Pagina 49 van 187

Re: Fyra.

Geplaatst: 21 okt 2012, 00:34
door Asterix
K V B schreef:Het voordeel voor de spoorwegmaatschappij is dat ze mensen van drukke treinen weg kunnen sturen, en zo overbelasting van de trein vermijden.
Is dat eigenlijk geen triestige tactiek? Ik zou eerder pleiten voor een verhoging van de capaciteit.

Re: Fyra.

Geplaatst: 21 okt 2012, 00:37
door AlexNL
Capaciteit verhogen kost veel meer dan een deel van je reizigers naar andere treinen sturen. :)

Re: Fyra.

Geplaatst: 21 okt 2012, 14:16
door K V B
Jeroen schreef:
K V B schreef:Het voordeel voor de spoorwegmaatschappij is dat ze mensen van drukke treinen weg kunnen sturen, en zo overbelasting van de trein vermijden.
Is dat eigenlijk geen triestige tactiek? Ik zou eerder pleiten voor een verhoging van de capaciteit.
Nee, dat heet efficient inzetten van de middelen. Yield management betekent overigens ook dat de gemiddelde tarieven naar omlaag kunnen.
Zomaar meer treinen laten rijden kost gewoon handen vol geld. Geld dat dan weer niet voor iets anders gebruikt kan worden.

Re: Fyra.

Geplaatst: 21 okt 2012, 14:23
door K V B
groentje schreef:Pas op, als je nog een kaartje moet kopen, kan daar automatisch een reservering bij zitten, maar dan nog zie ik het liever facultatief.
Wat is er tegen automatische reservering? Het betekent ook bijvoorbeeld dat je minder snel de situatie gaat hebben dat mensen recht staan, terwijl ze niet weten dat er ergens nog zitplaatsen zijn.
Mensen die de trein willen nemen, zijn bereid een beetje van hun autonomie op te geven, ze moeten immers meer dan een automobilist de klok in de gaten houden. Maar daar zijn wel grenzen aan. Maar goed, als de ticketinfrastructuur volgt, en je vlot en flexibel je kaartje kan omwisselen, zelfs als dat een goedkoop exemplaar is, dan wil ik nog leren leven met een verplichte reservatie.
Dat is ook wat ik hier probeer uit te leggen. Men moet niet op de automatische reservatie schieten, men moet de implementatie kritiseren. Waar zijn inderdaad de automaten waar je in 2 seconden je kaartje inwisselt voor het volgende vertrek...
Bij Trenitalia kan je kaartjes gewoon omwisselen bij de conducteur. Betekent in de praktijk gewoon dat ie je een vrije zitplaats aanwijst.
Spanje vind ik echt geen voorbeeldland, K V B, al is de verplichte reservering voor elk type trein dat beter doet dan een metro slechts 1 van de problemen die ik met die spoorweg heb.
Het probleem dat ik in Spanje heb is dat de RENFE veel te weinig commercieel is. Maar ik wou alleen maar aangeven dat zoals het in Spanje is de reservaties helemaal niet spontaan reizen in de weg staan. Als je daar een kaartje uit een automaat haalt in een station dan staat er gewoon een ziplaats op. Handig, weet je al voordat je vertrekt dat je gaat kunnen zitten.

Re: Fyra.

Geplaatst: 21 okt 2012, 14:24
door K V B
deadlock schreef: Met deze nieuwe uiterst vreemde tariefstructuur jaag je mensen de trein uit en de auto in. Het wordt zo onhandig om 'eventjes' naar Antwerpen te gaan, iets wat nu door veel mensen in de Randstad gedaan wordt. Je hoeft nergens rekening mee te houden, loopt naar de kaartautomaat en kan daar gewoon een kaartje naar Antwerpen, Brussel of 100 andere bestemmingen in België kopen. De ondoorzichtigheid die nu ingevoerd gaat worden is een enorme achteruitgang.
Maar gewoon naar een automaat gaan en een kaartje kopen en vertrekken gaat nog steeds kunnen. Dat kan zonder problemen bij de Thalys, en bij de TGV in Frankrijk. Waarom zou het bij Fyra niet kunnen?

