Pagina 5 van 10

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Geplaatst: 21 jun 2013, 02:40
door AlexNL
De procedures schrijven voor dat capaciteitsaanvragen moeten worden ingediend en beoordeeld door de infrastructuurbeheerder. Als het niet passend te krijgen is op de beschikbare infrastructuur dient er een overbelastverklaring te volgen, waarna Infrabel maatregelen neemt. Dit kan zijn dat (in overleg met de vervoerders) de capaciteitsaanvraag wordt aangepast, of dat er in de infrastructuur moet worden geïnvesteerd.

Natuurlijk moet er worden samengewerkt tussen de infrabeheerder en de vervoerders, ik denk ook wel dat ze eraan uit gaan komen. Sowieso gaat het hele treinaanbod in België nog aangepast worden (met het nieuwe NMBS-transportplan), het is nu te vroeg om iets te kunnen zeggen over de (on)mogelijkheid om de Lage Landen Lijn naar Brussel te sturen.

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Geplaatst: 21 jun 2013, 06:28
door K V B
Shrek schreef: Maar is er zo'n grote vraag voor een verbinding naar Nederland vanuit de *met alle respect* boerengaten die jij opnoemt?
Delft is een studentenstad, met ook veel Belgische studenten. Dordrecht is een knooppunt, Roosendaal idem. Dus allemaal logische stopplaatsen.

En wat de ICE betreft: ik heb dat eens in het oog gehouden en een heel groot deel van wie er afstapte in Brussel-Noord ging meteen naar het infobord kijken voor aansluitingen naar centraal of de luchthaven.
Ik stap ook meestal in Noord over. Mijn eindbestemming ligt voorbij Gent...

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Geplaatst: 21 jun 2013, 06:33
door K V B
AlexNL schreef: Gloednieuw materieel! Arriva is in onderhandeling met diverse leveranciers.
Het zou me niet verbazen moesten het Flirts worden. Stadler heeft nog wat productiecapaciteit over voor 2015.

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Geplaatst: 21 jun 2013, 08:02
door carlos
AlexNL schreef: Maar tegelijkertijd een extra verbinding tussen Antwerpen en Brussel die de bestaande treinen op de route kan/zal ontlasten (als er tenminste iets wordt gedaan aan tariefintegratie met NMBS).

1) hoe ga je bestaande treienen ontlasten als je niet stopt in stations waar een massa aan mensen opstapt?
2) de capaciteit aan beschikbare rijpaden (Antwerpen - Mechelen en BrN-Z tunnel) is zeer beperkt, dus treinen die in belangrijke stations niet stoppen zijn eigenlijk te vermijden.
Dat was/is ook het probleem met de klassieke Benelux: tot 2007 stopte deze ook in Berchem en Brussel Noord, maar toen werden in deze stations niet meer gestopt:
redenen:
-ondanks het feit dat de treinen vaak overvol zaten wilde men niet meer investeren in het materieel (extra rijtuigen of nog beter comfortabele dubbeldeksrijtuigen),
-door de loc wissel kon men niet meer trek-duw rijden en was er meer tijd nodig in Brussel Z.
-NS wilde de stopplaatsen reduceren als voorbereiding op het fyra aanbod (Mechelen is toen gebleven omdat nogal wat vooraanstaande politici van de traditionele partijen daar woonden (Vervotte, Somers, Gennez).
Maar voor de stations Berchem en BrNoord betekent dit dat er minder treinen (lagere dienstverlening) want er was geen capaciteit beschikbaar om op dat tijdtip een andere trein in te leggen.

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Geplaatst: 21 jun 2013, 08:10
door carlos
Shrek schreef: Ik vind het net heel erg logisch dat Brussel-Noord niet bediend wordt. .

is dat het standpunt van Infrabel, NMBS of uw eigen twee-petjes mening?

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Geplaatst: 21 jun 2013, 08:23
door pietmol
AlexNL schreef:De kogel is de kerk, Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden. De gevolgde route zal Den Haag - Delft - Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal - Antwerpen - Mechelen - Brussel-Nationaal-Luchthaven - Brussel-Centraal - Brussel-Zuid zijn, de trein zal zonder verplichte reservering zijn en het prijspeil zal min of meer gelijk zijn aan dat van de oude Beneluxtrein. Het is de bedoeling dat deze trein per december 2015 gaat rijden, indien mogelijk eerder.

volgens VRT teletekst gaat het om een samen werking tussen stad DenHaag, Arriva en Brussels-Airport...


er is vandaag niets dat NMBS verhindert om tegen 2015 vwb deze verbinding samen te werken met Arriva.

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Geplaatst: 21 jun 2013, 09:58
door K V B
carlos schreef:[
2) de capaciteit aan beschikbare rijpaden (Antwerpen - Mechelen en BrN-Z tunnel) is zeer beperkt, dus treinen die in belangrijke stations niet stoppen zijn eigenlijk te vermijden.
En dat argument begrijp ik dus niet. Er liggen vier sporen tussen Antwerpen en Mechelen. Dus daar kan helemaal geen capaciteitsprobleem bestaan.

