Pagina 6 van 26

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 26 aug 2012, 20:03
door Kristofke
Tsja het is toch vrij belachelijk om een HST lijn te hebben waar het niet mogelijk is om drie treinen per uur over te laten rijden (Thalys, Fyra, Noorderkempen, en eventueel nog een Fyra naar Breda).

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 26 aug 2012, 20:08
door Steven
Maak u geen zorgen, die werkvensters bestaan ook op L1 en L2.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 26 aug 2012, 20:28
door Kristofke
Het is een stom systeem. Als een bepaalde Thalys uit Amsterdam (ik dacht die van 12u30 in Antwerpen) naar Parijs meer dan 15 minuten vertraging heeft mag deze in Brussel-Zuid niet meer vertrekken naar Frankrijk wegens weigering van ontvangst op het Franse net.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 26 aug 2012, 21:00
door groentje
Het is niet omdat het elders bestaat, dat het een goed systeem is. Bon, het is natuurlijk makkelijker werken als je meer dan 15 minuten hebt om een wissel te schouwen, natuurlijk.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 26 aug 2012, 22:38
door AlexNL
Maar wat voegen de werkvensters op de dag toe, wat niet 's nachts kan gebeuren?

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 26 aug 2012, 23:10
door groentje
Nazicht en klein onderhoud gebeurt nog het makkelijkst bij daglicht, hé. Daar heb je zelfs geen werktreinen voor nodig.
Desalniettemin, veelal wordt er gewerkt wanneer er tijd voor is, van die blancs travaux trekt men zich op lijn 2 weinig aan. Ook als men 5 keer moet terugkomen voor 15 minuten.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 26 aug 2012, 23:13
door Steven
groentje schreef:Nazicht en klein onderhoud gebeurt nog het makkelijkst bij daglicht, hé. Daar heb je zelfs geen werktreinen voor nodig.
Desalniettemin, veelal wordt er gewerkt wanneer er tijd voor is, van die blancs travaux trekt men zich op lijn 2 weinig aan. Ook als men 5 keer moet terugkomen voor 15 minuten.

Dat is het hem dan juist men voorziet tijd maar gebruikt die zelden om dan toch op die andere momenten als het minder past de werken uit te voeren. Grootse werken kunnen ze toch niet uitvoeren, voor het het weet is een uur om en wat doe je op een uur (dus wat niet onder nazichten valt)??

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 26 aug 2012, 23:34
door groentje
Voor mij mogen de blancs travaux afgeschaft worden, hoor. Maar goed, voorlopig wensen de mensen van infrastructuur nog steeds hun werkvensters, en wordt hen dat toegestaan door toegang tot het net.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 27 aug 2012, 00:25
door Retard
Nog een minuutje langer tussen Brugge en Zeebrugge? En ze doen er al vier minuten langer over dan tien jaar geleden! Weet iemand trouwens wanneer ze eens wat minuten er gaan af doen?
En ook tussen Brussel en Dinant komen er minuten bij!

Pfft...

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 27 aug 2012, 03:26
door Asterix
brouckie schreef:- Op lijn 34 Hasselt - Luik was oorspronkelijk voorgesteld om 6 opeenvolgende treinen van de L-verbinding Hasselt- Tongeren te schrappen. Een kind kan begrijpen dat dat niets oplevert, zo zouden immers nutteloze lege ritten ontstaan. In de praktijk zullen de volgende 6 treinen worden geschrapt:
Als men zo handelt, was het dan initieel de bedoeling om lege treinen af te schaffen of gewoon tout court 6 treinen af te schaffen op een dag? Dat is wel een heel verschil in uitleg naar de burger toe! :?

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 27 aug 2012, 10:04
door LHOON
LRDArdo schreef: Zolang de lijn naar De Panne met dezelfde capaciteit blijft werken, geen probleem. Het is er sedert enkele jaren opvallend druk gans het jaar door. Een uitbreiding is altijd mooi, maar ik denk dat dat geldt voor alle lijnen. Iedereen wil wel die extra treinen ^^
Indien deze lijn een groeiend succes kent, waarom vereenvoudigt men dan de infrastructuur (zoals verwijderen derde spoor en uitwijksporen in Tielt en Dixmuide) ?

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 27 aug 2012, 10:39
door Kristofke
Besparingen... zoveelste minder wissels en seinen zoveelste minder onderhoud en storingen.

Als het dan echter eens misloopt is er minder mogelijkheid tot plaatselijke omleidingen.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 27 aug 2012, 11:02
door calabria
We gaan beknopt zijn met de commentaar op de dienstregeling en lekker focussen op 1 punt:

Schaf die werkvensters op de hogesnelheidslijnen nu toch eens af. Of doe het omgekeerd: voer werkvensters in op de E40, op de E19 en op de E313: het land zou op zijn kop staan. Gezellig voor die mensen in de noorderkempen die naar Antwerpen willen, oei, er is geen trein op dit uur ofwa? Wees maar zeker dat er mensen 'blind' naar het station gaan die zich hier lelijk aan zullen mispakken.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 27 aug 2012, 11:29
door Steve
Het is een feit dat die werkvensters een serieuze aanslag zijn op de uurdienst die we al sinds 1984 zo consequent kennen, bovenop de schrapping van de treinen in de beruchte zwarte lijst die vaak ook voor een gat tussenin zorgen (het zijn immers lang niet altijd eerste of laatste treinen).

Bij hogesnelheidstreinen zoals Thalys en Eurostar vallen de werkvensters iets minder op omdat de tijdstippen sowieso al eens kunnen variëren (en ook door de verplichte reservering), maar waar er een reguliere IC/IR over rijdt die bovendien geen alternatief heeft (in tegenstelling tot de IC-A en IC-O over L2), wordt het wel heel vervelend. Noorderkempen - Antwerpen, amper gelanceerd en nog veel groeipotentieel, wordt nu een lijntje met een typisch mediterrane dienstregeling: een paar treinen 's morgens, een tweetal rond de middag en dan weer een paar rond de avondspits. :?

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 27 aug 2012, 11:53
door Steven
bij de IC-A en de IC-O zijn er geen werkvensters, echter is het zo dat de IC-O in de vakantie enkel tijdens de spits te zien is.