Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
Steven

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Steven schreef:inderdaad ondanks dat bij een ebp in vele gevallen al volledig of grotendeels voorgeprogrammeerd is zijn het de operatoren nog steeds die de eigenlijke bevelen geven, mag je persoonlijk is naar komen kijken op de seinhuizen.
Wanneer ??
ik weet ook best dat mijn laatste opmerking niet 100% leuk is omdat ik ook weet dat je ze niet echt bezig kan zien tenzij men nog is een open deur zou houden, maar die zijn zeldzaam natuurlijk.
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef: ik weet ook best dat mijn laatste opmerking niet 100% leuk is omdat ik ook weet dat je ze niet echt bezig kan zien tenzij men nog is een open deur zou houden, maar die zijn zeldzaam natuurlijk.
Zal ik iets anders vragen..waarom zou men dat doen ? Heeft men van EPB evenveel schrik als van kaartjesautomaten in ons Belgikske ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Steven schreef: ik weet ook best dat mijn laatste opmerking niet 100% leuk is omdat ik ook weet dat je ze niet echt bezig kan zien tenzij men nog is een open deur zou houden, maar die zijn zeldzaam natuurlijk.
Zal ik iets anders vragen..waarom zou men dat doen ? Heeft men van EPB evenveel schrik als van kaartjesautomaten in ons Belgikske ?
Angst, systeem paraplu of wat dan ook er zal wel ergens iets achter te zoeken zijn waarom men niet voluit voor automatisatie kiest.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
ik denk niet dat we daar gek moeten voor doen om de onderliggende reden te vinden.
Als je je kunt of moet permiteren om hetzelfde werk te doen met 6 i.p.v. 2 operatoren om hetzelfde verkeer te begeleiden , ja dan zullen ze wel 6 personen gebruiken. gelieve het cijfer 6 niet als heilig te verklaren (enkel een voorbeeld) , het is enkel de verhouding die van tel is.
Dus laten we stellen als ik een vergelijking maak met een huidige realistische situatie die volkomen veilig werkt , kan ik stellen dat bv Gent St-Pieters => kortrijk of FGSP => FR kan uitgebaat worden met 1 operator in dit EPB systeem per shift wat een totaal geeft van 5 op 1 dag of 24uur ; Dus 2 overlaps om de eet en plaspauzes te garanderen.
Stef

Bericht door Stef »

Treinramp Buizingen: conducteur hervat het werk

Twee maanden na de treinramp in Buizingen is de conducteur die de ramp overleefde weer aan het werk. Dat berichtten de kranten van de groep Sud Presse. Hij kreeg administratief werk, maar vroeg om zo snel mogelijk weer een trein te mogen besturen. De conducteur, Robin V., werkt in het station van Bergen. Hij vroeg de directie om weer conducteur te kunnen worden. De directie antwoordde dat ze op het akkoord van de arbeidsgeneesheer wacht, een klassieke procedure na ziekteverlof.

Bij de ramp, waarbij op 15 februari 18 personen om het leven kwam, liep de conducteur meerdere breuken en kneuzingen op. Hij moest verscheidene dagen in het ziekenhuis verblijven. Hij ontkende tegen de onderzoekers altijd dat hij door een rood licht reed, schreef Sud Presse. De vakbonden weigeren dat de man psychotechnische tests ondergaat, want die procedure is normaal voorbehouden voor conducteurs die door een rood licht rijden.

BRON
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stef

Bericht door Stef »

Stef schreef:Hij kreeg administratief werk, maar vroeg om zo snel mogelijk weer een trein te mogen besturen. De conducteur, Robin V., werkt in het station van Bergen.

Conducteur = bestuurder??? De pers maakt er weer wat van :lol:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo

Bericht door dentheo »

Stef schreef:
Stef schreef:Hij kreeg administratief werk, maar vroeg om zo snel mogelijk weer een trein te mogen besturen. De conducteur, Robin V., werkt in het station van Bergen.

In het frans wel, komt van "conduire", besturen... en bij SNCF ADC of heb ik het mis ??
Theo
Groeten vanop de Heide
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Echt, Respect !
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Steven

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Stef schreef:

In het frans wel, komt van "conduire", besturen... en bij SNCF ADC of heb ik het mis ??

inderdaad voor de sncb is het conducteur du train. ik dacht dat de sncf vooral mecano gebruikte om de bestuurder aan te duiden maar ik kan verkeerd zijn natuurlijk.
melle

Bericht door melle »

Waarom mag die tb Zo snel terug rijden?
dentheo

Bericht door dentheo »

melle schreef:Waarom mag die tb Zo snel terug rijden?
Ik heb gelezen dat hij bureaudienst heeft....
Theo
Groeten vanop de Heide
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Tb heeft altijd beweert dat het sein groen was ... en ik denk niet dat hij daarover liegt.
Dus dan heeft hij in principe ook nooit een fout tegen de veiligheid gemaakt, en kan dus in principe gewoon weer aan het werk.

Greetz 2302.
melle

Bericht door melle »

Daar gaat het mij niet over. Zou die persoon psychologisch nog in staat zijn om een trein te besturen? Ik kan me voorstellen dat dat zeer moeilijk zou gaan.
Jani

Bericht door Jani »

HLE 2302 schreef:
Tb heeft altijd beweert dat het sein groen was ... en ik denk niet dat hij daarover liegt.
Dus dan heeft hij in principe ook nooit een fout tegen de veiligheid gemaakt, en kan dus in principe gewoon weer aan het werk.

Greetz 2302.

Dus mag vanaf nu elke bestuurder die door het rood heeft gereden zeggen dat het groen was en dan mag hij gewoon weer aan het werk?
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Jani schreef:
HLE 2302 schreef:

Greetz 2302.

Dus mag vanaf nu elke bestuurder die door het rood heeft gereden zeggen dat het groen was en dan mag hij gewoon weer aan het werk?
Hierboven is samengevat uit het artikel dat er word vanuit gegaan dat de bestuurder geen fout tegen de veiligheid heeft gemaakt, waarom dan in godsnaam zo'n vraag ?

Nee, dat kan niet ... Buizingen kan je niet vergelijken met een seinvoorbijrijding.
Bestuurder heeft verklaard dat het sein open stond, om te beginnen is dat al heel geloofwaardig aangezien het sein al veel kuren gehad heeft sinds de ramp.
En ten tweede is het stuk daar kaarsrecht dus is het ook al veel abnormaler van zomaar op te trekken en bijgevolg door het 'rode' sein te rijden en een ongeval/ramp te veroorzaken.

Er zijn dus meer dan genoeg standpunten om er vanuit te gaan dat de bestuurder WEL de waarheid spreekt, en dus geen rood sein genegeerd heeft, dan zou het ook oneerlijk zijn hem te straffen voor iets dat hij niet gedaan heeft.

Het zit dus zeker niet zo simpel in elkaar zoals u het bekijkt.

Greetz 2302.
Plaats reactie