Re: Fyra.

Geplaatst: 21 okt 2012, 14:29
door Steven
Maar niet in België, de Belgische automaten zijn niet voorzien op verkoop van internationale biljetten. De automaten die er zijn dienen enkel om die biljetten af te halen die je telefonisch of online kocht. Ook de nieuwe automaten zullen naar alle waarschijnlijkheid enkel binnenlandse tickets verkopen. Ze zijn volgens mij om die reden dan ook volledig in de huiskleuren van NMBS mobility gestoken.

Re: Fyra.

Geplaatst: 21 okt 2012, 14:29
door K V B
rvdborgt schreef:Het probleem met de Fyra is dat je voor alle tickets moet reserveren, niet alleen voor de vooruitboektarieven waarmee je vaak sowieso een treinbinding zou hebben.
Wel, je moet niet reserveren. Je moet zoals bij elke trein een kaartje kopen. En bij Fyra krijg je daar een reservatie bij. Afhankelijk van het tarief moet je ook de trein nemen waar je voor gereserveerd hebt.
Is eigenlijk niet zo verschillend van hoe het bijvoorbeeld in Duitsland is, met dat verschil dat je daar niet automatisch een reservatie krijgt.
Ergens lijkt men hier te denken dat reservatie betekend dat je een paar dagen op voorhand naar het station moet.
Verder is het niet echt een antwoord op mijn vraag. Hoe zou je het vinden als je ook voor dagelijkse reizen verplicht moet reserveren, ook bij abonnementen? Geen probleem?
Ik heb 2 1/2 jaar elke dag met de zelfde trein naar Zürich gereden, meestal zefs in dezelfde stoel. Ik zou die inderdaad graag hebben willen permanent voor mij reserveren.

Re: Fyra.

Geplaatst: 21 okt 2012, 14:40
door rvdborgt
K V B schreef:
rvdborgt schreef:
Verder is het niet echt een antwoord op mijn vraag. Hoe zou je het vinden als je ook voor dagelijkse reizen verplicht moet reserveren, ook bij abonnementen? Geen probleem?
Ik heb 2 1/2 jaar elke dag met de zelfde trein naar Zürich gereden, meestal zefs in dezelfde stoel. Ik zou die inderdaad graag hebben willen permanent voor mij reserveren.
Terugreis ook altijd in dezelfde trein? Ik reis 's morgens ook bijna altijd met dezelfde trein, maar 's avonds niet. En ik weet dan lang niet altijd van tevoren welke trein het gaat worden. Dat hangt van verschillende factoren af zoals de drukte op het werk e.d.

We kunnen hier nog lang over discussiëren, denk ik, maar er zijn hier duidelijk twee meningen. Is ook niet erg eigenlijk. Maar besef wel dat er vrij weinig mensen te vinden zijn die voor al hun reizen verplicht zouden willen reserveren. Die bereidheid neemt af naarmate de reis korter wordt en de treinen frequenter. Daardoor zal een verplichte reservering vaak ook leiden tot vraaguitval. DB heeft dat ook al eens onderzocht. Idem met tarieven of tariefsystemen die niet zijn geïntegreerd met de rest van de treinen/tarieven. Dat leidt vaak tot prijsverhogingen (soms fors) en dus ook tot vraaguitval. Dat is ook de reden dat DB zo graag rechtstreekse tickets naar de buurlanden wil hebben (vroeger Sparpreis Europe, nu Europa-Spezial): een gemakkelijk uit te leggen principe dat dan ook gemakkelijk te verkopen is.

Groetjes,
Rian

Re: Fyra.

