Pagina 31 van 41
					
				Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
				Geplaatst: 27 feb 2023, 12:29
				door jan_olieslagers
				Dank voor het delen van de foto! Begrijp ik dat nu goed?
* Er was reeds een eilandperron tussen sporen 1 en 2;
* nu komt er een eilandperron bij tussen sporen 2 en 3.
Dus nu zou men spoor 2 langs beide kanten kunnen bedienen, zoals in sommige Brusselse metrostations?
Toch een beetje een gemiste kans dat men het nieuwe eilandperron niet tussen 3 en 4 heeft gelegd. Maar dat zou wel een pak meer werk hebben betekend, want dan had men spoor 3 westwaarts moeten verplaatsen. Blijkbaar gaat men er van uit dat drie perronsporen genoeg is, voor de voorzienbare toekomst..?
			 
			
					
				Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
				Geplaatst: 14 mar 2023, 10:25
				door Rww
				Volgens 1limburg heeft Belgie (definitief) ingestemd met een plan om vanaf december te gaan rijden.
			 
			
					
				Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
				Geplaatst: 14 mar 2023, 14:00
				door dovaere
				... Zo zijn de treinen omgebouwd zodat ze ook op het Belgische spoor kunnen rijden en zijn er afspraken gemaakt over de inzet van zowel Nederlands als NMBS-personeel op het traject. Er blijven nog een aantal praktische punten aan te pakken, onder andere hoe de kaartverkoop en tarieven er precies uit gaan zien
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... -duitsland 
			 
			
					
				Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
				Geplaatst: 14 mar 2023, 17:00
				door FLV-FGSP
				Al iets bekend over de dienstregeling?
			 
			
					
				Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
				Geplaatst: 14 mar 2023, 18:22
				door HLE18
				Heeft dat nu eigenlijk voordeel om via Maastricht naar Aken te rijden i.p.v. rechtstreeks via Welkenraedt of heeft dat niet zoveel verschil in tijd?
			 
			
					
				Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
				Geplaatst: 14 mar 2023, 20:03
				door Steve
				Daar zit inderdaad geen tijdwinst in, het gaat meer om de deeltrajecten. Van Luik (en achterliggend een groot deel van het land) naar pakweg Valkenburg of Heerlen ben je plots een stuk korter onderweg.
			 
			
					
				Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
				Geplaatst: 15 mar 2023, 08:04
				door maarten
				Luik-Aachen via Maastricht duurt een half uur langer. Luik-Heerlen is al een uur (als je de half uur overstap in Maastricht kunt schrappen), Luik-Aachen is nu 53 minuten met de IC tot Welkenraedt en dan overstappen op de stopper.
De vraag is wel hoe dat wordt als er straks weer een rechtstreekse verbinding vanaf Luik komt. Als die overal gaat stoppen zal dat nadelig uitpakken qua reistijd.
			 
			
					
				Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
				Geplaatst: 15 mar 2023, 09:38
				door ovspotter_be
				maarten schreef: ↑15 mar 2023, 08:04
De vraag is wel hoe dat wordt als er straks weer een rechtstreekse verbinding vanaf Luik komt. Als die overal gaat stoppen zal dat nadelig uitpakken qua reistijd.
 
Was het niet de bedoeling dat dit een doortrekking wordt van de RE18?
Tot Maastricht zal die waarschijnlijk, net zoals de huidige L-trein, overal stoppen, maar vanaf Maastricht is dit dan een sneltrein met enkel stops te Meerssen, Valkenburg, Heerlen, Landgraaf, Eygelshoven Markt, Herzogenrath en Aachen West.
 
			 
			
					
				Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
				Geplaatst: 15 mar 2023, 17:03
				door Shrek
				Intussen is ook bevestigd dat de Hasselt-Maastricht vervangen wordt door een Hasselt-Verviers. Enkel de drielandentrein zal Maastricht voorlopig dus bedienen. Er lopen wel studies om haltes te heropenen en vervolgens een nieuwe S-trein Luik-Maastricht te gaan laten rijden.
			 
			
					
				Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
				Geplaatst: 15 mar 2023, 20:16
				door Steve
				En zal ATB-loos materieel als de MS80 na een onderbreking van minstens een jaar (en vermoedelijk nog langer) plots weer in Maastricht binnen mogen alsof er niets aan de hand was?
			 
			
					
				Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
				Geplaatst: 15 mar 2023, 22:11
				door wbrm
				Een MS30 hoeft dat zelfs niet eens op batterijen te doen.
			 
			
					
				Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
				Geplaatst: 16 mar 2023, 16:36
				door Shrek
				Steve schreef: ↑15 mar 2023, 20:16
En zal ATB-loos materieel als de MS80 na een onderbreking van minstens een jaar (en vermoedelijk nog langer) plots weer in Maastricht binnen mogen alsof er niets aan de hand was?
 
Laten we vooral hopen dat ProRail daartegen eindelijk door heeft hoe ze ETCS moeten installeren 
Intussen is er wat meer geweten over de dienstregeling, de drielandentrein zou om u.08 vertrekken in Luik-Guillemins en dus mooi aansluiten op de Oostende.
 
			 
			
					
				Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
				Geplaatst: 16 mar 2023, 18:14
				door 4017-4018
				En aankomst?
			 
			
					
				Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
				Geplaatst: 16 mar 2023, 18:45
				door Shrek
				4017-4018 schreef: ↑16 mar 2023, 18:14
En aankomst?
 
Rond u.40 is hij dan in Maastricht.
 
			 
			
					
				Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
				Geplaatst: 16 mar 2023, 19:58
				door ovspotter_be
				Ik denk dat die bedoelde of die bij de aankomst in Luik ook mooi aansluit op de IC naar Brussel en Oostende.