Waarom klagen zovelen hier dan over de verplichte reservering op de Thalys...Steven schreef:trouwens op drukke momenten personen achterlaten?
tussen brussel en parijs is een betere frequentie dan tussen brussel en dinant dat amper 90 km van brussel ligt, ook al is deze laatste geen grote stad wil ik ma zeggen dat als de thalys niet te reserven was je hooguit 30 minuten later al een volgende hebt, dan ga je toch ni te snel klagen zeker
ROVER (NL) wil dat klassieke Benelux behouden blijft.
meestal kan het wel hoor, maar soms natuurlijk niet. Ik heb ooi eens in parijs men thalys gemist, en zonder te moeten bijbetalen kon ik omwisselen voor een half uur laterSteven schreef:omdat je geen trein een half uur later kan nemen als je hem bijvoorbeeld net gemist zou hebben want daar heb je geen reservatie voor

Het woord zelf om te beginnen: de marktprijs is de prijs die je op een bepaald moment hebt betaald voor een pruduct of dienst. "Marktprijs" heeft niets te maken met de manier waarop die prijs tot stand is gekomen.K V B schreef:Wat is er mis aan marktprijzen?bw494674 schreef:OK voor verplichte reservering indien laagdrempelig, niet OK voor marktprijzen.K V B schreef:Zonder verplichte reservering zou de Thalys niet mogelijk zijn. Of wil je op drukke momenten gewoon reizigers op het perron achterlaten?
groetjes,
Rian
Mag ik met een wedervraag antwoorden : hoever mag de NMBS volgens jou met dat marktprijsgedoe gaan ?K V B schreef: Wat is er mis aan marktprijzen?
invalshoek 1 : Zou je het goed vinden als de NMBS vanaf morgen 5 verschillende prijzen voor de abonnementen voor het woon-werk-verkeer zou hanteren ? Bvb. het duurste tarief voor wie om 7u30 de trein neemt en het goedkoopste tarief voor wie pas tegen 11u op zijn werk moet zijn ? Het duurste tarief per km op de lijnen naar Brussel, het goedkoopste tarief per km op de lijn naar Couvin ?
invalshoek 2 : Zou je ermee akkoord gaan dat je een ticket Brussel-Oostende 3x duurder betaalt als je het koopt vlak voor vertrek van de trein ? Zou je het normaal vinden om dit soort uitjes 3 weken op voorhand te moeten plannen om aan een ticket aan een betaalbare prijs te raken ?
Goedenacht,
En dikwijls zijn dit afstanden waarvoor de meeste reizigers ook kunnen kiezen voor de auto.Steven schreef:wat de reiziger ook wil (al meermaals gehoord) dat is last minut vertrekken aan schappelijke prijzen en dat bestaat totaal niet heden ten dage, vele klagen het aan dat je geen INT treinen meer hebt waar je zonder verplichte reservatie nog naar toe kan.
En die heeft het voordeel dat hij altijd aan dezelfde prijs rijdt, ook last minute... (olieprijsschommelingen niet te na genomen)
Tja, op de andere TGV-lijnen in Frankrijk gebeurde net hetzelfde en je kan moeilijk beweren dat ze geen succes hebben hé.Steven schreef: bijvoorbeeld paris straatsburg word door de invoering van de tgv op die verbinding zo een 20€ duurder!! vind je dat nog normaal? een kleine prijsstijging ok maar ze gaan van rond de 40 naar rond de 60€ dat is liefst 50% er bij ? hoe denk je dan zo succes te hebben ook al is de reistijd zoveel sneller?
Ik vind het niet zozeer verkeerd dat men de prijs van de reis verhoogt omwille van de hogere snelheid. Wat me wel verkeerd lijkt, is dat de SNCF het tegelijkertijd onmogelijk maakt om een traject als parijs-straatsburg nog met andere treinen als TGV af te leggen...
Moeilijk te vergelijken omdat de oude prijzen "vast" waren en die van Thalys "markt". Het goedkoopste tarief (Smilys, maar dat heette toen nog Mini) was goedkoper dan de oude prijzen, het volle tarief was stukken duurder dan de oude prijs (maar ik weet niet meer hoeveel)...Steven schreef: Ik ken de oude prijzen brussel parijs niet, maar zou toch graag is weten wat daar toen het eerste verschil op was toen thalys in voege kwam.
Goedenacht.
Met een "echange minute" kan dat dus wel. Je kan daarme zelfs een trein vroeger nemen als je eerder op het station komt. Heb ik al gedaan, en het duur maar een paar seconden.Steven schreef:omdat je geen trein een half uur later kan nemen als je hem bijvoorbeeld net gemist zou hebben want daar heb je geen reservatie voor
Het woord is inderdaad een onwoord. De NMBS moet zijn Nederlands nog veel verbeteren. Maar het is wel het woord dat de NMBS zelf gebruikt, en het is het woord dat de poster waarop ik reageerde gebruikte.rvdborgt schreef:Het woord zelf om te beginnen: de marktprijs is de prijs die je op een bepaald moment hebt betaald voor een pruduct of dienst. "Marktprijs" heeft niets te maken met de manier waarop die prijs tot stand is gekomen.
groetjes,
Rian
Ik wil het verder niet over het woord hebben, maar over het concept. Waarom is prijsdifferentiatie bij treintickets dan slecht?
Laat ik ook een wedervraag stellen: Mag een treinoperator proberen zo veel mogelijk met zijn product te verdienen? Van mij wel. Hoe minder belastingeld er bij moet, hoe minder de politiek zich er mee kan moeien.bw494674 schreef:Mag ik met een wedervraag antwoorden : hoever mag de NMBS volgens jou met dat marktprijsgedoe gaan ?K V B schreef: Wat is er mis aan marktprijzen?
