Pagina 5 van 11
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 10 mei 2008, 22:21
door nighttrain
dentheo schreef:Steven schreef:
ik ben nog steeds fier op de job als treinbestuurder, maa ben niet alle dagen even fier op de nmbs (er bij vertellende dat de job van uw dromen nooit zal bestaan, enkel de job waar de leuke kanten de minder leuke overtreffen)
Zeer redelijk standpunt.
Ik weet ook dat men bij de NMBS de eigen werknemers het leven soms nodeloos moeilijk maakt en kan er nog altijd niet uitkomen waarom.
Er blijkt ook serieus verschil tussen bepaalde depots... het hangt blijkbaar erg van de sergeant af (ik heb nog legerdienst gedaan)
Sommigen weten hun werktijden weken op voorhand , andere zitten altijd maar te vlooien en naar het schijnt bestaat dat verschil soms al een tiental jaren.... Duurt blijkbaar tot één of ander chef op pensioen gaat.
En dit terwijl de personentreinen toch een "bekende" dienstregeling hebben...
B-cargo dat zijn iets meer de truckers, daar kan ik me nog iets meer variabele tijden indenken...
Alhoewel daar zul je ook wel mensen hebben die liever in Belgie rondkarren en andere die wel willen "uitslapen"...
De samenstelling van een dienst zal niet veranderen, dus de opeenvolging van de te verzekeren treinen(goederen/rezigers of de combinatie) maar wel of je een bepaalde dienst met een bepaald begin of einduur zal moeten verzekeren.
Bv de onverwachte afwezigheid van een collega kan een sneeuwbal effect hebben op meerdere collegas om alle diensten correct te verzekeren.
En indedaad de hand en spandiensten t.o.v. bepaalde TOSCI planningman of dienstleiders kan/kon wonderen doen. Indertijd een fles sterke drank kon de planning meester op FNDMmet de naam van de gekendste blelgische wielrenner U behoeden van diensten op oudejaar,kerstmis of andere voordelen.
Daarentegen een gewone planner(ex bestuurder) in FN was heel correct en gelijk voor iedereen.
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 17 mei 2008, 14:07
door Michele_c
hallo iedereen,
ik heb mijn testen voor dlc allemaal afgelegd en mag beginnen aan mijn opleiding.
Alleen weet ik nog niet juist wanneer omdat de staat ofzoiets de school van
dlc moet herkennen.
Normaal begonnen we 1 juli maar nu zal dat verschuiven naar een andere datum.
Waarom ik gekozen heb voor dlc is simpel.
Bij dlc heb je meer variatie in je werk je mag is rangeren, treinbesturen, ed.
En dat vind ik beter dan elke dag jaar in jaar uit te zitten en zo tam als iets te worden.
En natuurlijk de loonsvoorwaarde vind ik interessanter bij dlc.
En werkzekerheid heb je tegenwoordig nergens meer, maar ik weet wel
da tb meer toekomst hebben dan elk andere functie in de prive.
Ik heb 8 jaar in de prive gewerkt bij Nexans en toen het fabriek dicht ging
of wij "te duur werden" kregen we een shot en daar stonden we dan op straat.
En de vertrek premie stelt niks voor alleen voor de staat die moet overal kunnen
pikken.
Je moet gewoon wat geluk hebben met je carriere in je leven
succes
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 17 mei 2008, 14:12
door Steven
voila beter kan ik het zelf niet zeggen. een loopbaan van hard werken (voor de ene al wat harder als de andere) kan gaan van een veldweg over een kasseiweg tot een mooie straat met asfalt. De weg die je kiest bepaal je zelf.
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 17 mei 2008, 14:42
door Nekvin
Michele_c schreef:hallo iedereen,
ik heb mijn testen voor dlc allemaal afgelegd en mag beginnen aan mijn opleiding.
Alleen weet ik nog niet juist wanneer omdat de staat ofzoiets de school van
dlc moet herkennen.
Normaal begonnen we 1 juli maar nu zal dat verschuiven naar een andere datum.
Waarom ik gekozen heb voor dlc is simpel.
Bij dlc heb je meer variatie in je werk je mag is rangeren, treinbesturen, ed.
En dat vind ik beter dan elke dag jaar in jaar uit te zitten en zo tam als iets te worden.
En natuurlijk de loonsvoorwaarde vind ik interessanter bij dlc.
En werkzekerheid heb je tegenwoordig nergens meer, maar ik weet wel
da tb meer toekomst hebben dan elk andere functie in de prive.
Ik heb 8 jaar in de prive gewerkt bij Nexans en toen het fabriek dicht ging
of wij "te duur werden" kregen we een shot en daar stonden we dan op straat.
