Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
Adler

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:Is er nu echt niemand op dit forum die een lijnstudiefiche ,SSP plan of zelfgemaakte tekening met het sporenplan ,inplanting van de andere seinen en een simulatie van de ritten van de betrokken treinen kan maken met uitleg.
En dit om beter te zien op welke wissel het ongeval zich heeft voorgedaan. Op welke seinen de bestuurders zicht hadden enz...
De enige informatie daaromtrent die ik heb, is een tekening uit de Standaard van 17/2.
Het sein dubbel-geel staat op 890 m voor de halte Buizingen.
Het sein rood (of groen ?) staat op 335 m na halte Buizingen.
De botsing is gebeurd op 740 m na dit sein.
Over de wissels staat niets aangegeven in deze tekening.
Wimpie

Bericht door Wimpie »

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/m ... u/1.718918

hier een kleine simulatie van wa er gebeurd is
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Wimpie schreef:"Het sein stond wel degelijk op rood."

Beelden uit het seinhuis van Brussel Zuid geven aan dat het sein op rood stond voor de trein uit Leuven die maandag chrashte in Buizingen. Dat zegt Luc Pauwels van de onafhankelijke spoorbond OVS.

In het seinhuis Brussel Zuid wordt geregistreerd wat er met de seinen gebeurt. In tekstvorm gebeurt dat van seconde tot seconde, in een logboek. Dat is nu in handen van de speurders en over de inhoud lekt niets uit.

Maar er is ook een registratie in beelden, en daaruit blijkt dat het sein al enkele minuten op rood stond. "We hebben beelden vanuit het seinhuis van Brussel Zuid die minuut per minuut genomen zijn en daaruit kunnen we afleiden dat het sein voor de trein komende vanuit Brussel Zuid wel degelijk op rood stond", zegt Luc Pauwels. Het is echter nog niet uitgesloten dat er een technisch defect aan het sein zelf of aan de trein was.

Intussen blijkt dat de treinbestuurder een jaar geleden al eens een stopsein negeerde. Dat was toen ongevaarlijk omdat hij met een lege trein naar een wasinstallatie reed, aan 5 kilometer per uur. Toch is de man toen een paar dagen geschorst.
Wees AUB voorzichtig met het woord "beeld" want dit dekt vele ladingen
een signaal geeft een signaalbeeld wat nog niet wil zeggen dat het een opgenomen bewegend beeld is.
het zelfde met de betekenis van "beeld" in een afdruk van of een computerscherm. Dus ja op het synoptisch bord in de seinpost zal er wel een "beeld" geweest zijn .Alsook de uitdruk van de signalisatie toestand op een bepaald ogenblik is een "beeld" of "image". daarmee worden de spoorbezettingen en stand van de seinen weergegeven op het tijdstip "X"en soms noemt dat de SIAM. daarop zie je de zones en hun al of niet bezetting.
Steven

Bericht door Steven »

Het is hier inderdaad niet te doen om videobeelden van het sein in kwestie want dat is niet de bedoeling. Maar er bestaan wel beelden (in de vorm van JPG bestanden) waarin je de grafische weergave kan opvragen van hoe de rijpaden waren. DIt soort beelden staat dus ook in de logboek van een ebp seinhuis. Een soort printscreen dus.
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

Inderdaad, dat "beeld" is slechts zeer relatief. Kinderziektes bestaan in programma's (ook al zou dit niet mogen) en schakelingen kunnen soms al eens fout staan.

Het valt me wel op dat het iemand van de vakbond is dat hier het nieuws zit te verspreiden. Zouden tenminste *zij* niet moeten weten dat men met dit nieuws aan kranten te geven de situatie voor hun eigen mensen enkel slechter maakt?! In essentie hebben ze zo die man vogelvrij gemaakt voor de pers. Vroeger was het speculatie, nu hebben ze een "betrouwbare" publieke bron.

De beste oplossing lijkt me - zoals reeds vermeld in deze topic - verschillende camera's plaatsen die dan telkens beelden bijhouden van pakweg een uur. Door slechts een uur aan beeldmateriaal bij te houden heeft men geen extra servers nodig om al dat beeldmateriaal op te archiveren (zou sowieso al lastig/duur zijn om dat allemaal draadloos door te sturen).

Greetings,
Glodenox
Steven

Bericht door Steven »

zelfs met een half uur beeld weet je meer dan genoeg hoor :-).
stefanic

Bericht door stefanic »

nighttrain schreef:
stefanic schreef: Ik kan me ook niet van de indruk ontdoen dan dat de treinbestuurder echt zeer alert was (ongeacht zijn vorgeschiedenis). Waarom?:
De IC heeft de CR naar mijn mening net niet in de flank gegrepen maar half op de kop. Dus is het ongeval gebeurd quasi OP de wissel. De tijd tussen de inpact en het moment dat de IC zijn 'rechtdoor' reisweg verliet om naar het spoor van de CR af te buigen kan volgens mij niet echt lang zijn (overloopspoor tussen beide paralelle sporen is hoelang? En hoe snel reed de IC?...). Als je dan ziet dat de TBS nog de tijd had om een noodremming in te zetten en de kans nog zag -al is het enkele cruciale meters- uit de stuurcabine de trein in te lopen, moet hij volgens mij toch zeer snel hebben gereageerd nadat hij de IC ineens naar zijn spoor zag afbuigen, en dus ook zeer alert geweest zijn. Door een rood sein rijden pakweg 30sec eerder lijkt me dan ook onwaarschijnlijk, net zoals hijzelf zou ontkennen (ik zeg 'zou' omdat je op de duur niet meer weet wat in de gazetten kletspraat is en wat niet).

