Pagina 31 van 37
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 27 dec 2009, 11:00
door stefanic
Jeroen schreef:Zonet mogen merken dat ik dankzij de nieuwe dienstregeling in het weekend bijna 2 uren onderweg ben van centrumstad Antwerpen naar centrumstad Leuven. Wat een verbetering. Dank u, NMBS....
Dringend nieuw batterijkes in uw horloge steken dan!
Rechtstreekse trein (via Lier/Aarschot) doet er 1u08min over (u47 - u55)
Via overstap in Mechelen ben je er op 1u05min (u11 - u44 -> u50 - u16)
(Telkens van Antwerpen-Centraal naar Leuven)
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 27 dec 2009, 12:53
door Steve
K V B schreef:?
Probeer maar eens aan een toerist uit te leggen dat er 3 uur in volle avondspits in de hoofdstad van dit land geen trein is in een bepaalde richting??
Hoeveel toeristen willen per see met de _trein_ van West naar Simonis?
Van West naar Simonis: heel weinig. Van West en vooral Simonis naar Zellik, Asse, Merchtem, Dendermonde enzovoort: ongetwijfeld een heel pak meer...
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 27 dec 2009, 16:02
door L29&15
Al het gepraat hier over te korte en te weinig treinen; misschien ligt hier de oorzaak:
Wil de NMBS wel reizigers in het WE? Indien ja, zou er waarschijnlijk een ander aanbod zijn op zaterdag tgo de zondag; een verschil in frequentie naargelang morgen, middag of avond; dit zowel op zaterdag als op zondag.
De oplossing voor de capaciteitsproblemen is eenvoudig: plaatsreservering!! zoals bij Thalys, TGV, Fyra, ... .
Ofwel is de samenstelling van de treinen of het al dan niet rijden ervan afhankelijk van de reservaties.
Ofwel worden Vervoerbewijzen slechts afgeleverd naargelang er plaatsen voorzien zijn.
Dit laatste is het gemakkelijkst.
Houders van abonnementen geven op welke trein ze wensen te gebruiken.
Andere reizigers boeken reeds ruime tijd op voorhand hun reis; zodat ... .
Enerzijds zal dit vooral toevallige reizigers en wispelturige abonnenten afschrikken, waardoor de vraag daalt.
Anderzijds kan men op bepaalde lijnen de capaciteit terugschroeven indien wenselijk.
Zo zou in de toekomst het treinverkeer in het WE overbodig kunnen worden. (Zie hierboven)
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 27 dec 2009, 17:07
door Asterix
stefanic schreef:Jeroen schreef:Zonet mogen merken dat ik dankzij de nieuwe dienstregeling in het weekend bijna 2 uren onderweg ben van centrumstad Antwerpen naar centrumstad Leuven. Wat een verbetering. Dank u, NMBS....
Dringend nieuw batterijkes in uw horloge steken dan!
Rechtstreekse trein (via Lier/Aarschot) doet er 1u08min over (u47 - u55)
Via overstap in Mechelen ben je er op 1u05min (u11 - u44 -> u50 - u16)
(Telkens van Antwerpen-Centraal naar Leuven)
Ik stop met werken om 07u en ben om 07.15u (of ietsje later) in Centraal. Vroeger had je dan een kwartiertje later de IR naar Mechelen die in Mechelen aansluiting gaf op de IRa naar Leuven. Blijkbaar was dat allemaal te simpel want de IR naar Mechelen is verschoven. Om niet een halfuur te moeten staan kleumen in het station heb ik eens proefondervindelijk de IC-I van 07.38u te Antwerpen-Centraal genomen. In de week geeft die mooi aansluiting te Mechelen op treinen naar Leuven. In het weekend is ie ook snel maar bij aankomst te Mechelen is de IRa net weg en mag je 50 minuten wortel staan schieten want tussen Mechelen en Leuven is er maar één rechtstreekse trein per uur in het weekend. Beetje vervelend want een station als Mechelen een verwarmde wachtzaal geven, is blijkbaar ook not done. Het treinaanbod daar is trouwens ook een flater van jewelste want zowel op zaterdag (shoppingdagen/onderwijs/daguitstappen) als op zondag (daguitstappen/studenten) volstaan één of zelfs twee stelletjes duikbrillen totaal niet om al die hoop mensen comfortabel te laten reizen. Ik begrijp ook niet waarom men daar niets aan doet, in het weekend heeft men toch materiaal genoeg? Eén serie om de drie met vierledige stellen laten rijden, is ook te weinig.
