Pagina 35 van 63

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 21 feb 2010, 19:08
door Steven
mirifa schreef:Zal die treinbestuurder nog mogen rijden als zijn schuld bewezen is of wordt hij ontslagen? Wat is de gangbare procedure binnen de NMBS mbt roodrijders die een dodelijk ongeval veroorzaken? Ik kan me moeilijk inbeelden dat die ooit nog zal mogen rijden.
De straffen die opgelegd worden aan een TB die door het rood zit zijn steeds dezelfde ongeacht de materiële en fysieke gevolgen.
Er volgt altijd een te voet stelling. Het brevet zal ingetrokken worden (zoals een rijbewijs van een auto ook zal ingetrokken worden).
Nadien volgt een volledige medische en psychische controle, hij moet opnieuw een proef afleggen voor een brevet te bekomen. Dit is een algemene samenvatting hoe de procedure verloopt, bij elk incident komt het dossier van de bestuurder naar boven. Meerdere factoren kunnen dus doorslag geven om toch tot het besluit te komen een bestuurder geen brevet meer te geven. Maar aangezien elke situatie uniek is en wij het persoonlijk dossier van deze TB totaal niet kennen mogen we dus niet oordelen dat hij geen brevet meer mag krijgen das niet onze bevoegdheid.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 21 feb 2010, 19:11
door Patrick
Ondertussen... te Gent-Sint-Pieters, het rouwregister, donderdagavond 18.02.2010
Afbeelding

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 21 feb 2010, 20:51
door EC 91
overweg13 schreef:
Je schets klopt niet (of ik interpreteer ze verkeerd, wat uiteraard ook kan): de CR die in Buizingen van spoor 3 vertrekt kan zonder kruising met de reisweg van de IC in Halle op spoor 5 binnenrijden. Mocht de IC zijn gewone reisweg gevolgd hebben (lijn 96 tot Vorst), dan was er zelfs geen kruising geweest.
Sommige treinen van spoor 4 in Halle worden wel degelijk naar 96N gestuurd (o.a. Quevy - Luchthaven) en dus kruisen ze de weg van de stoptreinen van Buizingen naar 's Gravenbrakel. Ik weet niet of die van Quévrain normaal via 96 of 96N rijdt (daarin was mijn bericht inderdaad niet nauwkeurig) maar die dag ging die dus wel naar 96N, met kruising van de stoptrein.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 21 feb 2010, 21:05
door seppl
mirifa schreef:Zal die treinbestuurder nog mogen rijden als zijn schuld bewezen is of wordt hij ontslagen?
Als die TB er zeker van is dat het sein groen was en hij konsekwent is, dan wil hij hoe dan ook toch nooit meer in een trein in België.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 21 feb 2010, 21:31
door bobke
Hallo

Ik vraag mij af, waarom die veiligheidssystemen zoveel kosten? En zeker het systeem ETCS, 300 000 euro per treinstel? Wat kost er daarzoveel aan? Waar kruipt dat geld in? Ik veronderstel wel dat het zeer technologisch is en dat er veel informatica inzit, maar dat bedrag?

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 21 feb 2010, 22:05
door overweg13
EC 91 schreef:
overweg13 schreef:
Je schets klopt niet (of ik interpreteer ze verkeerd, wat uiteraard ook kan): de CR die in Buizingen van spoor 3 vertrekt kan zonder kruising met de reisweg van de IC in Halle op spoor 5 binnenrijden. Mocht de IC zijn gewone reisweg gevolgd hebben (lijn 96 tot Vorst), dan was er zelfs geen kruising geweest.
Sommige treinen van spoor 4 in Halle worden wel degelijk naar 96N gestuurd (o.a. Quevy - Luchthaven) en dus kruisen ze de weg van de stoptreinen van Buizingen naar 's Gravenbrakel. Ik weet niet of die van Quévrain normaal via 96 of 96N rijdt (daarin was mijn bericht inderdaad niet nauwkeurig) maar die dag ging die dus wel naar 96N, met kruising van de stoptrein.
Ja, ja, maar zoals jij het getekend hebt lijkt het alsof je van spoor 3 in Buizingen alleen via afwijkende wissels naar spoor 5 in Halle kunt, terwijl het in feite een lang stuk rechtdoor is.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 21 feb 2010, 22:15
door odul
Steven schreef:je moet dan ook de logica achter de systemen kennen voor je dergelijke reactie geeft.

