Pagina 32 van 63

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 20 feb 2010, 22:52
door HLE 2302
Ik ben op iets raars gestoten die me doet vermoeden dat ...
Afbeelding Foto van na de ramp ... dit sein zou rood gestaan hebben ... maar op deze foto staat het sein open, terwijl de wrakken wat verderop liggen.
Het rare is dat het een beheerd sein is, dus dat sein zal toch niet moedwillig zijn opengezet door het seinhuis in Halle, gewoon om een foto te hebben van een groen sein ...

Het kan natuurlijk ook zijn omdat ze het sein net aan het testen waren, maar ja ...

Raar is het, heel raar !

Greetz 2302.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 20 feb 2010, 22:53
door rail s
Lekens M. schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat aan dit ongeluk meer en meer een reukje gaat zitten. Het valt mij echt op dat men de schuld in de schoenen van de machinist van die stoptrein wilt schuiven.
Ik zou zelfs zeggen dat het stinkt!

Situatie:
Een vakbondsman gaat naar het seinhuis van Brussel-Zuid, kijkt daar de beelden in (tot hier alles ok), verklaart op TV dat "zijn" TB schuldig is (HALLO? vertegenwoordigers van de werknemers) en kan dit doen voor er ook maar één verklaring, enig lek is van de kant van Infrabel/NMBS/andere onderzoekers over informatie die daar toch al een hele week ligt.
Ben ik nu de enige die dit raar vindt?

Verder sluit ik mij aan bij Stefanic:
De TB "vergeet" dubbel geel en "negeert" rood, was hij aan het slapen, letterlijk of figuurlijk dat weten we niet. Maar in die paar seconden tussen het zien van de IC en de eigenlijk botsing, slaagt de TB er wel in om een noodremming uit te voeren EN te claxxoneren EN de het rijtuig in te vluchten (weldegelijk IN het rijtuig, dat bevestigd de voormalige stationschef van Buizingen die vlak achter hem zat). Niet slecht voor iemand die op dat moment de dood in de ogen kijkt, hoeveel mensen zouden op dat moment helder kunnen denken en dit uitvoeren?

Als ik het hier zo herlees lijkt het wel het scenario van een pulproman...

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 20 feb 2010, 22:55
door overweg13
HLE 2302 schreef:Ik ben op iets raars gestoten die me doet vermoeden dat ...
Afbeelding Foto van na de ramp ... dit sein zou rood gestaan hebben ... maar op deze foto staat het sein open, terwijl de wrakken wat verderop liggen.
Het rare is dat het een beheerd sein is, dus dat sein zal toch niet moedwillig zijn opengezet door het seinhuis in Halle, gewoon om een foto te hebben van een groen sein ...

Raar is het, heel raar !

Greetz 2302.
Er is al enkele maanden geen seinhuis in Halle meer. Alles wordt uit Brussel-Zuid bediend. Op foto's van eerder in de week op dezelfde plek staat dit sein wel degelijk dicht.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 20 feb 2010, 22:56
door rail s
HLE 2302 schreef:Ik ben op iets raars gestoten die me doet vermoeden dat ...
Afbeelding
Idd! En wordt er een beetje verder geen kortsluiting gemaakt op dat spoor (de naam van het apparaat ontgaat mij), dan moet het toch zowiezo rood zijn?

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 20 feb 2010, 22:58
door Steven
dat is een aardingsstaak die je ziet, dient om de bovenleiding te verbinden met de spoorstaven om zodoende zeker geen stroom op de bovenleiding te hebben.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 20 feb 2010, 23:07
door HLE 2302
overweg13 schreef:
HLE 2302 schreef:Ik ben op iets raars gestoten die me doet vermoeden dat ...
Afbeelding Foto van na de ramp ... dit sein zou rood gestaan hebben ... maar op deze foto staat het sein open, terwijl de wrakken wat verderop liggen.
Het rare is dat het een beheerd sein is, dus dat sein zal toch niet moedwillig zijn opengezet door het seinhuis in Halle, gewoon om een foto te hebben van een groen sein ...

Raar is het, heel raar !

Greetz 2302.
Er is al enkele maanden geen seinhuis in Halle meer. Alles wordt uit Brussel-Zuid bediend. Op foto's van eerder in de week op dezelfde plek staat dit sein wel degelijk dicht.
Dan moeten ze het sein aan het testen geweest zijn ... ahja het onderzoek zal het wel uitwijzen, meer dan alleen speculeren kunnen we niet.
Maar ik vond het wel het vermelden waart, Daar de theorie van het ongeval in Izegem nog altijd niet is uitgesloten.