En de vertrek premie stelt niks voor alleen voor de staat die moet overal kunnen
pikken.
Je moet gewoon wat geluk hebben met je carriere in je leven
succes
verloning bij DLC is beter, maar je moet ook alles doen he, je trein samenstellen, rijden, rangeren. Als dat iets voor u is, moet je dat natuurlijk doen. Bij de NMBS ist gewoonlijk alleen rijden of alleen rangeren...
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 17 mei 2008, 14:51
door Steven
ook bij de nmbs is het begrip rangeren aan het vervagen, je hebt operators besturing, dit zijn rangeerbestuurders van vroeger die tot 60km van hun stelplaats mogen rijden. (van de afstand ben ik niet meer 100% zeker). ze stellen zelf de trein samen en brengen hem naar het volgende punt. dit kan bijvoorbeeld van antwerpen noord naar de waaslandhaven zijn, of muizen. Soms tot op een plaats (zoals schijnpoort, muizen, schaarbeek, leuven) waar de elektrische loc het dan overneemt.
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 17 mei 2008, 15:58
door Michele_c
Nekvin schreef:verloning bij DLC is beter, maar je moet ook alles doen he, je trein samenstellen, rijden, rangeren. Als dat iets voor u is, moet je dat natuurlijk doen. Bij de NMBS ist gewoonlijk alleen rijden of alleen rangeren...
Maarja ook al moet je alles zelf doen, het is niet dat je eerst u trein moet samenstellen duur ervan is bv 6uurkes en dan nog eens 9 uurkes de trein besturen naar punt b. dat is samen 15 uren werken plus nog het traject naar huis niet bij gerekend.
Dus zo erg zal dat allemaal nie zijn he, het slaven tijdperk is volgens mij toch al voorbij

Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 17 mei 2008, 16:24
door b-loc
Michele_c schreef:Nekvin schreef:verloning bij DLC is beter, maar je moet ook alles doen he, je trein samenstellen, rijden, rangeren. Als dat iets voor u is, moet je dat natuurlijk doen. Bij de NMBS ist gewoonlijk alleen rijden of alleen rangeren...
Maarja ook al moet je alles zelf doen, het is niet dat je eerst u trein moet samenstellen duur ervan is bv 6uurkes en dan nog eens 9 uurkes de trein besturen naar punt b. dat is samen 15 uren werken plus nog het traject naar huis niet bij gerekend.
Dus zo erg zal dat allemaal nie zijn he, het slaven tijdperk is volgens mij toch al voorbij

duurt dat 6 uur om en trein samen te stellen
ik dacht dat dat maar een uurke duurde
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 18 mei 2008, 02:26
door Steven
het samenstellen van een trein is heel wisselend. alles hangt af van welke soort wagens in de trein moeten komen. het kan idd soms meerdere uren duren om alles op zijn juiste plaats te krijgen. een trein moet zo zijn samengesteld dat er onderweg naar zijn eindbestemming vlot wagens kunnen uitgehaald worden zonder veel extra werk.
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 18 mei 2008, 14:36
door dentheo
Steven schreef:ook bij de nmbs is het begrip rangeren aan het vervagen, je hebt operators besturing, dit zijn rangeerbestuurders van vroeger die tot 60km van hun stelplaats mogen rijden. (van de afstand ben ik niet meer 100% zeker). ze stellen zelf de trein samen en brengen hem naar het volgende punt. dit kan bijvoorbeeld van antwerpen noord naar de waaslandhaven zijn, of muizen. Soms tot op een plaats (zoals schijnpoort, muizen, schaarbeek, leuven) waar de elektrische loc het dan overneemt.
Steven,
gebeurd iets dergelijks dan ook bij reizigers of is deze evolutie alleen zichtbaar bij Cargo ?
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 18 mei 2008, 22:11
door Steven
tja is te zien hoe je het bekijkt, het rangeren van rijtuigen gebeurd meestal nog door een rangeerbestuurder met een rangeerlocomotief. het rangeren van motorstellen gebeurd deels door rangeerbestuurder maar ook voor een klein deel door baanbestuurders, volgens het wat uit komt met de diensten. als ik reserve zit te depot brussel zuid moet ik als baanbestuurders soms ook maar gewoon een reeks 11 gaan klaarmaken en die gaan omwisselen met de eerstevolgende benelux die binnekomt om er zo mede voor te zorgen dat die trein terug zo snel mogelijk kan vertrekken.dat omwisselen van die locs valt oook onder rangeren ook al ben ik een baanbestuurder.