Aan memor heb je enkel een memorisatiesysteem en aangezien je rood niet moet memoriseren wegens verboden door te rijden (uitgezonderd storingen) is het ook logisch dat dit systeem geen reactie geeft bij door het rood rijden. Het is maar een hulpmiddel.

Bij TBL1 heb je twee lampen, een gele, een rode en aanvullend nog een belletje. Het belletje gaat af bij een groen sein, de gele lamp is zoals bij de memor en de rode lamp gaat branden als je een rood sein bent voorbijgereden. Doch ook hier spreken we van een hulpmiddel

Bij TBL1+ komt er ook nog een bescheiden controle op de snelheid bij, als je op 300m voor een rood sein nog 40km/u of meer aan het rijden bent zal er een noodremming plaatsvinden. Als je door het rood gaat is er ook een noodremming. Vanaf dit systeem kunnen we spreken van een veiligheid.

Bij TBL2 spreken we van een volledige controle (enkel op L2 van toepassing) daar is men volledig onder controle van snelheidscurves en is het dus niet mogelijk een gesloten stopmerkbord voorbij te rijden.

verder heb je in België ook nog TVM (lijn 1) en ETCS (lijnen 3 en 4) in dienst.

Wat is er op de treinen in dienst (niet op alle treinen alle systemen aanwezig wel te verstaan:
gong fluit (bijna idem als memor maar zonder de blijvende werking van de gele lamp)
memor
TBL1
TBL1+
TBL2
TVM
ETCS
voor wie door de bomen het bos dus nog wil zien.
Bedankt Steven voor de uiteenzetting van die veiligheidssystemen.
Nu heb ik er een betere kijk op.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 21 feb 2010, 22:21
door odul
Steven schreef:
mirifa schreef:Zal die treinbestuurder nog mogen rijden als zijn schuld bewezen is of wordt hij ontslagen? Wat is de gangbare procedure binnen de NMBS mbt roodrijders die een dodelijk ongeval veroorzaken? Ik kan me moeilijk inbeelden dat die ooit nog zal mogen rijden.
De straffen die opgelegd worden aan een TB die door het rood zit zijn steeds dezelfde ongeacht de materiële en fysieke gevolgen.
Er volgt altijd een te voet stelling. Het brevet zal ingetrokken worden (zoals een rijbewijs van een auto ook zal ingetrokken worden).
Nadien volgt een volledige medische en psychische controle, hij moet opnieuw een proef afleggen voor een brevet te bekomen. Dit is een algemene samenvatting hoe de procedure verloopt, bij elk incident komt het dossier van de bestuurder naar boven. Meerdere factoren kunnen dus doorslag geven om toch tot het besluit te komen een bestuurder geen brevet meer te geven. Maar aangezien elke situatie uniek is en wij het persoonlijk dossier van deze TB totaal niet kennen mogen we dus niet oordelen dat hij geen brevet meer mag krijgen das niet onze bevoegdheid.
Ongeacht of de man schuldig is of niet, hij zal altijd de last van dit zwaar ongeval meedragen.
Persoonlijk denk ik dat hij best deze job opzij zet.
Het zal hem altijd achtervolgen, de media die hem nu al publiekelijk als 'doodrijder' bestempeld heeft, zal het niet nalaten het nogmaals negatief te belichten mocht hij terug treinbestuurder worden.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 21 feb 2010, 22:34
door odul
bobke schreef:Hallo

Ik vraag mij af, waarom die veiligheidssystemen zoveel kosten? En zeker het systeem ETCS, 300 000 euro per treinstel? Wat kost er daarzoveel aan? Waar kruipt dat geld in? Ik veronderstel wel dat het zeer technologisch is en dat er veel informatica inzit, maar dat bedrag?
Ik heb ne keer mogen kijken bij een TB als deze over lijn 4 reed, waar zo'n ECTS van toepassing is.
Bij de trein die daar rijdt, is de locomotief in het midden van de HK geplaatst. Omdat enkel de stuurrijtuigen uitgerust zijn om op dit systeem te rijden.