Greetz 2302.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 21 feb 2010, 00:44
door Hogersluys
^^Dan zouden er toch al eerder problemen op die plaats hebben voorgedaan? Of vergis ik mij nu?

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 21 feb 2010, 01:09
door Wimpie
daarin vergis je u, zolang er geen stopsein word gegeven op het sein zal het altijd "normaal" lijken te functioneren net zoals in izegem

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 21 feb 2010, 01:17
door Dietrich
Of die foto is gewoon bewerkt... de pers is tot veel in staat. Er hebben ooit zelfs foto's in een krant gestaan van een menigte waarin men personen had ge-copy-paste om het groter en indrukwekkender te maken.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 21 feb 2010, 01:43
door Wimpie
ze zijn tot veel in staat maar dit zou er echt over zijn... eigenlijk heb ik al eens gedacht alles in woord en beeld te brengen ... Zou dit goed idee zijn?


Greetz

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 21 feb 2010, 08:14
door Steven
Dietrich schreef:Of die foto is gewoon bewerkt... de pers is tot veel in staat. Er hebben ooit zelfs foto's in een krant gestaan van een menigte waarin men personen had ge-copy-paste om het groter en indrukwekkender te maken.
de foto is niet bewerkt, het bewuste sein is ook te zien in een videofragment bij VTM, RTL,...

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 21 feb 2010, 08:16
door Steven
Wimpie schreef:daarin vergis je u, zolang er geen stopsein word gegeven op het sein zal het altijd "normaal" lijken te functioneren net zoals in izegem
dit is een beheerd sein en dit moet gesloten zijn indien er geen reisweg is aangelegd. Moest het een niet beheerd sein zijn zou het ook gesloten moeten zijn aangezien er afwaarts een trein in de sectie te vinden is, om bovenstaand effect te verkrijgen moet je dus de spoorstroomkring die een bezetmelding veroorzaakt onderbreken volgens mij. Ofwel is dit een effect door het ongeval of er scheelt iets maar echt leuk vind ik dit beeld niet. Een sein dat gestoord is moet normaal ook altijd zijn meest beperkende stand weergeven, in dit geval zou dat dus rood zijn.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 21 feb 2010, 08:39
door nighttrain
Steven schreef:
Wimpie schreef:daarin vergis je u, zolang er geen stopsein word gegeven op het sein zal het altijd "normaal" lijken te functioneren net zoals in izegem
dit is een beheerd sein en dit moet gesloten zijn indien er geen reisweg is aangelegd. Moest het een niet beheerd sein zijn zou het ook gesloten moeten zijn aangezien er afwaarts een trein in de sectie te vinden is, om bovenstaand effect te verkrijgen moet je dus de spoorstroomkring die een bezetmelding veroorzaakt onderbreken volgens mij. Ofwel is dit een effect door het ongeval of er scheelt iets maar echt leuk vind ik dit beeld niet. Een sein dat gestoord is moet normaal ook altijd zijn meest beperkende stand weergeven, in dit geval zou dat dus rood zijn.
zelf al is de reisweg aangelegd dan nog kan het gesloten zijn. het word of wel geopend door de operator of eventueel een automatisch geinformatiseerd systeem.De operator kan ingeval de reisweg is aangelegd het sein sluiten in afwachting.Bv een reisweg is automatisch of handmatig aangelegd voor een vertrek om 08h00.Het signaal komt groen.Indien er een vertraging is kan de operator het sein sluiten maar de reisweg laten.Kan de trein vertrekken of voorbij rijden dan zal hij he terug openen. Indien hij een andere beweging moet laten passeren kan hij de reisweg afbreken.
Indien het sein moet op rood gezet worden(volle rit) zal hij er zich van verzekeren dat de trein stilstaat of niet in de naderingszone bevindt.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 21 feb 2010, 08:39
door Adler
Het lijkt me toch logisch dat het parket na het ongeval allerlei testen heeft laten doen met dat sein.
Als dat niet zo zou zijn, zou ik het pas verdacht vinden.
Waarschijnlijk is dat seinbeeld het gevolg van die testen.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 21 feb 2010, 09:43
door Steven
Testen allemaal goed en wel, maar met al wat ik zie op de foto staat dat sein niet rood maar dubbel rood. De wielen die op de sporen staan houden om te beginnen dat sein al gesloten, dat is dus al 1. Daarnaast heb je die aardingsstaak die gaat er ook voor zorgen dat een sein geen groen kan geven en dat is dus 2. De rode vlag staat in beeld voorbij het sein dat wil dus zeggen dat dit sein de beveiliging verzekerd van een baanvak buiten dienst. Kortweg het druist in tegen alle regels die ik geleerd heb om zoiets te zien. Menig treinbestuurder zijn hart gaat bij dergelijke beelden in overdrive.