nighttrain schreef:stefanic schreef:
Ik kan me ook niet van de indruk ontdoen dan dat de treinbestuurder echt zeer alert was (ongeacht zijn vorgeschiedenis). Waarom?:
De IC heeft de CR naar mijn mening net niet in de flank gegrepen maar half op de kop. Dus is het ongeval gebeurd quasi OP de wissel. De tijd tussen de inpact en het moment dat de IC zijn 'rechtdoor' reisweg verliet om naar het spoor van de CR af te buigen kan volgens mij niet echt lang zijn (overloopspoor tussen beide paralelle sporen is hoelang? En hoe snel reed de IC?...). Als je dan ziet dat de TBS nog de tijd had om een noodremming in te zetten en de kans nog zag -al is het enkele cruciale meters- uit de stuurcabine de trein in te lopen, moet hij volgens mij toch zeer snel hebben gereageerd nadat hij de IC ineens naar zijn spoor zag afbuigen, en dus ook zeer alert geweest zijn. Door een rood sein rijden pakweg 30sec eerder lijkt me dan ook onwaarschijnlijk, net zoals hijzelf zou ontkennen (ik zeg 'zou' omdat je op de duur niet meer weet wat in de gazetten kletspraat is en wat niet).
Ik ben echt benieuwd wat het detailonderzoek van het parket zal uitwijzen. Ik denk dat ondertussen ongeveer half België aan de lippen van de man zal hangen die de resultaten zal bekendmaken.
eerlijk gezegd ik begrijp geen fluit van uw uiteenzetting en de daaruit getrokken conclussie!
heb je goed gelezen wat U schreef "niet in de flank maar half op de kop"?????
U schreef "het ongeval is gebeurt quasi op de wissel",: Tuurlijk bij de spoorwegen heb je een kop kop aanrijding in vol spoor of een zijdelingse aanrijding en die is altijd op een wissel, anders zou niet mogelijk zijn...
Wel Nighttrain: het enige dat wil zeggen is dat de bestuurder toch erg alert was.
Kijk naar het filmpje dat Wimpie hierboven nog aanhaalde.
Ik ga er van uit dat de bestuurder van de CR er van uit zou gaan dat de IC hem rechts zou passeren. Plots wijkt de IC toch uit naar zijn reisweg. Pas op DAT moment kan de TBS aanvoelen dat er iets stevig fout gaat. En tussen dat moment en de crash heeft deze van de CR nog een noodremming kunnen inzetten EN kunnen wegvluchten uit de stuurpost. Ik noem dat erg alert zijn!
En met dat kop-flank-gedoe wil ik enkel benaddrukken dat de IC nog niet volledig op het spoor van de CR was en dus enkel nog maar het overloopspoor had bereden (aan 120km/u), waardoor de tijd tussen het afdraaien van de IC richting CR en de crash erg kort was. Pak nog dat dat overloopspoor 500m lang is, dan spreken we over 15 seconden.
En uiteraard is een kop-flank-aanrijding altijd op een wissel, maar bij deze crash kwamen beide treinen gelijktijdig aan op de wissel en was dit dus het grensgeval tussen kop-kop en kop-flank-aanrijding.