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Geplaatst: 21 jun 2013, 10:03
door kika
Het hele 'welke stations halteren we' verhaal is een heel stuk zinniger te voeren als we weten wat voor tickets en samenwerking er komt. Geen OV geldig op het Nederlandse deel? Een apart NMBS-biljet nodig om tot in pakweg Brussel Centraal te geraken en daar verder te sporen op een ander biljet? In zo'n geval zijn overstapstations als Antwerpen Berchem (richting Gent en verder) veel minder interessant.

En wat die ICE in Noord betreft: er zijn minstens 10 reizigers iedere keer die eigenlijk naar Midi wilden, zelf neem ik daar meestal een bus, tram of een trein richting Antwerpen en ben dan helemaal niet de enige overstapper.

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Geplaatst: 21 jun 2013, 16:13
door Steven
K V B schreef:
carlos schreef:[
2) de capaciteit aan beschikbare rijpaden (Antwerpen - Mechelen en BrN-Z tunnel) is zeer beperkt, dus treinen die in belangrijke stations niet stoppen zijn eigenlijk te vermijden.
En dat argument begrijp ik dus niet. Er liggen vier sporen tussen Antwerpen en Mechelen. Dus daar kan helemaal geen capaciteitsprobleem bestaan.
Over die sporen moet dan ook nog is cargo wat je niet mag vergeten. Het systeem zoals het nu loopt op L25 en L27 zit aan zijn beperkingen. Mede door de kruisingen aan vertakking Lint voor treinen van/naar Lier. Tussen Mechelen en Antwerpen rijden 3 IC treinen, 3 IR treinen, soms zijn er dan nog een Thalys en/of Benelux bij. Dat maakt op zijn max 8 treinen per uur waarbij er sommige in nekkerspoel en andere dan weer in Mortsel stoppen waardoor de gemiddelde snelheid tussen die stations niet altijd op elkaar is afgestemd.
Dit was de opsomming voor L25.
Op L27 heeft men twee stoptreinen en een IR trein aangevuld met capaciteit voor cargotreinen.

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Geplaatst: 21 jun 2013, 16:36
door neigezug
Ansaldo heeft nog 10 spiksplinternieuwetreinen klaar staan.Binnen 2 weken in de Solden met korting.Aan 160km/h zullen er wel geen onderdelen afvallen en zullen de remmen het niet begeven.

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Geplaatst: 21 jun 2013, 17:07
door Tijgernoot
Die grap heeft het ondertussen al ver geschopt :lol:

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Geplaatst: 21 jun 2013, 18:08
door Shrek
carlos schreef:
Shrek schreef: Ik vind het net heel erg logisch dat Brussel-Noord niet bediend wordt. .

is dat het standpunt van Infrabel, NMBS of uw eigen twee-petjes mening?
Dat is gewoon mijn persoonlijke mening, vandaar de ik aan het begin van de zin :wink:

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Geplaatst: 21 jun 2013, 18:14
door Shrek
K V B schreef:
Shrek schreef: Maar is er zo'n grote vraag voor een verbinding naar Nederland vanuit de *met alle respect* boerengaten die jij opnoemt?
Delft is een studentenstad, met ook veel Belgische studenten. Dordrecht is een knooppunt, Roosendaal idem. Dus allemaal logische stopplaatsen.
Maar ik had het over de kleine stationnetjes op L50 en L60 die een slechte overstap hebben op deze trein, daar hoeft men mijns inziens geen rekening mee te houden (dwz andere mensen hun rittijd verlengen). De stops in Nederland trek ik helemaal niet in twijfel, die lijken me zeer goed gekozen.
En wat de ICE betreft: ik heb dat eens in het oog gehouden en een heel groot deel van wie er afstapte in Brussel-Noord ging meteen naar het infobord kijken voor aansluitingen naar centraal of de luchthaven.
Ik stap ook meestal in Noord over. Mijn eindbestemming ligt voorbij Gent...
Net zoals bijna iedereen die daar uit de ICE stapt neem je een andere trein. Het aantal internationale reizigers met eindbestemming Brussel-Noord is gewoon zeer laag. Als die overstappen ergens anders kunnen hoef je dus niet in Noord te stoppen.

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Geplaatst: 21 jun 2013, 18:33
door Steven
Maar Brussel noord is een veel logischer overstapstation dan Brussel centraal. Verkorting reistijd en heel belangrijk is ook dat Brussel centraal nu al verzadigd is met reizigers. Veel meer dan dat Brussel noord dat is.

Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel

Geplaatst: 21 jun 2013, 19:14
door dentheo
Steven schreef:Maar Brussel noord is een veel logischer overstapstation dan Brussel centraal.
Klopt, maar niet voor politiekers en euro ambtenaren (Den Haag!!!) ......die stappen niet over.