Gisteren stond in de krant dat men terug een 19 slachtoffer verwachtte.HLE 2302 schreef:Er was dan toch geen 19e slachtoffer heb ik paar dagen geleden in de gazet gelezen.Hogersluys schreef:Is er ondertussen al meer nieuws over het vermeende 19e slachtoffer? Mocht dat er zijn zou men het toch al lang gevonden hebben, niet?
Greetz 2302.
Treinramp in Buizingen (Halle)
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
jongens kijk naar eerste rijtuig volledig in elkaar geplooid, geen 19eslachtoffer? wacht nog met dat te zeggen tot ze het wrak helemaal ontplooit hebben DIV blijft er niet voor niks e
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
"Jonge machinisten beter begeleiden"
Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) wil jonge machinisten beter begeleiden in het begin van hun carrière. Dat heeft ze gezegd in de Kamercommissie Infrastructuur, naar aanleiding van de treinramp in Halle.
De afgelopen jaren zijn seinen alsmaar vaker niet gerespecteerd. Vorig jaar reden machinisten in ons land 117 keer voorbij een rood sein. Treinbestuurders met minder dan 1 jaar ervaring rijden twee keer zo vaak door het rood als andere. Daarom moeten ze beter gecoacht worden, zegt Vervotte.
Mogelijk is ook bij de treinramp in Halle een jonge machinist door het rood gereden, maar alleen het gerechtelijk onderzoek kan daar uitsluitsel over geven.
Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) wil jonge machinisten beter begeleiden in het begin van hun carrière. Dat heeft ze gezegd in de Kamercommissie Infrastructuur, naar aanleiding van de treinramp in Halle.
De afgelopen jaren zijn seinen alsmaar vaker niet gerespecteerd. Vorig jaar reden machinisten in ons land 117 keer voorbij een rood sein. Treinbestuurders met minder dan 1 jaar ervaring rijden twee keer zo vaak door het rood als andere. Daarom moeten ze beter gecoacht worden, zegt Vervotte.
Mogelijk is ook bij de treinramp in Halle een jonge machinist door het rood gereden, maar alleen het gerechtelijk onderzoek kan daar uitsluitsel over geven.
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Bijzondere commissie zal treinramp onderzoeken
In de Kamer komt er een bijzondere commissie over de treinramp in Buizingen. Dat zijn de fractieleiders van de meerderheid overeengekomen. De commissie zal de veiligheidsmaatregelen bij de spoorwegen onderzoeken.
Na de ondervraging eergisteren van de huidige spoorbazen en minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) in de commissie Infrastructuur kwam vanuit de oppositie de vraag om een onderzoekscommissie op te richten. Verschillende oppositieleden vreesden anders een "selectieve waarheid" op hun bord te krijgen.
Zover komt het niet. De fractieleiders van de meerderheid beslisten wel om een bijzondere commissie op te richten. Die zal de ontwikkeling van de automatische beveiligingssystemen vanaf 1982 onder de loep nemen.
De commissie zal vermoedelijk ook enkele voormalige ministers van Verkeer, zoals Herman De Croo (Open VLD) en Jean-Luc Dehaene (CD&V), ondervragen. Ook vroegere spoorbazen zoals Etienne Schouppe (CD&V), nu staatssecretaris voor Mobiliteit, zullen er wellicht worden gehoord.
In de Kamer komt er een bijzondere commissie over de treinramp in Buizingen. Dat zijn de fractieleiders van de meerderheid overeengekomen. De commissie zal de veiligheidsmaatregelen bij de spoorwegen onderzoeken.
Na de ondervraging eergisteren van de huidige spoorbazen en minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) in de commissie Infrastructuur kwam vanuit de oppositie de vraag om een onderzoekscommissie op te richten. Verschillende oppositieleden vreesden anders een "selectieve waarheid" op hun bord te krijgen.
Zover komt het niet. De fractieleiders van de meerderheid beslisten wel om een bijzondere commissie op te richten. Die zal de ontwikkeling van de automatische beveiligingssystemen vanaf 1982 onder de loep nemen.
De commissie zal vermoedelijk ook enkele voormalige ministers van Verkeer, zoals Herman De Croo (Open VLD) en Jean-Luc Dehaene (CD&V), ondervragen. Ook vroegere spoorbazen zoals Etienne Schouppe (CD&V), nu staatssecretaris voor Mobiliteit, zullen er wellicht worden gehoord.
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Treinsporen vrijgemaakt
Deze namiddag zijn de bergingswerken afgerond van de beschadigde treinstellen in Halle. Dat is twee dagen eerder dan geraamd door de NMBS. De treinstellen zijn overgebracht naar een centrale werkplaats in Bergen en blijven daar ter beschikking van het parket.
Men kan nu beginnen met het herstellen van de sporen en de bovenleiding. Tegen begin maart zou dat afgerond moeten zijn.
Deze namiddag zijn de bergingswerken afgerond van de beschadigde treinstellen in Halle. Dat is twee dagen eerder dan geraamd door de NMBS. De treinstellen zijn overgebracht naar een centrale werkplaats in Bergen en blijven daar ter beschikking van het parket.
Men kan nu beginnen met het herstellen van de sporen en de bovenleiding. Tegen begin maart zou dat afgerond moeten zijn.
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
De takelwerken 2 dagen vroeger klaar dan verwacht, zou dit betekenen dat de sporen op 1 maart terug in gebruik zullen zijn?




Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Er is opnieuw een passagierstrein door het rood gereden, heb ik net gehoord op de radio. Op lijn 25 tussen Mechelen en Vilvoorde. Op de site van Railtime gaat het officieel over: "Door een technisch defect aan een reizigerstrein ter hoogte van Vilvoorde is het treinverkeer op de lijn zwaar verstoord. "




Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Trein staat uur stil na negeren rood licht
Enkele honderden meters voor het station van Vilvoorde heeft een passagierstrein uit Antwerpen vanochtend bijna een uur stilgestaan, nadat de treinbestuurder door een rood licht was gereden. De trein is daarna doorgereden tot in het station van Vilvoorde, maar moest daar blijven staan. De reizigers zijn overgestapt op een andere trein.
BRON
Enkele honderden meters voor het station van Vilvoorde heeft een passagierstrein uit Antwerpen vanochtend bijna een uur stilgestaan, nadat de treinbestuurder door een rood licht was gereden. De trein is daarna doorgereden tot in het station van Vilvoorde, maar moest daar blijven staan. De reizigers zijn overgestapt op een andere trein.
BRON




Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Hoera! Er was nu een VRT-journaliste aan boord! Nog nét geen extra-nieuwsuitzending!Stef schreef:Er is opnieuw een passagierstrein door het rood gereden, heb ik net gehoord op de radio. Op lijn 25 tussen Mechelen en Vilvoorde. Op de site van Railtime gaat het officieel over: "Door een technisch defect aan een reizigerstrein ter hoogte van Vilvoorde is het treinverkeer op de lijn zwaar verstoord. "
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
(sarcastisch) Naar het schijnt is er vandaag ook iemand door het rood gereden aan de kerk van Poepkapelle, gelukkig was er geen onmiddelijk gevaar. Er stond geen flitspaal en dus komt de busschauffeur die aan het stuur zat van een bus met 50 kinderen opweg naar het zwembad er gratis en verniet van af. Gelukkig zat er een kindje van een VTM journalist op de bus.
Komaan seg, hoeveel weken gaat deze fixatie nog duren?
Komaan seg, hoeveel weken gaat deze fixatie nog duren?
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Zie mijn eerdere post op bladzijde zoveel van dit topic.
"Het vreeselijk spoorwegongeluk te Halle": artikel in Het Nieuwsblad en pdf van originele artikel in Ons Volk Ontwaakt (1929)

"Het vreeselijk spoorwegongeluk te Halle": artikel in Het Nieuwsblad en pdf van originele artikel in Ons Volk Ontwaakt (1929)
Over de vraag naar een stopsysteem:Het spoorwegongeluk van Halle heeft er weer eens de aandacht op gevestigd dat het huidige seinstelsel niet aan de eischen van de veiligheid voldoet. (...)
'om den mensch als tusschenpersoon uit te schakelen en het signaal direct op het drijfwerk van den locomotief over te brengen'
Die bijzondere onderzoekscommissie mag ook vroeger dan 1982 gaan'Men vraagt zich af hoe het mogelijk is dat men, waar er tegenwoordig zóó veel wordt gedaan voor de veiligheid en het comfort van de menschen, er zich niet al langer heeft op toegelegd om het seinstelsel op de spoorwegen te verbeteren'.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
amaai :p das nu echt wel eens typisch politiek alles word enorm aangezwengeld als het ware doch eens het geen media aandacht meer krijgt blijft het slabakken telkens opnieuw en opnieuw en opnieuw
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
[En even een terzijde: wat lees in je in het artikel? Per jaar vervoeren de spoorwegen in 1929 250 miljoen reizigers. En wat waren de cijfers voor 2009: 217.7 miljoen. Men schermt dus onterecht met een record... Ik vind niet meteen cijfers , maar ik vermoed zelfs dat tussen 1955 en 1965 het aantal reizigers nog hoger lag dan vandaag.]
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Die passagiers werden wel over heel wat meer km verspreid, hé, Vic. Het huidige net is nog maar de helft of nog minder van wat het ooit was. Op de lijnen waar er wel nog wordt gereden is het dus noodzakelijkerwijs drukker geworden.
Re: Treinramp in Buizingen (Halle)
Goed bezig, als ze zo elke ongelukkige seinvoorbijrijding gaan vermelden in de gazet zouden ze beter een aparte rubriek starten.
Schande gewoon !
Schande gewoon !
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...