Re: Ongewone samenstelling.
Geplaatst: 18 sep 2023, 11:18
Wegens een defect aan de HLE 1902 was er gisteren een stam van 2/3 DMT's op IC-02 actief, E1833 - E1814 en volgende
Er wordt hier de laatste tijd (en zéér terecht!) veel aandacht besteed aan de situatie op de IC32XX, maar ook op de IC 22XX (Gent-St-Pieters - Tongeren) is het iedere dag afwachten wat er gaat komen aangereden sinds die relatie met M7 wordt uitgevoerd.
Tgoh, depot Welkenreadt rijd met Breaks en onlangs stonden nog Breaks in de bundel van Welkenreadt.Steve schreef: ↑21 sep 2023, 18:08 MS80 in Welkenraedt, dat is inderdaad ook niet bepaald alledaags! En de obligate omleiding via L36 zal natuurlijk ook de nodige vertraging genereren. Op de rest van de verbinding zijn ze natuurlijk minder zeldzaam, want meerdere vroege/late treinen worden planmatig door MS80 gedaan, weliswaar niet verder dan Leuven of zelfs Schaarbeek.
Dat is toegelaten, maar er zijn wel een aantal beperkingen zoals de snelheid die beperkt wordt tot 120km/h (of was het 140km/h?). Dit doordat het stroomverbruik in de bovenleiding niet te hoog zou zijn.Wout912 schreef: ↑22 sep 2023, 13:16 Gisteren zag ik IC4537 (Antwerpen-C. - Charleroi-C.) tijdens zijn halte in Antwerpen-Berchem. Deze reed zoals gewoonlijk met twee gekoppelde stammen M6 (eentje met vijf en eentje met vier rijtuigen) met ieder een HLE19. Opvallend was echter dat de beide locs in het midden van de trein hingen, aan elkaar gekoppeld met hun automatische koppeling. Ze hadden allebei een panto omhoog. Ik wist niet dat het toegelaten was om op die manier te rijden. Echt handig was het sowieso niet omdat er zo in het midden van de trein een lange zone ontstond waar reizigers niet konden instappen.
PS: Ook voor de rest leek dit een redelijk problematische trein te zijn. De eerste twee rijtuigen waren volledig afgesloten, net zoals nog twee dubbele deuren verderop in de trein.
Maximaal 120 km/h idd.260689 schreef: ↑22 sep 2023, 14:05Dat is toegelaten, maar er zijn wel een aantal beperkingen zoals de snelheid die beperkt wordt tot 120km/h (of was het 140km/h?). Dit doordat het stroomverbruik in de bovenleiding niet te hoog zou zijn.Wout912 schreef: ↑22 sep 2023, 13:16 Gisteren zag ik IC4537 (Antwerpen-C. - Charleroi-C.) tijdens zijn halte in Antwerpen-Berchem. Deze reed zoals gewoonlijk met twee gekoppelde stammen M6 (eentje met vijf en eentje met vier rijtuigen) met ieder een HLE19. Opvallend was echter dat de beide locs in het midden van de trein hingen, aan elkaar gekoppeld met hun automatische koppeling. Ze hadden allebei een panto omhoog. Ik wist niet dat het toegelaten was om op die manier te rijden. Echt handig was het sowieso niet omdat er zo in het midden van de trein een lange zone ontstond waar reizigers niet konden instappen.
PS: Ook voor de rest leek dit een redelijk problematische trein te zijn. De eerste twee rijtuigen waren volledig afgesloten, net zoals nog twee dubbele deuren verderop in de trein.
Bedankt om het te verhelderen, ik was het even vergeten!Ducktape schreef: ↑22 sep 2023, 14:13Maximaal 120 km/h idd.260689 schreef: ↑22 sep 2023, 14:05Dat is toegelaten, maar er zijn wel een aantal beperkingen zoals de snelheid die beperkt wordt tot 120km/h (of was het 140km/h?). Dit doordat het stroomverbruik in de bovenleiding niet te hoog zou zijn.Wout912 schreef: ↑22 sep 2023, 13:16 Gisteren zag ik IC4537 (Antwerpen-C. - Charleroi-C.) tijdens zijn halte in Antwerpen-Berchem. Deze reed zoals gewoonlijk met twee gekoppelde stammen M6 (eentje met vijf en eentje met vier rijtuigen) met ieder een HLE19. Opvallend was echter dat de beide locs in het midden van de trein hingen, aan elkaar gekoppeld met hun automatische koppeling. Ze hadden allebei een panto omhoog. Ik wist niet dat het toegelaten was om op die manier te rijden. Echt handig was het sowieso niet omdat er zo in het midden van de trein een lange zone ontstond waar reizigers niet konden instappen.
PS: Ook voor de rest leek dit een redelijk problematische trein te zijn. De eerste twee rijtuigen waren volledig afgesloten, net zoals nog twee dubbele deuren verderop in de trein.
Qua stroomverbruik maakt het niet veel uit, aangezien dat beperkt is tot 2400A per trein (1 loc vraagt 2400A, 2 locs in treinschakeling vragen beide max 1200A per stuk), het gaat vooral over de druk die de panto's uitoefenen op de bovenleiding. Op hogere snelheden zou deze kunnen gaan schommelen in de hoogte en in het ergste geval breken.