Dat lijkt me helemaal zo slecht nog niet. Het lijkt me nogal vreemd dat een reiziger die in aan 200 kph in een I11 op de HSL2 reist evenveel per km betaald als iemand in een MW41je op weg naar Neerpelt. En reizigers die hun reisgedrag aanpassen zodat de NMBS minder dure extra treinen moet inleggen mogen best beloond worden. En daar waar de NMBS de dienstverlening verbeterd zou ze ook de mogelijkheid moeten krijgen om er extra voor te vragen. De nieuwe rechtreekse treinen Hassel - Brussel bijvoorbeeld vormen een behoorlijk verbetering van het aanbod. Indien de NMBS voor die treinen ook meer zou mogen vragen zou ze mischien sneller geneigd zijn die treinen ook de hele dag te laten rijden.invalshoek 1 : Zou je het goed vinden als de NMBS vanaf morgen 5 verschillende prijzen voor de abonnementen voor het woon-werk-verkeer zou hanteren ? Bvb. het duurste tarief voor wie om 7u30 de trein neemt en het goedkoopste tarief voor wie pas tegen 11u op zijn werk moet zijn ? Het duurste tarief per km op de lijnen naar Brussel, het goedkoopste tarief per km op de lijn naar Couvin ?
Ik denk dat voor Brussel - Oostende niet slim zou zijn vanwege de NMBS. Maar op Brussel - Basel bijvoorbeeld kan dat wel. Als ik van Zwitserland naar België reis doe ik dat via Duitsland, juist omdat ik door vroeg te boeken veel korting krijg, die je op de EC Vauban niet krijgt. (En de Vauban is een rottrein, maar dit terzijde).nvalshoek 2 : Zou je ermee akkoord gaan dat je een ticket Brussel-Oostende 3x duurder betaalt als je het koopt vlak voor vertrek van de trein ? Zou je het normaal vinden om dit soort uitjes 3 weken op voorhand te moeten plannen om aan een ticket aan een betaalbare prijs te raken ?
nu zeg je het zelf kvb brussel oostende zou dit niet zijn, brussel basel wel, je vergelijkt een binnelands traject met een int traject, schaf die binnelandse makrtprijs dan al maar af, en waarom zou je voor een korte afstand (want in belgie bestaan niet echte lange) zoals brussel hasselt ineens meer moeten betalen? omdat die sneller gaat via die bocht? laat de gewone tariefsystemen zoals ze heden bestaan (prijs km) al maar staan, de algemene idee in belgie dat de trein enorm duur is leeft nu al genoeg voor binnelands verkeer, weet je dat de meeste het al duur vinden dat als ze van merchtem naar brussel zuid gaan (20 km trein, de grens van zone brussel ligt op de voorziene 15 km) en daar een lijntje op hun key card voor moeten invullen als duur beschouwen? het gaat hier om de prijs van 1,5€ laat staan dat je afkomt met een gewoon biljet dan overwegen de mensen al om zwart te rijden.
laat ons in belgie al beginnen met het aanbod wat aan te passen en te voorzien in voldoende frequentie, daarna zullen we eventueel is praten over eengepaste tarieven, heden ten dage vind ik dat nog een groot woord om over te spreken
laat ons in belgie al beginnen met het aanbod wat aan te passen en te voorzien in voldoende frequentie, daarna zullen we eventueel is praten over eengepaste tarieven, heden ten dage vind ik dat nog een groot woord om over te spreken
Omdat die ticketjes enkel via tinternet beschikbaar zijn en online moeten betaald worden. Niet iedereen heeft aansluiting en/of kredietkaart/PC-banking.bw494674 schreef:(...)Patrick schreef: Voor Thalys zijn er wel last minute-tickets beschikbaar, iedere dinsdag. Maar enkel via internet. Dus eigenlijk ook maar weer voor de happy few.
Ik weet niet waarom je verwijst naar "happy few" ?
Goedenavond.
Steven schreef:nu zeg je het zelf kvb brussel oostende zou dit niet zijn, brussel basel wel, je vergelijkt een binnelands traject met een int traject, schaf die binnelandse makrtprijs dan al maar af, en waarom zou je voor een korte afstand (want in belgie bestaan niet echte lange) zoals brussel hasselt ineens meer moeten betalen? omdat die sneller gaat via die bocht?
Wat mij betreft is het relevante onderscheid korte afstand/ lange afstand. Internationaal bestaat eigenlijk toch niet meer. Het is jaren geleden dat ik nog eens mijn paspoort moest bovenhalen op een trein.
Op een korte afstand moet je niet met verplicht vooruit boeken werken, dat doet ook geen enkel spoorbedrijf. Wat wel zinvol kan zijn is op een korte afstand als Oostende - Brussel retourtjes met vertrek uit Oostende na de spits goedkoper aanbieden.
En ja, waarom zou de NMBS na een substantiele verbetering van een bepaald product er niet meer voor mogen vragen? Het is niet alsof de NMBS het zich kan veroorloven voor sinterklaas te spelen.
laat de gewone tariefsystemen zoals ze heden bestaan (prijs km) al maar staan, de algemene idee in belgie dat de trein enorm duur is leeft nu al genoeg voor binnelands verkeer,
De trein in België duur voor binnenlands verkeer? Laat me niet lachen.
Het aanbod vergroten kost geld. Geld dat je kan verdienen door daar waar het mogelijk is een deel van het consumenten surplus te recupereren.laat ons in belgie al beginnen met het aanbod wat aan te passen en te voorzien in voldoende frequentie, daarna zullen we eventueel is praten over eengepaste tarieven, heden ten dage vind ik dat nog een groot woord om over te spreken