een overlegwissel/oplegwissel/californische wissel/klimwissel/kruipwissel: wordt over de normale sporen gelegd zodat er van richting kan veranderd worden.
bartjedj schreef:Als een halte aan de kust langs een enkelspoor ligt, wordt die normaal niet bediend. Er zijn namelijk geen deuren aan één van de twee kanten
Ik zeg wel normaal, want er zijn gevallen bekend waarin er wel bediening was. Zo was er Nieuwpoort Stad, en ook Zeebrugge Zeesluis wordt bediend als er enkelspoor gereden wordt.
BDJ
Ik heb enkele jaren met de kusttram gereden en kan u verzekeren dat de halte's altijd bediend geweest zijn wanneer er enkelspoor werd gereden, ze werden soms wel eens enkele meter verlegd om dan grote betonnen blokken te gebruiken opstap.
Het is zelfs zo dat veel enkelspoor word/werd gereden tss twee halte's om dan juist voor de halte weer te versporen naar het juiste spoor en dit door middel van een californische wissel.
Ik moet u teleurstellen. Ik heb zelf geweten dat Nieuwpoort Bad, ten tijde van de spoorvernieuwing daar, gesloten is geweest zonder verlegd te zijn. Reizigers kregen de raad af te stappen in Ysermonde en vandaar te voet verder te gaan.
Ook Knokke Watertoren was gesloten toen de sporen vernieuwd werden. Ook daar moesten mensen doorrijden tot Knokke Station en te voet terugkeren.
Anderzijds heb je wel gelijk: er wordt regelmatig enkelspoor gereden met californische wissels, tijdens de winter tot op 3 plaatsen tegelijk. Maar het gebeurt dus zeker wel dat er haltes in werfzones liggen.
Californische wissels zijn tijdelijke infra, die gelegd wordt bij werken.
Tegenspoorwissels liggen er in Antwerpen niet, grotendeels om één reden: de premetro.
In de PM is het onmogelijk om tegen de richting in te rijden, doordat het seinsysteem hierop niet geprogrammeerd is.
Verder komt het ook, omdat ze gewoon nooit gelegd zijn. Gebrek aan flexibiliteit bij DL, dus
Bartjedj schreef:
Tegenspoorwissels liggen er in Antwerpen niet, grotendeels om één reden: de premetro.
In de PM is het onmogelijk om tegen de richting in te rijden, doordat het seinsysteem hierop niet geprogrammeerd is.
Het heeft ook niet veel zin om het seinstelsel van de P.M. hierop te voorzien, aangezien grote delen van het tunnlenet in volledig geschieden tunnels liggen.
Bartjedj schreef:Verder komt het ook, omdat ze gewoon nooit gelegd zijn. Gebrek aan flexibiliteit bij DL, dus
Inderdaad. En de weinige omloopwissels die er ooit gelegen hebben (in de Ommeganckstraat was er ooit één) hebben ze nog eens uitgebroken ook...
bartjedj schreef:Als een halte aan de kust langs een enkelspoor ligt, wordt die normaal niet bediend. Er zijn namelijk geen deuren aan één van de twee kanten
Ik zeg wel normaal, want er zijn gevallen bekend waarin er wel bediening was. Zo was er Nieuwpoort Stad, en ook Zeebrugge Zeesluis wordt bediend als er enkelspoor gereden wordt.
BDJ
Ik heb enkele jaren met de kusttram gereden en kan u verzekeren dat de halte's altijd bediend geweest zijn wanneer er enkelspoor werd gereden, ze werden soms wel eens enkele meter verlegd om dan grote betonnen blokken te gebruiken opstap.
Het is zelfs zo dat veel enkelspoor word/werd gereden tss twee halte's om dan juist voor de halte weer te versporen naar het juiste spoor en dit door middel van een californische wissel.
Ik moet u teleurstellen. Ik heb zelf geweten dat Nieuwpoort Bad, ten tijde van de spoorvernieuwing daar, gesloten is geweest zonder verlegd te zijn. Reizigers kregen de raad af te stappen in Ysermonde en vandaar te voet verder te gaan.
Ook Knokke Watertoren was gesloten toen de sporen vernieuwd werden. Ook daar moesten mensen doorrijden tot Knokke Station en te voet terugkeren.
Anderzijds heb je wel gelijk: er wordt regelmatig enkelspoor gereden met californische wissels, tijdens de winter tot op 3 plaatsen tegelijk. Maar het gebeurt dus zeker wel dat er haltes in werfzones liggen.
BDJ
Ik kan niet spreken over de kant van "De panne-Adinkerke" daar ik enkel in mijn opleiding die richting verzekerd heb.
Daarna was ik bestuurder in Knokke en mocht/moest (door CAO's) enkel maar tot Oostende rijden.
Ik ben reeds 4 jaar weg bij "De Lijn" en mss laten ze nu gemakshalve enkele kleinere halte's links liggen bij werken aan de tramlijn.
Dit is mss ook logisch daar de bijna gehele kant tss Zeebrugge en Knokke nu open ligt, en dat naar verluid Blankenberge Centrum bijna aan de beurt is tss Blankenberge Park en station...