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 19 mei 2008, 10:44
door dentheo
Steven schreef:tja is te zien hoe je het bekijkt, het rangeren van rijtuigen gebeurd meestal nog door een rangeerbestuurder met een rangeerlocomotief. het rangeren van motorstellen gebeurd deels door rangeerbestuurder maar ook voor een klein deel door baanbestuurders, volgens het wat uit komt met de diensten.
Ok maar dat is net het omgekeerde, als baanbestuurder ga je ook "rangeren"...
Maar een "rangeerder" die ook iets meer mag, en een andere titel krijgt, bestaat dat bij reizigers ??
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 19 mei 2008, 13:21
door Steven
we hebben daar de titel jockey voor. dit zijn baanbestuurders. de tahlys en eurostar jockey's zijn eigenlijk baanbestuurders die enkel de rangeringen tussen vorst en brussel zuid voor hun rekening nemen van dit soort treinen (eurostar, thalys en tgv). ze mogen er echter geen commerciele ritten mee doen (treinen met volk aanwezig).
zo heb je diensten te brussel zuid waarbij zo een jockey de eerste lege trein van brussel naar antwerpen overbrengt. dit is een afstand van ongeveer 50 km. een echte rangeerbestuurder van de nmbs heeft zo geen grote actieradius. bij een rangeerbestuurder is dit namelijk beperkt tot 20 km (als ik me niet vergis in dit getal).
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 19 mei 2008, 13:45
door dentheo
Steven schreef:we hebben daar de titel jockey voor. dit zijn baanbestuurders. de tahlys en eurostar jockey's zijn eigenlijk baanbestuurders die enkel de rangeringen tussen vorst en brussel zuid voor hun rekening nemen van dit soort treinen (eurostar, thalys en tgv). ze mogen er echter geen commerciele ritten mee doen (treinen met volk aanwezig).
zo heb je diensten te brussel zuid waarbij zo een jockey de eerste lege trein van brussel naar antwerpen overbrengt. dit is een afstand van ongeveer 50 km. een echte rangeerbestuurder van de nmbs heeft zo geen grote actieradius. bij een rangeerbestuurder is dit namelijk beperkt tot 20 km (als ik me niet vergis in dit getal).
Is dat een junior funktie die dan doorgroeit , of een vorm van opleiding ?
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 19 mei 2008, 14:06
door Steven
voorbeeldje, iemand met een A1 elektriciteit kan uit verschillende jobs kiezen in belgie waaronder een aantal functie bij de spoorwegen of in grote bedrijven van de prive, die privebedrijven zullen met een hoger loon afkomen voor iemand die start met dergelijk diploma dan wat de spoorweg te bieden heeft. alles hangt af van die persoon natuurlijk om te kiezen. hij kiest het loon maar ook de aard van zijn job, uitendelijk moet je uw werk toch nog graag doen ook he. tenzij enkel geld doorslaggevend is zal je niet bij de spoorweg uitkomen.
zo kan je het ook in het onderwijs bezien, in de laatste graagd technisch secundair onderwijs hebben ze normaal een ingenieur nodig om de vakken als elektrciciteit en mechanica te geven (een regent mag normaal maar tot het vierde jaar lesgeven). doch deze mensen zijn in de prive meestal beter betaald dan in het onderwijs. een ingenieur die dus wat wil verdienen zal je zeker niet in het onderwijs treffen. is gewoon een kwestie ban keuzes maken. de voor en nadelen van de verschillende zaken voor uzelf op een rij te zetten en een knoop door te hakken.
Re: Werken als treinbestuurder bij DLC of NMBS?
Geplaatst: 19 mei 2008, 14:46
door dentheo
Steven schreef:
zo kan je het ook in het onderwijs bezien, in de laatste graagd technisch secundair onderwijs hebben ze normaal een ingenieur nodig om de vakken als elektrciciteit en mechanica te geven (een regent mag normaal maar tot het vierde jaar lesgeven). doch deze mensen zijn in de prive meestal beter betaald dan in het onderwijs. een ingenieur die dus wat wil verdienen zal je zeker niet in het onderwijs treffen. is gewoon een kwestie ban keuzes maken. de voor en nadelen van de verschillende zaken voor uzelf op een rij te zetten en een knoop door te hakken.
Als je van beide walletjes wil eten kun je beginnen in privé later naar staat voor pensioen.
Eerst staat en dan privé lijkt mij niet zo optimaal.
Eens je je staatspensioen hebt en je mag dan nog bijwerken , dan kan prive weer meespelen.
bv. groot deel machinisten van ECR in frankrijk zijn gepensioneerden van SNCF....