Enfin, één en ander zorgt ervoor dat wanneer ik zelfs via Lier en Aarschot rijd, ik bijna 2 uren onderweg ben, zoals geschreven.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 27 dec 2009, 17:16
door Steven
Zo draai je het altijd verkeerd he jeroen, stefanic geeft duidelijk de uitleg dat het korter kan waarom wil je dat dan zo hard tegenspreken. Je kan onmogelijk openbaar vervoer aanbieden dat altijd voor iedereen perfect uitkomt op gebied van vertrek en aankomsturen, daarvoor heeft men de auto als je dergelijke vrijheid wil. Vertrekuur a is voor u goed maar niet voor iedereen, idem als men een ander vertrekuur zal kiezen. Mirakels bestaan nu eenmaal niet.
Jij gaat tijdens de week uit van uw werkuren, maar in weekend geef je niet aan waarom je dan zo lang onderweg bent als er volgens stefanic zijn uitleg duidelijk een verbinding is die met een overstap maar iets meer als een uur vraagt.
Het een en het ander schrijf je dat is dus zo onduidelijk als maar kan zijn. Via lier en aarschot kan het dus ook op een dik uurke.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 27 dec 2009, 18:05
door Asterix
Steven schreef:Je kan onmogelijk openbaar vervoer aanbieden dat altijd voor iedereen perfect uitkomt op gebied van vertrek en aankomsturen.
Nee maar als de situatie gezien vanuit hetzelfde vertrekuur vòòr en na de nieuwe dienstregeling erop achteruitgaat qua snelheid en gebruiksgemak mag dat toch worden gemeld, zeker? Ik kan mij moeilijk inbeelden dat het de bedoeling van een nieuwe dienstregeling is om het de reiziger moeilijker te maken. Men streeft toch naar vooruitgang? Men zou ernaar moeten werken om, ongeacht vertrekuuur, een evenwichtig en mooi gespreid treinaanbod achter de hand te hebben. Dat is nu gewoonweg niet meer het geval: niet om het halfuur een trein vanuit een stad als Antwerpen naar een stad als Leuven én daarenboven een verslechtering in reistijd tov een maand geleden. Toen had ik na een kwartiertje een relatief snelle trein, nu pas bijna 3 kwartier na aankomst in het station een trage L-trein.
Steven schreef:Jij gaat tijdens de week uit van uw werkuren, maar in weekend geef je niet aan waarom je dan zo lang onderweg bent als er volgens stefanic zijn uitleg duidelijk een verbinding is die met een overstap maar iets meer als een uur vraagt. Het een en het ander schrijf je dat is dus zo onduidelijk als maar kan zijn. Via lier en aarschot kan het dus ook op een dik uurke.
Nogmaals, door de ongunstige spreiding van het aanbod doe ik er bijna twee uren over van aankomst in het station Antwerpen-Centraal tot aankomst in het station Leuven. Het zijn tsjevenstreken om de wachttijd van de reiziger niet mee te tellen, hé. Men zou, ongeacht het vertrekuur, in een station als Antwerpen-Centraal moeten kunnen binnenstappen en vrij snel de baan op kunnen. En waarom ik via Mechelen reisde? Omdat, naïeve gek dat ik ben, ik ervan uitging dat men zou hebben nagedacht over een snellere reisweg/aansluiting via Mechelen. Niet, dus...
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 27 dec 2009, 18:14
door Shrek
Jeroen schreef:
Nee maar als de situatie gezien vanuit hetzelfde vertrekuur vòòr en na de nieuwe dienstregeling erop achteruitgaat qua snelheid en gebruiksgemak mag dat toch worden gemeld, zeker?
Bij elke nieuwe dienstregeling zijn er steeds meerdere duizenden reizigers die er op vooruit gaan, en een duizendtal die slechtere verbindingen hebben. Jij hebt nu de pech bij die laatste groep te zitten, maar dat wil niet zeggen dat de dienstregeling slecht is.
Volgende keer heb jij misschien meer geluk

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 27 dec 2009, 19:38
door Duikbril AM86
Jeroen schreef:zowel op zaterdag (shoppingdagen/onderwijs/daguitstappen) als op zondag (daguitstappen/studenten) volstaan één of zelfs twee stelletjes duikbrillen totaal niet om al die hoop mensen comfortabel te laten reizen. Ik begrijp ook niet waarom men daar niets aan doet, in het weekend heeft men toch materiaal genoeg? Eén serie om de drie met vierledige stellen laten rijden, is ook te weinig.