Geplaatst: 21 okt 2012, 14:42
door SteC
Ik heb gezien dat er een dienstregeling online staat:
http://www.nshispeed.nl/nl/fyra-naar-br ... ar-brussel

Ik heb voor mezelf de tijdswinst ten opzichte van de huidige situatie en ten opzichte van de Roosendaalse varkensneus uitgerekend, en ben tot de conclusie gekomen dat de meerprijs (in het slechtste geval meer dan een verdubbeling) niet overeen komt met de tijdswinst (15 minuten tegenover de huidige situatie, een half uur ten opzichte van de Roosendaalse varkensneus).

Voor de mensen die de fyra van Rotterdam naar Antwerpen nemen en er aan weerszijden een aansluiting tegen plakken zal de tijdswinst eerder neerkomen op hoe goed de aansluitingen zijn dan de snelheidsverhoging van de trein.

Het wordt dus druk op de L-trein.

Re: Fyra.

Geplaatst: 21 okt 2012, 17:37
door K V B
rvdborgt schreef: We kunnen hier nog lang over discussiëren, denk ik, maar er zijn hier duidelijk twee meningen. Is ook niet erg eigenlijk. Maar besef wel dat er vrij weinig mensen te vinden zijn die voor al hun reizen verplicht zouden willen reserveren. Die bereidheid neemt af naarmate de reis korter wordt en de treinen frequenter. Daardoor zal een verplichte reservering vaak ook leiden tot vraaguitval.
Het is natuurlijk niet "verplichte reservering", het is "geintegreerde reservering". In Zwitserland koop ik in de regel mijn treinkaartjes een paar minuten voor vertrek. Ik zie niet in wat er problematisch zou zijn om meteen een reservatie er bovenop te doen. Weet ik waar er voor mij een plaats is...
DB heeft dat ook al eens onderzocht.
Heeft de DB ook al eens onderzocht wat de "vraaguitval" is wanneer een trein een uur stilstaat in Mannheim omdat hij te vol is? (Is mij al twee keer voorgekomen...)

[/quote]
Idem met tarieven of tariefsystemen die niet zijn geïntegreerd met de rest van de treinen/tarieven. Dat leidt vaak tot prijsverhogingen (soms fors) en dus ook tot vraaguitval. Dat is ook de reden dat DB zo graag rechtstreekse tickets naar de buurlanden wil hebben (vroeger Sparpreis Europe, nu Europa-Spezial): een gemakkelijk uit te leggen principe dat dan ook gemakkelijk te verkopen is.
[/quote]

Ik verwacht dat Fyra dan ook snel met EBS/ENS kaartjes zal komen. Ook makkelijk uit te leggen.
Overigens, al de DB specials hebben treinbinding...

Re: Fyra.

Geplaatst: 21 okt 2012, 17:49
door AlexNL
K V B schreef:Ik verwacht dat Fyra dan ook snel met EBS/ENS kaartjes zal komen. Ook makkelijk uit te leggen.
Overigens, al de DB specials hebben treinbinding...
Helaas, u gaat niet door voor de koelkast! Het "Elk Nederlands station"-tarief zoals men dat nu kent voor de Eurostar wordt in zijn geheel afgeschaft!

Re: Fyra.

Geplaatst: 21 okt 2012, 18:09
door rvdborgt
AlexNL schreef:
K V B schreef:Ik verwacht dat Fyra dan ook snel met EBS/ENS kaartjes zal komen. Ook makkelijk uit te leggen.
Overigens, al de DB specials hebben treinbinding...
Helaas, u gaat niet door voor de koelkast! Het "Elk Nederlands station"-tarief zoals men dat nu kent voor de Eurostar wordt in zijn geheel afgeschaft!
Heb je een bron daarvoor?

ENS voor Fyra komt er in ieder geval niet. EBS wel.

Groetjes,
Rian

Re: Fyra.