Ik ben echt benieuwd wat het detailonderzoek van het parket zal uitwijzen. Ik denk dat ondertussen ongeveer half België aan de lippen van de man zal hangen die de resultaten zal bekendmaken.
eerlijk gezegd ik begrijp geen fluit van uw uiteenzetting en de daaruit getrokken conclussie!
heb je goed gelezen wat U schreef "niet in de flank maar half op de kop"?????
U schreef "het ongeval is gebeurt quasi op de wissel",: Tuurlijk bij de spoorwegen heb je een kop kop aanrijding in vol spoor of een zijdelingse aanrijding en die is altijd op een wissel, anders zou niet mogelijk zijn...
Wel Nighttrain: het enige dat wil zeggen is dat de bestuurder toch erg alert was.
Kijk naar het filmpje dat Wimpie hierboven nog aanhaalde.

Ik ga er van uit dat de bestuurder van de CR er van uit zou gaan dat de IC hem rechts zou passeren. Plots wijkt de IC toch uit naar zijn reisweg. Pas op DAT moment kan de TBS aanvoelen dat er iets stevig fout gaat. En tussen dat moment en de crash heeft deze van de CR nog een noodremming kunnen inzetten EN kunnen wegvluchten uit de stuurpost. Ik noem dat erg alert zijn!
En met dat kop-flank-gedoe wil ik enkel benaddrukken dat de IC nog niet volledig op het spoor van de CR was en dus enkel nog maar het overloopspoor had bereden (aan 120km/u), waardoor de tijd tussen het afdraaien van de IC richting CR en de crash erg kort was. Pak nog dat dat overloopspoor 500m lang is, dan spreken we over 15 seconden.

En uiteraard is een kop-flank-aanrijding altijd op een wissel, maar bij deze crash kwamen beide treinen gelijktijdig aan op de wissel en was dit dus het grensgeval tussen kop-kop en kop-flank-aanrijding.
spoorwegrealist
Adler

Bericht door Adler »

Sedert wanneer gebeurt het onderzoek naar spoorwegongevallen in dit land door de vakbond ?
Voortdurend komt die Luc Pauwels maar verklaringen afleggen over dit ongeval op tv en in de pers.
Heeft iedereen dan zo maar toegang tot die print-outs van het seinhuis ?
Wimpie

Bericht door Wimpie »

kijk ik denk da die luc pauwels beetje misbruikt maakt van het intern communicatienet. Waardoor betrouwbare informatie uitlekt naar de pers, ergens normaal dat de vakbonden de info krijgen, maar ik zeg het ik geloof pas het verhaal als het bevestigd is door de bevoegde instanties, heb zelf gaan helpen op de ramp als ambulancier dus weet genoeg welk drama dat is vooral voor de nabestaande dus speculaties genoeg maar laat ons afwachten ook al is dit tergent
nighttrain

Adler schreef:Sedert wanneer gebeurt het onderzoek naar spoorwegongevallen in dit land door de vakbond ?
Voortdurend komt die Luc Pauwels maar verklaringen afleggen over dit ongeval op tv en in de pers.
Heeft iedereen dan zo maar toegang tot die print-outs van het seinhuis ?
Sedert mensengeheugenis, maar het is de eerste die de grote stommiteit begaat dit voor de camera deze indruk te bevestigen.
Dus nogmaals, sommige mensen moet je beschermen tegen de cameras.Dit is de macht van de grote vakbonden, die geven media training aan hun top. En daarom is alles ook geregeld wie wat mag gaan zeggen voor de kamera van dienst!!!!!!!!!
Dit zal hem natuurlijk enkele tientallen lidkaarten kosten en blijven gewist staan in het geheugen van veel treinbestuurders.
Luc had beter nog wat langer school gelopen in de sporen van zijn schoonvader.....
Adler

Bericht door Adler »

nighttrain schreef:Is er nu echt niemand op dit forum die een lijnstudiefiche ,SSP plan of zelfgemaakte tekening met het sporenplan ,inplanting van de andere seinen en een simulatie van de ritten van de betrokken treinen kan maken met uitleg.
En dit om beter te zien op welke wissel het ongeval zich heeft voorgedaan. Op welke seinen de bestuurders zicht hadden enz...
Dit zijn de fameuze 'beelden' van het seinhuis van Brussel-Zuid die men vanavond heeft getoond op VTM.
De echte beelden mocht men niet zien maar dit is een reconstructie ervan.
De groene lijn is de aangelegde reisweg voor de trein uit Quiévrain, de rode lijn de nog niet aangelegde reisweg voor de trein uit Leuven.
Bijlagen
seinen.jpg
nighttrain

Adler schreef:
Dit zijn de fameuze 'beelden' van het seinhuis van Brussel-Zuid die men vanavond heeft getoond op VTM.
De echte beelden mocht men niet zien maar dit is een reconstructie ervan.
De groene lijn is de aangelegde reisweg voor de trein uit Quiévrain, de rode lijn de nog niet aangelegde reisweg voor de trein uit Leuven.
Bedankt
Lekens M.

Bericht door Lekens M. »

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat aan dit ongeluk meer en meer een reukje gaat zitten. Het valt mij echt op dat men de schuld in de schoenen van de machinist van die stoptrein wilt schuiven.
seppl

Bericht door seppl »

Stijn D.C. schreef:Ik wens ook toe aan elke treinbestuurder, treinbegeleider & boordpersoneel dat hij of zei dit nooit tegenkomt...
Ik sluit me aan bij die wens. Want als hij uitkomt, heeft hij als bijkomend voordeel dat zelfs de reizigers dit nooit tegenkomen.
Stijn D.C.
Contacteer:

Bericht door Stijn D.C. »

Inderdaad, hetzelfde voor reizigers uiteraard, die was ik vergeten.
Plaats reactie