Dat is eigenlijk niet te begrijpen dat zo een dingen gebeuren .
Wat is de verantwoordelijkheid van de treinbegleider voor zo een zaken? daarmee bedoel ik,
Stel dat men bijvoorbeeld 3 zaterdagen en 3 zondagen voor een bepaalde ICI trein of IRn trein klachten krijgt van een treinbegleider dat trein x of y overbezet is.
Wie neemt er dan intiatief om die te verlengen met X aantal stellen? welke bureacraat moet daar dan weer over beslissen?
hoeveel directeurs moeten daar dan weer hun goedkeuring over geven?
Een treinbegleider moet toch tellingen doen of hoe komt men dan aan die cijfers van tellingen om per 13 december 2009 een aantal treinen in Limburg te schrappen wegens te lage bezetting?
Te kort aan reserve materiaal kan geen excuus zijn want der rijden 50 % treinen minder op zaterdag, zondag en feestdagen.
Men leert ook niet op de bal spelen voor steeds wederkerende evenmenten bijvoorbeeld Carnaval Aalst waar men in volle spits in het weekend met één Break komt aandraven, of in volle zomerseizoen vrolijk Denderleeuw binnen rijden met één bomvolle Break als IRi naar De Panne of IRh naar Blankenberge.
Vandaag was de samenstelling van de ICL naar Kortrijk-Poperinge van 16u36 in Brussel-Zuid weer maar met één break in de plaats van met twee breaks.
Enfin, ik ben al zeer tevreden dat we geen M6 gekregen hebben op de ICL in het weekend sinds 13 december 2009.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 27 dec 2009, 19:59
door Duikbril AM86
K V B schreef:Duikbril AM86 schreef:
Je zult maar in de buurt van Simonis of Brussel-West wonen en dan 's morgens naar het Zuidstation moeten om daar dan een trein naar een andere bestemming te nemen.
In de praktijk moet je dan 's morgens eerst de trein tot Jette nemen en daar den overstappen op een trein naar Brussel-Noord om daar dan uiteindelijk de trein naar je eindbestemming te nemen.
's Avonds het omgekeerde circus, eerst de trein tot Brussel-Noord dan de trein tot Jette en van in Jette de trein naar Brussel-West of Simonis.
Er is toch nog altijd de Metro? Of rijd die niet meer?
Probeer maar eens aan een toerist uit te leggen dat er 3 uur in volle avondspits in de hoofdstad van dit land geen trein is in een bepaalde richting??
Hoeveel toeristen willen per see met de _trein_ van West naar Simonis?
Het gaat der mij vooral over dat niemand uit de omgeving van Brussel-West of Simonis tijdens de ochtenspits zonder overstap in Jette en in Brussel-Noord een trein naar een andere richting kan nemen.
Willen iemand die dicht bij Brussel-West of Simonis woont komende zomer met het volledige gezin naar de kust met de trein, wel dan gaan die praktisch
ZONDER extra kosten van metrokaartjes te maken. Eerst de trein naar Jette moeten nemen, dan de trein naar Brussel-Noord en dan de trein naar bijvoorbeeld Blankenberge (aankomst rond 10u of 11u).
2de voorbeeld zoals reeds aangehaald iemand die dicht bij Brussel-West of Simonis woont en voor zijn werk naar Gent, Nijvel, Kortrijk of gelijk waar moet zo bij een normale dienstregeling het volgende doen de trein in West of Simonis nemen naar Brussel-Zuid daar dan bijvoorbeeld de trein naar Gent of Kortrijk of gelijk welke bestemming.
Met de huidige NMBS dienstregeling, moet dezelfde persoon eerst de trein tot Jette nemen, daar dan de trein naar Brussel-Noord en dan de trein naar zijn eindbestemming,'s avonds het omgekeerde circus.
Laat ons hopen dat dit probleem opgelost wordt tegen december 2010 en dan men tegen dan toch al de ambitie heeft voor een deftige weekenddienstregeling, min 1 uurdienst op Brussel-Zuid - Brussel-West - Simonis - Jette - Dendermonde.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 27 dec 2009, 20:53
door Dietrich
Duikbril AM86 schreef:Enfin, ik ben al zeer tevreden dat we geen M6 gekregen hebben op de ICL in het weekend sinds 13 december 2009.
Op kerstdag deze week reed de IC L naar Kortrijk met vertrek in Denderleeuw om 11:55 met een stuk of 5 M6. Geen idee waar die opeens vandaan kwamen.

