M6 BDx

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Steven schreef: wat die dromedaris betreft
Vanwaar diene naam?

Je hebt inderdaad een punt dat gesleepte treinen inderdaad flexibeler zijn.

Ik zou nu toch ook niet gaan pleiten om gesleepte treinen afteschaffen, maar soms vind ik het wel stom dat gesleepte treinen als stoptrein worden gebruikt, bijvoorbeeld op lijn 89 ->
De 2 p-treinen (8966) & (8969) (stoptrein) Brussel-Zuid -> Jette -> Denderleeuw -> Haaltert -> Burst -> Zottegem.
Steven

Bericht door Steven »

die naam is vrij logisch he :-)
1 bult => 1 loc in het midden (of zo goed als :-))
Bart

Bericht door Bart »

Duikbril AM86 schreef: Ik zou nu toch ook niet gaan pleiten om gesleepte treinen afteschaffen.
Ik wil die voor alle duidelijkheid ook niet afschaffen.
En op bepaalde lijnen ben je idd beter met gesleepte treinen.
Denk maar bv aan de benelux en de trein Oostende-Eupen om er maar 2 te noemen.
Maar naar mijn mening gebruiken ze die totaal verkeerd.
Van 10u00 tot 16u00 en van 19u00 tot 00u00 is het totaal overbodig om op Antwerpen Charleroi, Antwerpen Brussel, Gent Genk met M6 rijtuigen te liggen rondtoeren. Deze kunnen ze beter vervangen door moterstellen.
Ook de L treinen Leuven-Mechelen-Dendermonde-Kortrijk dat nu met M4'en worden gedaan, zijn daar niet geschikt voor. Een gesleepte trein is in geen geval geschikt om een omnibus trein mee te verzekeren. Als iedere tb het durft toegeven, en werkt volgens de reglementering kan je onmogelijk een stoptrein op tijd doen met gesleepte treinen.
(Je mag u rem maar lossen wanneer de verichtigingen gedaan zijn overgemaakt, en alvorens die los zijn.....)
overweg13

Bericht door overweg13 »

Bart schreef: Maar naar mijn mening gebruiken ze die totaal verkeerd.
Van 10u00 tot 16u00 en van 19u00 tot 00u00 is het totaal overbodig om op Antwerpen Charleroi, Antwerpen Brussel, Gent Genk met M6 rijtuigen te liggen rondtoeren. Deze kunnen ze beter vervangen door moterstellen.
Ook de L treinen Leuven-Mechelen-Dendermonde-Kortrijk dat nu met M4'en worden gedaan, zijn daar niet geschikt voor. Een gesleepte trein is in geen geval geschikt om een omnibus trein mee te verzekeren. Als iedere tb het durft toegeven, en werkt volgens de reglementering kan je onmogelijk een stoptrein op tijd doen met gesleepte treinen.
(Je mag u rem maar lossen wanneer de verichtigingen gedaan zijn overgemaakt, en alvorens die los zijn.....)
Dag,

1. Het kan een stuk efficiënter en rendabeler zijn om tijdens de daluren toch gewoon gesleepte stellen (bijv. met M6) te laten rijden, dan die voor enkele uren te vervangen door motorstellen. Waar moeten die trouwens vandaan komen?

2. Een stoptrein niet op tijd met gesleepte stellen? Men is daar in België in 1835 mee begonnen; voor zover ik weet zijn daar nooit noemenswaardige problemen mee geweest. Oh zalige tijd met een type 204 tussen Bertrix en Namur, stoppend in ontelbaar vele stationnetjes; en met een type 16 van Halle naar Edingen, stoppend in al die tussenstationnetjes.
Met vriendelijke groet

overweg13
Steven

Bericht door Steven »

idd een stoptrein met gesleepte treinen kan perfect, natuurlijk is dat wel een probleem als de karakteristiek van een motorstel zouden gebruiken voor de uurregeling te bepalen, maar dat is niet de schuld van die gesleepte trein.
Bart

Bericht door Bart »

Steven schreef:idd een stoptrein met gesleepte treinen kan perfect, natuurlijk is dat wel een probleem als de karakteristiek van een motorstel zouden gebruiken voor de uurregeling te bepalen, maar dat is niet de schuld van die gesleepte trein.
vind gij nu echt dat een gesleepte trein gemaakt is om als stoptrein te rijden?? Ik weet niet of jij het U nog kan voorstellen, maar 2 jaar geleden wouden ze in't weekend stoptrein gaan rijden Antwerpen-Charleroi met 8 m6 rijtuigen, en 1 HLE op sleep. Nog voor die MUX en die TS mogelijk was, en dat op de uurregeling van een MS96.
Ze hebben het amper 2 weekends volgehouden, en toen hebben ze die treinen al vervangen. L Antwerpen Brussel met breaks, en een IC Brussel Noord Charleroi, die aansluiting gaf op de L trein Brussel Nijvel.
Die 2 weekends hadden die treinen monstervertragingen, en zelfs al vaste remmen. Het is dankzij het geklaag van de 3 depot's die deze treinen moesten doen (FN, FBMZ, FCR), dat ze hun plannen hebben gewijzigd.
Steven

