Pagina 32 van 147
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 22 mei 2013, 00:33
door deadlock
Steven schreef:Maar een autoradio blijft in die andere zone wel bij dezelfde zender. Daar waar de GSM-r eigenlijk van zender moet veranderen. Als je uw radio van zender wil veranderen moet jij dat toch ook manueel doen. Trouwens dit zou gevaarlijk kunnen zijn als dit automatisch zou gebeuren op lijnen die kort bij een grens stoppen.
Volgens mij snap je niet helemaal wat ik bedoel. Je gaat van regels land A naar regels land B, die regels kan je prima via GSM-R aankondigen. Let op, bij km zoveel.zoveel overschakelen naar ECTS-NL (vanwege vertrekprocedures of weet ik veel wat). Het overschakelen naar een ander RBC gaat namelijk al automatisch en GSM-R hoeft niet handmatig van zender te veranderen. Jij gaat je mobiele telefoon toch ook niet handmatig anders instellen als je naar Nederland, Frankrijk of Duitsland gaat?
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 22 mei 2013, 00:35
door Steven
Maar mijn GSM is niet gekoppeld aan een veiligheidsysteem met x aantal extra controles. Bij iets dat met veiligheid te maken heeft kan het al is nodig zijn om bepaalde handelingen toch op manueel te laten staan.
Trouwens ETCS moet niet overschakelen, er is daar totaal niets voor voorzien in de software aangezien de waardes hetzelfde zijn, enkel de GSM-r moet overschakelen en eventueel de spanning, al de rest blijft. Er is geen optie ETCS Belgie en ETCS Nederland. ETCS kent enkel softwareversies geen landenversies. Je moet Shrek zijn uitleg goed lezen.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 22 mei 2013, 00:38
door deadlock
Steven schreef:Maar mijn GSM is niet gekoppeld aan een veiligheidsysteem met x aantal extra controles. Bij iets dat met veiligheid te maken heeft kan het al is nodig zijn om bepaalde handelingen toch op manueel te laten staan.
Onzin. Computers zijn veel betrouwbaarder dan mensen. Trouwens, jouw GSM-R verandert op dit moment al constant van frequentie zonder dat je dat merkt.
Trouwens ETCS moet niet overschakelen, er is daar totaal niets voor voorzien in de software aangezien de waardes hetzelfde zijn, enkel de GSM-r moet overschakelen en eventueel de spanning, al de rest blijft. Er is geen optie ETCS Belgie en ETCS Nederland. ETCS kent enkel softwareversies geen landenversies. Je moet Shrek zijn uitleg goed lezen.
Waarom kan je dan kiezen voor bijvoorbeeld Frankrijk 1,5KV en Nederland 1,5KV? Of Nederland 25KV en België 25KV en Frankrijk 25KV? Dat zijn voor de eindgebruiker gewoon verschillende versies en totaal overbodig. Als automatiseerder kan ik je vertellen; dit zijn versieverschillen.
En het leukste; er is in Nederland een knop voor de betuweroute en een voor de HSL. Hoezéé! Wat nou geen verschillende versies.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 22 mei 2013, 00:40
door Retard
deadlock schreef:Steven schreef:Maar mijn GSM is niet gekoppeld aan een veiligheidsysteem met x aantal extra controles. Bij iets dat met veiligheid te maken heeft kan het al is nodig zijn om bepaalde handelingen toch op manueel te laten staan.
Onzin. Computers zijn veel betrouwbaarder dan mensen. Trouwens, jouw GSM-R verandert constant van frequentie zonder dat je dat merkt.
En een computer moet gecontroleerd worden door een mens. Door de mens is hij ook ontwikkeld

Re: ETCS in België.
Geplaatst: 22 mei 2013, 00:44
door deadlock
Retard schreef:En een computer moet gecontroleerd worden door een mens. Door de mens is hij ook ontwikkeld

Drogreden. Totaal irrelevant.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 22 mei 2013, 00:45
door Retard
Wat als die computer dan toevallig niet werkt? Af en toe moet je je systemen controleren, zeker als het om mensenlevens gaat. Dat is geen drogreden.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 22 mei 2013, 00:47
door deadlock
Retard schreef:Wat als die computer dan toevallig niet werkt? Af en toe moet je je systemen controleren, zeker als het om mensenlevens gaat. Dat is geen drogreden.
Als de computer 'toevallig' niet werkt dan staat de trein heel snel stil. Dat gebeurt nu ook. ECTS in storing? Trein krijgt een snelremming. Daarnaast is het voor de mens onmogelijk om al die systemen te controleren, dat gebeurt al jarenlang weer door andere computers.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 22 mei 2013, 00:48
door Retard
Het gaat erover dat de computer verkeerd werkt, niet dat hij niet werkt

Re: ETCS in België.
Geplaatst: 22 mei 2013, 00:49
door deadlock
Retard schreef:Het gaat erover dat de computer verkeerd werkt, niet dat hij niet werkt