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 27 dec 2009, 22:33
door Molenbruch Y.
Op kerstdag deze week reed de IC L naar Kortrijk met vertrek in Denderleeuw om 11:55 met een stuk of 5 M6.
Zulke geruchten gaan, zoals Duikbril AM86 ook aanhaalde, inderdaad al een tijdje de ronde. Heeft er iemand toevallig een lijst van de ritten die met M6 voorzien zijn? Gaat het om de stormrammen die op weekdagen de IR i en de P-treinen van/naar Kortrijk doen?
Groeten,
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 27 dec 2009, 23:51
door Shrek
Duikbril AM86 schreef:
Willen iemand die dicht bij Brussel-West of Simonis woont komende zomer met het volledige gezin naar de kust met de trein, wel dan gaan die praktisch ZONDER extra kosten van metrokaartjes te maken
Dat konden ze vroeger niet en dat kunnen ze nog steeds niet.
Het station is, net als het hele GEN, gericht op verkeer rond Brussel. Mensen die ergens anders heen willen, en dat zullen er niet veel zijn, blijven in de oude situatie.
Als je in die omgeving woont is de kans redelijk groot dat je een metro-abonnement hebt. Moest dat toch niet zo zijn en wil je toch niet dat ene metro-kaartje kopen kan je nog steeds 2x overstappen

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 28 dec 2009, 00:47
door groentje
Waarmee nog maar eens bewezen wordt dat voor de NMBS verkeer binnen Brussel echt geen prioriteit is. Spijtig.
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 28 dec 2009, 09:57
door stefanic
@Jeroen & @duikbril
1) de dienstregeling van de IR in 't weekend is inderdaad verschoven, maar dit is een gevolg van
a) werken, waardoor alles over één lijn (L25 of L27) moet kunnen (en waardoor de aansluitingsknoop in Mechelen helaas om zeep was, al vanaf juni 2009 trouwens)
b) wegvallen van stop Brussel-Noord voor Benelux, waarbij we met IRn + IC-I toch een ongeveer halfuuraanbod willen creeren tussen Antwerpen en Brussel.
En zoals Steven aangeeft: we kunnen niet voor iedereen de perfecte trein aanbieden die optimaal aansluiting geeft op zijn prikklok, kinderopvang,... Als je dat toch absoluut wil, is de oplossing er ook: taxi (of auto als je zelf wil rijden)
2) wat betreft treinsamenstellingen en verantwoordelijkheden daarover.
De aanvraag van voldoende grote treinsamenstellingen voor Antwerpen/Limburg is de verantwoordelijkheid van mijn dienst. Wij baseren ons daarvoor op de tellingen van de treinbegeleiders, of op punctuele tellingen die door ons zelf worden gevraagd of uitgevoerd, om specifieke problemen te analyseren, of omdat er schromelijk weinig tellingen van de treinbegeleiders zijn voor de te onderzoeken treinen (ik spreek mij niet uit over de REDEN van dat ontbreken!). Op basis van die tellingen vragen/bestellen wij x aantal zitplaatsen in trein y, en dit per individuele dag van de week. Merk hierbij op dat dit voor nieuwe treinen of sterk verschoven dienstregelingen wat koffiedik kijken is, want ook wij hebben er maar het raden naar hoe de reiziger zich zal herorganiseren ten gevolge van de wijzigingen.
Het is aan de beheerders van het treinmaterieel zelf (NMBS-Technics) om onze vragen zo goed mogelijk in te willigen. Maar zij worden uiteraard beperkt door beschikbaarheid, technische mogelijkheden (lengte, gewicht, ...), hergebruik van materieel in eindstations, etc. 't Is dus uiteraard niet zo dat wij op alle treinen 10 M6 krijgen als we dat zouden vragen...
Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009
Geplaatst: 28 dec 2009, 12:18
door K V B
MIVB-reiziger schreef:K V B schreef:?
Probeer maar eens aan een toerist uit te leggen dat er 3 uur in volle avondspits in de hoofdstad van dit land geen trein is in een bepaalde richting??
Hoeveel toeristen willen per see met de _trein_ van West naar Simonis?
Van West naar Simonis: heel weinig. Van West en vooral Simonis naar Zellik, Asse, Merchtem, Dendermonde enzovoort: ongetwijfeld een heel pak meer...
En is dat nu niet mogelijk? Of is het verboden om de metro te nemen naar een station waar wel een trein naar Dendermonde gaat?
