Pagina 5 van 5

Re: Nieuw beheerscontract

Geplaatst: 22 jan 2023, 16:25
door jan_olieslagers
overweg13 schreef: 22 jan 2023, 16:12 Nee, die extra stellen aan sommige treinen zijn wel degelijk voorzien op vrijdag. Dat er de laatste maanden wel eens rijtuigen ontbreken staat los van de theoretische inzet.
Pfff, theoretische inzet... Daar is de reizig(st)er vet mee, die toch maar lekker mag rechtstaan... Met goede bedoelingen is de weg naar de hel geplaveid!

Re: Nieuw beheerscontract

Geplaatst: 22 jan 2023, 16:36
door desirootje
jan_olieslagers schreef: 22 jan 2023, 16:25
overweg13 schreef: 22 jan 2023, 16:12 Nee, die extra stellen aan sommige treinen zijn wel degelijk voorzien op vrijdag. Dat er de laatste maanden wel eens rijtuigen ontbreken staat los van de theoretische inzet.
Pfff, theoretische inzet... Daar is de reizig(st)er vet mee, die toch maar lekker mag rechtstaan... Met goede bedoelingen is de weg naar de hel geplaveid!
Wat moet de NMBS dan doen? M4'en en klassiekjes laten rondrijden die al te lang geen herziening hebben gekregen? Treinen tevoorschijn toveren, extra wisselstukken voor de MR96 gaan zoeken in de zolder? Gaan leasen bij de zovele bedrijven die treinen hebben die kunnen rijden onder 3 kV en TBL1+?
Ja er zijn te korte treinen, maar het is niet alsof de NMBS daar nu iets aan kan doen. De verouderde treinen moeten eruit vanuit het standpunt van veiligheid en de nieuwe treinen hebben vertraging opgelopen.
Het punt was dat er nu al op vrijdag langere treinen worden ingezet dus waarom geen extra treinen? Maar als meneer wilt uitvliegen zonder reden, doe maar.

Re: Nieuw beheerscontract

Geplaatst: 22 jan 2023, 16:39
door jan_olieslagers
Mijn punt is dat men langere treinen belooft, maar dat die belofte al te dikwijls niet wordt waargemaakt. Daar kunnen redenen voor zijn, soms zelfs geldige redenen, maar men moet niet beloven wat men niet (systematisch) kan waarmaken, dat is boerenbedrog.

Zoals ik reeds eerder stelde: men leeft uit de hand van de politiek dus men doet zoals de politici.
Veel beloven en weinig geven, doet ... in vreugde leven...

Re: Nieuw beheerscontract

Geplaatst: 22 jan 2023, 19:29
door desirootje
je kunt veel op de politiek steken, maar dat niet. De treinen worden in een keer besteld, en NMBS doet dat op tijd. Soms plaatsen we meerdere orders, maar die worden gewoonlijk geplaatst voor het einde van de vorige order. Het is niet alsof de overheid de treinen weer gaat verkopen om geld te hebben. Dit is puur de fout van Alstom. Het helpt natuurlijk niet met het feit dat er 2 relatief grote reeksen (klassiekjes en M4) uit moeten (vanwege ETCS en ouderdom) en er problemen zijn met een derde (MR96) en dat de vertraging samen gebeurt na grote shiften in de globale markt (Corona, invasie van Oekraïne, China's lockdowns, een deel mss wel door het containertekort van vorig jaar of het schip dat het Suez kanaal blokkeerde)

Re: Nieuw beheerscontract

Geplaatst: 22 jan 2023, 19:36
door jan_olieslagers
Ja, de treinen (M7) waren op tijd besteld, netjes gepland met de buitendienststelling van de M4 enzovoort enzoverder; hooguit een beetje krap gepland.
Dat loopt mis en dat is niet de fout van NMBS. De beloftes werden gedaan te goeder trouw, dat wil ik grif aannemen.

Maar als er vandaag niet voldoende materiaal is om de beloftes waar te maken dan moet NMBS die beloftes niet aanhouden, vandaag. Wiens fout dat ook moge zijn.

Re: Nieuw beheerscontract

Geplaatst: 22 jan 2023, 21:38
door ronny
desirootje schreef: 22 jan 2023, 16:36 Wat moet de NMBS dan doen? M4'en en klassiekjes laten rondrijden die al te lang geen herziening hebben gekregen?
Ik kan moeilijk geloven dat alle M4 nu gelijktijdig versleten zijn. De NMBS heeft al enkele jaren geleden gezegd dat er vertraging in de levering van M7 ging zijn. Dan hadden ze voldoende tijd om het onderhoud te plannen zodat een gedeelte tot 2025 kon blijven rijden. De reizigers van de 2229 krijgen nu een te korte M4 trein ipv vroeger 9 M6 rijtuigen. Dat is niet uit te leggen.