Pagina 5 van 6

Re: Depot

Geplaatst: 10 aug 2009, 19:27
door nighttrain
Steven schreef:Zoiets als een tikklok hangt in geen enkele depot hoor

Maar die hebben er wel gehangen/gestaan! Het was de koermeestergast die het werkblad ermee van een stempel met uur en datum van voorzag.En dit zowel bij dienstaanvang als diensteinde. iedere depot had zijn koermeester of koermeestergast die die zeeer nauwkeurig gebruikten.En met sommige koermeestergasten was dit een echt spel van de kat en de muis vanuit de loge.

Re: Depot

Geplaatst: 10 aug 2009, 19:44
door Steven
Zover ik weet van oudere collega's was dat iets van korte duur die prikklok, toch te (wijlen) antwerpen dam. Het systeem met een koermeester bestaat enkel nog te antwerpen noord. In vele andere depots moet je u via de telefoon aanmelden. Dit kan gaan via het seinhuis, permanentie of andere dienst die alsdoende naziet of er geen tb te laat is.

Re: Depot

Geplaatst: 13 aug 2009, 01:21
door Hogersluys
Adler schreef:
jan_olieslagers schreef:Die termen TB en TBG zijn niet voor niks ingevoerd, laten we ons daar maar aan houden! In een taalgemengd gezelschap over "conducteur" praten is een waarborg voor misverstanden.
Ik zie eerlijk gezegd niet in op welke manier dit tot misverstanden kan leiden.
Het is toch altijd duidelijk uit de context dat men treinbegeleider bedoelt.
Ik heb eens vlug een zoekopdracht gedaan op dit forum en ik vind 282 berichten met het woord conducteur (in de betekenis van treinbegeleider).
Trek daar de berichten af uit dit topic en je houdt er nog meer dan 250 over.
Zelfs een aantal berichten van overweg13 die toch steeds correcte taal gebruikt.
De woorden HLE en FKR zal je ook niet terugvinden in Van Dale, om nog niet opnieuw te beginnen over de vele spellingsfouten van sommige.
Dus, doe ons niet heiliger zijn dan de paus als het over conducteur gaat.
We zitten hier niet op de personeelsdienst van de NMBS maar in een forum over treinen.
Helemaal mee eens. Treinbegeleider is een woord dat buiten de NMBS-kringen nergens ingang heeft gevonden. Vraag de man op straat wat voor iemand een 'treinbegeleider' is en de kans is groot dat hij het niet zal weten. Spreek je van conducteur of kaartjesknipper, dan zal iedereen plots weten waar je het over hebt. Laten we een kat een kat noemen ipv steeds terug te vallen op kunstmatige termen als 'treinbegeleider'.

Re: Depot

Geplaatst: 13 aug 2009, 07:58
door Adler
Hogersluys schreef:Helemaal mee eens. Treinbegeleider is een woord dat buiten de NMBS-kringen nergens ingang heeft gevonden.
Het Franse NMBS-woord voor TBG is trouwens een al even kunstmatig woord: "accompagnateur de train".
Als je op een trein in Frankrijk daarnaar zou vragen, zal men u waarschijnlijk ook raar bekijken, want daar betekent dat woord iemand die meereist als hulp met bijvoorbeeld gehandicapten of zieken.
In Frankrijk noemt men een TBG gewoon "le contrôleur".

Re: Depot

Geplaatst: 15 aug 2009, 05:44
door nighttrain
Hogersluys schreef:
Adler schreef:
jan_olieslagers schreef:Die termen TB en TBG zijn niet voor niks ingevoerd, laten we ons daar maar aan houden! In een taalgemengd gezelschap over "conducteur" praten is een waarborg voor misverstanden.
Ik zie eerlijk gezegd niet in op welke manier dit tot misverstanden kan leiden.
Het is toch altijd duidelijk uit de context dat men treinbegeleider bedoelt.
Ik heb eens vlug een zoekopdracht gedaan op dit forum en ik vind 282 berichten met het woord conducteur (in de betekenis van treinbegeleider).
Trek daar de berichten af uit dit topic en je houdt er nog meer dan 250 over.
Zelfs een aantal berichten van overweg13 die toch steeds correcte taal gebruikt.
De woorden HLE en FKR zal je ook niet terugvinden in Van Dale, om nog niet opnieuw te beginnen over de vele spellingsfouten van sommige.
Dus, doe ons niet heiliger zijn dan de paus als het over conducteur gaat.
We zitten hier niet op de personeelsdienst van de NMBS maar in een forum over treinen.
Helemaal mee eens. Treinbegeleider is een woord dat buiten de NMBS-kringen nergens ingang heeft gevonden. Vraag de man op straat wat voor iemand een 'treinbegeleider' is en de kans is groot dat hij het niet zal weten. Spreek je van conducteur of kaartjesknipper, dan zal iedereen plots weten waar je het over hebt. Laten we een kat een kat noemen ipv steeds terug te vallen op kunstmatige termen als 'treinbegeleider'.
een "echte " treinbegeleider heeft nog bestaan tot de jaren 80. Het was infeite een bediende die meereed in een speciale goederenwagon,met stoof en verlichting, aan de staart van het convooi. Sommige cabotage treinen hadden deze wagon + bediende . die persoon deed de factage werkzaamheden tijdens de rit.Die wagon had ook een speciale signalisatie indien er werkelijk iemand inzat of niet.

