Pagina 43 van 132

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 13 mar 2014, 09:17
door Shrek
personx86 schreef:Uit de presentatie van Antwerpen blijkt duidelijk dat het Vervoersplan geen rekening houdt met de Schuman-Hosaphat Tunnel.
NMBS heeft me dit ook bevestigd via Twitter: https://twitter.com/personx86/status/443774787429482496
Jammer dat een plan dat geldig is voor 3 jaar (vanaf eind 2014) geen rekening houdt met een tunnel die in gebruik genomen wordt eind 2015.
Ik ben nochtans erg benieuwd welke lijnen er geschrapt/gewijzigd worden (op vlak van frequentie en haltes die aangedaan worden) naar aanleiding van deze tunnel en welke nieuwe lijnen er bij komen.
Heb NMBS gevraagd wanneer ze dan wel hierover zullen communiceren.
"Geen rekening houdt met" lijkt mij onjuist. Er rijdt bijvoorbeeld al een IC Charleroi - Brussel-Luxemburg die duidelijk als bedoeling heeft verlengd te worden naar de luchthaven. Ik denk dus dat er wel rekening mee gehouden is.
Maar treinen die nog niet meteen gaan rijden hoef je ook nog niet te vermelden bij de oorspronkelijke communicatie.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 13 mar 2014, 09:53
door LML
pietmol schreef:
kika schreef:Kabila's? die bijnaam had ik nog niet gehoord.

ik dacht dat die vroeger de bijnaam "chaberekes" hadden...
Toen die treinstellen nog oranje-grijs waren (jaren '70 en '80), werden ze 'grijze muis' genoemd. Sinds ze bordeauxrood zijn (eigenlijk meer roze-rood door het afgaan van de kleur) noemen ze ook 'varkenssnuit' of 'varkensneus'...

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 13 mar 2014, 10:15
door Shrek
Steve schreef:De presentatie bevestigt overigens wat links en rechts al circuleerde: de nieuwe Benelux zal via de luchthaven rijden - wat me een goede zaak lijkt en er ook voor kan zorgen dat hij tussen Antwerpen en Brussel minder als "gewone" IC gebruikt zal worden met z'n mindere capaciteit. En meer nog: hij zou opnieuw in Brussel-Noord en Antwerpen-Berchem stoppen. Gezond verstand zegeviert!
Inderdaad, door de stop in de luchthaven zal hij hoogstwaarschijnlijk niet meer de snelste verbinding tussen Antwerpen en Brussel zijn. Dit lijkt mij ook een heel goede evolutie.

Wat verder ook opvalt is de nadruk op de frequentieverhoging van Thalys: het mocht eerst niet van de Nederlanders maar door het FYRA-debaccle hebben die zwaar bakzeil gehaald. De NMBS doet nu haar zin en zet volledig in op de Thalys. Het zal geweten zijn :wink:

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 13 mar 2014, 10:38
door Steve
Shrek schreef: Wat verder ook opvalt is de nadruk op de frequentieverhoging van Thalys: het mocht eerst niet van de Nederlanders maar door het FYRA-debaccle hebben die zwaar bakzeil gehaald. De NMBS doet nu haar zin en zet volledig in op de Thalys. Het zal geweten zijn :wink:
Dat wel... maar het nadeel is wel dat je met die Thalys bijna automatisch heel wat betaalt, zelfs als je nog net een van de weinige tickets in de laagste prijsklasses hebt kunnen bemachtigen. Je betaalt dus heel wat tientallen euro's om amper sneller te zijn dan met de auto (en zelfs trager als je het voor- en natransport meerekent), en zelfs niet eens zo gek veel sneller dan pakweg een Eurolines.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 13 mar 2014, 11:05
door bobby
er bestaan toch tickets Antwerpen Amsterdam heen & terug voor 15Euro...

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 13 mar 2014, 11:32
door kika
bobby schreef:er bestaan toch tickets Antwerpen Amsterdam heen & terug voor 15Euro...
Zoals gemeld is het aanbod van de goedkopere tickets zeer minimaal.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 13 mar 2014, 11:51
door kika
personx86 schreef:Jammer dat een plan dat geldig is voor 3 jaar (vanaf eind 2014) geen rekening houdt met een tunnel die in gebruik genomen wordt eind 2015.
In een plan treinen opnemen die je slechts 2/3e van de tijd kan uitvoeren lijken me niet zo handig. Met bouwwerven loop je vaker de kans dat er vertragingen zijn, door je er nu niet 100% op vast te pinnen, lijkt me dat slimmer. Het is niet zo dat er geen rekening mee wordt gehouden, zie het voorbeeld Charleroi-Brussel Luxemburg. Bij deze tunnel lijkt het me onwaarschijnlijk dat hij nog vertraging oploopt omdat hij eigenlijk nu al bijna af is. Dat er eerst beton wordt gestort en dan pas wordt gekeken wat je er over kan laten rijden is een bekend zeer, in die zin heb je groot gelijk.