In feite moet de TB daar bijna zo goed als niks meer doen.
Seinen staan er niet alleen 'bakens".
De trein rijdt bijna 'alleen'. Het vertrek handelt de TB concreet af.
De trein remt automatisch af tot de 'juiste' snelheid om de wissels te berijden en remt ook perfect automatisch af om in het station Noorderkempen te kunnen stoppen.
Bijna alles dus computer gestuurd.

Als je alle treinstellen en loc's hiermee moet uitrusten, ja, dan moet je bijna een hele nieuwe stuurcabine plaatsen.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 21 feb 2010, 22:43
door HLE 2302
odul schreef:
bobke schreef:Hallo

Ik vraag mij af, waarom die veiligheidssystemen zoveel kosten? En zeker het systeem ETCS, 300 000 euro per treinstel? Wat kost er daarzoveel aan? Waar kruipt dat geld in? Ik veronderstel wel dat het zeer technologisch is en dat er veel informatica inzit, maar dat bedrag?
Ik heb ne keer mogen kijken bij een TB als deze over lijn 4 reed, waar zo'n ECTS van toepassing is.
Bij de trein die daar rijdt, is de locomotief in het midden van de HK geplaatst. Omdat enkel de stuurrijtuigen uitgerust zijn om op dit systeem te rijden.

In feite moet de TB daar bijna zo goed als niks meer doen.
Seinen staan er niet alleen 'bakens".
De trein rijdt bijna 'alleen'. Het vertrek handelt de TB concreet af.
De trein remt automatisch af tot de 'juiste' snelheid om de wissels te berijden en remt ook perfect automatisch af om in het station Noorderkempen te kunnen stoppen.
Bijna alles dus computer gestuurd.

Als je alle treinstellen en loc's hiermee moet uitrusten, ja, dan moet je bijna een hele nieuwe stuurcabine plaatsen.
Ik dacht nogtans dat ETCS niet zelf afremde, maar het liet doen door de tb via een snelheidscurve die de bestuurder moet volgen.

Greetz 2302.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 22 feb 2010, 07:21
door Adler
bobke schreef:Hallo

Ik vraag mij af, waarom die veiligheidssystemen zoveel kosten? En zeker het systeem ETCS, 300 000 euro per treinstel? Wat kost er daarzoveel aan? Waar kruipt dat geld in? Ik veronderstel wel dat het zeer technologisch is en dat er veel informatica inzit, maar dat bedrag?
Een van de redenen van die zeer hoge kostprijs is zeker dat die apparatuur maar door enkele firma's in Europa wordt gemaakt (Siemens, Alstom) die de prijs dus kunnen opdrijven.
Hetzelfde geldt trouwens voor ATB apparatuur waarvoor maar 1 gecertificeerde fabrikant bestaat, Alstom in Charleroi.
Die vragen bijvoorbeeld tot 70.000 euro voor een ATB paneel voor een lok.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 22 feb 2010, 08:41
door Stef
Vandaag worden minister Vervotte en de topmannen van de hele NMBS groep ondervraagd. Ik verwacht niets nieuws onder de zon, maar de manier waarop ze het gaan vertellen interesseert me meer.


Exact een week geleden kwamen nu de eerste berichten (dat toen nog als "ongeval" omschreven werd) binnen...

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 22 feb 2010, 08:45
door dcr
Weet iemand hoe laat?

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 22 feb 2010, 08:48
door Stef
15u

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 22 feb 2010, 09:10
door Stef
Het Laatste Nieuws schrijft vandaag dat er een 19de slachtoffer nog onder de brokstukken zou bevinden. Er zou een been uit een gekantelde coupé steken...