Geplaatst: 21 okt 2012, 18:18
door rvdborgt
K V B schreef:
rvdborgt schreef:We kunnen hier nog lang over discussiëren, denk ik, maar er zijn hier duidelijk twee meningen. Is ook niet erg eigenlijk. Maar besef wel dat er vrij weinig mensen te vinden zijn die voor al hun reizen verplicht zouden willen reserveren. Die bereidheid neemt af naarmate de reis korter wordt en de treinen frequenter. Daardoor zal een verplichte reservering vaak ook leiden tot vraaguitval.
Het is natuurlijk niet "verplichte reservering", het is "geintegreerde reservering". In Zwitserland koop ik in de regel mijn treinkaartjes een paar minuten voor vertrek. Ik zie niet in wat er problematisch zou zijn om meteen een reservatie er bovenop te doen. Weet ik waar er voor mij een plaats is...
Voor dagelijks verkeer met onzekere terugreis, en dat ontwijk je steeds, koop je niet telkens een nieuw ticket. Dan koop je een keer per jaar of per maand een ticket en heb je er echt geen behoefte aan om iedere dag voor de trein die je die dag gaat nemen weer een reservering te maken.
K V B schreef:Heeft de DB ook al eens onderzocht wat de "vraaguitval" is wanneer een trein een uur stilstaat in Mannheim omdat hij te vol is? (Is mij al twee keer voorgekomen...)
Je blijft dat maar herhalen... ik heb dat zelf nog nooit zo erg meegemaakt. De enige keer dat ik met ernstige overbezettingen te maken heb gehad, was toen de trein half zo lang was als de bedoeling was (ten tijde van de ICE-problemen) of als er een trein was uitgevallen.
K V B schreef:
rvdborgt schreef:Idem met tarieven of tariefsystemen die niet zijn geïntegreerd met de rest van de treinen/tarieven. Dat leidt vaak tot prijsverhogingen (soms fors) en dus ook tot vraaguitval. Dat is ook de reden dat DB zo graag rechtstreekse tickets naar de buurlanden wil hebben (vroeger Sparpreis Europe, nu Europa-Spezial): een gemakkelijk uit te leggen principe dat dan ook gemakkelijk te verkopen is.
Ik verwacht dat Fyra dan ook snel met EBS/ENS kaartjes zal komen. Ook makkelijk uit te leggen.
EBS komt, ESN niet. Voor de reis van en naar andere Nederlandse stations zijn alleen de binnenlandse tarieven beschikbaar. Voor reizigers zonder kortingsabonnement dus alleen vol tarief. Hoera.
K V B schreef:Overigens, al de DB specials hebben treinbinding...
Dat is ook niet zo'n probleem voor een langeafstandsreis die je langer van tevoren plant en als er ook open tickets beschikbaar zijn.

Groetjes,
Rian

Re: Fyra.

Geplaatst: 21 okt 2012, 18:38
door Steven
K V B schreef: Heeft de DB ook al eens onderzocht wat de "vraaguitval" is wanneer een trein een uur stilstaat in Mannheim omdat hij te vol is? (Is mij al twee keer voorgekomen...)
Ik nam in Munchen eens die de ICE die uit 1 ipv 2 motorstellen bestond, we zijn amper met 10 min vertraging vertrokken ondanks de overbezetting van dat ene motorstel en de twee treinbegeleiders hebben ieder ticket normaal nagezien ondanks het quasi onmogelijk was er door te geraken omdat echt alle gangen bomvol stonden.

Re: Fyra.

Geplaatst: 21 okt 2012, 18:57
door deadlock
SteC schreef:Voor de mensen die de fyra van Rotterdam naar Antwerpen nemen en er aan weerszijden een aansluiting tegen plakken zal de tijdswinst eerder neerkomen op hoe goed de aansluitingen zijn dan de snelheidsverhoging van de trein.
De aansluitingen zijn zo te zien redelijk. Sowieso rijden er hier veel meer treinen tussen de grote steden, doordeweeks moet een aansluiting van 10 minuten in het westen altijd te realiseren zijn.