Waar gebeuren er meer ongelukken per gereden spoorkilometer? België of een land wat vergaand geautomatiseerd heeft in het spoorvervoer?
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 22 mei 2013, 00:57
door nahoj
Dat computers, en dan vooral de software, niet onfeilbaar zijn, zelfs wanneer mensenlevens in het spel zijn, is al meermaals bewezen.
Een spectaculair en zeer algemeen bekend voorbeeld vind je in de ruimtevaart:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cluster_%28spacecraft%29
Eenvoudigere automatisering schiet soms ook te kort. Zie bv. het spoorongeval in Izegem enkele jaren terug,
De menselijke factor in automatisering mag je dus nooit verwaarlozen. (Veel mensen hebben helaas echter een soort heilig geloof in bepaalde automatische systemen.)
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 22 mei 2013, 00:59
door Retard
Maar ik heb nooit gezegd dat er geen computers of ETCS mag zijn. Kijk maar eens in het topic waar er een landgenoot van jou een giframp in een Wetteren stad heeft veroorzaakt. Ik was het die aandrong op de snellere installatie van ETCS op lijnen waar gevaarlijke goederen op rijden

Alleen kan er nooit genoeg controle zijn. Het is dus positief dat de machinist - die er toch aanwezig is - alle systemen een test. De remmen, de deuren, en ook het ETCS-systeem.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 22 mei 2013, 01:01
door Shrek
deadlock schreef:AlexNL schreef:Er zijn landspecifieke afwijkingen (national values) en sommige functionaliteiten worden niet overal gebruikt (zoals herpositioneringsbakens). Dat doet geen afbreuk aan de standaard.
Dat betekent dus wel dat je op de grens alsnog van ETCS-Deutschland naar ETCS-Österreich of Schweiz moet wisselen zonder dat je daarbij van voltage wisselt. Bullshitgezeur dus en verwarrend en doet wél afbreuk aan de standaard omdat het niet als een standaard overkomt.
Wat is dat nu voor een uitleg. De technologie is VOLLEDIG dezelfde. Enkel de reglementering is (voorlopig nog) anders. Maar dat heeft geen invloed op de versie van ETCS.
deadlock schreef:Ze hadden dat op z'n minst kunnen automatiseren, net als een autoradio die automatisch van frequentie verandert als je een andere zone inrijdt.
De national values worden automatisch verstuurd aan de grens...
Een treinbestuurder die van de Nederlandse HSL bij Haasdonk de Belgische L4 oprijdt moet niets doen.
En zo zal het ook zijn bij ALLE andere grensovergangen in ETCS.
deadlock schreef:
Waarom kan je dan kiezen voor bijvoorbeeld Frankrijk 1,5KV en Nederland 1,5KV? Of Nederland 25KV en België 25KV en Frankrijk 25KV? Dat zijn voor de eindgebruiker gewoon verschillende versies en totaal overbodig. Als automatiseerder kan ik je vertellen; dit zijn versieverschillen.
En het leukste; er is in Nederland een knop voor de betuweroute en een voor de HSL. Hoezéé! Wat nou geen verschillende versies.
Ik denk dat je je vergist met de schakelaar bovenleiding

In ETCS bestaan die verschillen gewoon niet.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 22 mei 2013, 01:14
door Steven
Inderdaad die keuzes in spanning hebben niets met ETCS te maken maar alles met de stroomafname, er zijn nu altijd fysieke verschillen in de bovenleiding die nog jaren zullen bestaan en daarom is het wel handig de juiste stroomafnemer te gebruiken. Die keuze maak je zelfs in een afzonderlijk scherm en niet in het scherm van uw ETCS (in het geval deze keuze via software plaatsvind wat nog niet voor alle treinen zo is).
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 22 mei 2013, 08:04
door deadlock
nahoj schreef:Dat computers, en dan vooral de software, niet onfeilbaar zijn, zelfs wanneer mensenlevens in het spel zijn, is al meermaals bewezen.
Een spectaculair en zeer algemeen bekend voorbeeld vind je in de ruimtevaart:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cluster_%28spacecraft%29
Eenvoudigere automatisering schiet soms ook te kort. Zie bv. het spoorongeval in Izegem enkele jaren terug,
De menselijke factor in automatisering mag je dus nooit verwaarlozen. (Veel mensen hebben helaas echter een soort heilig geloof in bepaalde automatische systemen.)
1996? Echt waar? In 1996 was de allersnelste supercomputer enkele ordes van groottes minder krachtig en minder nauwkeurig dan een iPhone of Samsung Galaxy.
Trouwens, dit is dus een menselijke fout, géén computerfout, de computer heeft precies gedaan wat er van hem verwacht werd.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 22 mei 2013, 09:56
door Steven
Maar een computer kan maar zo goed zijn als de mens hem maakt, aangezien de mens niet foutloos is, kan de computer evenmin foutloos werken. Je beschrijft een computer alsof die altijd alles perfect doet en dat is dus niet. 1 klein minuscuul vals contact en heel de computer kan in de war geraken.