Bericht door Steven »

dat ligt niet aan het materieel op zich he, zoals je zelf zegt was de uurregeling niet voorzien omhet met dit materieel te doen.
trouwens vaste remmen krijgen heeft niets te maken met stoptrein rijden of ic rijden, dat weet je ook, dat heeft.
1 met wat pech hebben eventueel
2 rijstijl van de bestuurder (je kan het hem er om gaan doen om vaste rem uit te lokken hoor)
Bart

Bericht door Bart »

Steven schreef: 1 met wat pech hebben eventueel
2 rijstijl van de bestuurder (je kan het hem er om gaan doen om vaste rem uit te lokken hoor)
Rijstijl van de bestuurder....
Misschien, maar die rijstijl dat vaste remmen zou veroorzaken, wordt wel zo beschreven in onze cursus rem hé.
Het beste materiaal om stoptrein mee te doen, vind ik nog altijd de sprinter (bij droog weer).
Trekt enorm snel op, en remt vrij goed.
De uurregeling Antwerpen-Brussel als L trein met een sprinter, is minstens 10 minuten korter dan die met M6'en.
En dat is ook belangrijk.
Steven

Bericht door Steven »

ik heb het nooit gehad over wat het beste is, wel of iets mogelijk is of niet :-) das al wat ik er van wil zeggen, wat het beste materieel is, is een andere vraag, aangezien je zoiets van lijn tot lijn moet bezien.

voorbeeld lijn 154 je stopt daar ook overal (wel onder ic vlag) maar een sprinter kan daar niets gaan doen, het ziet er zo groen als iets zelfs bij droog weer slipt die er nog. waarmee ik wil duidelijk maken dat zoiets afzonderlijk moet bezien worden van geval tot geval.

kortweg stoptrein doen met locs gaat perfect of het ideaal is is iets anders. trouwens er hebben ooit locs bestaan (zeker in de tijd van de stoom) die specifiek gemaakt waren voor stoptreinen.
Bart

Bericht door Bart »

Steven schreef: Trouwens er hebben ooit locs bestaan (zeker in de tijd van de stoom) die specifiek gemaakt waren voor stoptreinen.
Kan best zijn.
Maar de loc's die nu op reizigersverkeer zitten (21/27/13/11), zijn daar naar mijn mening totaal ongeschikt voor.
TD M4 lukt nog, omdat je daar de lamp slip als vg kan krijgen, maar met de M6'en in bochten, en zelfs I11'en is dat dikke miserie.
En niet alleen voor ons, ook voor de tbg.
Steven

Bericht door Steven »

wat maakt het uit of ge een gesleepte trein in een bocht hebt of een motorstel, ik hoor elke tbg klagen over een perron in bocht ongeacht materieel hoor.
dentheo

Bericht door dentheo »

Steven schreef:wat maakt het uit of ge een gesleepte trein in een bocht hebt of een motorstel, ik hoor elke tbg klagen over een perron in bocht ongeacht materieel hoor.
een bocht geeft meer wrijving en een lok slipt sneller als hij stevig moet aanzetten.
Steven

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Steven schreef:wat maakt het uit of ge een gesleepte trein in een bocht hebt of een motorstel, ik hoor elke tbg klagen over een perron in bocht ongeacht materieel hoor.
een bocht geeft meer wrijving en een lok slipt sneller als hij stevig moet aanzetten.
daar hebben de tbg's (treinbegeleiders) geen last van hoor :-)
Bart

Bericht door Bart »

Veel.
Een treinbegeleider moet steeds visueel in contact zijn met een bestuurder om de VG te geven bij gesleepte treinen.
Dus wat wil dat zeggen, steeds vooraan. (bij perron's in bochten)
Als je dan met een samenstelling zit van 8 rijtuigen, is die mens daar niet tevreden mee. Bij moterstellen moet hij controle hebben over zijn deuren dat klopt, maar dat moet daarom niet specifiek vooraan zijn.
Stijn D.C.
Contacteer:

Bericht door Stijn D.C. »

Bart schreef:
Steven schreef: Trouwens er hebben ooit locs bestaan (zeker in de tijd van de stoom) die specifiek gemaakt waren voor stoptreinen.
Kan best zijn.
Maar de loc's die nu op reizigersverkeer zitten (21/27/13/11), zijn daar naar mijn mening totaal ongeschikt voor.
TD M4 lukt nog, omdat je daar de lamp slip als vg kan krijgen, maar met de M6'en in bochten, en zelfs I11'en is dat dikke miserie.
En niet alleen voor ons, ook voor de tbg.
kwist niet dat je met i11 rijd? of ondertussen toch al 13 moeten leren?
Plaats reactie