Re: Depot

Geplaatst: 15 aug 2009, 07:23
door Adler
nighttrain schreef: een "echte " treinbegeleider heeft nog bestaan tot de jaren 80. Het was infeite een bediende die meereed in een speciale goederenwagon,met stoof en verlichting, aan de staart van het convooi. Sommige cabotage treinen hadden deze wagon + bediende . die persoon deed de factage werkzaamheden tijdens de rit.Die wagon had ook een speciale signalisatie indien er werkelijk iemand inzat of niet.
Waren dat die wagons met een verhoog op het dak (een soort uitkijkpost) ?

Re: Depot

Geplaatst: 15 aug 2009, 08:25
door nighttrain
Adler schreef:
nighttrain schreef: een "echte " treinbegeleider heeft nog bestaan tot de jaren 80. Het was infeite een bediende die meereed in een speciale goederenwagon,met stoof en verlichting, aan de staart van het convooi. Sommige cabotage treinen hadden deze wagon + bediende . die persoon deed de factage werkzaamheden tijdens de rit.Die wagon had ook een speciale signalisatie indien er werkelijk iemand inzat of niet.
Waren dat die wagons met een verhoog op het dak (een soort uitkijkpost) ?
Inderdaad,dus er was een gedeelte voor de bediende en een gedeelte voor colli zendingen.
Ze waren korter dan de pakwagens voor reizigerstreinen.
Heb dat nog geweten met treinen van en naar "Thurn en taxis" (verbasterd naar Toer en taxis)onder andere (L28A). Stopten we tussen "Von Thurn und taxis", in Ternat , Denderleeuw,Aalst ,Schellenelle en soms Wetteren om te eindigen in Merelbeke vorming, leuke nachtdienst zonder verveling.

Re: Depot

Geplaatst: 15 aug 2009, 18:14
door Cipallieter
nighttrain schreef: een "echte " treinbegeleider heeft nog bestaan tot de jaren 80. Het was infeite een bediende die meereed in een speciale goederenwagon,met stoof en verlichting, aan de staart van het convooi. Sommige cabotage treinen hadden deze wagon + bediende . die persoon deed de factage werkzaamheden tijdens de rit.Die wagon had ook een speciale signalisatie indien er werkelijk iemand inzat of niet.
Wat betekenen 'cabotage' en 'factage'?

Re: Depot

Geplaatst: 15 aug 2009, 20:01
door Steven
factage = papierwerk om het eenvoudig uit te leggen.

Re: Depot

Geplaatst: 15 aug 2009, 20:31
door nighttrain
Cipallieter schreef:
nighttrain schreef: een "echte " treinbegeleider heeft nog bestaan tot de jaren 80. Het was infeite een bediende die meereed in een speciale goederenwagon,met stoof en verlichting, aan de staart van het convooi. Sommige cabotage treinen hadden deze wagon + bediende . die persoon deed de factage werkzaamheden tijdens de rit.Die wagon had ook een speciale signalisatie indien er werkelijk iemand inzat of niet.
Wat betekenen 'cabotage' en 'factage'?
Cabotage is het zo dicht mogelijk de goederen laten aankomen bij zijn eind of tussenbestemming :dus in dit geval werdt naargelang de hoeveelheid stukgoederen in een wagon per tussenbestemming ofwel de wagon afgehaakt ofwel de goederen manueel afgeladen. En dan eventueel verder vervoerd met de goede oude "B Bedford "vrachtwagens met de man en zijn blauwe stofjas met dienstpet.
Deze administratie is opgevolgd door een factageklerk en soms iets hoger in graad een klerk van de beweging.
Die werkte op de dienst factage.

