Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
desirootje

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Bericht door desirootje »

groentje schreef: 29 nov 2025, 06:49
Als er echt een dermate grote groep (of groepen...) op hetzelfde moment naar een bestemming moeten (ik denk bijvoorbeeld aan de universiteitsbeurzen die worden georganiseerd voor laatstejaars), is het misschien zelfs een mogelijkheid om te kijken of er een extra trein kan worden ingelegd. Met een beetje flexibel plannen is er nog wel wat mogelijk, bijvoorbeeld rechtstreeks naar Brussel-Luxemburg ipv via de NZV, overstap in Brussel-West op de metro, terminus in Antwerpen-Berchem op de sporen 1-4... Tijdens de spits is dat wellicht minder evident, maar een keer 9u gepasseerd staat er meestal genoeg materieel geparkeerd.
We hebben daar ook het personeel niet voor, daarnaast moet die trein ook op tijd terug zijn, want die P-trein/verlengde samenstelling in de spits is ook nodig rond 16h. Mss dat men dit kan regelen door P-treinen door te trekken, bvb P Antwerpen-Brussel rijdt tot Aalst en rijdt vandaar als EXT naar Brussel, die moet daarna wel terug naar Antwerpen dus is er nog geen oplossing voor de terugweg, ik denk niet dat er treinen te veel zijn in de Brusselse bundels rond de spits.
groentje

Bericht door groentje »

Extra treinen inleggen was meer uitzonderlijk, dat doe je niet voor een enkele schoolreis naar het museum van Natuurwetenschappen, dat doe je voor grote evenementen (denk aan Pennenzakkenrock), lang op voorhand voorbereid. Maar ik blijf er wel bij dat een schoolreis per trein niet alleen een extra dimensie geeft aan die schoolreis, maar in veel gevallen net erg goed haalbaar zou moeten zijn, mits er een beetje meer flexibiliteit zou zijn.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Extra treinen kunnen perfect worden ingelegd als je ernaar vraagt en (waarschijnlijk) betaald, ik weet dat er zo vorig jaar een chartertrein heen en terug heeft gereden tussen Kontich-Lint en Oostende voor zo'n 200 leerlingen van een middelbare school uit Kontich.
Plaats reactie