zwaar belast, hebben veel minder intense diensten gekregen. De werkplaatsen hadden voor die reeksen per loc gemiddeld gezien ook iets meer tijd om defecten op te sporen en ze aan te pakken. De reeks 11 heeft gemiddeld gezien (per loc) op al die jaren dubbel zoveel km's gedaan als de zusterreeksen.
Het is jammer dat er dan niet besloten is om simpelweg een 25.5 in te zetten als er onderhoud nodig was. Uiteindelijk vielen door deze perikelen zoveel treinen uit dat ze beter één dienst hadden kunnen schrappen en gewoon onderhoud hadden kunnen plegen :p

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 26 okt 2012, 15:15
door SteC
Ik herinner me ten minste 1 keer dat dit gebeurd is. (moet ergens rond 2004 geweest zijn)
Een 25.5 kan echter maar 130km/h, terwijl een 11.8 er 140 kan. Ik weet niet hoeveel tijd je dan in de praktijk verliest.
Darnaast kan de 25.5 ook niet in TD met de bordeaux rijtuigen.

In die tijd reden de 25.5s nog drukke diensten naar de kijfhoek.

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 26 okt 2012, 15:17
door Steven
De 25.5 was de laatste jaren enkel gekend door de mensen van Antwerpen Noord en deze treinbestuurders doen enkel goederentreinen. Links of rechts was er nog wel is een bestuurder die deze locs nog kende maar om te zeggen dat je die zomaar kon inzetten is ook een beetje een te zot gedacht.

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 26 okt 2012, 15:34
door 260689
Steven schreef:De 25.5 was de laatste jaren enkel gekend door de mensen van Antwerpen Noord en deze treinbestuurders doen enkel goederentreinen. Links of rechts was er nog wel is een bestuurder die deze locs nog kende maar om te zeggen dat je die zomaar kon inzetten is ook een beetje een te zot gedacht.
5 TB's van Antwerpen-centraal kende deze loc. Voor derest kende niemand van reizigers die nog. (Deze TB's hebben toen de Bergland-Express gereden tussen Brussel-Antwerpen-Rotterdam)

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 26 okt 2012, 15:46
door groentje
Kortom, men wist dat men met versleten (slecht onderhouden?) locs zat, en vond het niet nodig om een alternatief klaar te hebben. De uitval van de Benelux kon de NMBS of NS dan ook duidelijk niet schelen, me dunkt...
Of de 11-en slecht onderhouden waren, durf ik niet over oordelen, maar echt goede locs waren het toch ook niet. Akkoord dat een deel aan de bestuurders (vooral de Nederlandse) lag, maar een loc zou niet zo snel mogen oververhitten, wat vaak een probleem was.

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 26 okt 2012, 16:24
door Steven
Die locs oververhitten enkel als je de ventilatie te veel uitzet. Op locs zoals de reeks 13 en 18 heb je ondertussen al geen knopjes meer die de ventilatie afzonderlijk kunnen uitzetten. Maar bij de reeksen 11, 12, 21 en 27 kan dit wel. Wetende dat heel veel NS bestuurders die knop zoveel mogelijk op UIT lieten staan kan je al raden wat de gevolgen zijn. Ik versta dat die ventilatie verre van stil was, maar ze heeft wel een bepaald doel ....

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 26 okt 2012, 18:13
door overweg13
Ik heb in de voorbije maanden weer redelijk intensief samenstellingen genoteerd in de avondspits, en meer dan 3 treinen met een 11 heb ik niet meer gezien. Zie bijlage.

Re: Reeks 11, Rust in Vrede

Geplaatst: 27 okt 2012, 01:19
door deadlock
Steven schreef:De 25.5 was de laatste jaren enkel gekend door de mensen van Antwerpen Noord en deze treinbestuurders doen enkel goederentreinen. Links of rechts was er nog wel is een bestuurder die deze locs nog kende maar om te zeggen dat je die zomaar kon inzetten is ook een beetje een te zot gedacht.
Nou jah, dan pak je een willekeurige andere locomotief en dan doe je stiekem een locwissel in Rsd. Daar is tijd genoeg voor.