Re: Depot

Geplaatst: 15 aug 2009, 22:19
door dentheo
nighttrain schreef: Cabotage is het zo dicht mogelijk de goederen laten aankomen bij zijn eind of tussenbestemming
cabotage is OOK: het gebruilken van een vrachtwagen op een deel van de terugrit.
Dus na een rit Belgie-Spanje NIET leeg terugrijden, maar iets mee terug brengen voor Frankrijk, eventueel Zwitserland. Is voor een deel nog verboden buiten de Benelux, geeft veel lege vrachtruimte energieverbruik etc.
Zoiets zou je in de haven ook kunnen..een wagen die vrij komt in één bedrijf gelijk afleveren aan een ander bedrijf, zodat hij niet mee terug moet naar Noord.
En daar hoort natuurlijk papierwinkel bij, want in transportprijs zit huur van de wagen bv. één dag voor het laden en één dag voor lossen enz enz. Vandaar de mannetjes met hun rijdend kantoortje bij de goederentrein...

Re: Depot

Geplaatst: 15 aug 2009, 23:12
door nighttrain
dentheo schreef:
nighttrain schreef: Cabotage is het zo dicht mogelijk de goederen laten aankomen bij zijn eind of tussenbestemming
cabotage is OOK: het gebruilken van een vrachtwagen op een deel van de terugrit.
Dus na een rit Belgie-Spanje NIET leeg terugrijden, maar iets mee terug brengen voor Frankrijk, eventueel Zwitserland. Is voor een deel nog verboden buiten de Benelux, geeft veel lege vrachtruimte energieverbruik etc.
Zoiets zou je in de haven ook kunnen..een wagen die vrij komt in één bedrijf gelijk afleveren aan een ander bedrijf, zodat hij niet mee terug moet naar Noord.
En daar hoort natuurlijk papierwinkel bij, want in transportprijs zit huur van de wagen bv. één dag voor het laden en één dag voor lossen enz enz. Vandaar de mannetjes met hun rijdend kantoortje bij de goederentrein...
Of dat nu met een trein , vrachtwagen of schip is cabotage wil zeggen de vracht die opgeladen is in punt A te verdelen (opladen of afladen) in tussenliggende plaatsen (havens ,steden ,stations) alvorens zijn eindbestemming B te bereiken.
Cabotage is een oorspronkelijk aan de zeevaart ontsproten woord,wat staat voor een bepaald type schip die dit soort opdrachten uitvoert,men kan spreken van een kustvaarder of caboteur.

Re: Depot

Geplaatst: 15 aug 2009, 23:23
door jan_olieslagers
Cipallieter schreef:Wat betekenen 'cabotage' en 'factage'?
Factage = interne post van een grote organisatie. Anders gezegd: factage is het werk van den facteur, simpel toch?

Re: Depot

Geplaatst: 01 okt 2009, 23:48
door Bart
Steven schreef: Het systeem met een koermeester bestaat enkel nog te antwerpen noord. In vele andere depots moet je u via de telefoon aanmelden. Dit kan gaan via het seinhuis, permanentie of andere dienst die alsdoende naziet of er geen tb te laat is.
In de meeste depots zal wel nog een noteerder zitten. In FSN moest je U vroeger aanmelden op Blok 4.
Maar sinds de komst van infrabel, zijn die mannen niet meer bevoegd om zich met de aan/afwezigheid van treinbestuurders bezig te houden. In alle depots van TCT Gent, moet je tijdens de afwezigheid van de noteerder je aanmelden via PC.
Die PC staat in verbinding met de PC van de permanentie 3x8.
Als je U vergeet aan te melden, of je bent te laat, krijgt de man van de permanentie daar na 5 minuten een bericht van.

Re: Depot

Geplaatst: 20 jan 2013, 15:35
door overweg44
Binnen enkele weken studeer ik af als TB-B1.
Men vertelde mij om te wachten met het invullen van het formulier P39 tot het moment dat de opleiding voltooid is (men doet er toch niks mee vooraleer je geslaagd bent voor de certificatie).
Ik zou de dag nadat ik geslaagd ben, graag mijn P39 invullen voor hetzij FBMZ (Brussel-Zuid) hetzij FSD (Oostende). Heeft iemand van deze depots een idee of er nog velen staan te wachten voor deze depots/er momenteel genoeg bestuurders zijn in deze depots?
Ik vraag het omdat ik heb horen waaien dat er bvb in FNC (Antwerpen-Centraal) en FHS (Hasselt) geen nieuwe bestuurders meer nodig zijn omdat men er heel ruim zit qua aantal. Voor die laatste 2 depots zou het dus als ik het goed begrijp wel eens lang kunnen duren voor mensen die daar willen terecht komen. Bedankt.