Er is aardig wat volk wat vanaf Namen komt die daar veel gebruik van kunnen maken, 2 of 4 treinen per uur met Vilvoorde en Schaarbeek zouden wat mij betreft ook zeker mogen, wat vanaf Waterloo komt kan er niet komen, alhoewel dat mooi zou zijn. Enfin, dienstregeling 2015 hangt voor een stuk af wie er binnenkort verkozen raakt, en past dus beter in een ander draadje.

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 13 mar 2014, 12:38
door stefanic
pietmol schreef:op slide 56 (prov Antwerpen)

p-treinen Aarschot - Antwerpen:
nu 2
in de nieuwe regeling 1

nochtans zijn er vandaag 5 p-treinen Aarschot Antwerpen... (4 tot antwerpen centraal en 1 beperkt tot Berchem)
P-treinen is in het drukste UUR, dus niet in de hele piek.
Nu 2: 2x uit Aarschot
december: 1 uit Aarschot en 1 uit Hasselt, die Aarschot passeert ('bocht van Aarschot')

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 13 mar 2014, 12:51
door stefanic
personx86 schreef:Uit de presentatie van Antwerpen blijkt duidelijk dat het Vervoersplan geen rekening houdt met de Schuman-Hosaphat Tunnel.
NMBS heeft me dit ook bevestigd via Twitter: https://twitter.com/personx86/status/443774787429482496
Jammer dat een plan dat geldig is voor 3 jaar (vanaf eind 2014) geen rekening houdt met een tunnel die in gebruik genomen wordt eind 2015.
Ik ben nochtans erg benieuwd welke lijnen er geschrapt/gewijzigd worden (op vlak van frequentie en haltes die aangedaan worden) naar aanleiding van deze tunnel en welke nieuwe lijnen er bij komen.
Heb NMBS gevraagd wanneer ze dan wel hierover zullen communiceren.
Het nieuwe plan hield weldegelijk rekening met de Josaphat-tunnel, ... opening voorzien december 2013. Zelfs het uitstel van het plan met 1 jaar heeft niet geholpen. 't Zijn de aannemers dus die geen rekening gehouden hebben met het nieuwe plan :wink:

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 13 mar 2014, 18:27
door BVG1988
Weet er iemand of het materiaal van de IC23 ook gaan breaks zijn en M6en in de spits, of gaat dat veranderen met onder andere de IC 12 die waarschijnlijk dan met M6en gaat rijden met dat die ook Lijn 2 gaat aandoen?

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 13 mar 2014, 18:49
door Treinen9880
Ic 23 zouden volgens wat ik heb gehoord m6/mr96 zijn

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 13 mar 2014, 18:55
door BVG1988
Ik had zo een vermoeden van AM96s. Dan neem ik aan de IC 23 als lange afstand wordt gerekend en niet 2 maal korte afstand (met het keren in de luchthaven)?

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 14 mar 2014, 09:48
door Shrek
BVG1988 schreef:Ik had zo een vermoeden van AM96s. Dan neem ik aan de IC 23 als lange afstand wordt gerekend en niet 2 maal korte afstand (met het keren in de luchthaven)?
Er wordt toch niet gekeerd in de luchthaven?

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 14 mar 2014, 10:22
door bobby
Treinen9880 schreef:Ic 23 zouden volgens wat ik heb gehoord m6/mr96 zijn

eigenlijk vind ik dat niet correct.

Tijdens de spituren wordt er dus met M6 gereden en staan die AM96 te niksen, om beschikbaar te zijn tijdens de daluren, terwijl men op andere diensten zowel tijdens de spits als tijdens de daluren oncomfortabele treinen (AM80,AM75, M4) krijgt.

Geef die AM96 aan diensten waar er de ganse dag mee gereden kan worden, en geef de diensten waar tijdens de drukke periodes met M6 gereden wordt tijdens de daluren de AM80, AM75, M4...

Re: Dienstregeling december 2014

Geplaatst: 14 mar 2014, 10:36
door Shrek
bobby schreef: eigenlijk vind ik dat niet correct.

Tijdens de spituren wordt er dus met M6 gereden en staan die AM96 te niksen, om beschikbaar te zijn tijdens de daluren, terwijl men op andere diensten zowel tijdens de spits als tijdens de daluren oncomfortabele treinen (AM80,AM75, M4) krijgt.

Geef die AM96 aan diensten waar er de ganse dag mee gereden kan worden, en geef de diensten waar tijdens de drukke periodes met M6 gereden wordt tijdens de daluren de AM80, AM75, M4...
Het is ook helemaal niet correct. Tijdens de spits staat er nergens materiaal te niksen. Het kleinere materieel dat buiten de spits op de IC's zit rijdt in de spits P-treintjes of zit op die uren in de niet-drukke richting.

Op Dinant/Liers - Brussel rijden bijvoorbeeld normaal gezien breaks, alleen in de spits rijden er daar M6. De breaks die dan "zouden moeten" rijden op de uren wanneer de M6 rijdt gaan niet ergens in een bundeltje staan maar doen de P-treinen Brussel-Mechelen-Leuven.
Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld de IC Brussel-Turnhout, en nog vele andere verbindingen.
De NMBS heeft echt niet de luxe om materieel aan de kant te laten staan :!: :wink: